Vandaag had ik mijn rijexamen. Na 8 jaar sinds mijn laatste examen die ik niet gehaald heb (heb er 4 in totaal gehad) had ik vandaag dus mijn 1e rijexamen. Ik was op van de zenuwen dat ik er gewoon naar van werd. De examinator (een vrouw) vroeg of ze nog wat kon doen tegen de zenuwen maar dat kon ze helaas niet want dat gaat van zelf bij mij... B ij het weg rijden sloeg de auto 3 keer af en bij een kruispunt ook 2 keer. Vreselijk vond ik dat, de zenuwen werden alleen maar erger. Bij het vakparkeren bij het terug draaien liet ik te snel de koppeling los waar door de auto te snel ging en ook scheef stond. Verder ging het wel redelijk dacht ik... Toen we terug gingen wilde ik voorin parkeren maar toen stond ik dus ook scheef, vergat de sleutel er uit te halen dus moest weer de auto in... Ik zag mijn man al wachten en mijn rij-instructeur kwam al aan gelopen. Ik keek hem aan en schudde nee dat ik het niet heb gehaald. Ik begon ook al te huilen, van de zenuwen en dat ik het niet gehaald zou hebben. Ze vertelde dat ik niet geslaagd was. Ik dacht vanwege wat ik al beschreven maar dat was het dus niet. Ik was niet besluitvaardig genoeg op kruispunten, bochten en op de snelweg. Bij het inhalen op de snel was mijn snelheid niet goed... Ik vond het zo erg. Later ging ik er nog is over denken en ik dacht echt, ben ik daarom nou gezakt? Het zijn maar kleine foutjes. Terwijl de rest goed ging. Ze zei dat mijn kijktechniek wel erg goed was. Ik had zo gehoopt dat ik hem zou halen. Mijn man gaat 8 juli naar Turkije en wil lekker met de kids op stap gaan. Ik wil weer gaan werken en dan heb je echt een auto nodig, maar behalve dat in deze tijd als vrouw en moeder heb je echt een rijbewijs nodig. Ik zei dat ook tegen haar tijdens het rijden maar dat werkte dus niet bij haar. hebben jullie tips tegen deze zenuwen?
Tja, dit lijkt het verhaal van mij!! Ook zo zenuwachtig voor het afrijden. Mijn rij-instructeur zei ooit eens dat ik keek als een paard dat naar de slacht gebracht werd, zo zenuwachtig en gestresst!! Bij het laatste examen een betablokker ingenomen en ik reed als een zonnetje, geen zenuwen niks! Gewoon even je huisarts bellen en uitleggen en vragen of hij iets heeft!! Betablokkers werkt hier in ieder geval super!!
Voor de rest vind ik het ook jammer dat je gezakt ben he meis. Hoop dat je de volgende keer je zenuwen wel de baas kan blijven en anders idd bij de ha even een tabletje vragen voor de zenuwen en dat je dan slaagt. P.s ik heb me rijbewijs niet hoor ben dus verder een leek.
Mijn broer heeft hetzelfde gehad. Hij is 5x gezakt en is zelfs bij de voor laatste keer naar een strijker geweest om rustig te worden. Waarom hij de 6e keer is geslaagd; omdat ik na hem moest afrijden en hij moest toch zijn keine zusje voor blijven....
ik heb over een maand weer een examen en ga vragen of ik wat kan krijgen voor de zenuwen... hopelijk kan dat met de borstvoeding
Ik was de 1e keer ook zo zenuwachtig dat ik was gezakt. Echt alles ging fout. Later waren de zenuwen weg, als ik toen nogmaals had gedaan, was ik wel geslaagd. 2de keer idd iets gehaald bij de ha. Daarmee wordt je hartslag onder controle gehouden, en daarmee ook je zenuwen. Maar idd bij bv goed overleggen....
Je hebt van die speciale rijscholen die je kunnen helpen bij afrijexamenvrees. Dat je dan speciale begeleiding krijgt. Misschien dat een idee?
Ik hoop wel dat die zenuwen puur examenvrees zijn. Ken helaas nogal wat mensen (vooral vrouwen) die vaak zo zenuwachtig worden als ze autorijden. Hebben altijd wel een smoes daarvoor, maar al met al is het niet zo verantwoord dat zij met een auto op de openbare weg rondrijden... Volgende keer veel succes, en kalmte, toegewenst. Enne... voordat je aan kalmerende middelen begint, check niet alleen of het met bv kan, maar ook of het samengaat met het besturen van een auto
de lessen zelf gaan altijd heel goed, oke soms parkeer ik nog wel eens verkeerd en af en toe slaat d eauto wel eens uit of wat dan ook maar verder ging het altijd goed. Het zij nde zenuwen dat heb ik altijd met examens. Als mensen op mijn vingers gaan letten dan gaat het fout. Had dat ook bij mijn praktijk examen voor mijn school... vreselijk. Ik ga dan trillen en word dan zo rood en voel me hart gewoon bonken in me lichaam
vervelend dat je gezakt bent.... Maar om eerlijk te zijn vind ik dit ook redenen om te zakken.... Als je twijfelt op een kruispunt is dat erg vervelend en vewarrend voor je medeweggebruikers. En dat zelfde geld voor invoegen op de snelweg!! Erger me altijd dood aan mensen die op zijn dooie akkertje de snelweg oprijden.... vraag me altijd af waar hun het rijbewijs bij gekregen hebben (waarschijnlijk een pakje boter) Weet natuurlijk niet in hoe erge mate dit bij jouw was. maar kan er me wel iets bij voorstellen dat er mensen zijn die erop zakken...
Oef, balen dat je weer bent gezakt. Voor mij is het een herkenbaar verhaal. Ik was tijdens mijn rij examen ook zo zenuwachtig dat ik niet meer helder kon denken. Ik wist spontaan niet meer wie er voorrang had, wat links en rechts was, etc. Echt idioot. Toen ik wilde stoppen voor een zebrapad omdat er iemand ging oversteken, trapte ik van de zenuwen de gaspedaal in ipv de rem. Met dit verhaal ben ik naar de huisarts gegaan. Ik kreeg van hem een pilletje. Ik weet niet meer precies hoe het heette, maar het was in elk geval een betablokker. Fantastisch! Ik kreeg een geweldig gevoel, alsof ik de hele wereld aankon. Ik voelde me zeker van mezelf en ik zou die examinator eens laten zien dat ik kon autorijden. En jahoor: geslaagd! Als ik jouw verhaal zo lees (de lessen gaan goed, maar je hebt de zenuwen omdat er extra op je wordt gelet tijdens het examen), denk ik dat een betablokker ook voor jou wonderen kan doen. Succes in ieder geval!
Je kunt een faalangstexamen aanvragen. Dan stelt de examinator je eerst gerust en kun je tijdens de rit een time-out aanvragen. Kost geloof ik 50 euro extra, en iedereen mag dat gewoon aanvragen (via je rijschool).
ik zal uitleggen wat zij er mee bedoelde: ik reed op een bocht op de snelweg met 50 kilometer op de 3e versnelling. Voor mij reed een klein busje wat laagzaam bleef rijden. Dus ik haalde hem in en ging toen sneller rijden zo richting de 100/110 km. En daarna toen ik de gelegenheid had ging ik weer terug naar mijn eigen rijbaan aan de rechter kant.. blijkbaar vond zij dat ik dat niet de juiste snelheid had en dat ik niet besluitvaardig was met het inhalen... dus ik snapte er helemaal niets van...
He meid wat balen nou en wat een teleurstelling.. wil je enkel even een flinke knuffel geven. Heb zelf mn rijbewijs nog niet en ben nog niet eens begonnen dus kan je geen tips geven.
Ojeetje wat herkenbaar.... Ben nu bijna 35 en heb ook nog steeds mijn rijbewijs niet, en in de loop der jaren al vaak examen gedaan. Altijd bloedzenuwachtig!! Volgende keer ga ik ook aan de pillen.... Als ik ooit nog eens durf op te gaan.... Tijdens mijn laatste examen stond ik op een gegeven moment voor rood, en toen het groen werd, en ik dus ging rijden, reed ik achteruit.... 't Is me nog steeds een raadsel hoe ik hem in z'n achteruit heb kunnen zetten..... De auto achter me was not amused....
jeetje... kan me voorstellen dat je het nog steeds eng vind... ik zou het gewoon doen... in deze tijd heb je echt een rijbewijs en auto nodig... zeker als vrouw
Maar 100/110 is te langzaam op de snelweg en helemaal tijdens het inhalen. Ik vind het ook al enorm gevaarlijk als mensen dit doen en zit ook stiekem op ze te schelden als ik in de auto zit Besluitvaardig en zelfverzekerd zijn op de weg vind ik hele belangrijke punten, veel belangrijker dan dat je schuin geparkeerd staat en/of je sleutels vergeet. En inderdaad twijfelen op een kruispunt kan ook echt niet. Ik ken echt genoeg mensen die om veel kleinere/simpelere dingen gezakt zijn. Neemt niet weg dat het natuurlijk enorm balen is en dat ik je enorm veel succes wens bij je volgende poging!
ik had het ook hoor. Ik ben de 3e keer geslaagd voor mijn rijbewijs. De eerste keer had ik eigenlijk heel erg goed gereden volgens mijn instructeur (die ging mee) en had ik gewoon een l*l van een examinator. (mocht mijn instructeur eigenlijk niet zeggen, maar het was gewoon zo) de 2e keer was ik zelf erg nerveus en heeft de examinator mij laten zakken op het feit dat ik nog niet goed genoeg schakelde. Terwijl ik volgens mijn instructeur een natuurtalent was en er nooit problemen mee had, kwam gewoon door de zenuwen. De 3e keer had ik een super examinator en had ik ook wat plantival (homeopatisch pilletje dat je rustig maakt) genomen. En toen heb ik super gereden, maar dat kwam ook omdat deze examinator heel erg relaxed was, we lekker hebben zitten kletsen, en mij ook heel goed aanvoelde en me echt beoordeeld heeft op het rijden. En niet op kleine dingetjes die niet goed gingen. Dus dat moet je ook gewoon mee hebben. Geloof me, je haalt het gewoon. Geef niet op, haal inderdaad een pilletje bij de ha of homeopatisch, dat helpt echt een stuk. Heb vertrouwen in jezelf, je kan het!!!