eetprobleempje, dreumes 1 jr

Discussie in 'Voeding' gestart door Pumba, 15 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pumba

Pumba Actief lid

2 mrt 2009
    149
    0
    0
    Hallo meiden,
    Wie kan mijn helpen, onze grote jongen van 1 jr eet normaalgesproken als een kleine bouwvakker, erg fijn!
    Sinds een week of 2 gaat hij aleen zodra ik met zijn warme hap wil beginnen zijn hoofd wegdraaien, huilen, en wordt boos. Hij heeft dan nog niets geproefd of geroken, dus dat hij het niet lust is het probleem niet. Dit duurt ongeveer een kwartier en dan eet hij vervolgens met smaak zijn schaaltje helemaal leeg! Geen probleem zou je zeggen, maar het is in het begin best een strijd, en ik vroeg mij af hoe dit zou kunnen..
    Iemand die dit herkent of mee wil denken? Met ontbijt en met de lunch is het geen enkel probleem.
    Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!
    groetjes,

Pumba

2. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

22 nov 2010
    114
    0
    0
    Kun je vertellen hoe je het eten aanbiedt? Geef je het aan hem? Mag hij het zelf doen? Geef je potjes? Gepureerd? Vers?

Handig om dat eerst te weten, voordat we mee kunnen denken. :)

3. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Met een maand of 13 komt er een sprongetje, waarin veel kinderen moeilijk gaan doen met eten. Meestal helpt het al als ze meer zelf mogen doen. Ook gaan ze vanaf deze leeftijd minder groeien met als gevolg dat ze ook minder gaan eten.
    Probeer er geen strijd van te maken. Geef hem anders de mogelijkheid om zelf te eten. Negeer koppig gedrag en wees consequent, het wordt vanzelf beter, maar vanaf nu zul je vaker dit soort momenten gaan krijgen.

4. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Rond een jaar kan het zijn dat je kindje minder wil gaan eten.

Persoonlijk zou ik geen strijd maken van het eten, schep wat op.. bied het hem aan, wil hij niet .. nou dan niet.
    Laat zien dat jij het wel lekker vind en dat hij er een hele grote jongen van wordt ;)
    Dus dat het leuk en lekker is om te eten.

Maar als hij echt niet wil, niet pushen.

Hij krijgt van zn ontbijt en lunch genoeg voeding binnen waarschijnlijk.
    Het zal vast een fase zijn.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Hier was het probleem dat mw het graag zelf wilde doen, ok het was en is soms een gesmeer maar ze ging wel weer beter eten.

Alleen spaghetti voer ik haar nog (prik de stukjes vlees eruit met een vork die ze dan zelf eet) want ik heb geen zin in spaghetti vlekken op mijn muur.

6. bloempje28

bloempje28 Actief lid

17 aug 2010
    412
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook eentje die alles zelf wil doen, als je het voert, dan haalt ze het meteen weer uit de mond :( zelf doen eet ze minder als toen we nog mochten voeren, maar wel met meer smaak, en helemaal met de pot mee :)

7. Pumba

Pumba Actief lid

2 mrt 2009
    149
    0
    0
    Dank voor jullie reacties, dames, fijn!!
    @ Eetfestijn: Hij eet het niet gepureerd meer, maar geprakt/ kleine stukjes. Praktisch altijd vers, soms een potje. Het eten geven doe ik messtal half/half, de ene helft geef ik het hem en de andere helft doet hij zelf. Wat goed werkt is hapje voor mama, en hapje voor hem etc afwisselen; dan geeft hij eerst mij een hapje en dan zichzelf waarbij ik hem veel prijs als hij lekker eet (@ Dretjuh, zoals jij ook suggereert). Daar heeft hij vaak echt lol in! Als ik hem dat een paar keer achter elkaar laat doen dan gaat de rest van de maaltijd er meestal zo in. Als ik hem meteen zelf laat eten dan begint hij gewoon niet met eten maar draait zich zo ongeveer om in zijn stoel. Als mijn man het hem geeft duurt het vaak nog langer voor hij bijdraait en gaat eten.
    Ben vaak teveel geneigd een verklaring voor zijn gedrag te willen zoeken. Het is fijn te lezen in jullie verhalen dat zulke dingen wel herkenbaar zijn bij deze leeftijd. Trouwens, alsof hij het wist dat ik deze vraag ging posten want gisteravond was er helemaal niets aan de hand :)
    @ Bloempje, en nog gefeliciteerd met de 2e op komst!
    liefs!

8. adi

adi Niet meer actief

Pumba, het tweede jaar is doorgaans een hele beproeving voor ouders wat eten betreft. Veel 'bouwvakkertjes' komen ineens op het idee om eten te gaan weigeren, en elke maand verzinnen ze weer een ander kunstje om je uit te proberen.

Ik wil je hiermee niet bang maken, alleen geruststellen en herkenning bieden. Welkom in de dreumes-wereld!!! :)

Deel Deze Pagina