Sinds onze zoon in het ziekenhuis heeft gelegen voor een operatie met 3 maanden, is hij helemaal gewend geraakt aan zijn speentje. Maar nu wordt hij sinds een aantal weken 's nachts meerdere malen wakker voor zijn speentje (hij ligt nog ingebakerd, dus kan niet zelf de speen weer pakken). Nu zat ik er aan te denken om te stoppen met de speen, en hopen dat hij dan 's nachts daarvoor in ieder geval niet meer wakker wordt. Iemand ervaringen met het stoppen met speen en eventueel tips hoe dit aan te pakken?
Ja je zou het kunnen proberen, maar persoonlijk vind ik het op zo'n jonge leeftijd een beetje zielig. Je geeft je kindje een speentje en dan een paar weken later moet hij hem weer inleveren. Zoontje haalde hier heel veel troost uit z'n speen en ik ben hem ook altijd gewoon gaan brengen 's nachts als hij hem kwijt was. Over een paar maanden kan hij hem waarschijnlijk zelf vinden en dan hoef je er voor een speen helemaal niet meer uit. Zoontje heeft hier met 17 maanden zelf aangegeven dat hij zonder speen kon slapen. Toen hier op ingespeeld en zonder problemen de speen weg kunnen doen. Maar wat ik in het begin al zei, als je er graag vanaf wilt dan hem vannacht gewoon in bed leggen zonder speen. Maar je hebt wel kans dat je er 's nachts als nog uit moet om te troosten o.i.d. natuurlijk.
Met 4 maanden hebben ze toch nog echt behoefte aan een speen ( of voeding) Kan me niet voorstellen dat je kleintje zonder speen wel gaat doorslapen.
Ik zou het gewoon zonder proberen. Maar ga er dan wel vanuit dat je hem nog steeds moet troosten tussen de slaapcycli door. Even aai over de bol of handje op de buik om hem weer in slaap te krijgen. Hij zal moeten leren zelf weer in slaap te vallen zonder speen. Hoe gaat dit overdag? Slaapt hij dan wel zonder speen meerdere cycli (45 min) achter elkaar?
Voor de ziekenhuisopname sliep hij wel door zonder speen, dus vandaar dat ik dacht, misschien maar mee stoppen. Maar misschien is het eerder een idee om het inbakeren af te bouwen, zodat hij zijn speentje uiteindelijk zelf kan pakken... Overdag slaapt hij heel slecht op het moment, vaak niet eens een cyclus per keer, eerder halfuurtje. Ben beetje zoekende wat betreft zijn slapen
Ik zou em inderdaad eerst gaan uitbakeren kijken hoe dat gaat. Mijn dochter pakt der speen wel zelf maar stopt em snachts niet zelf in der mond dus ik loop alsnog heen en weer. Overdag doet ze dit wel.
Rond 7,5 maand begint babys zuigbehoefte af te nemen. Dat zou ook een beter moment zijn om af te bouwen. Niet dat het mij zo hoed lukt, ben ook heel vaak bezig met zijn speen weer in te doen. Overdag vindt hij hem snel maar s nacht niet zo. Hier een baby van 9 maanden
Ik denk niet dat de speen de boosdoener is. Als die speen er niet was geweest, was de kans nog steeds groot dat je kindje 's nachts een aantal keer wakker wordt. Dat is gewoon heel erg normaal op deze leeftijd en gaat vaak nog wel een paar weken door. Ik zou voorlopig ook nog niet stoppen. Met een maand of 7 a 8 kunnen ze de speen vaak zelf pakken en hoef je er veel minder vaak naartoe. Tot die tijd zou ik hem gewoon pal naast mn bed zetten, zodat je de speen er snel weer in kan doen als het nodig is.
Zo doe ik het ook. Hij ligt in een cosleeper, echt naast mijn gezicht dus. Stop een aantal keer per nacht half slapend een speen in zijn mond als hij begint te kreunen. Soms 1 keer soms 8 keer.. Maar dan slaapt hij wel van 8 tot 7 en ik wordt er nauwelijks wakker van, slaapt zo verder
Al zou je de speen nu afnemen..dan zou je er alsnog uit moeten om hem te troosten dus tsjah..ik denk niet dat je er veel mee "wint" zeg maar.
Wij hebben met mijn zoon besloten te wachten met stoppen tot we hem duidelijk uit konden leggen waarom we dit wilden doen. Uiteindelijk was hij ons voor en wilde hij een week voor de vakantie zijn spenen weg gooien (hij was toen net 2) want hij was naar eigen zeggen geen baby meer. We hebben toen met hem afgesproken dat hij na de vakantie zijn spenen weg mocht gooien. (Zag het al gebeuren dat hij in Italië zijn spenen toch ging missen en daar geen speen van zijn eigen merk kon vinden.) Dag van thuiskomst was hij het niet vergeten en heeft hij al zijn spenen de prullenbak in gegooid en vanaf dat moment heb ik hem er nooit meer over gehoord. Ben van plan het met mijn dochter weer op de zelfde manier te doen. Zonder strijd, tranen en slapeloze nachten
Wij hadden hiervoor een hydrofiel luier door de lus van de speen heen zodat zoon hem snachts altijd zelf wist te vinden. Met die doek eraan rolde de speen ook nooit ver bij hem vandaan.
Toen ons zoontje nog in onze armen in slaap viel hebben wij de speen verwijderd voordat we met hem naar boven liepen. Hij is nu 6maandrn en wil helemaal geen speen meer