Ik denk dat het zo'n vaart niet gaat lopen. Als je alleen al bedenkt wat een doorsnee IVF behandeling kost, een IVF met PGD is daarvan een veelvoud. En voor PGD kijkt men momenteel naar één afwijking op de genen, dus daar krijg je echt nog geen garanties op een 'perfect' kind. Maar worden er aandoeningen uitgesloten die een 'normaal' leven sterk negatief beïnvloeden, zoals grote kans op kanker of degeneratieve ziektes als SMA. Echt een sensatie artikel om mensen schrik aan te jagen, wat helemaal niet aansluit bij de huidige praktijk.
Oh joy, ik verheug me nu al op alle vooroordelen over alle medische hulp bij zwanger worde nu dit soort artikelen zelfs op zulke oppervlakkige sites verschijnen.
Het kan ja, maar dat gaan ze echt niet doen. Nu kom je alleen voor PGD in aanmerking als één van de partners een ernstige erfelijke aandoening heeft of draagt of als je door bv translocatie alleen maar miskramen krijgt. Die selectie is erg streng. Verder heeft het best een impact op je leven en moet er niet licht over gedacht worden. En dan de kosten nog. Nee, zo'n "designerbaby" komt er echt niet. Maar ik ben blij dat de mogelijkheid bestaat. Ik ben dolgelukkig met mijn PGD-wondertje.
Ik zie dat hier in NL ook niet zo snel gebeuren hoor, toen ik nog in de mmm zat liepen ze hier btw ontzettend achter in vergelijking met het buitenland. Wordt assisted hatching inmiddels vergoed door de verzekering vraag ik me meteen af? Ook zoiets dat al jaren in het buitenland werd toegepast terwijl het hier jog in de onderzoeksfase zat.. Verder ben ik het met TempusFugit eens; Dit soort onzinartikelen helpen niet mee om voor eens en altijd met de vooroordelen af te rekenen. Hoeveel mensen er nog steeds denken dat je IVF 'wel even' doet. Of dat een IVF poging inhoudt dat je dan vast meteen zwanger bent. Net zoals veel mensen ook denken dat je 'gewoon' een kind adopteert als zwanger worden niet wil lukken. Hoe vaak ik dat wel niet te horen kreeg, het was bijna lachwekkend..
Nu zit ik me opeens te bedenken.. Was er niet in Amerika een kliniek waar je heen kon als je een kind wilde dat sprekend op een bekend iemand leek? Dat je daar dus zaad van lookalikes kon krijgen? Hmm..ga eens googlen haha
Er zijn ook Nederlanders die de wereld afreizen om bij een kliniek te komen waar je specifiek voor een jongetje of meisje kunt kiezen (en waar je je andere embryo's dus gewoon in de prullenbak laat gooien), dus het zou me niets verbazen als er ook mensen zijn die zo ziek zijn dat ze proberen een look-a-like kind te krijgen.. Zúlke dingen zouden nou verboden moeten worden. Op de besloten Freya-groep was ook zo'n figuur. Ze zou naar Griekenland gaan want ze moesten en zouden een zoon krijgen en daar is embryoselectie mogelijk zonder medische reden. Ze wilden niet per se een zoon vanwege erfelijke ziektes o.i.d., maar gewoon, daarom, omdat dat leuker is dan een meisje. Maarja, nu bleek ze vervroegd in de overgang te zitten, dus nu maakte het hen 'natuurlijk' niet meer uit en gingen ze dus toch maar 'gewoon' naar een kliniek in Nederland.. En zielig dat ze zichzelf vindt. Bleeegh. IVF is voor de mensen die dolgraag een kindje willen, die dat kindje zullen accepteren onafhankelijk van het geslacht of het uiterlijk, en PGD is er om een kindje niet het risico te laten lopen op erfelijke ziektes.. IVF is geen spelletje of een hulpmiddel om een zo perfect mogelijk kind te krijgen..
Wauw, dat heb ik dan echt even gemist op de besloten Freya-groep. Ik kan me wel voorstellen dat daar een flinke rel om is ontstaan.
Bij Babyboom was er een stel dat per se een dochter wilde krijgen omdat een zoontje het niet zou overleven, een dochter die op de natuurlijke wijze zou ontstaan zou 'slechts' draagster zijn van de ziekte. Maar ze wilden niet het risico nemen dat het misschien toch een jongetje wordt en daarom aan embryoselectie deden. Dan vind ik het helemaal geen vreemde reden om per se op geslacht te selecteren. Hoewel de meeste mensen dus per se een kindje van een bepaald geslacht willen om schoonheidsredenen of andere redenen zijn er dus soms ook medische redenen voor het per se willen van een jongen of meisje. Ik moest er van de neonatoloog ook het liefst zo vroeg mogelijk in de zwangerschap achter zien te komen om een bepaalde reden wat het geslacht was en volgens hem zou een meisje in die situatie ook meer kans hebben om te overleven.
Ik heb ook tenminste 2 keer, heel duidelijk, geschreven dat het iets is wat bestaat om erfelijke ziektes uit te sluiten en wat dus alléén om medische redenen gebruikt zou moeten worden Je doet nu net alsof ik heb gezegd dat embryoselectie an sich iets heel verkeerds is, maar dat is natuurlijk helemaal niet waar. In tegendeel. There you go. En TempusFugit, nee, niet eens.. Iedereen doet alsof het heel normaal is en vindt haar, net als zijzelf, heul zielig. Maar goed, misschien durven mensen die er anders over denken hun mond niet open te trekken..
Het is inderdaad wel mogelijk om voor pgd in aanmerking te komen als je drager bent van een erfelijke ziekte die enkel bij meisjes ernstige gevolgen heeft. Denk bijvoorbeeld aan het turner syndroom. In dat geval kunnen meisjes worden 'weg-geselecteerd' omdat zij altijd de afwijking zouden hebben. Verder ben ik het eens met shadixxx
Wat een overtrokken reactie! Dat doe ik helemaal niet, en ik vraag me echt af waarop jij dat nu baseert. Waar heb ik gezegd dat jij vindt dat pgb slecht is? Ja, ook voor mij was het duidelijk dus. Misschien zou je in vervolg wat vriendelijker kunnen reageren. Wel heb ik in jouw bericht niet specifiek gelezen dat er stellen zijn die per se een bepaald geslacht willen om medische redenen, dus niet óngeacht het geslacht om medische reden embryoselectie. Excuses voor deze aanvulling dus en ik als iemand die niet in de MM heeft gezeten (tenzij je een operatie om zwanger te blijven tot de MM rekent) zal daarom maar gewoon mijn mond houden in topics als deze.
Volgens mij wilde ze je helemaal niet tegenspreken maar aanvullen omdat zij zelf in de situatie zit dat ze een erfelijke aandoening kan doorgeven die veel meer gevolgen zou hebben voor een eventuele zoon. Edit: Islah was me voor.
Nouja, als je opmerkt dat jij het met een dergelijke reden 'helemaal niet vreemd vindt', insinueer je daar in mijn ogen mee dat ik dat wél vond. Maar goed, misschien heb ik dat verkeerd opgevat dan.
Ok, op die manier... Nee, dat was zeker niet m'n bedoeling. Jij misschien niet, maar vele anderen (zoals wel eens eerder bleek uit topics over dit onderwerp) vinden dit zeker wel vreemd of te ver gaan.