Vraag aan de belgen - opleiding

Discussie in 'De lounge' gestart door Toverbal, 22 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Goedemiddag,

Ik ga verhuizen naar Belgie. Nu is mijn vraag of er in Belgie ook een soort BBL bestaat?

Is er iemand dit dit weet en kan je me dan vertellen waar ik enige info kan verschaffen?

Alvast bedankt :)

2. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    wil wel hellpen maar wat is BBL?

3. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Dan ben je in dienst bij een werkgever. Je werkt 4 dagen en gaat 1 dag naar school. Werkend leren dus eigenlijk :)

4. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Werken en leren, dus geloof minimaal een x aantal uur werken en 1 dag school per week.

5. Darinka1

Darinka1 Bekend lid

21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    Ja hoor je hebt Deeltijds onderwijs( is in de middelbare school ja werkt x aantal uur per week en de rest ga je naar school stelsel van leren en werken )

en je hebt IBO Dat is een beroepsopleiding die je volgt tijdens je werkuren zonder dat je naar school gaat (meer info: VDAB: Info over IBO voor werkzoekenden )

Het kan zijn dat er nog andere vormen van onderwijs zijn in dit soort systeem maar dit zijn diegene die ik ken

6. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Dank jullie wel! VDAB zal ik eens kijken. Niet naar school gaan klinkt aanlokkelijk haha.

7. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    net zoals gezegd hierboven:
    deeltijds onderwijs, maar dat is voor als je nog leerplichtig bent (min 18j). je krijgt dan ook maar een hele kleine vergoeding (200 euro per maand of zo). Google onderwijsvlaanderen (gewest vlaanderen regelt alle onderwijs in vlaanderen, gewest brussel voor brussel, gewest wallonie voor wallonie).
    Verder kan je volwassen zijn en werken terwijl je leert, maar dit kan enkel voor knelpuntenberoepen (verpleegster, lasser,vrachtwagenchauffeur, ed). Check VDAB (vlaanderen) en FOREM (wallonie).
    Ook bestaat er CVO (centrum voor volwassenonderwijs), daar kan je leren en werken met opleidingscheques en opleidingsverlof. Vb: je bent afwasser in een resto en zowel jij als je baas willen dat je kok wordt, dan kan dit via dit systeem (werkgever moet dus ook goedkeuring geven). Je kan in dit systeem als afwasser dus niet leren voor kapster (heeft niet met je eigen beroep te maken en baas keurt dit dus niet goed)

Dus google eens op Home | Vlaanderen.be en onderwijs en vdab (vlaamse dienst voor arbeidsbemiddeling).

8. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    Ik wil graag verpleging doen. Ben midden twintig dus volwassen. Ik zal eens kijken met schoonmoeders, bedankt!

9. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Dan kan je dat beste via VDAB volgen. Maar ik zal je zeggen dat het studeren via vdab heel moeilijk is. Je moet elke dag aanwezig zijn, dus elke dag aanwezigheidslijst tekenen. En als je ook 1 jaar of minder (weet het niet zo goed) kan je uitkering aanvragen bij een vakbond.. Dus je kan je loon krijgen tijdens het studeren.

Owh ja je kan ook studeren via de RVA, en daar is het simpeler. Maar ze moeten wel toestemming geven of je mag studeren.. Toedtemming geven ze haast wel want verpleegkunde is een knelpuntenberoep..En hoeft geen lijst voor aanwezigheid te tekenen en je loon behouden.. Het is een opleiding van 3 jaar op een hogeschool..

Werkend leren weet ik niet, volgens mij heb je dat niet bij verpleegkunde..

10. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.715
    907
    113
    bij de VDAB kijken ze toch ook naar je ervaring en daar baseren ze de opleidingsduur op als ik het goed heb begrepen? ik heb een verzorgende ig diploma, dus ervaring is er genoeg.
    genoeg om nog goed uit te pluizen merk ik. werkt heel anders als ik nederland

11. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ze kijken niet naar je ervaring.. Maar je moet wel op gesprekken gaan. Motivatie en nog een andere gesprekjes. Ik was 2 jaar geleden naar zon info moment geweest dus vandaar weet ik het.

Waar wil je gaan wonen in belgie?

Link naar vdab (hopelijk doet ie het wel):

Session Expired

12. MLkids

MLkids Niet meer actief

BBL verpleging zit er niet in vrees ik.

Als je wel al een opleiding in de verzorging MBO hebt gehad kun je wel een verkort traject in.

Verpleegopleiding in Belgie zijn eigenlijk altijd op HBO niveau.

Je zult diploma´s moeten kunnen overleggen. Heb je die niet dan zullen ze testen bij je afnemen en afhankelijk daarvan zul je geaccepteerd worden voor de opleiding of niet. In dit geval zul je geen verkorte leerweg kunnen volgen.

13. happy3

happy3 Niet meer actief

Ik vraag me wel af of je onmiddelijk via VDAB kan gaan leren als je uit Nederland komt ? Je moet werkloos zijn vooraleer je deze opleiding kan volgen.
    En ik denk dat je eerst een bepaalde tijd in België hebt moeten werken, vooraleer je aanspraak maakt.
    Ik zou zeggen is dit het geval, probeer ergens in een verzorgingstehuis te gaan werken, je kan op die manier ook een opleiding starten.
    Bij mij op het werk, ontslaan ze je dan en dan heb je nog recht op VDAB. Op mijn vorig werk kon je deelnemen aan cel 600, dit is financieel beter.

Oh ja, de reactie van hierboven, het verkorte leermodule, zou ik je zeker niet aanraden, je zou dan de eerste module overslaan, kan alleen als je al een bepaald aantal jaren ervaring hebt in de sector, ik weet van een collega van me dat je die eerste module beter erbij neemt, leer je veel Latijnse benamingen enz. die je in de gewone verzorging niet hebt gehad. Maar wel heel belangrijk zijn voor de komende modules.

Veel succes.

14. happy3

happy3 Niet meer actief

Je kan ook halftijds werken en op eigen houtje via avondonderwijs verpleging volgen, is wel niet in alle scholen mogelijk. In Turnhout weet ik dat dit mogelijk is. Een collega van me, werkt halftijds in de vaste nacht en is op deze manier nu in Januari afgestudeert. Zij woont nog wel thuis bij haar ouders, dus hoeft alleen te werken en te leren, denk dat het anders moeilijk haalbaar is op deze manier.

15. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Happy, als ze via vdab of rva wilt gaan studeren moet ze idd een bepaalde tijd werkloos zijn.

Als je in Belgie bent moet je je gaan inschrijven bij een vakbond of hulpkas en daar gaan ze je gegevens opvragen bij de UWV in Nederland en aan de hand van het formulier kunnen ze zien of je recht op hebt op een uitkering..

16. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Happy voor een inschrijving bij d vdab of vakbond hoeft ze niet te werken in Belgie.. De gewerkte dagen in Nederland tellen ook mee.

17. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Ik heb zelf verpleging geprobeerd in 2010 (uiteindelijk ging het niet wegens niet combineerbaar met gezin en gezondheid).
    Check arteveldehogeschool in gent of bel ze eens want ik ben de naam van dat traject vergeten. Zij hebben een speciaal traject voor leren en werken (echt voor volwassenen) je heb t1 dag les per week, veel thuisstudie en je kan via hun werken als logistiek medewerker in een ziekenhuis/rusthuis (verdien je ook nog geld) en je mag je stages dan ook in die ziekenhuizen doen tijdens je werkuren.
    Dit kan zonder VDAB (dus als je werkt in de horeca of boekhouding zoals ik) of met de vdab (werkloosheiduitkering).
    Is wel hogeschoolniveau(graadje onder universiteit, weet niet hoe he tin nederland noemt) en duurt 3 jaar

18. MLkids

MLkids Niet meer actief

De weken/jaren die je in NL gewerkt hebt tellen mee voor je uitkering, maar je zal toch eerst in BE gewerkt moeten hebben alvorens je hier aanspraak op kunt maken.

Overigens vraagt de hulpkas of vakbond die gegevens niet op, die moet je zelf aanvragen bij het UWV. Gemiddeld gaat daar 8 weken overheen, dan ligt je dossier nog ellenlang bij de hulpkas of vakbond en dan nog een tijd bij de RVA ter beoordeling.

Heb je overigens deeltijds gewerkt met een aanvullende ww uiterking tellen ze dit als een volledige uitkering en krijg je na een jaar een forfaitaire uitkering die misselijk weinig is.

Voor enkel inschrijving bij vdab of vakbond hoef je inderdaad niet gewerkt te hebben.

19. Hoe tof is dat! :D

Deel Deze Pagina