Ik wordt helemaal gek van de vraag.....is het gepland? Iedereen, van familie, kennissen tot aan mijn leerlingen aan toe vraagt of het gepland is. Eigenlijk vind ik dat het mensen niks aan gaat......maar ik wil niet dat mensen denken dat het ongepland is....dus geef ik wel altijd antwoord op die vraag. Ons kindje is gepland en ontzettend gewenst. We kennen elkaar al een aantal jaren, wonen samen, hebben allebei een baan, 2 auto's, genoeg ruimte en liefde voor een baby. Wat wil je nog meer? Ik vraag me af, als ik 10 jaar ouder was geweest, zouden mensen dan ook vragen is het gepland? Krijgen jullie deze vraag ook regelmatig
Hier ook toen ik zwanger raakte van Jesper, vind het zo brutaal en asociaal en ik denk idd dat als ik 10 jaar ouder was geweest ze dat niet hadden gevraagd! Als ze mij dat vroegen zei ik vaak ook iets lekker asociaals terug hoor. Jesper was 100% gepland en gewenst en al was dat niet zo geweest, dan gaat dat anderen niets aan.
Ja hier ook regelmatig, niet vanwege mijn leeftijd maar vanwege het kleine leeftijdsverschil tussen beide kids. Schijnbaar vinden ze het dan normaal om te vragen of het wel gepland was. En stel dat het niet gepland was, wat willen ze dan met die wetenschap? Ik vind het enorm irritant en brutaal om dat soort dingen te vragen maar als ik de hoeveelheid mensen zie die die vraag er wel zonder blikken of blozen uitgooien is het blijkbaar erg 'normaal'.
Ik ben 28 (29 als ´t kindje komt) en mijn man 37. En zelfs ons is 1x gevraagd of het gepland was. Ik heb antwoord gegeven en erbij gezegd dat ik het een erg onbeschofte vraag vond.
Komt heel bekend voor. Zowel bij deze zwangerschap als bij de vorige. Omdat ik een goede opleiding en baan heb, en nog jong ben, gaan ze er maar vanuit dat het een ongelukje is. Ik vind het een brutale en asociale vraag.
Ik zie het persoonlijk helemaal niet als onbeschofte of rare vraag.. vrienden van ons vroegen dat ook.. maar in ons geval.. nee .. gepland was het niet, welkom is het zeer zeker wel. En dat antwoord krijgen vrienden dan ook gewoon te horen.. en daar schamen we ons ook niet voor. Het gaat er toch om dat het kindje welkom is? en dat is het zeker!
ik vind het ook een onbeschofte vraag! Bij mij vragen ze er trouwens bijna nooit naar, maar gaan ze er automatisch maar vanuit dat het kindje gezien mijn leeftijd ongepland is, wat dus absoluut niet waar is
ik heb daar nou helemaal geen last van van familie athans niet volgens mij ben ik dan 1 van de gelukkige die tot nu toe niet die vragen krijg
Ik kreeg die vraag ook niet (was net zo oud als jij toen ik zwanger werd ) maar bij ons was de MMM ook geen geheim. Ik snap niet wat mensen met die gegevens willen....raar hoor. Vaak hebben die types het drukker met een ander dan met zichzelf :-D Lekker poep aan hebben hoor! Eigenlijk moet je een leuke reactie bedenken die je elke keer tevoorschijn kan laten komen. Dan heb jij nog lol vooraf ook :-D
Ik moest erg lachen om mijn vader die vroeg hoe het dan kon dat ik "ongepland" zwanger was.....ja pap......hoe wordt je zwanger....volgens mij ben ik niet degene die jou dat hoort uit te leggen! hahaha Maar mijn ouders waren er wel super blij mee! ze moesten zelfs huilen, van blijdschap! en ja ik kreeg ook de vraag bij familie of het gepland was, vind ik ook geen fijne vraag.....wat hebben de mensen eraan. Maar in antwoord er altijd maar wel op met nee niet gepland maar zeker gewenst. Of zoals mijn vriend zegt....sommige dingen kun je niet plannen, die worden voor je gepland! Dat vond ik echt een hele goede!
Ja dat hebben wij ook gehad; echt superonbeschofd vind ik het... maar iedere x keurig netjes beantwoord dat het gepland was en ontzettend gewenst...! Snap niet wat mensen eraan hebben om te weten en waarom ze dat d8en..ja ws vanwege de leeftijd ofzo (heowel ik onszelf nou niet echt heel jong vind ofzo, gewone leeftijd vlgs mij)...
bij ons vragen ze het ook vaak...en ben heel eerlijk: neej...het was absoluut niet gepland...maar wel ontzettend welkom!
wij zijn vorig jaar september getrouwd. En in oktober was ik zwanger. Bij ons gaat iedereen er automatisch van uit juist, dat deze zwangerschap dus een logisch gevolg is. Niemand staat er dan ook echt van te kijken. Wel dat het 'snel' raak is gelijk! Maar ook daar kan ik me verdrietig en boos om voelen. We zijn -voor de bruiloft- al bijna anderhalf jaar bezig geweest om zwanger te raakte, wat alsmaar niet lukte! Dus hoezo snel zwanger?! We hebben al best een moeilijke periode wat dat betreft achter de rug. Maar mensen zeggen altijd wel wat, of denken altijd wel wat. Je bent te jong (ongelukje?) . Te oud, (lukte zeker niet?). Te snel weer zwanger (ongelukje?) . Te veel tijd er tussen (ging niet zo gemakkelijk deze keer?) . Ik probeer me er niet te druk om te maken en reageer altijd wel rustig. Maar ik laat ze wel altijd fijntjes weten, dat het niet zo 'gemakkelijk' is geweest en gegaan, als het nu misschien voor hen lijkt. Hoe lang dat nu ook geleden lijkt
Heb zelf altijd wel geroepen dat ik geen kinderen wilde, maar toch... Altijd de vraag van mensen wanneer er kindjes gingen komen... Mensen gingen het na ons trouwen gewoon vragen of we plannen hadden. Hallo Heb ook wel eens gezegd dat het tot heden niet was gelukt, leuk om mensen dan met een mond vol tanden te zien staan.... Bij ons was dat ook hoor steeds vragen van 'was het de bedoeling?' Aan de ene kant vervelend, maar toch denk ik dat mensen het echt niet zo lelijk bedoelen hoor. Natuurlijk denk je er misschien anders over als je al heel lang aan het proberen bent en komt zo'n opmerking erg lullig over. Denk alleen niet dat mensen dan altijd beseffen als ze het vragen. Als iemand (wel een goeie bekende en niet een vage kennis natuurlijk dan zou ik het ook niet vragen) waarvan ik het niet verwacht zou ik het misschien ook wel vragen, gewoon puur uit interesse... Mijn schoonzusje vroeg zelfs of ik het ging houden toen ik haar vertelde dat ik zwanger was... Maar aan de andere kant die liep meteen te stuiteren van blijheid toen nog heel erg moest wennen aan het idee... Weet ook dat dat totaal niet lullig bedoeld was van 'r...
Ik vind het persoonlijk een hele rare vraag. Wat is de relevantie? En wat als je zegt: "Ja, het was gepland", of "Nee, het was niet gepland"? Bij mij heeft niemand dat gevraagd, maar ja, ik ben al wat ouder, dus ik kreeg wel een aantal keer de vraag of we er lang over gedaan hadden. Dat vind ik net zo irrelevant. Op zulk soort vragen heb ik niet eens een antwoord, ik kan mensen alleen nog dommer aankijken dan dat ik de vraag vind (op zich is dat wel weer knap van mezelf )
Als ze vragen of je er lang over gedaan hebt, moet je gewoon zeggen "nee hoor, met 5 minuten was het gepiept."
@Consider, Ik denk dat de vraag niet zoveel met leeftijd heeft te maken, maar met de 'perceptie' die mensen van je hebben. Ik ben 29 en echt heel veel mensen hebben me die vraag gesteld, het was bijna elke keer zowat de eerste vraag die men stelde als ze hoorde dat ik zwanger was, blijkbaar verwachtte ze het niet van mij? Ik stond er elke keer versteld van en heb daardoor ook een paar keer gewoon geantwoord. Achteraf heb ik me ontzettend boos gemaakt over de brutaliteit van sommige mensen, en dan met name collega's en vage kennissen, wat gaat het jou aan of het gepland was, wat heb je aan het antwoord?! Op gegeven moment heb ik ook tegen een collega gezegd dat ik dat een privekwestie vond, ze was helemaal beledigd. Bij goede vrienden of familie waarmee je close bent, kan ik begrijpen dat ze zoiets vragen... Mijn zwangerschap was niet gepland, maar ook niet ongepland...het was zo van komt het dan komt het en zo niet dan is er geen haast bij, wel is mijn zwangerschap supergewenst! Kortom ik vind het een onbeschofte vraag en het heeft geen meerwaarde, alsof een ongeplande zwangerschap je minder maakt, of iets zegt over je als persoon. Gepland is ook maar een relatief begrip...mensen moeten eens gaan beseffen dat je niet afspreek met een partner dat je morgen in de supermarkt even een zwangerschap gaat kopen, het is en blijft een wonder dat het zomaar kan en of je het pland of niet het komt wanneer de tijd er rijp voor is. Sommige mensen zijn jaren aan het plannen, maar hebben dan het geluk niet dat het lukt...helaas
Ik ben 29 en mn vriend is 30 en ik heb die vraag ook al meerdere keren gekregen. Bij mij komt dit er mede door dat ik er niet uitziet als iemand van 29, ze schatten me jonger in. En dat vraag ik dan ook, hoe oud denk je dat ik ben, en dan schrikken ze meestal wel.
Tja, erg irritant idd. Ik studeer nog en werd zwanger (ongepland ) en heb die vraag dan ook regelmatig gehoord. Omdat ik zo moest wennen was ik me in het begin haast aan het verontschuldigen dat ik zwanger was geraakt. Op een gegeven moment voelde ik me daarom weer schuldig naar het babietje in mijn buik en ben er ook mee opgehouden. Als ze vroegen of het ongepland was vroeg ik terug 'maakt dat wat uit?' Dan krijg je ook leuke reacties, mensen schrokken daar een beetje van. En ook irritant toen ik zwanger was, kregen we regelmatig de vraag of we nou ook gingen trouwen 'Eh, nee.. Waarom?' Die vraag snap ik ook echt niet. In welke tijd leven we..
Ja hier ook een aantal keer de vraag gehad, waarschijnlijk omdat mijn vriend en ik nog niet zo heel erg lang bij elkaar waren. Maar dan nog vind ik het een onbeschofte vraag, ze merken toch aan de manier waarop je het verteld dat je er heel blij mee bent, want maakt het dan uit of t wel of niet gepland was. En dan nog, als je antwoord met "Ja het was gepland" dan krijg je de vraag of je wel zeker weet dat jullie daar al aan toe zijn, en zo hebben mensen dus altijd wel iets