@Josien, wat geweldig, een echo met een kloppend hartje! Genieten maar! @Verhip, inderdaad is het resultaat niet zo leuk om te horen. Heb je het er al met je gyn over gehad?
Laat je niet gek maken, Verhip. Een kans van 1 op 287 betekent dat je in theorie 286 gezonde kindjes zou krijgen en slechts eentje met het syndroom van Down. Da's echt maar een piepklein kansje. Merel, ik doe deze keer niet mee met Moeders voor Moeders. Vorige keer wel gedaan, maar toen ging het met 9 weken mis. Ik vond het deze keer gewoon te eng om er weer aan te beginnen. Ik durfde pas na de derde echo echt te geloven dat het deze keer wel goed zou gaan... Ik heb trouwens vandaag mijn eerste zwangerschapsbroek gekocht. Wat een heerlijke mijlpaal! En hij was nog spotgoedkoop ook. Leve de uitverkoop bij Prenatal!
He Dames, Belle, wat een mooie echo's in je album! Verhip: inderdaad een moeilijke situatie. Maar ik sluit me aan bij het overgrote deel op het forum dat vindt dat je altijd nog meer kans heb op een gezonde baby dan op een baby met Down. Succes! Zelf heb ik het idee dat ik de griep krijg, voel me echt rottig. Maak ik me gelijk zorgen natuurlijk!
Josien, dat was schrikken zeg! Maar fijn dat je een kloppend hartje hebt gezien en dat je HCG waarden goed zijn! Doe rustig aan. Liefs Mirjam
Hallo, mag ik mee praten? Ik weet net dat ik zwanger ben na ruim twee jaar dmv de tweede IUI. We zijn helemaal in de wolken. Jammer is alleen wel dat mijn vriend vannacht vertrekt naar wintersport met een groep vrienden. Ik heb met trouwens ook aangemeld voor MvM, komende donderdag komt de instructrice al.
Josien! jaaa wat een geruststellende foto zie ik daar, joepie!! ik snap dat je nog wel in de spanning zit, maar... dit is al een hele mijlpaal toch! je hebt zeker kijhard zitten huilen toen je het kloppende hartje zag? merel, ik heb ook meegedaan aan moeders voor moeders, van week 5 tot 16 dacht ik. Ik heb het graag gedaan, maar ik was echt wel blij toen het voorbij was. Je moet in het begin zo vaak plassen, en steeds die kannen. ik was zo misselijk.. en die geur.. ale: maar ik zou het de volgende keer gelijk weer doen! verhip, ik kan niet inschatten wat de uitslag zegt want wij hebben zelf geen testen gedaan. Maar als ze zeiden dat het een goede score was zou ik maar proberen op hun kennis te vertrouwen! Belle, jij gaat ook als een speer! 14 weken alweer. wow waar blijft je beloofde buikjesfoto? LizaM, welkom! dan spam ik nog even met een buikfoto, 31 weken:
Helaas gaat het niet alleen om een kindje met een downsyndroom maar ook over andere chromosale afwijkingen. Als bloed niet goed is, wil het lijkt me zeggen dat er iets in de chromosonen niet helemaal goed is. Ik ben bang om na de bevalling te moeten concluderen dat het kindje na een paar maanden zal sterven, ivm afwijkingen. Wat is dat moeilijk zeg. Ik weet ook dat de kans heel klein is, gemiddeld 1 op 287, maar mijn bloed 1 op 45 en dat moet toch op iets duiden..En vooral als ik naar de info kijk van Hoops, dan staat daar bij mijn leeftijd gemiddelde kans 1 op 1250, waarom heb ik dan maar 1 op 287... Al vind ik het ook fijn om te weten dat het kindje inmiddels al 12 weken en 4 dagen oud is, als het echt afwijkingen had gehad zou het al zijn afgebroken (misschien ook wel heel nuchter..) Voor die 1% kans (eigenlijk 0,5%) dat het mis zou gaan bij de vruchtwaterpunctie heb je wel de zekerheid dat het kindje 'gezond" te wereld gaat komen. Bij ernstige lichamelijke afwijkingen weet ik niet of ik de zwangerschap uit zou kunnen dragen, omdat je dan weet dat het kindje niet lang levensvatbaar is. Wij hebben gister alleen met de mevrouw van de pren diagnostiek afdeling gesproken, we hebben 26 febr pas weer een afspraak met de gyn.
Rach, mooie buik zeg! Nog maar +- 9 weken en jij kan je wonder in je armen sluiten...Lijkt me heerlijk! Helaas zeggen ze in het ziekenhuis niet dat het een goede uitslag is. Ze zeggen alleen maar totale kans is niet verhoogd, maar ik begrijp wel dat u nu twijfelt om een vruchtwaterpunctie te doen... Dus ja, veel heb je niet aan die adviezen..
Ow Verhip wat een onrust voor jullie zo...kan me voorstellen dat je het even niet meer weet. Ik belde gisteren naar het ziekenhuis belde ivm de bloedtest van de nekplooimeting, zei de assistente dat de uitslag binnen was maar ze er zelf niks over mocht zeggen, dus toen ik aangaf dat ze me daar erg nerveus mee maakte, zei ze ; als het NIET goed was geweest hadden we je al gebeld, waaruit ik begreep dat ze me stiekem toch de uitslag gaf, Hier bedankte ik haar voor en dat ik nu rustiger was...! Vervolgens zegt ze me dat de uitslag bij de VK ligt, maar toen ik die belde wist ze nergens van dus is zij zelf het zkh gaan bellen en daarna belde ze me terug dat het nog niet bekend was en de assistte in het zkh dingen door mekaar gehaald had en ik maandag tussen 10 en 12 gebeld wordt door zkh...grrrrrrrrr zou je ze niet! Nu weet ik dus nog niks behalve dat de nekplooi 0.16 mm was...weekendje bidden dus
Oh Josien ik lees het nu allemaal pas jeetje je hebt me laten schrikken, maar een hele mooie echo gelukkig ik ben zo blij voor je. Merel ik heb ook mee gedaan met moeders voor moeders van week 5 tot 16, ik vondt het niet erg. Pat mooie buik zeg. Marina lekker zeg dat ze je door elkaar halen zo wordt je alleen maar nerveuzer sterkte dit weekend. Mn buik begint ineens goed te groeien in een week. Zo fijn. dinsdag weer naar de vlos hartje luisteren altijd leuk. Ik heb alleen s'avonds ontzettende last van maagzuur hebben jullie dit ook en wat zou ik er tegen kunnen doen, ik gebruik al rennie's maar vannacht hielpen die niet meer.
Hehehe, toen ik dit vanmorgen las, realiseerde ik me dat ik nog geen enkele buikjesfoto heb inderdaad. Ik ben niet heel slank, maar mijn vorm is inmiddels al zo veranderd dat er weinig twijfel over kan bestaan: Nee, ik ben niet aangekomen, ik ben zwanger! Sterker nog: Ik ben al uit bijna al mijn broeken gegroeid, zonder dat er ook maar een grammetje bij is gekomen. Maar die zwangerschapsbroek die ik gisteren bij Prenatal heb gehaald zit heerlijk! Maar goed, ik heb dus vanmorgen maar effe een foto gemaakt met mijn mobiel. Zie album... En Liza, leuk dat jij nu ook bij de club bent. Na ruim twee jaar, wat zullen jullie blij zijn!
@Liza: Welkom hier, en gefeliciteerd met je zwangerschap! @Rach en Belle: Wat een mooie buikjes! @Rach, ik ben jaloers op je, jij kunt echt beginnen aftellen! Gaan de weken nog goed vooruit nu of gaat het eerder traag?
Timonneke, wat lief dat je dat zegt. De weken gaan gelukkig nog goed vooruit tot 12 weken ging echt ongelooflijk langzaam. En toen ik de 20 weken echo had gehad en het geslacht wisten, heb ik me lekker gestort op kleertjes en de kamer. maar ik ben bang dat het vanaf week 37 heel erg langzaam gaat! Belle, je hebt een heel mooi buikje! ik had echt een groeispurt met 17 weken, dus het kan ineens opschieten ('buikjesfoto' is een lief woord he)
Mooi buikje Rach! Verhip: als we het nou eens anders stellen, je hebt er dus een kans op, net als iedereen, en niet eens zon hele grote,maar goed er is een kleine kans.Kan je met het idee leven dat je bv iets weer weg hebt laten halen waar je zolang naar verlangt hebt en wat mss wel gewoon kerngezond is?Ik zelf zou die keuze niet willen maken.En mocht die wel een "afwijking"hebben, is dat kindje dan minder welkom?En mocht dat kindje maar heel kort leven, je hebt je er wel over kunnen ontvermen en je jouw liefde kunnen geven, dat is voor jezelf mss heel moeilijk om het dan weer los te laten,maar moeilijker lijkt mij met de gedachte leven dat je iets wat mss wel kerngezond was geen kans hebt gegeven. Ik wil er verder bij zeggen, dat ik niemand die een keuze maak veroordeel, maar dit is mijn persoonlijke gevoel erover.
*breek in* Heel toevallig dat ik hier eens lees, maar wou eens spieken hoe het met de zwangere meiden gaat Gelukkig allemaal mooie echo's en kloppende hartjes! Zo blij voor jullie! Maar wat ik hier eigenlijk kom zeggen: Verhip, meid, laat je niet gek maken, een kans van 1 op 287 is best goed! Deze test is helemaal niet sluitend! Bij mijn zwangerschap van Assia* had ik ook de combinatietest gehad (nekplooimeting en bloedtest) en die waren echt superslecht! De artsen zeiden mij dat ik eigenlijk maar 1 kans op 100 had dat ik een gezond/normaal kindje zou krijgen. Dus is doodongerust en superverdrietig, superuitgebreide 3 en 4d echo (door een prof, wel een uur lang), vruchtwaterpunctie en moederkoekbiopsie laten doen... maar wat bleek: ze was kerngezond en had GEEN enkele afwijking! Later bleek dat de slechte uitslag van de combinatietest alleen te maken had met mijn hcg die echt ontzettend hoog stond (meer dan 300 000). Ik heb in totaal drie weken niks anders gedaan dan huilen door die stomme test en dan de vruchtwaterpunctie en moederkoekbiopsie en er bleek niks aan de hand! (mocht je je afvragen hoe Assia* dan wel gestorven is; ze is geboren aan 23 weken door baarmoederhalsinsufficiëntie en een ezel van een gyn die niet wou geloven dat ik weeën had, het had dus niks te maken met die slechte uitslag.) Als je nog iets wil weten of gewoon wil praten, mag je me altijd pb-en. Liefs Kirby *breek uit*
Rach; wat een prachtige buik! Het is lekker druk hier meiden, das een goed teken. Geniet van jullie zwangerschap, er komt iets heel moois uit Dikke knuf Daffie
Ik ben me vanmorgen echt dood geschrokken: Ik ging naar de wc en bij het afvegen zag ik helderrood bloed. Ik had geen buikpijn of kramp, maar ik bloedde wel. Het was niet veel, alles bij elkaar misschien een theelepeltje ofzo, en omdat ik verder geen pijn had, hoopte ik maar dat het niets was om me zorgen over te maken, maar... Als je veertien weken zwanger bent, dan wil je geen bloed zien. Terug in bed heb ik gelijk de Angelsounds gepakt, en Smurfje was levendig als altijd. Ik zit nu even wat te eten, maar ik ga straks toch de verloskundige maar even bellen. De Angelsounds heeft me wel redelijk gerust gesteld, maar ik wil toch graag even overleggen met een professional... Belle, effe van d'r roze wolk af gedonderd.
Pffftt.. Oké, de verloskundige zegt ook dat ik me geen zorgen hoef te maken. Pas toen ik de telefoon ophing, voelde ik hoe hard ik eigenlijk geschrokken ben. De tranen lopen nu over mijn gezicht. Ik wil niet nog een keer een zwangerschap verliezen. Echt niet.
Wow Belle, dat zal inderdaad wel schrikken geweest zijn. Gelukkig is alles in orde! Waarschijnlijk een adertje gesprongen ofzo, hoor je wel vaker dat dat gebeurt tijdens een zwangerschap. Gelukkig is alles in orde met jullie smurfje!