De zin en onzin van toetsweken?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anouk2005, 17 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.885
    6.415
    113
    Ja, hier was dat veel meer in balans (overhoringen tijdens de les gedurende de periode, ook werkstukken (soms klein, soms groot) en presentaties, soms een mondeling tussendoor, etc - dus heel erg veel meetmomenten op verschillende manieren) - enkel toetsen in toetsweken had ik waarschijnlijk ook heel stressvol gevonden!

Syane vindt dit leuk.
  2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.741
    113
    Nou, je trekt mijn opmerking vooral uit zijn verband. Ik had het niet over ‘prinsjesgedrag’ en tere zieltjes an sich. Ik had het over ouders die hun kinderen behandelen als tere kinderzieltjes en prinsjes/prinsesjes. Dat is toch echt een wezenlijk verschil. Ik vind dat ouders hun kinderen weerbaarder moeten maken, ipv alle hete kolen voor ze uit het vuur willen plukken.

3. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik ben van het type niet lullen, maar poetsen en zo voed ik de kinderen ook op. Niks tere zieltjes. En toch sta ik niet achter toetsweken. En de opmerking over een verkeerd niveau mogelijk slaat ook kant nog wal. Ik kon het niveau zelf prima aan, maar kreeg kortsluiting van toetsweken.

ik vraag me dus net als TS af wat concreet het nut is? Het heeft mij werkelijk niets gebracht behalve stress destijds. Blij dat er steeds meer onderwijsvormen ontstaan die ook anders naar onderwijs en toetsbeleid kijken.

Anouk2005 en Jo79 vinden dit leuk.
  4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.741
    113
    #44 Adje, 18 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2023
    Ook hier nog even een reactie, voordat mijn woorden weer uit zijn verband worden getrokken:
    Ik heb gezegd dat je je af kan vragen of het niveau dan te hoog is. Ik heb nergens gezegd dat het niveau per definitie te hoog is. Dus opmerken dat het kant noch wal raakt wat is zeg, lijkt mij uitermate overdreven of zelfs incorrect. Misschien moet je je niet aangesproken voelen als het geen betrekking heeft op jou, want dat betekent niet dat het geen betrekking op anderen kan hebben.

En dan zijn er echt wel kinderen die op een te hoog niveau zitten. Want dat is nou eenmaal ook een ding tegenwoordig. Ouders die hun kind per se op havo/vwo hebben. Bijlessen geven om citoscores bij te spijkeren. Zich in groep 3 al druk maken om de cito scores, in groep 6 wordt dan nog even een tandje erger, want dan gaan vaak de scores mee tellen voor het advies, etc.

Dus misschien (let op: ik zeg ‘misschien’ en leg dus niet vast dat dat bij alle ouders/kinderen zo werkt) is er bij een deel van de kinderen met toetsstress (let op: ik zeg een deel van de kinderen en niet alle kinderen) wel sprake van aangeleerd gedrag. Bij ouders die op de basisschool al druk leggen door die cito’s zo belangrijk te maken, kan dat natuurlijk zijn uitwerking hebben op een kind (let op: ik zeg ‘kan’).

En even ter illustratie:
    De groep 8 meester van mijn jongste dochter met 20 jr groep 8 ervaring had nog nooit meegemaakt dat ouders om een lager niveau dan het advies vroegen. Tot wij dat deden tenminste. Hij heeft wel talloze maken en jaarlijks weer, ouders die het niveau van hun kind hoger wilden.

Saartje33 vindt dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.199
    16.536
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zo zijn wij ook. Ik ben niet zo en mijn man al helemaal niet, zijn we veel te nuchter voor.
    Wij voeden onze kinderen ook zo op, niet zeiken maar doen maar dat wil niet zeggen dat ik soms iets signaleer wat niet zo goed gaat.
    Mijn dochter krijgt gewoon stress van die toetsweken en ze overziet het gewoonweg niet. Het is teveel en als ik dan reacties lees over 2 uurtjes leren na schooltijd en klaar voor de dag, dan denk ik uhm leuk maar die heb ik mijn nabije omgeving nog niet voorbij horen komen ;)
    Het niveau waarop ze zit is ook haar niveau dus dat is het niet, ze heeft voorgaande periodes goede cijfers gehaald maar daar moet ze wel hard voor werken en kost veel tijd. Zal ook een stukje perfectionisme zijn.

MissXray vindt dit leuk.
  6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.418
    30.765
    113
    Vrouw
    Oudste vind toetsweek STOM.
    En ik snap dat goed. Hij werkt hard. Begint op tijd. Weet goed te doseren tussen leren en ontspanning. Dus wat dat betreft de ideale leerling.

Maar wat ik ook zie is dat hij in de week ervoor plus de week zelf keihard blokt voor de talen (zijn zwakke punt) en helemaal niks doet (want druk met de talen) voor bijvoorbeeld wiskunde.

Resultaat is 6-jes op zijn zwakke vakken en rond de 7 voor de rest.
    Terwijl ik weet dat hij voor de exacte vakken makkelijk achten en negens kan halen.
    Is het erg? Nee. Maar jammer vind ik het wel.

Wat ik ook heb gezien. In december is hij een week flink ziek geweest, waardoor hij 3 dagen toetsweek gemist had (en na de kerstvakantie moest inhalen) en de 2 laatste dagen waren daardoor slecht voorbereid, waardoor hij gelijk 2 dikke onvoldoendes had staan voor Duits en Frans.
    Ook gewoon erg jammer.

Als ik kijk naar jongste, dan denk ik dat een school zonder toetsweek beter voor hem zal zijn.
    Oudste kan het wel aan. Onder luid gemopper natuurlijk. Maar die red het wel.

Wat betreft nachtwerk. Daar zou ik niet aan beginnen. Slaap heb je juist nodig in deze weken. Google maar eens op slaaptekort en geheugen.

Mijn regen herinnering aan toetsweek vroeger... superfijn juist. 2 uurtjes per dag school. En veel leren deed ik toch nooit :roflmao:

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Ik betwijfel of t uberhaupt wel zou mogen om enkel toetsweken te hebben.

Wij hadden altijd so's en repetities en vervolgens was er nog de toetsweek.

Als je de week van de toetsweek gewoon dichtklapte of als meid zijnde was t 'de verkeerde week' had je wel t beeld van je andere cijfers wat bepaalde in hoeverre je de materie kent.

Als de zwaarte hoofdzakelijk in de toetsweek ligt (en dus nagenoeg geen so's of repetities daar buiten) denk ik dat je best wel eens een gesprek op school zou kunnen voeren of dat nou wel zo wenselijk is.

Toetsen in de toetsweek zou geen uren blokwerk tot laat in de avond meer mogen zijn tot zelfs keuzes maken welk vak je dan maar laat schieten.

In talen was ik overigens vreselijk slecht, maar dat hield ik continue bij (met tegenzin) wetende dat als ik dat niet deed ik de sjaak was.

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.726
    113
    Vrouw
    Ik kan me hier heel erg in vinden.
    Mijn kinderen houden niet echt van toetsweken. Maar echt een hekel hebben ze er ook niet aan. Ja ze vinden het nogal vervelend dat ze langer op de fiets zitten dan op school:roflmao:
    Per dag 2 toetsen achter elkaar, waardoor ze dus max 2 uurtjes op school zijn. En dan moeten ze daar zo'n 2,5 uur voor fietsen.
    Zoon van 15 heeft binnenkort ook toetsweek, direct na zijn werkweek:D
    Van maandagochtend vroeg tot vrijdagmiddag/avond is hij van huis. Zaterdag zijn folderwijk en scouting, maandag studieverlof en dan de rest van de week toetsen. Hij ligt er nog niet wakker van. Gelukkig maar.

Heel erg naar als jouw kind er wel zo'n stress van heeft. Dat hebben we hier nog niet meegemaakt.

Ik weet niet eens of ikzelf toetsweken had, heeft blijkbaar bij mij ook geen indruk gemaakt.

En hier ook twee kinderen die eigenlijk onder hun niveau zitten op de middelbare school. Havo advies, maar vmbo (gaan) doen.
    Pas zei iemand nog tegen mij dat ze dat niet vaak tegenkwam, bij haar op school wordt bijna steevast gekozen voor een hoog uitstroom niveau.

Adje en Anouk2005 vinden dit leuk.
  9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.199
    16.536
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wellicht is stress een iets te groot woord maar het ligt haar gewoon niet.
    Net zoals dat niet ieder kind geschikt is voor bijv Dalton onderwijs past dit niet bij haar.
    Komende week nog 2 toetsen, nummer 11 en 12 en dan is ze klaar ;)
    Gelukkig heeft ze nu haar scooter en kan ze daarmee naar school.
    Dit is al een hele ergernis minder.

Zxcvb vindt dit leuk.
  10. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    #50 biseco, 20 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2023
    Bij dochter op school in bovenbouw 4 toetsweken. En in onderbouw 2 toetsweken. Maar dochter vindt de 4 toetsweken fijner. Nu bijna geen toetsen tussen door. Wel vaak inleveropdrachten en presentaties. Want in de onderbouw hadden ze dan toch vaak schaduwtoetsweken. Dan gaven alle docenten vaak in 1 of 2 weken toetsen. En dan had je naast je normale huiswerk het extra druk in die weken. Ik denk ook dat dat een reden kan zijn voor toetsweken om het juist je alleen te hoeven concentreren op je toetsen. Vaak zijn alle docenten ongeveer tegelijk klaar met de stof om te toetsen. Daarom kan het zijn bij Ts dat er vroeger geen toetsweken waren en nu wel om dat ze zagen dat er in een bepaalde periode heel veel toetsen waren en dat het dan veel was voor leerlingen. Een leraar moet ook verder met de stof en vaak mogen er op scholen maar 1 repetetie per dag gegeven worden en een Max aan toetsen per week. Dus als een docent pech had kon hij pas na 1 of 2 weken die toets geven. En al die tijd kon de docent dan niet verder met de volgende stof. Of ze gaan verder met de stof en moet je na 2 weken weer in de oude stof omdat je dan je toets pas krijgt.
    Maar ik denk dat mentor van ts er daar misschien wel kan uitleggen waarom ze tegenwoordig wel toetsweken hebben.

Misschien als dochter van ts er zoveel stress van krijgt, toch overleggen met mentor. Want als het een goede school, willen ze dit juist voorkomen. Het is echt niet dat ze graag leerlingen pesten en ze een bijna burn-out in jagen. Daar heeft school ook niets aan. Misschien leert dan toch niet op de juiste manier. En is het zeker niet de bedoeling dat het nachtwerk wordt.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoon zit in de brugklas en we hebben nu 3x een toetsweek gehad. Hij wordt begeleid om een planning te maken (dat is wel een beetje een leerproces ook… dat je niet te weinig tijd inplant voor iets wat je moeilijk vindt en teveel voor iets wat makkelijk is)
    Hij vindt het wel heel relaxed dat hij zo weinig les heeft die dagen. Hij ervaart er wel een beetje stress van, maar niks buitensporigs. Ik vind dat ook wel goed voor hem, het gaat hem allemaal vreselijk makkelijk af anders.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Het lijkt inderdaad relaxed, maar veel kinderen ervaren het toch anders. Mijn dochter raakt ook volledig gestresst van 5 dagen toetsen maken. Ze kan het niveau prima aan (haalt met minimale inspanning over het algemeen prima cijfers), maar rondom een toetsweek blokkeert ze, komt niet meer tot leren, enz. Dat heeft niets met niveau te maken, wel met faalangst en moeite met veranderingen en moeite om het overzicht te behouden.

13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.741
    113
    Ik denk ook dat dat weinig gebeurt. Mijn kinderen zitten/zaten ook alle drie op een andere middelbare school. Niet heel handig, maar het paste zo wel beter bij hun. En dan is mijn middelste dochter is heel anders als haar zussen: harde werker, perfectionistisch, wil graag presteren. Bij haar kwam er in de brugklas uit dat ze last had van faalangst. Haar school screent leerlingen daarop, wat al een hoop ondervangt. Dus daar heeft ze training voor gehad die op haar school werd aangeboden en sindsdien heeft ze geen last meer van stress of als ze wel iets spannend vind, dan helpt het haar nog steeds om daar mee om te gaan.

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.726
    113
    Vrouw
    Oh dat is fijn zeg, dat school haar daar zo goed mee heeft geholpen.
    Onze kinderen zitten/zaten allemaal op 2 scholen die binnen dezelfde scholengroep vallen. De ene school is vmbo met praktijkvakken. De andere is mavo tot vwo/gymnasium. Dus afhankelijk van het niveau kies je voor de ene dan wel de andere school.
    Wij vinden dat de vmbo school van onze keuze een heel fijne school is met ook een heel scala aan mogelijkheden voor zwakke leerlingen en voor leerlingen met een rugzak(je).

Adje vindt dit leuk.
  15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.199
    16.536
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit is het ook een beetje bij mijn dochter. Die redt het niet met 2 uurtjes leren en dan het idee dat wanneer ze klaar is nog tig hoofdstukken moet doorworstelen ;)
    Zij is niet gemaakt voor toetsweken.
    Straks in juni nog een keer en dan volgend jaar eindexamen.

16. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Ben ook benieuwd naar het waarom achter de toetsweken? Wat is de goede reden? Ik kan m zelf niet verzinnen

MissXray en Anouk2005 vinden dit leuk.
  17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Voorbereiding op het examen?

Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind, de oudste trekt het prima. De jongste heeft binnenkort haar eerste toetsweek, ben heel benieuwd hoe zij het gaat ervaren.

18. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.726
    113
    Vrouw
    Ik denk dat toetsweken op het vo ook een voorbereiding kunnen zijn op het vervolgonderwijs.
    Op het mbo zal het misschien nog wel meevallen, maar op het hbo en zeker de universiteit wordt een periode afgesloten met een tentamen. En de stof die dan geleerd moet worden is echt veel.
    Ik denk dat een havist of vwo'er die nu compleet in de stress schiet met een toetsweek toch wel een uitdaging kan hebben op het vervolgonderwijs.

Er is natuurlijk wel een verschil dat in het vo in een toetsweek meerdere vakken getoetst worden en op de uni maar 1 vak.

19. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.885
    6.415
    113
    Op de uni in een toetsweek maar 1 vak? Hier nooit zo gehad hoor, altijd van alle vakken die periode - 4x per jaar. Maar ook tijdens de periode wel presentaties en verslagen die meetelden voor het eindcijfer, en participatie telde ook mee, dus wel enige ruimte tot compensatie - alleen moest het cijfer voor een tentamen wel minimaal een 5,6 zijn.

20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.042
    14.726
    113
    Vrouw
    Oh dat zal dan per studie schelen, maar mijn dochter heeft volgens mij per blok 1 hooguit 2 vakken.

Deel Deze Pagina