Hallo meiden, Wellicht een stomme vraag, heb heel het internet al afgestruind, maar hoe zit het met de kinderopvangtoeslag 2012? Stel ik krijg een kindje in 2012, en mijn man en ik werken allebei. Hoe weet ik hoeveel er nog wordt vergoed? We zijn geen mensen die heel veel verdienen, maar ook niet heel weinig. Hoorde op het nieuws dat ouders met een inkomen boven de 130.000 euro, niks meer vergoed krijgen. Wij zullen ommenabij rond de 40 tot 50.000 per jaar aan jaarinkomen zitten, mits we beiden werken. Hoe zou dat dan zitten met de kinderopvangtoeslag, hoeveel moeten we dan zelf betalen? Ik snap echt niks van die kabinetsplannen, sorry . Wie heeft er voor mij een korte, maar duidelijke uitleg? Liefs
Denk dat daar nog niet echt wat over bekent is, je zou een proefberekening kunnen maken om te kijken waar je nu op zit. Verwacht niet dat het meteen heel erg veel minder wordt.
Ik zou het ook een proefberekening maken adv de gegevens van 2011. Dan kan het in 2012 hooguit 60 euro per maand duurder worden. Als ze het flink willen korten, doen ze dat toch niet in 1 keer. Bovendien denk ik niet dat ze een enorme daling er doorheen krijgen, omdat genoeg partijen van mening zijn dat het werken van moeders gestimuleerd moet worden (ivm de vergrijzing). En voor nu heeft speculeren toch geen zin. Plannen pakken 9 van de 10 keer totaal anders uit dan hoe ze het van tevoren zien. Het is dus wachten tot september (prinsjesdag).
Maandag zouden ze al wel iets meer naar buiten brengen over de plannen volgens dit bericht: Hogere inkomens betalen meer bij kinderopvang | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Of het ook echt allemaal klopt moeten we nog maar even afwachten dus..
Ik zie het met angst en beven tegemoet. Ben er echt bang voor hoeveel we extra zullen moeten gaan betalen.
***Off-topic*** What's new? Hogere inkomens betalen altijd meer bij de kinderopvang, en nu nog een beetje meer. Ik begrijp wel dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar als ik mijn belastingaangifte invul en zie dat we echt nergens voor in aanmerking komen en alleen maar zo'n klap geld wegbrengen, wordt het me wel eens zwaar te moede. Luxe probleem, ik weet het. Maar het voelt alsof we gestraft worden voor hard werken en veel verdienen. *** einde klaagzang ***
Ja, dat voelt hier net zo. Ontopic: er wordt maandag inderdaad wat bekend gemaakt, maar dat is nog steeds geen definitief plan. Al geeft het wel een duidelijke richting waar het kabinet heen wil. Maar persoonlijk snap ik werkelijk niets van deze bezuinigingen. Ik las ook dat in landen waar kinderopvang weinig tot niets kost, er veel meer vrouwen werken. En dat willen ze toch? Dat vrouwen meer gaan werken? Ivm de vergrijzing?
Helemaal mee eens... Mijn vriendin is alleenstaand en gaat lekker naar school, haar huisje wordt zo ongeveer helemaal betaald door alle subsidies, ze werkt 1 zaterdag. Haar dochter gaat 5 dagen naar de opvang, voor 80 euro per maand!! (dat was het laatste wat ik hoorde van dr, misschien is het in 2011 iets meer geworden) Prima dat het allemaal betaald wordt, maar ze kan ook 3 keer 2 weken op vakantie naar haar vriendje in thailand. Dan denk ik wel eens, lekker, van mijn belastinggeld. Wij betalen nu 200 euro per maand voor 2 dagen, kun je nagaan wat een verschil..
Wij zijn ongeveer (in verhouding) 60 euro pm meer gaan betalen dit jaar, en verwacht dit ook voor volgend jaar helaas. Ik schat zo'n 400-420 pm zelf te moeten gaan betalen voor 2 kids 2 dagen. Nu betalen we 365 pm zelf.
Tja door dit soort plannen zit de schrik er weer in, tegelijk moet ik denken aan dat spreekwoord over die soep die uiteindelijk niet zo heet gegeten wordt. En ik denk dat het in de lijn zit van de afgelopen jaren waarin we steeds meer zijn gaan betalen. We hebben een dochter die twee dagen gebruik maak van een kdv met uurtarief 6,20. Toen we net begonnen moesten we rond de 200 euro netto zelf betalen, inmiddels betalen we zel 380 euro! Ja we zijn meer gaan verdienen, maar ik snap de eerdere reacties wel dat je soms het idee hebt dat hard werken niet veel oplevert. Ik denk overigens dat de klappen harder vallen onder de hogere inkomens en wat ik heb begrepen vooral voor het tweede kind, daar ga je geloof ik veel meer zelf. Als ik kijk naar onze situatie wordt 92 % van de kosten betaald door de werkgevers en wij samen, de overheid betaalt nog maar 8%. We hebben een inkomen rond 90000 euro en ik snap dat de sterke schouders moeten dragen, maar soms heel soms denk ik.....moet misschien ook maar eens wat minder gaan werken. Ach ja, het blijft wat he? Ik ga me proberen er nu maar eens niet zo druk om maken!
Ik zou best 380 euro willen betalen als ik dan ook 90.000 euro zou verdienen... In verhouding houd je dan toch ook meer over?
Zat er gisteravond een tijdje over na te denken... Doordat er subsidie voor is, komen de opvanginstanties weg met hoge tarieven. Ik ben hoog opgeleid, heb een baan op hoog niveau (WO+) en werk daar 3 dagen. Ik verdien in mijn eentje al ruim boven modaal. Mijn twee zoons gaan 3 dagen naar de opvang. Dat kost zo waanzinnig veel, dat als er geen KOT zou zijn, ik ruim 200 euro per maand zou moeten toeleggen om te mogen werken! Met de KOT zoals die dit jaar is betalen wij zo'n 500 euro per maand voor 2 kinderen 3 dagen. Als dat nog meer zou worden, dan blijft er zeker nog wel wat over van mijn salaris, maar ik kan me voorstellen dat er vrouwen zijn waarvoor werken dan niet meer de moeite waard is.
HOe het in 2012 zit weet ik ook niet, maar ik ben het wel eens met abcd1234. Als ik volgend jaar veel meer moet gaan betalen voor de kinderopvang, is het nog maar de vraag of het voor mij rendabel is om te blijven werken. Ik zal het toch wel doen, want mijn werk is veel te leuk maar als ik daar bij wijze van spreken al een halve dag sta voor de kinderopvang en een uur voor de diesel die ik verrijd om er te komen, moet ik toch ook even slikken... Edit: Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ze het kunnen maken om ineens de KOT erg te verlagen, moet je eens kijken hoeveel werkgevers er dan in de problemen gaan komen omdat moeders hun baan opzeggen. Vooral in beroepen waar veel vrouwen werken (zorg, schoonmaak) krijg je dan echt problemen.
Wat ik er van gehoord is dat de eigen bijdragen van 21% naar 45% gaat. (dus wat je na aftrek van KOT zelf moet betalen). Verder zou het uurloon omlaag gaan naar 5 euro ongeveer. Ik denk dat het allemaal wel mee valt, maar echt zeker weten zullen we het pas in januari als de 1e rekening gekomen is.
Dat uurloon verlagen is in ieder geval al van de baan volgens de laatste berichten. Ik heb in ieder geval m'n rooster op het werk aangepast, zodat ik ipv 3 dagdelen en nog maar 2 nodig heb. Daar lever ik dan wel gezinstijd op in, want ik werk dan voornamelijk 's avonds en in het weekend, maar financieel moeten we het natuurlijk wel kunnen redden.
Het plan was toch ook dat er voortaan echt per uur wordt betaald ipv per dag? Ik heb daar niets meer over gehoord maar zou dat wel zo eerlijk vinden, we betalen nu allemaal voor dagen dat ze er niet eens zijn (vakantie, feestdagen etc).
Ik vind het alleen een beetje belachelijk dat hier iemand zegt dat ze gestraft worden voor hard werken. Mijn vriend werkt ook verdomd hard, heeft gewoon een mbo4 diploma en verdiend maar 1500 euro BRUTO. Dus het lijkt mij ook heel logisch dat wij een stuk minder betalen dan de mensen met een gezamelijk inkomen van 130.000 per jaar. Wil best ruilen met jullie.