20 mnd en probleempje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Duimelijn, 28 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duimelijn

    Duimelijn Bekend lid

    23 okt 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    Hey meiden,
    Even een vraagje want ik heb een klein probleempje. Sinds haar geboorte is mn dohtertje al direct borstvoedingsverslaafd. Als ik haar de kans zou geven zou de er de hele dag aan hangen om het maar even zo te zeggen. En nu met 20 maanden is het nog zo.
    Ik woon op een subtropisch eiland dus altijd hempjes aan en die kan ze dus makkelijk naar beneden trekken om zichzelf te bedienen wat ik niet toelaat en dus een driftbui tot gevolg heeft.
    Het is nu al meer dan een jaar een gevecht dat ze niet wil eten en alleen maar bv wil. Natuurlijk sta ik dit niet toe. Maar mevrouwtje is nogal koppig en eet dan rustig twee dagen niet. Ze is dus ook een klein meiske, weegt nu iets van 9,5 kilo.

    Ik had graag door willen gaan tot ze twee jaar zou zijn maar ik ben het zo zat dat getouwtrek. De hele tijd maar die driftbuien en dat gevecht omdat ze maar de hele dag door voedingen wil. En dus wil ik er graag mee stoppen, hoewel het toch wel met pijn in mn hart gaat dat ik mn doel niet behaal heb,

    Maar nu dus het grote probleem. Hoe ga ik stoppen. Dat gaan echt scenes worden van hier tot tokyo. In principe krijgt ze na elke maaltijd nog een voeding en ik heb al geprobeerd er een weg te laten en haar wat anders aan te bieden qua drinken en even een spelletje met haar te gaan doen of iets dergelijks. Maar daar trapt mevrouwtje niet in. Ze krijgt dan echt megadriftbuien die gepaard gaan met hard bonken met haar hoofd op de grond en al.

    Heeft er soms iemand tips?
     
  2. Sijke

    Sijke Bekend lid

    Moeilijk voor je!
    Er is een uitzending over geweest ooit in een opvoedprogramma met net zo'n situatie, weet alleen niet meer hoe het programma heette en weet dus ook niet of je dat terug kunt vinden. Ik zal nog eens goed graven of het me nog te binnen schiet.

    Wat het probleem volgens mij is, is niet de borstvoeding of de voeding op zich, maar dat het een manier is van je dochter om jou aandacht te claimen of jouw en haar grenzen te verkennen. En er is volgens mij ook niet echt een leuke of lieve manier om hier een einde aan te maken, maar alleen dat jij zelf de grenzen en de regels duidelijk maakt.

    Ik zou proberen om heel veel positieve aandacht te geven op momenten die niet over eten of borstvoeding gaan, dus extra knuffelen, spelen, iets ondernemen met haar. En qua voeding bijv. eerst alleen nog een avond of ochtendvoeding, dus dat je overdag op alle andere momenten kunt zeggen; nee, aan de borst drinken doen we als je naar bed gaat, o.i.d.

    Lastige situatie hoor! Heel veel succes ermee, ik ben me er wel van bewust dat ik lekker makkelijk kan typen van zus of zo lijkt het me het beste om te doen, maar om daar zelf een weg in te vinden op een manier die jou en je dochter past is nog wat anders!
     
  3. Sijke

    Sijke Bekend lid

    Het was volgens mij een opvoedprogramma uit engeland of amerika, waarbij div. familie's een week in een bepaald huis zaten met zo'n supernanny erbij.
     
  4. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Hey,

    ik heb helaas geen tips voor je. Ik wilde je zeggen dat het me idd erg vervelend lijkt als je dochtertje zo intensief 'beslag' op je legt. Ze gaat over jouw grens en dat is niet fijn (meer).
    Langs de andere kant; waarschijnlijk is de borstvoeding voor haar een superfijn momentje dat ze met jou deelt en waar ze zich erg goed en veilig bij voelt.

    Ik denk dat het fijn zou zijn als je een manier vindt om de behoefte van jullie beide te kunnen voldoen. Aan jouw behoefte om niet te pas en vooral te onpas als 'bar' te worden gebruikt maar ook aan jouw dochters behoefte om dit moment met mama te kunnen blijven delen als ze daar echt nood aan heeft...
    Moeilijk... Hopelijk zijn er andere mama's die je hier concrete tips rond kunnen geven!

    Liefs!
     
  5. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Sijke, dat programma waar je het over hebt ging idd over supernanny die snel komaf maakte met het enige wat goed ging in dat gezin. Namelijk de borstvoeding van het jongste kindje...
    Zij is mening dat dat geen zin heeft, nog BV geven na een bepaalde leeftijd! Ze ging totaal voorbij aan de behoefte van mama en kind en het moest gewoon gestopt worden van haar! :(
     
  6. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier vraagt ze opeens ook heel vaak om de borst door aan m'n kleren te trekken en boos te worden.
    Hier krijgt ze 3x per dag, soms 's nachts nog. Maar verder 's morgens na het wakker worden, 's middags na de boterham en 's avonds voor het slapen gaan. hier is het wat makkelijker dat ze de fles ook wel wil, bij haar gaat het echt om de melk en soms wat mamahonger.

    Hier helpt het soms om haar af te leiden of haar wat ander eten/drinken aan te bieden.
    Maar ik begrijp dat het bij jou niet werkt.

    Ik hoop dat er wat tips voor je komen.
     
  7. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kind heeft jouw borsten veel te hard nodig. Dus afbouwen? Niet doen!

    Ik herken die driftbuien wel, dat had mijn dochter ook. Hoort bij haar karakter. Maar echt op die leeftijd had ze de borst gewoon echt nodig. Ik had haar doodongelukkig gemaakt met afbouwen, trouwens, dat wilde ik ook niet, haar broer dronk ook veel langer bij me dan maar twee jaar.

    Wel proberen te sturen naar afspraken. Dat kan vaak wel tegen dat ze een jaar of twee zijn.

    Zit er op je subtropische eiland geen LLL of zo?

    O, ja hoor die zitten er, bel maar even met 02 62 50 51 54
     
  8. Duimelijn

    Duimelijn Bekend lid

    23 okt 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    Hey meiden,

    @sijke, ik zal eens kijken of ik dat programma nog terug kan vinden. Lijkt me wel interessant.. En ik denk eigenlijkj wel dat je helemaal gelijk hebt hoor dat we wo aandacht aan het claimen is..

    @elke; bedankt voor je begrip. Het voelt af en toe idd als een bar. Ik zeg weleens, kben geen melkfabriek hoor!! ;)

    @red; nee afleiden helpt helaas niet. Ik probeer hier ook drie voedingen te geven, maar ze weigert ook nog eens in slaap te vallen voor de drutje overdag wonder slaapmutsje. Dan kan we nog zo moe zijn en dan kan ik gaan zingeb, wiegen of laten huilen wat ik wil, het helpt geen bal.

    @dirksmama; bedankt voor het telefoonnummer. Maar eerlijk gezegd durf ik niet zo goed te bellen. Het is hier op het eiland onder de medici nogal een taboe als je langer dan 6 maanden voedt dan spoor je niet helemaal, houd je je kindje bewust klein etc etc. Toen ze een jaar was heb ik dan ook maar verzwegen dat ik nog voedt, maar nu ben ik aan mn laatste strip cerazette bezig en ik zal toch echt de dokter onder ogen moeten komen en hem uitleggen waarom ik een herhaalrecept wil.

    Nou ja, ik moet dan denk ik maar even een poosje door de driftbuien heen bijten. De dag begon wo goed, maar ze zit nu alweer een uur in een driftbui waar we niet uit wil komen. Ik mag niks doen, niet aanraken, en ik moet vooral blijven staan want als ik ga weggen trekt ze mn hemd naar beneden. Pfffff soms denk ik weleens, als er nog eens een tweede komt ga ik meteen aan de flesvoeding, dan hebben we dit probleem ook niet. Ik ben zo pro borstvoeding, maar dit breekt me echt op :(
     
  9. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Wat een vervelende situatie voor jou! Ik zou het, eerlijk gezegd, ook naar vinden om zo geclaimd te worden in het borstvoeden. Alsof je lichaam van een ander is en je er zelf niets meer over te zeggen hebt. Eva geeft het nu ook steeds meer aan, maar ik geef er niet altijd aan toe en probeer haar dan af te leiden.


    Ik denk dat je toch consequent moet zijn in het afwennen van de borst. Driftbuien, waar het ook om gaat, probeer ik altijd te negeren bij mijn kinderen. Dus niet aan toegeven als ze een driftbui heeft. Vergt doorzettingsvermogen. Bepaal ook voor jezelf welke situaties en momenten jij het vervelendst vindt. Probeer eerst die voedingen af te bouwen. Dus niet alle voedingen in één keer, maar voeding voor voeding. Zo is het voor jou en je dochtertje behapbaar.


    Ik heb hier een handboek borstvoeding van La Leche Leage naast me liggen met daarin een hoofdstuk over het afwennen van de borst bij een kindje boven één jaar. Ik kan wat voor je citeren, misschien kom je er verder mee?


    Citaat:
    Jijzelf moet beslissen wat je witl met borstvoeding, dus ook wanneer je ermee wilt ophouden. (...)
    'Geleidelijk en met begrip' is de beste methode. In de periode dat je baby minder vaak borstvoeding krijgt dan hij wil, zul je hem op andere manieren meer aandacht moeten geven. Dat geldt nog meer voor de tijd dat het kind op jouw initiatief helemaal van de borst af is. Een baby met een fijne borstvoedingsrelatie zal die niet zomaar willen opgeven. Het is voor hem pas interessant als er iets voor in de plaats komt dat ook ruimte biedt aan zijn emotionele behoeften, even aantrekkelijk en net een beetje anders. Wil je een voeding laten vallen, geef hem dan een beker vruchtensap en leid zijn aandacht af door een verhaaltje te vertellen of een wandelingetje te maken. Gun hem een aantal dagen om aan de verandering te wennen. Forceer niets. Van de borst afwennen is voor jullie allebei een grote verandering en daar is tijd voor nodig.
    Wat soepelheid kan geen kwaad. Vindt je kind het heel erg om geen borstvoeding meer te krijgen voor zijn middagdutje, voor het naar bed gaan of wanneer dan ook, gun hem die ene voeding nog even. Het is geen kwestie van 'alles of niks'.
    (....) Een ouder kind, dat al mee-eet en goed uit een beker kan drinken, heeft minder speciale aandacht nodig om het gemis goed te maken. Houd wat smakelijke hapjes achter de hand waar hij op kan knabbelen en geef hem in de loop van de dag wat vaker een slokje water.
    Maak het moment waarop hij anders borstvoeding zou krijgen zo plezierig mogelijk voor hem. Je man kan met hema gaan wandelen of hem naar bed brengen. (...)
    Probeer situaties waarin hij om de borst vroeg te vermijden. Ga bijvoorbeeld niet samen met hem in de schommelstoel zitten en laat hem niet 's morgens bij je in bed kruipen, maar sta meteen op.
    Het kost wat extra moeit, dat met 'begrip en geleidelijk' afwennen van borstvoeding. Maar als het te vlug en te onverwachts gebeurt, kan dat emotioneel en fysiek schadelijk zijn. Door je kind op andere manieren veel aandacht te geven, verloopt het ontwenningsproces geleidelijk. Ook al begrijpt hij niet goed waarom hij niet langer bij je mag drinken, maaar zo is hij er tenminste zeker van dat je hem niet in de steek laat; hij blijft zeker van je liefde.

    Met dank aan mijn typediploma ;).

    Succes en sterkte hoor!
     
  10. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Mijn zoontje drinkt nog 3 a 4x per dag bij mij. Maar niet zomaar slokjes overdag tussendoor. Het is bij het opstaan, voor het slapengaan overdag, voor het slapen gaan 's avonds en in de nacht. Allemaal in de slaapzak, dat is ons ritueeltje. Ook dan gaat hij pas roepen en friemelen.

    Ik denk dat je haar gewoon duidelijk moet maken dat het geen gewenst gedrag is wat jou betreft (ik zou het ook niet waarderen!). Als ze heel de dag met de keukenkastjes zou slaan en zou roepen om "koek, koek, koek", zou je daar dan ook aan toegeven? Nee toch? Ja, borstvoeding is gezond etc etc, maar ze is bijna 2 en zit nu gewoon haar zin door te drijven. Het moet een kwestie zijn van geven, niet van nemen.
     
  11. Duimelijn

    Duimelijn Bekend lid

    23 okt 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    Bedankt meiden voor de tips. Ik ga het maar eens uitproberen en dan zien we wel waar het schip strand.

    Line; super dat je dat citaat hier neer wilde typen. Lijkt me een interessant boek!

    Zogelukkig; je hebt helemaal gelijk!

    Als het niet lukt trek ik wel weer aan de bel :)
     
  12. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat telefoonnummer dat ik je gaf is het nummer van La Leche League! Die vinden het helemaal niet raar als je lang voedt hoor! Dus laat dat je niet belemmeren, ik denk eerder dat je er wat steun kunt vinden.

    Franstalige artsen kunnen inderdaad een beetje 'raar' doen over langvoeden, dat heb ik gemerkt toen ik in Afrika woonde. Voordeel is dan wel weer dat je Nederlander bent en die vinden ze meestal per definitie toch al raar. Nou iets raars als langvoeden kan er dan wel bij toch? :)

    (en het gekke is dan dat je van medici waar je het niet van verwacht juist weer te horen krijgt dat ze vinden dat je zo goed bezig bent).

    Als ik het zo eens nalees is op zich langvoeden bij de plaatselijke bevolking van je eiland wel vrij normaal hoor.
     
  13. Duimelijn

    Duimelijn Bekend lid

    23 okt 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    Klopt dirksmama; daar heb je helemaal gelijk in. Ik moest een dossier inleveren en er waren 30 wachtenden voor me. Dus na twee uur in de hitte was mn meiske het wat en wilde wat drinken, maar geen water nee ze wou een voeding. Ik nogal geneerd want er zitten dan toch heel wat mensen op je lip en probeerde haar af te leiden. Dus vrouwtje naast me wegt; joh geef toch gewoon een voeding. Ik heb die van mij gevoed tot ze drie was. Vrouwtje aan mn andere kant, ja en ik mn jongtste tot zn 5e.
    Wow respect hoor!!

    Gister ging het wat beter, komt misschien omdat ik een andere drinkbeker gekocht had; was interessant. Maar vandaag is het weer knudde met een rietje.
    Ik ga gewoon bellen, trouwens gister bij de dokter geweest voor de cerazette, had ik een vervangster en die deed helemaal niet moeilijk. Oef; kan ik weer een half jaar vooruit.

    Oh dirksmama; hoe oud is jouw kind wat je voed dan? Ik merl dat het best wel pittig is als je de enige bent die het goede ervan inziet (schoonfamilie, medici, manlief die er op tegen zijn).
     
  14. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze zijn nu 8 en 11 en drinken nu niet meer bij me, maar ik had zo een van die vrouwen naast je kunnen zijn. Ze hebben jaren bij me gedronken. Is ook gewoon goed voor ze. En als je dat maar in je achterhoofd houdt (plus dat het gewoon erg gemakkelijk is, en handig en prettig) dan kun je heel wat anti in je omgeving aan hoor! Maar met een vijandige omgeving is het wel prettig om wat steun van gelijkgestemden te hebben. En daar is LLL erg handig voor.
     

Deel Deze Pagina