Hallo moeders, Mijn kleine Kim was zo makkelijk in het begin...daar is niet veel meer van over. De hele dag en avond is ze huilerig, wil niet slapen maar is wel moe, wil rondgedragen worden, kan zichzelf niet vermaken in de box...erg jammer, gaat ook ten koste van de aandacht voor mijn oudste dochter (en die heeft vanaf nu ook nog eens twee weken vakantie ). Nu dacht ik aan een sprongetje, dat is rond deze tijd. Maar ze heeft twee rustige dagen tussendoor gehad, dus volgens mij was het over. Waar ik nog niets mee had gedaan is de R'en: Rust en Regelmaat (Reinheid uiteraard wel). Maar hoe breng ik de regelmaat erin? Het drinken is zeer onregelmatig, vaak elke twee uur. Ik zit nu op 3x fv en de rest bv (bv 4 a 5x per 24 uur is samen 7 a 8 voedingen). Slapen doet ze weinig, steeds hazeslaapjes. 's Nachts slaapt ze wel goed (komt 1 a 2 keer per nacht). Ik hoop dat iemand hier mij tips kan geven hoe ik de regelmaat (voeden en slapen) erin kan krijgen!
Eva heeft ook heel veel last gehad van dat sprongetje, zou me niets verbazen als dat bij Kim nu ook het geval is. Verder heb ik geen tips, Eva drinkt als ze honger heeft, slaapt (als ik geluk heb ) als ze moe is en 's nachts slaapt ze goed. Ze is over het algemeen een vrolijk meisje.
Veel aanleggen kan goed helpen, dat troost ze en voelen ze zich veilig door. Iets wat ze heel erg nodig hebben rond die leeftijd. Al eens aan een draagdoek gedacht? Dan heb je wat meer je handen vrij.
@snoopy, zou kunnen dat ik in de nasleep zit van het sprongetje. Maar dan duurt die wel lang, dat ben ik niet gewend van mijn eerste. @jingels: ik heb een baby bjorn, maar helaas vind Kim dat nog geen succes. Ik denk omdat ze niets kan zien, ik merk dat ze graag 'meekijkt' bij alles wat ik doe. Bv geef ik 'rond 23.00/2x 's nachts en 's ochtends vroeg en dan is ze nog niet zo onrustig. Dat komt pas overdag (en dan geef ik fv), misschien ook omdat er al een 4-jarige rondloopt die natuurlijk niet altijd even rustig is.
nina is ook ééntje die alles gezien wilt hebben, ze ligt zelfs niet graag in haar speelbox dus ik zet haar in haar wipstoel en die sleur ik overal mee naar toe zodat ze me kan bezig zien en dat vind ze geweldig die regelmaat komt er eigenlijk vanzelf in hoor, denk niet dat je dat echt kunt forceren. de mijne zijn nu goeie 3 maand en eigenlijk hebben ze nog maar van over een paar weken hun vaste regelmaat van slapen en eten dus denk dat je gewoon nog een beetje geduld moet hebben
Ja, dat zou heel goed kunnen. Ze hebben snel last van teveel prikkels. Lijkt me ook lastig als je een kleuter erbij hebt. Maar zoals je weet 8 weken en dan ritme, nee dat gaat niet samen. Kan je dochter misschien een paar middagen tijdens de vakantie naar opa en oma of naar een vriendin? Dan hebben jullie beiden wat rust.
Zou het niet kunnen komen ook door de fv? Eva drinkt best rustig uit de fles (als ik werk), maar is een stuk rustiger als ze de borst krijgt.
Hier een fervent RR-fan, voor ons heeft het pria gewerkt. In het begin was Anne erg onrustig, veel krampjes en huilen, dus lastig in slaap te krijgen. We zijn nu ze wat ouder is gelukkig wel wat flexibeler in het regime geworden, maar met name de eerste 10 weken hebben we er echt baat bij gehad. Mijn meisje was erg onrustig, en huilerig. Blijkt later ook mede door de reflux.. Probeer wel nu nog steeds een vaste volgorde aan te houden in dingen. Ik zou zeggen, gewoon 's ochtends mee beginnen.. Na de voeding verschonen, even knuffelen en dan eventjes in de box of wippert 'zelf spelen', al is het maar 10 minuutjes.. Bij 7 weken zijn ze in totaal maar een uur tot 5 kwartier wakker. Dus voor dat zelf spelen is na de voeding, boeren en verschonen en knuffelen meestal maar eventjes over. Hier merkte ik dat ze moe werd omdat ze dan al vrij snel weer in de box begon te jengelen, bleek werd, oogjes wrijven, gapen. Dan deden we het slaapzakje aan, slaapliedje zingen en speentje geven, en dan ging ze meestal wel slapen. Ook Anne wilde vaak om de twee uur eten. Dus sliep ze dan maar een uurtje, werd weer wakker en dan hetzelfde verhaal opnieuw. Op den duur werden de slaapjes vanzelf langer.. Ze sliep hier ook in een bakerzakje, zodat ze zich niet wakker maaide met de armpjes, wat oo wel extra rust bracht. Ze had ook wel het ritme dat ze 's ochtends wat langer sliep; en de slaapjes smiddags korter werden. Aan het eind van de middag zat er altijd maar die 2 uur tussen. Bij de late avondvoeding en de nachtvoeding, slaan we het speelgedeelte over. Dan is het verschonen (om dr wakker te krijgen anders valt ze meteen weer in slaap), voeden, boeren en lekker weer tegen mama aan in slaap vallen en verder slapen. De late avondvoeding en nachtvoeding geef ik ook gewoon boven, om prikkels te voorkomen. Wij hebben trouwens van de kraamzorg (thuiszorg) al een folder gehad met daarin de beginselen van de RR principe, met alle stappen erin. Regelmaat, voorspelbaarheid en prikkelreductie heet die. Misschien kan je die via je CB verkrijgen? Daar ben ik mee begonnen. Eea over Rust en Regelmaat staat verder uitgebreid en heel helder en herkenbaar omschreven in het boek van Ria Blom, 'Regelmaat en inbakeren' (daar is de folder van de thuiszorg ook op gebaseerd). Ook voor verschillende typejes kinderen. Kan je dat boek echt aanraden! Heel duidelijk allemaal, met herkenbare voorbeelden. Er staat ook een stappenplan in voor als je meteen wilt beginnen met R en R. Vaak blijkt dat Regelmaat alleen al voldoende is, en rust brengt, dat inbakeren erbij niet echt nodig is. Ik heb dat boek toen via marktplaats op de kop getikt, voor een tientje staan ze erop, en pak het er nog wel regelmatig bij om te kijken of we nog op de goede weg zitten..
Wat ik vooral geleerd heb dat je bij de rust en regelmaat niet naar de klok moet kijken zovan "o nu moet ze eten want er zit zoveel uur tussen De rust en regelmaat wil meer zeggen dat je altijd alles in dezelfde volgorde doet zodat je kindje weet waar het aan toe is. Dit doen we bij Luc ook en moet zeggen dat hij het er goed op doet. In het begin deden we heel strikt hetzelfde en merk nu dat hij er goed tegen kan als het een keer een beetje anders gaat. Wij halen hem uit bed en kleden hem aan. Dan gaat hij even in de box. Soms ligt hij daar dan 3 kwartier te spelen en de andere keer is hij het na 5 minuten al zat. Dan geef ik hem de fles en zit hij nog even bij ons. Dan weer naar boven en krijgt hij een schone luier. We bakeren hem dan weer in en hij gaat weer naar bed. Dit werkt erg prettig vinden wij alle 3. Hopelijk heb je er wat aan.
Super! Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Hier kan ik zeker wat mee. Vandaag was een onrustige dag voor Kim omdat we kraamvisite hadden en 's middags naar een verjaardag zijn geweest. Vanaf morgenochtend ga ik het proberen. Dus het gaat niet om de tijden begrijp ik (dacht dat dat ook moest en dat is echt onmogelijk nog bij Kim), maar om de regelmaat/de voorspelbaarheid. Ik ga het zo aanpakken: Slapen, voeding, luier, knuffelen/kletsen, in box alleen spelen, naar bed. Nu weet ik al dat alleen in de box spelen een probleem gaat worden. Tot nu toe houdt ze dat amper 5 minuten vol. Wat doe ik dan? Als ik haar dan oppak dan leert ze nog niet zelf spelen. Is het dan het beste om alleen boven de box te 'hangen' en even met haar te kletsen? En als ze dan alsnog blijft huilen? Hoe hebben jullie dat gedaan? Dat boekje van Ria Blom heb ik inderdaad hier en daar van gehoord. Ik ga het eerst een paar dagen zelf proberen, als het niet lukt ga ik zeker dat boek bestellen.
Het gaat om de voorspelbaarheid inderdaad, de tijden moet je inderdaad absoluut loslaten, vooral met zo'n kleintje.. Hier ook dezelfde volgorde.. Kan het zijn dat ze niet goedn in de box speelt dan misschien al moe is, en eigenlijk liever al naar bedje wil? Je hoort vaak dat veel ouders de moeheidstekenen niet goed interpreteren, en dan denken dat kindje nog vermaakt wilt worden, dus gaan entertainen, en troosten, terwijl ze eigenlijk al willen slapen. Met als gevolg dat ze overprikkeld raken of over hun slaap heen en uiteindelijk juist moeilijker inslapen. Vanavond bijvoorbeeld, Anne had maar een uurtje geslapen, en was dus 1,5 uur voor haar eigenlijke voedingstijd wakker. Ik heb haar eerst een half uurtje bezig kunnen houden in de box, maar toen ging ze toch echt pruttelen van 'ik wil eten'. Dus een voeding gegeven, dan maar een uurtje eerder dan volgens 'schema'.. Wel uitgebreid 'uitgebuikt' na de voeding bij papa op schoot en met ons gespeeld en geknuffeld. Toen ik haar ging verschonen en het pyamatje aan ging trekken, was ze al in haar oogjes aan het wrijven en wat aan het mekkeren, zo van 'ik ben moe'. Heb haar nog heel even mee naar beneden genomen om papa welterusten te zeggen, en dacht 'leg haar nog heel even in de box', maar na een minuut lag ze al te jengelen (en na dat jengelen komt altijd huilen..), dus toen heb ik haar in bedje gelegd. En sliep ze na even rondgekeken te hebben ook meteen in. Soms als ze na een voeding al meteen moe is, slaan we het spelen in de box gewoon over.. Dat leren spelen komt vanzelf wel hoor, ze zijn op deze leeftijd ook nog zo kort wakker..
Tja, ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Ik ben vanavond veel aan het googelen en aan het lezen over de regelmaat (wat is internet toch geweldig!) en ik herken wat je schrijft. Ze kan nu niet alleen in de box zijn zonder jengelen/huilen, waarschijnlijk omdat ze te moe is. Op de één of andere manier mis ik de moeheidssignalen. Had ik bij mijn oudste dochter ook al last van. Ik sta steeds te twijfelen: heeft ze honger, wil ze bij mij zijn, is ze moe. Als ik haar dan op bed leg gaat ze weer intens huilen. Maar als ik even volhou en 5 tot 10 minuten wacht, dan gebeurt het wel eens dat ze plotseling in slaap valt. Maar 1 ding snap ik nog niet. Waarom moet ze steeds als ze wakker wordt een fles krijgen? Want als ik morgen hiermee begin, dan sta ik zeker weten elk half uur een flesje te maken. Dat kan toch niet goed zijn? Volgens het cb moet er minimaal twee uur tussen de voedingen zitten. Overigens drinkt Kim nu maar 50 a 80 cc per keer, maar wel vaak (om de twee uur ongeveer), terwijl ze een fles van 120-130cc zou moeten drinken om de 3 a 4 uur. Fijn dat je mij trouwens wilt helpen hiermee, ik vind ervaringen van andere moeders altijd erg waardevol. Heb dat zelf niet zoveel om mij heen, dus deze site is erg fijn.
Tsja, echt ideaal dat internet! Ik zou niet weten waar ik geweest zou zijn als mama zonder de zwangerschapspagina! Dan had ik waarschijnlijk wel alles op gevoel gedaan, en was mijn meissie ook vast groot geworden hoor, maar het maakt het baby/leven wel een stuk makkelijker! En zowiezo je babyproblemen kunnen delen is al hartstikke fijn.. Die minimaal 2 en maximaal 4 uur tussen voedingen moet je wel aan proberen te houden inderdaad. Maar reken even mee.. de tijd gaat sneller dan je denkt! Wakker worden en uit bedje halen, 5 minuten. Je legt ze even in de box om een flesje te maken, 5 minuten. Voeden en een boertje, 35 minuten (ze moet ongeveer 20 min over een fles doen, en nog even een klein kwartiertje overeind zitten om te boeren en uitbuiken), zitten we inmiddels al op 45 minuten. Verschonen en eventueel omkleden, nog een keer 5 a 10 minuutjes. 10 minuten knuffelen en met mama spelen, al samen meer dan 60 minuten. Dat uur is zo om dus. En dan heeft ze nog niet in de box gespeeld. Dat kan dan nog maximaal 10 minuutjes, en dan zit je al aan de maximaal 75 minuten die een baby van 7 weken wakker ´mag´ zijn (dat is 60 tot 75 minuten)... Inslapen is bij jullie het probleem. Waarschijnijk gaat Kim dan dus huilen, vooral als ze het RR regime nog niet gewend is en erin moet komen, zichzelf nog moet leren om in te slapen als ze moe is, dat kan wel een dag of 5 duren.. Als je ze dan in bedje legt, kan je met jezelf afspreken dat ze daar minimaal een uur in moet liggen, om zo aan die 2 uur tussen voedingen te komen. Ze zeggen dan ook wel, dat je een kookwekker moet zetten op 30 minuten, en de deur dicht. Ga maar douchen of afwassen voor je eigen afleiding, als ze huilt laten huilen. Sommige kindjes hebben het nodig om zichzelf in slaap te huilen. Dat is wel moeilijk. Maar vaak hoor je dat ze dan de eerste dag 30 minuten huilen, de tweede en volgende dag alweer veel minder. Ik heb daar zelf overigens niet voor gekozen, maar ben gewoon tot 10x toe naar boven gelopen. Anne wel in bed laten liggen, maar even troosten een aai over de bol, speentje teruggeven en weer weg. Dat werkte hier ook voldoende. Mijn vriendin zet bijvoorbeeld als ze de kleine in bed legt, nog steeds de eerste 10 min de babyfoon uit,omdat haar zoontje ook wat mekkert en jammert voordat hij echt in slaap valt.. Als Kim dan na een hazeslaapje toch al te snel weer wakker is, en je nog niet aan de 2 uur zit, kan je haar eerst weer even in de box leggen, bijvoorbeeld samen buikliggen oefenen. Of in badje voor de voeding doe ik ook nog wel eens om wat tijd te rekken. Slaapt ze na de voeding ook weer beter in... De tijd die ze voor de voeding wakker is, gaat overigens wel van de ´wakkere tijd´ af.. Dat ze zo weinig drinkt is denk ik ook vermoeidheid. Tenminste wordt zo omschreven in het boek. Kind is moe dus drinkt slecht. Valt in slaap tijdens of na de voeding, want uitgeput. Maar wordt dus weer heel snel wakker, want natuurlijk niet genoeg gedronken dus honger.. Je zal zien dat als je er een beetje een regelmaat in krijgt, de voeding ook wel beter zal gaan. Hmm, ben heel benieuwd of het gaat lukken voor je. Ik zou toch zeker eens kijken naar dat boek, staan zoveel herkenbare cases in! Succes hoor meid
Valt ze tijdens de fles ook wel eens in slaap waardoor ze minder drinkt? Zo ja dan zou je haar kunnen verschonen en dan nog wat laten drinken. Ik denk inderdaad ook dat ze slecht drinkt omdat ze moe is. Dan kom je in een visuele cirkel terecht want ze is moe dus drinkt niet goed en omdat ze niet goed drinkt word ze weer wakker van de hongen en hierdoor natuurlijk hangerig en huilerig. Bij Luc kan ik ondertussen precies zien wanneer hij moe is. Hij gaat dan jammeren na de fles en krijgt vaak rode wangen. Ook wrijft hij veel in zijn ogen. In het begin toen ik het ook nog niet goed kon zien liet ik hem na de fles nog even bij ons zitten en zodra hij vervelend werd legden we hem op bed. Eigenlijk valt hij dan altijd wel meteen in slaap. Dus als ze heeft gegeten en een schone luier en ze begint te zeuren kan je er meestal wel vanuit gaan dat ze moe is ookal is maar heel kort op. Dat zal in het begin toch wel even zo zijn ze heeft natuurlijk een hoop in te halen. Ik zou om te beginnen een ritme van aankleden, knuffelen, verschonen en op bed aanhouden tot ze genoeg slaap krijgt en goed kan eten. Dan heeft ze misschien net wat meer energie om te spelen en dit ook leuk te vinden. Het is inderdaad niet de bedoeling dat je elk half uur een flesje geeft maar inderdaad tussen de 2 tot 4 uur. Je mag haar ook best wel even laten huilen hoor. Soms hebben die kleintjes daar ook gewoon even behoefte aan.
Mijn kind kon ook pas met 9 weken, 10 minuutjes in de box. Waarschijnlijk teveel prikkels.onveilig gevoel enz. Dus als ze dat niet wil niet doen, gebruik dan lekker je draagdoek. Bovendien kindjes van die leeftijd zijn anderhalf/2 uur naar het wakker worden alweer moe,dus dan is het tijd om te slapen. Je kind laten huilen is sowieso geen goed idee, ze hebben rond die leeftijd erg veel behoefte aan mama, en dat wijs je af als je je kind laat huilen. Op het moment van huilen altijd even de borst aanbieden,dat biedt naast voeding, veiligheid en troost, en vooral op verzoek blijven voeden. Niet teveel naar de klok kijken,met een paar weken is het weer anders.
Ik weet niet wat me gebeurt! Kim ligt ontzettend veel te slapen en ik zit het ene spelletje na de andere te doen met mijn oudste! Krijgt die ook eens wat meer aandacht van mama. Vanmorgen kwam ze om 6.30u (laatste voeding was gisteravond om 21.30u). Bv gegeven, luiertje en om 7.00u weer terug naar bed. Toen weer om 10.00u wakker, bv, luier, gespeeld (heel veel glimlachjes gehad, ze was duidelijk meer uitgerust dan anders!), even in de box (ging toch zo'n 10 minuten goed) en om 11.00u weer naar bed. Om 12.00u wakker, fv, luier, even spelen maar er kwam direct een gaap. Normaal gesproken zou ik haar ophouden, denkende dat ze toch niet alweer slaap kan hebben. Nu dus niet naar dat gevoel geluisterd en haar weer om 12.40u op bed gelegd. Kwartiertje protest (speen viel ook steeds uit) maar ik zag aan haar dichte oogjes en handjes die ze bij haar oren hield dat ze moe was. Dus even doorgezet en nu, anderhalf uur later, ligt ze nog te slapen! Ben benieuwd hoe de rest van de dag gaat verlopen...ik ga er nog even niet vanuit dat het morgen weer zo zal gaan. Ze was duidelijk erg moe en is haar slaap aan het inhalen vandaag. Jeetje, wat een ander kind krijg je ervoor terug zo, ze lacht echt veel meer dan anders. Ik ga dit zeker doorzetten. Ze drinkt alleen nog wel te weinig, haar flesje van 12.00u heeft ze maar voor 55 cc opgedronken. Bij de bv weet ik het uiteraard niet. Hopen maar dat ze bij de flesvoedingen van vanmiddag iets meer gaat drinken. Woensdag wordt alleen wel lastig, dan is het koniginnedag en willen we bij ons in de wijk toch wel even op de braderie rondwandelen. Twee bevriende stellen van ons komen dan ook met in totaal twee kinderen. Leuk voor de oudste, maar zal even wat lastig zijn met Kim. Als ik daar rondloop en ze wordt jengelig, dan ga ik wel terug naar huis denk ik. Dan komt de rest later ook wel weer binnendruppelen en dan drinken we gezellig een wijntje thuis en kan Kim lekker slapen. Volgend hobbeltje wordt vrijdag, dan krijgt Kim haar eerste prikken. Mijn eerste had daar nooit zo'n last van, maar ik weet dus niet hoe Kim erop gaat reageren. Oh jongens, wat zou het toch lekker zijn als dit zo blijft Ah ze is wakker hoor ik, ik ga haar gelijk halen.
WOW! Dat is echt een goede start zeg.. en wat fijn dat je ineens weer tijd hebt voor je andere kindje.. dat is voor iedereen in het gezin goed dus. Maar zo ging het hier inderdaad ook, het invoeren wierp gelijk zijn vruchten af. Ben wel benieuwd hoe de rest van de dag is gegaan... Hier blijven de late namiddag en begin avond altijd wel wat minder rustig, maar altijd 100x beter dan eerst. Ben plaatsvervangend trots op Kim en jou! Gek eigenlijk he, hoe zo´n kleine ingreep alles kan veranderen voor juliie. Blijkbaar heb je het toch wel goed aangevoeld en is het dus een goede zet geweest om je kindje wat meer duidelijkheid te geven.. Ook al werkt het vanavond misschien wat minder, gewoon een paar dagen (weken, eigenlijk minimaal 6) doorzetten hoor, want je hebt wel een goed begin! In het boek staat (ik met mn boek, ja sorrie hoor, maar ik zweer bi Ria Blom) dat er wel vaak een terugval komt de derde dag, dus wees daar op voorbereid, gewoon doorzetten dan.. Overmorgen zou ik proberen van voeding tot voeding weg te gaan. Dus direct vertrekken na de voeding ipv spelen tot ze inderdaad zelf aangeeft genoeg te hebben en als je thuiskomt, weer een voeding geven en het schema daar weer mee oppakken. Werkt hier perfect. Wij zijn vandaag (en dat is zon 9 weken na invoering van het r en r schema) voor het eerst een hele middag weggeweest, met zelfs een voeding ergens anders en slaapjes in de maxicosi en wagen en niet volgens ritme. Wel gezorgd dat we weer voor de voeding van 19 uur thuis waren, en een half uurtje eerder wegens onregelmatigheden en drukte, en het ging helemaal perfect, zie ook het andere topic dat nu loopt over r en r http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=90646.. Ben heel erg benieuwd hoe het vanavond en morgen met jullie gaat, hou je ons op de hoogte?
Je mag zeker plaatsvervangend trots zijn! Door jouw ervaringen/verhalen wist ik hoe ik moest aanpakken en het werkt! Om 14.45 heb ik haar uit bed gehaald, fv gegeven en ze stopte weer bij 55 cc. Luier gedaan en weer fv aangeboden, toen dronk ze ineens nog eens 95 cc, dus samen toch een keer de 150 cc gehaald! Na een uur wakker zijn weer naar bed (zonder protesthuiltjes), ze sliep 40 minuten. Toen badje gedaan en twee uur na laatste voeding weer een voeding gedaan van 85 cc. Na een uur wakker zijn weer naar bed, ze sliep 45 minuten. Bijna twee uur na de laatste voeding maar 40 cc gedronken. Ze bleek dus niet echt honger te hebben, haar gebruikelijke huiluurtje begon. Van kwart voor 7 tot kwart over 8 heeft ze haar huiluurtje gehad (maar dan anderhalf uur dus). Daarna nog 25 cc gedronken en is gaan slapen in de reiswieg en ze slaapt nu nog. Dat was balen, vanavond kwam iemand om onze houten vloer op de 1e etage aan te passen. Lang verhaal, maar hij moest freezen en dat gaf een behoorlijke brandlucht boven waardoor ik Kim dus niet om kwart over 8 in haar eigen bedje kon leggen. Haar raam staat al de hele tijd open en zo te ruiken is de stank weg en kan ik haar zo overhevelen naar haar eigen bedje. Toen ik haar in de reiswieg legde ging ze niet makkelijk slapen. Ze bleef maar met grote ogen onrustig die reiswieg bekijken. Haar hoofdje schoot heen en weer, beetje paniekerig. Ik zag de 'overprikkeling' zeg maar. Ze begreep niet waarom ze niet in haar bedje lag, zo zie je maar weer hoe snel ze gewend was aan het slapen in haar bedje! Ik vind het bijzonder dat ze steeds maar een uur wakker is en dan dus alweer kan gaan slapen. Ik heb haar in de afgelopen weken echt veel te lang wakker gehouden. De derde dag is bij ons woensdag, dus Koninginnedag. Dat zal wat worden dan! Van voeding tot voeding de deur uitgaan ga ik zeker proberen woensdag, kijken hoe dat gaat. Ik ben benieuwd hoe de nacht wordt. Ik ga haar niet expres wakker maken voor een voeding, ik laat haar zelf komen. Welterusten!
Hoi, Ik heb jullie topic met veel belangstelling zitten lezen, was nl. op zoek naar een topic over regelmaat. Ben gister nl. nogal in verwarring gebracht door de dame van het consultatiebureau die op huisbezoek kwam. Onze kleine jongen is nog geen 2 weken oud en heb hem veel bij me, hij sliep veel beneden in de box of lekker tegen me aan. Ik dacht dat een kleintje een groot deel van de dag bij je moest zijn, lekker aan elkaar wennen en vertrouwen geven aan die kleine. Nu kwam zij van het consultatiebureau en vertelde dat ze ook overdag in zijn eigen bedje moet slapen en ik hem vanaf nu al 30 minuten mag laten huilen. Dus nu al beginnen met R en R. Zelf ben ik het nu denk ik wel over eens dat hij ook overdag wel wat meer in zijn eigen bedje moet slapen ivm de vele prikkels beneden en probeer ik ook een zelfde patroon aan te wennen met de voedingen en verzorgen, maar ik laat hem echt niet huilen, wel wat jengelen, maar een baby huilt nooit voor niks toch? Hij lijkt ook wel veel zuigbehoefte te hebben, speentje gister geprobeerd, deze spuugt hij direct weer uit. Dit is mijn verhaal, wat vinden jullie ervan?
Chantal, Ik begrijp helemaal hoe je je voelt. Ik had dat met Thijs ook. In de kraamweek lekker beneden in de wandelwagen en anders op schoot. Heerlijk vond ik dat, tja totdat die wijkverpleegkundige langs kwam... want ja hij dronk ook niet zo goed omdat hij eigenlijk wat te vermoeid was... oopsie Dus inderdaad een kopietje van de verkorte versie van ria blom gekregen en wij zouden dat wel eventjes doen. Het ging een paar dagen goed, maar miste mijn ventje wel heel erg omdat hij alleen maar op bed lag. Hij had heel veel last van krampjes, waardoor het schema niet helemaal werkte. Ik laat mijn kind echt niet huilen in bed. Een beetje in slaap jengelen oke, maar niet huilen. Dus dit werkte niet voor ons. Ik vond het veel te zielig. Op dat moment ben ik wat beter gaan kijken naar hem zelf. Wanneer hij honger had kreeg hij bv en wanneer hij slaap had legde ik hem op bed. Uiteindelijk heeft hij zijn eigen ritme bepaald. Het is nu zo: slapen, luier, spelen, voeding, boeren/knuffelen, rustig bij mama zitten, spelen in de box, en dan weer slapen. Wij kwamen er namelijk ook achter dat Thijs geen honger had nadat hij geslapen had. Uiteindelijk krijgt ieder kindje een ritme, maar ik heb gewoon heel goed naar hem gekeken en dat werkte voor ons heel goed. En soms is het ook even anders, dan is hij bijvoorbeeld direct na de voeding moe en dan gaat hij dan op bed, ik ga gewoon helemaal mee met hem. Liefs