We hebben een gezonde dochter van 2 jaar. In april van dit jaar besloten we voor een 2e te gaan. Bij mijn dochter was ik binnen 2 maanden zwanger en had geen miskramen ervoor gehad. In juni raakte ik al zwanger. Maar helaas werd dit na 2 weken een spontane miskraam. Erg verdrietig en moeilijk maar toen dachten we:domme pech.. veel vrouwen krijgen een miskraam.. 1 menstruatie afgewacht en daarna weer opnieuw geprobeerd. Begin augustus testte ik weer positief! Ik kreeg toen met 6 weken al een echo vanwege m'n vroege miskraam. Het zag er goed uit en het hartje klopte! We vertelden aan iedereen om ons heen het goede nieuws. 2 weken later had ik weer een echo. Nietsvermoedend ging ik daarheen en toen verdween de grond onder m'n voeten. Het hartje klopte niet meer... ik was boos, verdrietig en ik snapte er niks van.. 1 week afgewacht maar het vruchtje kwam niet vanzelf af.. na een week cyotec gekregen en toen kreeg ik lichte weeën en na ongeveer 12 uurtjes kwam het vruchtje af. Ik heb het er nog steeds ontzettend moeilijk mee.. en geloofde niet meer zo in domme pech.. was er lichamelijk iets met mij aan de hand misschien? Na 2 miskramen krijg je de mogelijkheid om een chromosomenonderzoek te doen.. dit wilden wij graag.. de kans dat daar iets uitkomt is maar 2 procent zei onze gyn.. de overige 92 procent heeft gewoon domme pech en er wordt dan geen logische verklaring gevonden voor meerdere miskramen... Afgelopen week kregen wij het nieuws dat mijn man een translocatie heeft van chromosoom 5 en 9... dit houdt in dat wij een sterk verhoogde kans hebben op een miskraam namelijk 50 tot 70 procent... en daarbij kans op een kindje met afwijkingen... dit is echt niet het nieuws wat we hadden verwacht en ik voel me al de hele week boos en verdrietig... waarom wij? Waarom? En we hebben toch een gezonde dochter? Is zij dan echt een wonder? Ik hoop echt dat het ons nog een keer gegunt is... We hebben nu aankomende vrijdag een afspraak in het ziekenhuis met een klinisch geneticus die precies kan verhelderen wat het betekent en inhoudt voor ons... ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil.. gewoon even van me afschrijven denk ik.. misschien zijn er mensen met dezelfde ervaring? Die ook een translocatie hebben... ik ben me er goed van bewust dat we al gezegend zijn met een gezonde dochter maar de wens voor een 2e is er heel sterk.. maar wanneer komt die? Misschien gaat het de volgende x al goed.. misschien onderga ik wel nog meer miskramen.. Dat kan niemand zeggen
Dank je wel... je verwacht dit gewoon niet.. zeker niet nadat je gewoon bijna 3 jaar geleden binnen no time zwanger bent geraakt en geen problemen daarvoor hebt gehad.. dan sta je er niet zo bij stil dat het een volgende keer dus blijkbaar niet zo gemakkelijk gaat helaas
Jeetje wat een naar bericht om te horen te krijgen Ik weet dat er meerdere leden hier zijn die ook met een translocatie te maken hebben. Er is als ik mij goed herinner ook een topic over IVF/PGD. Ik weet niet of de artsen daar al wat over verteld hebben? Dit is een optie waarbij ivf wordt toegepast met alleen gezonde vruchtjes. Mijn beste vriendin heeft hier ook mee te kampen, zij hebben ook een gezonde zoon uit 2014, maar helaas 1 kindje verloren bij 16 weken wat dus ziek was door de translocatie en daarna al 3x vroege miskraam gehad het afgelopen jaar, het is niet niks allemaal. Laat je goed informeren over de opties die je hebt. Dikke knuf voor jou!
Dat is ons idd verteld... denk wel dat we iig op de wachtlijst daarvan willen.. maar eerst even het gesprek vrijdag afwachten.. gelukkig raak ik iedere keer wel snel zwanger en het lijkt mij het meest fijne om het te laten lukken via de natuurlijke weg... we hebben het levende bewijs dat dat kan... maar de vraag is hoeveel hier nog voor nodig is.. Dat kan niemand ons zeggen natuurlijk en dat maakt het zo moeilijk. . Denk dat ivf ook niet onderschat moet worden
Jja ik kan me voorstellen dat het een shock is, onwerkelijk! wat een wonder jullie eerste kindje! dat zijn ze allemaal! maar zij is toch echt een wonder! ik heb geen idee of het kan hoor, mar is er geen mogelijkheid om alleen 'gezonde' eitjes/vruchtjes?? terug kan plaatsen?
Ja dat kan via ivf pgd. Dan worden idd de gezonde eitjes teruggeplaatst. Maar dit is een lang traject schijnt het. Je komt dan op een wachtlijst en dat kan ruim een jaar duren.
Langer wachten lijkt het mij wel waard als je een hogere kans hebt op een kind met afwijkingen. Het is heel vervelend dat je partner daar last van heeft. Maar het lijkt mij niet meer dan fair om er hulp bij te krijgen voor het kindje zelf ...
Ik vraag me af wat voor aangeboren afwijkingen? Je man heeft deze afwijkingen immers ook. Dat zou ik vragen aan de klinisch geneticus.
Ik heb er geen ervaringen mee, maar wil je ontzettend veel sterkte wensen. Wat moet dit een enorme klap zijn voor jullie, en wat ontzettend moeilijk. Dikke knuff.
Nee dat is dus niet het geval. Mijn man is drager ervan maar heeft verder helemaal niks en is gewoon gezond. Sterker nog, er bestaat een goede kans dat ons dochtertje ook drager is. Dit zal dan ook voor haar betekenen dat zij in de toekomst moeilijker kinderen kan krijgen.. Onze gyn heeft ons verteld dat als ik zwanger raak van een kindje met deze translocatie ongebalanceerd, dan wordt het hoe dan ook een miskraam omdat het niet verenigbaar is met het leven. Mijn partner heeft het dus gebalanceerd (en misschien onze dochter dus ook) en dat betekent verder niks. Het is gewoon alleen lastig met het krijgen van kindjes.
Heftig meid. Ik kan je niet helpen. Ik wens je alleen veel sterkte toe en hopelijk komt er nog gewoon een gezonde baby voor jullie. Ik duim voor jullie...
Jeetje, dit kan misschien zo ons verhaal worden. Wij hebben nu al wel 2 gezonde dochters, maar tussen de meiden een MA en dit jaar helaas weer een MA en 2 mk. Uit hormoononderzoek, stollingsonderzoek en onderzoek naar de schildklier is er bij ons niets gevonden. Maandag hebben we bloed laten prikken voor genetisch onderzoek. We verwachten dat daar niets uit komt, maar als ik jou verhaal lees kan het toch wel echt. Hebben jullie er al een beetje over nagedacht hoe ver jullie willen gaan met behandelingen? Wij wel en hoe moeilijk het evt. ook zou zijn, maar we gaan niet voor een IVF traject als het aan de orde zou zijn. Ben inmiddels al 36 en ook al heb je dan nog kans, wil ik die polonaise niet meer aan mijn lijf.
Onze gyn vertelde ons dat er bij 2 procent maar iets uitkomt uit zo'n onderzoek... Dus de kans dat er iets uitkomt is (gelukkig) klein. Weet je een beetje wanneer je de uitslag kan verwachten? Wij hebben er 2 maanden op moeten wachten.. Ik snap jouw keuze zeker.. ik wil het denk ik wel gewoon op de natuurlijke weg blijven proberen maar wil denk ik wel op de wachtlijst worden gezet.. voor het geval dat.. maar eerst morgen even het gesprek afwachten.. ik ben ook nog maar 26 overigens dus ben nog jong..
We hebben pas deze week geprikt, dus verwacht de uitslag pas over 10 a 12 weken. Duurt nog wel even dus. Ik snap jou ook wel. Hopelijk lukt het ons beiden op de matuurlijke manier op korte termijn
Jeetje wat heftig zeg!! Schrijf van je af en hopelijk kun je het een plekje geven en vind je hier mogelijk lotgenoten die jou kunnen helpen. Ik snap je vragen en boosheid. Dat zou ik ook hebben! Ik ben er verder ook niet bekend mee, maar wil je veel sterkte en kracht toewensen!
Succes/sterkte met afwachten.. aan de ene kant wel fijn dat we nu een reden hebben maar het maakt het er niet gemakkelijker op