De zin en onzin van aerosleep, waterdichte matrasbeschermers etc

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Thauma, 20 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aklina

aklina Fanatiek lid

13 jun 2010
    1.159
    0
    0
    Purmerend
    Tja, de kans op wiegendood/verstikking is niet groot. Maar dat is alles wat met veiligheid te maken heeft. Je zet je kind ook goed vast in de auto terwijl de kans op een ongeluk niet heel groot is. zo kun je alle gevaren bagatelliseren, of voorzorgsmaatregelen nemen. Dat is ieder zijn eigen keuze. Maar dat maakt het nog geen geldklopperij.

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Zulke producten zijn op de markt gebracht om ouders een veilig gevoel gegeten terwijl de producten nooit getest zijn op de doelgroep. En het dus schijnveiligheid is.
    Iedereen wil zich veilig stellen maar de term wiegedood is het niet verklaarbaar overlijden van een kind. De aerosleep werk op het gevoel van de mensen dat het tegen wiegedood zou werken. Echter verstikking is GEEN wiegedood dat heeft het een duidelijke oorzaak.

In onze winkel zouden bij ze iig nooit aanraden.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een autostoeltje werkt ook niet tegen wiegendood. Dat maakt het nog geen slecht product. Zelfs niet als er mensen zouden zijn die claimedat het wel werkt tegen wiegendood.

De aerosleep is wat het is: een ademende matrasbeschermer die tevens werkt als huismijt-blokkade. Dat mensen er een hoop andere verhalen bij bedenken, doet niks af aan het feit dat het daar prima voor werkt.
    Wil je er een ander product voor kopen of vind je deze eigenschappen onbelangrijk, dan is dat ook prima. Maar dat maakt het geen geldklopperij, vind ik.

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Ben ik ook met je eens. Maar in dat opzicht heb je meer opties met dezelfde werking die ook mag een een aanzienlijk stuk goed koper zijn.

5. Joolzz

Joolzz Bekend lid

14 nov 2010
    716
    20
    18
    Heb niet alles helemaal gelezen, maar wij hebben 'm dus wel en ben er vooral blij mee ivm het zweten in de zomer, dat scheelt echt.

We zijn hem pas gaan gebruiken in het ledikantje vanaf een maand of drie, daarvoor sliep ze in de wieg en rolde nog niet om.

In de wieg hadden we er geen en volgens de kraamverzorgster was dat ook echt niet nodig en zorgde het enkel maar voor warmteverlies, wat je bij jonge baby's juist niet wil.

6. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    +1
    Zeer tevreden over de aerosleep.
    Heb zelf een gewoon matras (Fenne-Leen bakker) en de waterdichte aerosleep toplaag en hoeslakens. Toppie :D

7. McSusan

McSusan Actief lid

3 jan 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben geen aerosleep gebruikt en ik ga het voor nummer 2 niet aanschaffen. Hier zaten een paar bruine vlekken op het matras toen ik het van de voorzolder halen. Hoes van het matras gehaald, nachtje in de vanish, even wassen en het ziet er weer uit als nieuw.
    Wij gebruikten een katoenen molton + katoenen hoeslaken. En verder een hydrofiel toen hij klein was. Op het moment dat hij ging bewegen in bed, zijn we daar mee gestopt en een slaapzak aangedaan. Zweten is tegen te gaan door de juiste kleding te kiezen.
    De enige reden dat ik het zou kiezen, is bij een buikslaper.

8. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Als kraamverzorgster op mijn werk.. Mogen wij sinds ja januari geen baby's in een bedje leggen waar een aerosleep in lig.. Ivm onderkoeling van de baby's.. De tocht komt er gewoon doorheen..
    Ook is er uit bepaald onderzoek gebleken dat het idd SCHIJNVEILIGHEID is.. Wat hier al eerder word vermeld.. Wiegendood is nog steeds een groot onderwerp waar ze weinig vanaf weten.. Een aerosleep is namelijk NOOOIT getest met een baby die op zijn buik ligt.. Dat geven ze zelf ook toe als je ze belt.. ( onderzoeker langs geweest bij ons op t werk ) het is meer gemaakt zodat ouders gerustgesteld worden.. Ik vind enorm bizar..
    Hoorde laatste van 2 verkopers dat ze nu de mensen al die matrasjes aansmeren omdat ze ze bijna niet verkocht krijgen ;) omdat het nu bekent is dat het gewoon een slecht product is..
    Als je gewoon een normaal matras heb met daarop zo'n toplaagje van aerosleep is het wel goed :).. Maar inprincipe heeft het geen nut..

9. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ erzi: wat is er precies zo slecht aan de aerosleep matras? Ik begrijp dat die voor jonge babies niet goed is, maarr voor iets oudere babies toch niet? Dat het niet bewezen is als middel tegen wiegendood (en/of verstikking?) wil toch niet zeggen dat het slecht is?

10. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    In sommige merken kinderwagens zit er ook een aerosleep matrasje, hoe zit het hiermee?

11. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    #31 Maria999, 21 mei 2013
    Laatst bewerkt: 21 mei 2013
    Jawel hoor, laat maar eens een baby z'n hele fles over z'n matrasje kotsen, een keer of wat per dag, elke dag weer. Dan kom je er niet meer met de hoes wassen, dan kun je het weggooien ;).

Wat ik me ook afvraag, wat doe je als je dit wanproduct bij de pasbevallen moeder thuis aantreft, waar je het kind dus niet op 'mag' leggen?

Overigens is dit officieel het 500e topic over dit onderwerp, met steeds weer dezelfde argumenten. Alle 500 edities samenvattend: er zijn mensen fel op tegen, dat zijn mensen die niet zo'n matje hebben, en er zijn mensen erg voor, en die hebben zo'n matje doorgaans wel. Deze mensen zijn het nogal niet met elkaar eens, maar de wereld draait gewoon door. Ik zou zeggen, doe waar je je lekker bij voelt en wat handig is in jouw situatie :).

12. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Het aerosleep matras is gewoon een schuimmatras..., ik snap niet wat het verschil is met een ander merk schuimmatras met aerosleep matje en hoeslakens...???

13. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat grappig, dit is het eerste topic wat ik erover zie en zit alleen nog maar in een vage orienteerfase. Maar de dingen die ik erover heb gelezen, zowel voor als tegen zijn voor mij echt geen reden om er een fel standpunt over in te nemen (welke kant dan ook op).

14. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat is commercieel: samenwerken van twee 'merken' producten.

15. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Mwa valt wel mee mijn jongste is een reflux kind en dus danig dat het bed op het hoofd einde op klussen stond en domperidon en ranitadine kreeg. En nog gooide ze 4 tot 6 keer per dag een voeding er uit.

Maar het matras is nog steeds goed. De baby komt er gewoon weer op te slapen.

Nooit geen aerosleep gebruikt alleen een hoeslaken en een molton onderlegger en een wasbare tijk
    3 dingen die al zo oud zijn als de weg naar keulen.

Hier geen kraamzorg bij deze baby alleen partusassistentie mocht het nodig zijn. Maar hier ook gelijk weer geatendeerd dat ze de aerosleep gelijk uit het bedje galen omdat deze door hun niet gebruikt mag worden.

16. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ach ja, je hebt reflux en reflux ;). Ik bedoelde die hele flessen niet overdrachtelijk.

17. adi

adi Niet meer actief

En in welk opzicht is het een 'slecht' product?

Ik heb die dingen in 2009 gekocht, en toen stond gewoon in de handleiding dat je ze niet bij pasgeboren baby's mocht gebruiken die zich niet op temp konden houden.

Want hij werkt inderdaad warmte-afdrijvend.
    Bij een pasgeboren kind kan dat negatief werken (vandaar dat advies), maar voor de rest van de doelgroep werkt het juist positief. Kinderen zweten minder, hebben minder last van stofhuismijt, bed blijft droog als het kind lekt enz. (vocht blijft niet drijven, maar wordt opgenomen door de toplaag)

Bovendien: natuurlijk beschermt het niet tegen wiegendood. Wiegendood kun je namelijk niet voorkomen, nergens mee. Aerosleep claimde dat het product zorgt voor betere doorademing als je met je neus en mond erop ligt. En er staat ook nog eens op de doos dat het niet getest is op baby's.
    Het gaat dus om stikken op de buik, dat is dus geen wiegendood.

18. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Het is idd voor pasgeboren een niet goed matras ( is ons in een cursus gegeven ).. Latere leeftijd heeft het soms nadelen en soms ook weer voordelen.. Ze vertelde dat sommige kindjes ziek blijven en stijve spieren krijgen omdat er tocht door heen zou komen, en andere kinderen hebben er geen last van..

Als ik het tegen zou komen op mijn werk moet ik een ander matras aanbevelen.. Maar ik vind het daarin te ver gaan.. Ik kan niet in iemands portemenee kijken of ze dat wel kunnen uitgeven plus hun zijn de ouders.. Maar ik mag het kindje er niet in leggen gedurende de kraamtijd.. Ik moet de baby in de kinderwagen leggen met de kruiken enz.. Ik geef advies waarom ik het doe ( ivm protocol ) en wat de ouders in hun eigen tijd ( als ik weg ben ) ermee doen is hun keuze, het is hun kind..

Ergste is dat er idd een goeie handleiding bij zit.. Alleen geen enkele ouder die hem leest.. Want wij geven het idd ook aan dat het in de handleiding staat.. Plus een winkel verkoopt hem met het advies dat het juist super goed is voor een pasgeboren en gewoon gebruikt kan worden terwijl aerosleep er zelf ook niet achter staat.. Het is een product wat met name verkeerd word gebruikt of word geadviseerd...
    Daar zouden ze aandacht aan moeten geven..

Wat ik bedoel met slecht product.. Is dat aerosleep groter is gemaakt door de mens zelf.. Het helpt TEGEN wiegendood zeggen ze allemaal.. Dat vind ik te ver gaan, ze weten de helft nog niet wat wiegendood is in de wetenschap.. Plus wat ik mee maak in de kraamtijd vind IK het een slecht product voor int begin.. Kheb vaak genoeg onderkoelde baby's gehad,ik bleef gezinnen naar het ziekenhuis sturen.. Baby's met het kiss syndroom kregen meer pijn omdat de spiertjes te koud waren door de tocht waardoor ik snel huil baby's had... Das zonde.. Niet voor mij.. Voor het gezin en hun kraamtijd wat ze nooit meer over kunnen doen..

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Waterdicht heb je pas nodig bij zindlijkheidsoefenen volgens mij. Wbt aerosleep. Ik heb een goedkope neppe vd babywalz. Babies transpireren niet, maar ze kotsen niet in een emmer maar gewoon in bed als je te laat bent. Ookal slaap ik naast mn kind in bed, ze spugen vaak toch in bed, en dan is na 1x buikgriep alles verziekt. Een echte buikgriep, dus 10x per uur spugen en diaree luiers van knieen tot nek heb ik hier al zeker 3x gehad bij dochter en het matras is nog vlekkeloos!!

20. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Hier heeft de kraamhulp de matrasbeschermer aerosleep weg gedaan met bedje opmaken. Wist ik niet, dus niet kunnen vragen waarom....

Deel Deze Pagina