Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar: Wie hoopt, wie droomt heeft soms houvast nodig. Hebben jullie van die typische "geluksdingetjes"(bijgeloof of niet) waar jullie je troost bij zoeken of je hoop uit putten, al weet je zeker dat een ander hier vreemd van op zou kijken? Of van die dingen die je nooooooit aan een ander gaat vertellen (hier kan het anoniem ) omdat je weet dat het ook wel een beetje raar is, maar stiekem doe je het toch? Ik zal opbiechten: 1. ik heb mijn foliumzuurtjes en tarwekiempillen stiekem verheven tot magische zwanger-word-pillen en voel me elke dag heel blij als ik ze in ga nemen. Los van het feit dat ik dan het gevoel heb dat ik op positieve wijze bijdraag aan mijn kinderwens, visualiseer ik ook dat er behalve foliumzuur en tarwekiem ook nog een flinke dosis "geluk"en "gezondheid"in die pillen zit. Ernstig he? 2. Ondanks dat ik een beetje moedeloos word van mensen die zeggen dat je moet "ontspannen" ( ja joh, hartjes stoppen er echt niet mee omdat ik zo gestressed zou zijn) probeer ik in elk geval 5 minuten per dag helemaal niets te denken.Dan bedenk ik erbij dat een baby zich dan wel heeeeel erg welkom moet voelen! Helaas krijg je er geen spontane eisprong of bevruchting van ( empirisch onderzocht) maar...baat het niet, dan schaadt het niet 3.Tijdens mijn zwangerschappen sliep ik met mijn positieve testen onder mijn kussen, had het idee dat het geluk bracht ( ook empirisch onderzocht dus, en het blijkt geen geluk te brengen, maar dat terzijde). Ben ik gek geworden?! Mwah, denk het niet. Ik functioneer nog gewoon in het dagelijks leven en heb nog steeds een behoorlijk IQ. Maar misschien heb ik vandaag wel even wat meer positieve verhalen nodig dan normaal, en ook wat meer "herkenning" hoewel het ook goed mogelijk is dat ik de enige ben hoor En voor degene die zich nu helemaal bescheuren: ik word vanzelf wel weer normaal
1. Ik heb een maansteen die ik tegen beter weten in iedere maand weer oplaad. 2. Ik trek regelmatig een tarotkaart en bekijk mijn horoscoop en ben dan helemaal in de wolken als er ook maar iets in staat over "het begin van iets nieuws" en alles wat daar ook maar een beetje in de buurt komt. 3. Ik visualiseer aan de hand van Youtube-begeleiding en dat helpt me erg de moed erin te houden omdat het dan zo dichtbij is dat het bijna tastbaar is (jammer genoeg verdwijnt dat positieve gevoel + het beeld van de toekomst zo gauw ik ongesteld word) En ik heb iets waar ik troost uit haal, zal wel veel mensen over me heen krijgen maar ik heb altijd het idee dat je dingen veel meer waardeert als je ervoor moet vechten. Maar misschien ontstaat dat rare bijgeloof wel als het niet lijkt te lukken, pas toen ben ik me echt vast gaan houden aan dingen die niet zo logisch zijn.. gewoon om hoop te hebben.
Ik geloof er niet in. Ik geloof dat God ieder mens zegent met een zwangerschap, dit komt voor iedereen op het juiste moment. Soms geeft ziekte, aandoeningen of afwijkingen tegenslag, maar ik heb altijd gezien dat het goed komt. Voor mij is God degene die voorziet, Hij zorgt voor mij en daarom voel ik een rust en heb ik vertrouwen in de keuzes die ik maak. Ik moet altijd denken aan het kindje van vrienden die slechts 2% overlevingskans had in de baarmoeder, ouders hadden al besloten abortus te plegen omdat het niet levensvatbaar zou zijn. Na gebed voor het kind én het vertrouwen van ouders hierin, kwam wonder boven wonder het kind kerngezond ter wereld. Ik geloof niet dat een gelukspoppetje hiervoor zou kunnen zorgen.
Nee hoor, niets voor mij, Ik ben verpleegkundige & hou me ook meer bezig met de medische achtergronden van het zwanger worden.
Leuk onderwerp. En ik word ook een beetje onpasselijk van mensen die maar blaten dat je niet zwanger raakt als je er te veel mee bezig bent. Lijkt me niet meer dan logisch dat als je ergens mee bezig bent dat je er aan denkt (moet alleen geen obsessie worden natuurlijk). Er mee bezig zijn heeft in ieder geval bij mij nooit invloed gehad op mijn menstruatie. Zelf heb ik geen bijzonder bijgeloof, het gebeurt of het gebeurt niet. Maar ik heb er geen problemen mee als iemand rituelen, sieraden of wat dan ook gebruikt om een zwangerschap te bevorderen. Baat het niet dan schaadt het niet. Iedereen veel succes met zwanger worden.
Ik ook niet, maar het is dan ook een topic met de vraag of je "irrationele"dingen hebt. Idioterie, zonder dat je er eigenlijk zelf in gelooft, maar die dingen die je hebt tegen beter weten in, want je weet immers maar nooit ...
Ja, ik ook. Maar het zijn dan ook die grappige, irrationele dingetjes die erin kunnen sluipen zonder dat je ze zelf eigenlijk toeliet. Gewoon, omdat je het doet.... Ik ben van de wetenschap en van het medische verhaal. En toch heb ik een geluksbeeldje wat ik van mijn moeder heb gekregen wat op een prominente plek staat. Niet dat ik geloof dat het dan ineens goed gaat maar.. ach, nou ja. Zo dus.
Ik vind het fijn om te lezen dat jij je vertrouwen in God vindt. En dat Hij een steun voor je is in het leven en je rust geeft. Maar als ik jou was zou ik uitkijken met deze uitspraken: ik zal je vertellen dat er bijzonder hard gebeden is voor een geliefde van mij, en dat we ontzettend veel vertrouwen hadden, maar dat deze persoon toch echt morsdood is op dit moment. Dit doet het een beetje overkomen alsof het voorkomen had kunnen worden als we maar gebeden hadden en een beetje meer vertrouwen hadden.
Ik snap je beredenering, maar zo bedoel ik dat natuurlijk niet. Even kort ingaand op je punt: volgens de Bijbel leven we nu (helaas) in een wereld van pijn, verdriet, ziekte etc. God keert alles ten goede, daar geloof ik in. God heeft nooit de bedoeling gehad mensen te laten lijden, maargoed, de hele Bijbel hier overschrijven heeft geen zin. Ik geloof in ieder geval dat God alles ten goede keert, maar dat er helaas altijd narigheid zal blijven door het feit dat de wereld vergald is met zonde, ziekte, pijn en dergelijke dingen die ieder mens helaas herkent in zijn/haar leven. Het gevolg is dat veel mensen zich afvragen waarom ze in God moeten geloven als er om hen heen mensen sterven, of in de trend van dit topic, met veel verdriet geen kindje kunnen krijgen. Ik verwijs je hiervoor dus door naar het internet of de Bijbel, in ieder geval is het absoluut niet zo dat mensen zouden sterven omdat je niet genoeg gebeden zou hebben! Wat ontzettend vervelend en verdrietig dat je dat mee gemaakt hebt!
Ik heb van mijn moeder een 6-tal gelukspoppetjes gekregen! Éentje voor elke nacht onder m'n kussen, alleen zondag 'hoeft' niet. Ik geloof er niet echt in, maar meer 'baadt het niet dan schaadt het ook niet'. Liefs,
Ik ben zo nuchter als het maar zijn kan en geloof niet in dit soort dingen als horoscopen, tarotkaarten e.d. en ik ben behoorlijk medisch onderlegd als kinderverpleegkundige en spoed eisende hulp verpleegkundige. Toch heb ik een beeldje op mijn nachtkastje wat staat voor vruchtbaarheid. In mijn verpleegkunde studie heb ik stage gelopen in Ghana in een ziekenhuis. Daar krijgen alle kindjes een ketting om hun middel en daarmee zou je(in hun geloof) de vruchtbaarheid mee bevorderen. Ik heb een beeldje daarvan gekocht, een speciaal beeldje(poppetje/ vrouwtje) met ook zo'n ketting om zijn middel. Dit was in 2005. Ik heb altijd al wel kinderen gewild. Dit jaar de keus gemaakt om voor het 'echie' te gaan. nu maar eens kijken of helpt dat het beeld je op mijn nachtkastje staat en dat hij daar al 8 jaar staat
Oeh, ik heb echt veel.. Al moet ik wel zeggen dat ik ieder item gekregen heb van familie! -Sante Cristo naast mijn bed -Maanstenen onder mijn kussen -Rozenkrans altijd bij me -Geluksvisje in de slaapkamer -Geluksvogel in de woonkamer -Gelukspoppetjes (van onze bruiloft) hangen overal hier. Aan tassen, etui's, de lamp, enz. -En wij spreken de hormoonpillen altijd toe hier. Dat ze maar een mooi eitje moeten laten groeien en weinig bijwerkingen mogen geven.
Ik haalde veel hoop uit het pendelen, als er dan ene de maand erop werd gegeven, heb je echt iets voor naar uit te kijken... ook al kwam die net niet uit.
Ik ben niet kerkelijk, maar ik ben wel Christen. En hoewel ik de verhalen in de bijbel miet letterlijk neem, zijn bijv. de 10-geboden dat wel. In mijn huis zul je dus geen gelukspoppetjes, boeddha's en dergelijke vinden. Als iemand ons leven stuurt en ons helpt, dan is da God. Een beeldje of een bepaald ritueel of een toverspreuk heeft die macht niet. En ik moet zeggen dat die leefwijze tot nu toe niet zo heel slecht voor me heeft uitgepakt. Ik heb ook mijn aandeel tegenslag en verdriet gehad in mijn leven. Maar ik heb een lieve relatie, prachtig kind, weer in verwachting, fijne familie, leuke baan, goede gezondheid... Wat wil een mens nog meer?
Ja, ik niets anders dan dat. Maar ik denk dat, met of zonder geluksdingetjes het bij mij echt niet eerder was gegaan, omdat god dan "tevreden" met me was geweest.
Nee, dat geloof ik ook niet Aster. En voor jou is dat misschien een reden om het wel te doen (omdat het niet uitmaakt) en voor mij is dat dus een reden om het niet te doen. En een bijkomende reden om het niet te doen is omdat -ondanks dat het allemaal niet helpt- er wel geld verdiend wordt met deze dingen. Het is dus niet zo dat ik denk dat God uit kwaaiigheid een zwangerschap tegen zou houden omdat jij een beeldje naast je bed hebt staan. Het is meer zo dat ik uit kwaaiigheid niet wil dat iemand aan de verkoop van zulke beeldjes verdient.
Haha ja ik lig idd helemaal dubbel en ben blij dat je het allemaal zo positief bekijkt. En idd baadt het niet dan schaadt het niet!