Dit is niet helemaal waar, je hebt de post-hbo opleiding tot leefstijl coach. Een leefstijlcoach kijkt naar meer dan eten alleen, naar het hele plaatje van hoe je gezonder kunt leven en dit vol kan houden. Een diëtiste is daardoor meer geschikt bij echt medische dieet-problemen zoals “ wat moet ik eten als ik een glutenallergie heb”. De leefstijlcoach is er meer voor het probleem “help ik moet gezonder gaan leven maar ik weet niet hoe”. Ik ben zelf langere tijd bij een leefstijlcoach geweest. Ze leerde me allemaal trucjes over hoe je jezelf kan “herprogrammeren “ om de gezonde keuze te maken. Van haar mocht ik het nooit aan laten komen op zelfdiscipline op het moment dat ik eten zag staan, want dan was ik te laat. Het gaat om planning en controle van tevoren. Zorg dat er gezond eten in huis is, visualiseer vantevoren dat je dit ook gaat maken. Mijn valkuil is snaaien als ik uit mijn werk kom, daarom staat er altijd een bakje tomaatjes op het aanrecht en niks anders, dan kan ik daar meteen op aanvallen
Klopt, dit vind ik ook. Een diëtist is wat anders dan een leefstijlcoach. Een (goede) coach kan met jou naar je patronen, gedachten en valkuilen kijken en die met jou langzaam omdraaien naar een blijvende andere leefstijl. De dingen die we doen sluipen er in en raken verweven, dit kan in je leven door meerdere dingen ontstaan en raken daardoor gewoon voor je. Wil je jr gedrag dat hierdoor bij ontstaat liever anders, dan zal je nieuwe patronen moeten aanleren. Dit gaat meestal niet over één nacht ijs en een leefstijlcoach kan hier enorm bij helpen. Ik heb inmiddels meerdere goede ervaringen gehoord.
Dit was mijn punt ook een beetje. Je weet namelijk niet of iemand een goede coach zou zijn omdat zomaar iedereen zich coach mag noemen na een paardaagse cursus. Dit in tegenstelling tot een diëtist die echt alle ins en outs heeft bestudeerd op het gebied van voeding. Ik ken persoonlijk ook zo'n coach, daar zou ik echt geen cliënt van zou willen zijn! Echt, wat een onzin zij allemaal verkondigt. Er zullen ongetwijfeld ook wel goede coaches bestaan hoor, maar nog veel meer die totaal niet weten waar ze over praten. Diëtist is een beschermde titel en coach is dat verre van. Overigens heb ik juist van een diëtist erg goede handvaten gekregen hoe met mijn triggers om te gaan. Het is dus echt niet zo dat iedere diëtist alleen maar een saai voedingstechnisch verhaaltje ophangt, ook tussen diëtisten onderling zitten verschillen natuurlijk.
Dat bedoelde ik ook, vandaar een gedegen opleiding. Niet een 3 daagse Loi-cursus. Overigens is mijn voedingscoach goed opgeleid met inderdaad een HBO opleiding, speciaal naar gekeken.
Geen idee wat een traject bij een leefstijlcoach kost, maar wellicht een tip voor wie een aanvullende verzekering heeft. Veel verzekeringen vergoeden ook online leefstijlprogramma’s, zoals bijv. Dokter Tamara. Je kunt daarmee ook zelf kiezen wat je wilt aanpakken, er is een chatservice en een jaar lang toegang tot het platform.