de zogenaamde gevaarlijke hond

Discussie in 'De lounge' gestart door noukie89, 23 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noukie89

noukie89 Niet meer actief

vader vast een held op sokken hihi:p

2. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Elk hond kan gevaarlijk zijn.
    Of je nou een bullie heb of een maltheser, ik vind dan ook dat ouders de kinderen moeten leren niet elk hond zomaar te aaien, tenzij ze bekent zijn met de hond. ( niet met de rassoort) Maar ik vind ook dat hondeneigenaren zelf de problemen op de nek halen, want vele honden zijn schatten van dieren alleen vals en gemeen gemaakt door mensen.
    Net als de pittbull, het heeft een overlevingsdrang die erge is dan bv bij een herder, het zal dan ook sneller iets doen om hun eigen te beschermen, het is aan de eigenaar wat de pittbull doet.
    Bijt het of waarschuwt het. Ik heb mijn hond altijd geleerd om met kinderen niet zomaar erop af te stuiven ( kinderen kunnen schrikken en bewegingen maken waar een hond zich mee bedreigt voelt) Heb me hond ook altijd geleerd dat zelfs kinderen de baas zijn en alleen wij als baas de kinderen kunnen laten stoppen.

Tis maar net hoe je als ouder zijnde of als hondeneigenaar bent, maar voed je beide goed op, zal er weinig fout gaan lijkt mij.

3. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Yup precies. Ik heb mijn jongens altijd geleerd:

EERST aan baasje vragen of je mag aaien (dan hoor je vanzelf of hij kindjes leuk vind...geen baas is niet aaien)
    Dan de hond rustig benaderen en je handje aan hem laten ruiken. Als de hond kennis gemaakt heeft mag je hem eerst over zn rug aaien en dan pas over zn koppie. De meeste honden houden nml niet zo van ineens die handen naar hun hoofd.

En dit zal ik Wendy ook weer leren.

En tja ach de reactie van de vrouw is idd kort door de bocht maar dat zijn er zoveel. Mensen die de klok hebben horen luiden...maar waar die klepel is.....

Bij mij staan ouders vaak in dubio...ik heb een heeeeel schattig klein hondje bij (wel adhd maar ok) en een grote enge bouvier. Je ziet ze kijken....die mogen ze wel aaien maar dan komt die ook...en dies eng....
    Terwijl als je het goed bekijkt je beter de bouvier kan aaien want die kleine is n scheitluis en gaat keffen...ook als hij ongeduldig wordt omdat hij graag naar de kindjes wil. Daar kunnen de kindjes dan weer van schrikken. En de boef blijft gewoon rustig staan wachten tot t aaien weer klaar is...of als je laag bij de grons bent hij zn natte neus n keer tegen je wang kan duwen :D

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mijn dochter mag ook geen honden aaien die gewoon ergens zitten. Je weet het toch nooit?

Wbt je verhaal over bull terriers ben ik het wel eens. Mensen hebben vaak een vooroordeel over een ras. Zo zeggen ze vaak als ze mn jack russell zien, goh, daar heb je weer zo'n nerveus rothondje. Maar ik heb veeeeeeeeel meer moeite gehad met het opvoeden van mn labrador dan met die jack russell :D Das echt een scheet, een heel dromerig hondje, lachwekkend af en toe :) Maar mn labrador, pffffffffffffffffff, zooooo druk, erg dominant, altijd uit proberen. Voor mij nooit geen labrador meer. Maar als je dat zegt kijken mensen je aan alsof je gek bent.

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    als Luc op een hond afrent pak ik em ook terug. Als iemand dan tegen mij zou zeggen"waarom maak je zo je kind bang voor honden" vind ik een achterlijke opmerking.

Jij had ook kunnen zeggen: "hij doet niets hoor :) niets om bang voor te zijn" Ipv dat je die rouw gelijk beschuldigd.

6. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik vind een bull terrier juist zo cute (van lelijkheid maar ze hebben iets schattigs).
    Ik heb zelf 3honden,2 teckels en een kruising maltezer,van teckels word ook vaak gezegt dat ze snel bijten maar net 'zoals bij iedere hond is het een kwestie van opvoeding en een "goede" hond dus niet een of andere doorgefokte hond met een stoornis.

Ikzelf zou m'n kinderen willen leren vreemde honden niet te aaien maar 1st het baasje te vragen en dan idd niet zo over de kop.
    Waarschijnlijk was het een schrikreactie van die vrouw,slim is anders maar kan me er wel iets bij voorstellen,mischien is ze zelf ooit gebeten ofzo.Was zelf geen discussie aan gegaan trouwens,ik weet hoe mijn honden zijn en hoef ze niet te verdedigen,maar het blijft een feit dat geen een hond nooit voor 100% te vertrouwen is en niet eens omdat ze vals zijn ofzo maar van zich afbijten als een klein kind aan de oren hangt is logisch maar kan wel ernstige gevolgen hebben voor een kind.

7. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    #67 Samba25, 26 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2010
    Ik vind het ook jammer om te lezen dat honden beoordeeld worden op hun uiterlijk, wij hebben ook net als Trees een Old English Bulldog, er zit geen kwaad in het beest, tuurlijk heeft hij een 'grote lompe harses' ( zeg ik altijd tegen hem uit liefde) maar dat wil nog niet zeggen dat hij gevaarlijk is. Sterker nog, als je zijn gebit eens bekijkt, voor zover je het een normaal gebit kunt noemen, daar kun je nog niet eens fatsoenlijk mee bijten. We hebben ook een Golden Retriever en ik merk heel vaak als ik met hen beiden loop, mensen worden eerder aangetrokken tot de Golden dan de Bulldog, ik begrijp het wel, maar een Golden kan ook bijten hoor, en goed ook. Mijn dochter is gek op ze allebei, ze wil ze altijd aaien, oren trekken, en ze ondergaan het gedwee, maar ik ben me er sterk van bewust dat mijn hond een keer kan gaan grommen omdat hij geen zin heeft dat er iemand aan zijn oren trekt of aan z'n staart, is toch een hele normale reactie. Dat maakt hem nog niet gevaarlijk. Ik snap best dat die vrouw haar kindje wegtrok maar je wekt hierdoor idd angst bij kinderen op, hoewel het waarschijnlijk een reflex was.
    Ik las ook nog ergens hier dat je een hond die je vastzet perse aaibaar is, hoezo, ik vraag toch niet of mensen op mijn hond aflopen als hij aangelijnd zit te wachten??

8. hizi

hizi Niet meer actief

Mijn dochter mag ook geen honden aaien die ze op straat tegenkomt.
    Ik ben ook altijd bang dat ze wordt gebeten.
    Ik ben ook geen hondenliefhebber overigens ;) maar vertrouwen doe ik ze ook zeker niet ongeacht wat voor ras ;)

9. hizi

hizi Niet meer actief

Vind ik ook, ik zou ook die reactie geven als mijn kinderen op een hond afrennen, tenslotte zie je niet of een hond lief is of niet en uit bescherming trek je je kind terug ( ik dan )

10. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Mee eens!
    mijn dochter is ook gepakt door de NIET gevaarlijke hond.
    Hoe durf je te te beweren dat je kids bang maakt voor honden? je weet het maar nooit...

nee, echt.. ik had je ook even het litteken van meisje laten zien.. dan piep je wel anders ;)

11. Writer

Writer Niet meer actief

hier zelfde , zoon is nog in eens fase dat hij honden,katten eng vind. er is niks gebeurd waar hij bang van geworden is ,maar zodra een hond ziet , gaat hij snel weg rennen en huilen , ik zeg altijd wel dat hondtje niks doet en blijf relax ,maar ik ga hem niet laten aaien ,voor zelfde hond reageert anders dan normaal dan zal je kind voor altijd bang blijven

toen mij dochter klein baby was , in de kinderwagen , kwam een hond aan rennen boven op kinderwagen , , ik heb hem weg geduwd hoor , mij dochter schrok rot , en de vrouw bleef van afstand roepen dat hij niks doet , ja hallo , ik ga ook haar niet op haar woorden vertrouwen , en helemaal niet een hond die in de kinderwagen wil springen :(

vaak verwachten mensen dat je hun hond lief moet vinden of aaien ,maar niet iedereen is honden liefhebber denk ik dan ,niet iedereen kan tegen honden kusjes , waarom snappen somige baasjes dat niet , het is netals somige mensen die niks met kinderen hebben denk ik dan ,je kan mensen niet dwingen om van kinderen te houden als ze daar niks mee hebben . ;)

12. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    mijn vader heeft ook een vies groot litteken in zn gezicht dankzij een boerboel dat bakbeest beet m zo recht in zn gezicht zonder waarschuwing! zat 2 mm van de slagader af... beest is natuurlijk afgemaakt...

13. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Totaal mee eens !

14. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Jazeker snap ik dat wel, maar het punt dat ik probeer te maken is dat mensen kortzichtig zijn door af te gaan op het uiterlijk van een hond, en het beeld dat zij er bij hebben (of dat door de media is gecreëerd)
    Ik zie mensen omlopen voor mij bull, en diezelfde mensen springen met overgave op een labrador af om m te knuffelen..
    En natuurlijk als een bull, stafford of soortgelijke hond bijt dan gaat het inderdaad goed mis, maar wat dacht je van de kaakdruk van een herder,labrador of iets dergelijks?

Zoals ik al eerder zei, ook mijn zoontje zal nooit zomaar een hond aaien, ik heb hem geleerd dit altijd eerst te vragen omdat inderdaad niet alle honden (of alle bullen) te vertrouwen zijn maar sommige mensen gaan zo op het uiterlijk af, ik vraag me dan af doen ze dat bij mensen dan ook;)

15. Tink

Tink Niet meer actief

Daar heb je gelijk in. Ik ga dan ook inderdaad op het uiterlijk af, namelijk HOND = oppassen ;). Ongeacht welk ras dus. Ook een schattig poedeltje zie ik liever geen knauw uitdelen aan mijn kind.

Ik heb trouwens altijd geleerd dat je niet naar een hond toe moet gaan, de hond moet naar jou komen. Op die manier weet de hond dat jij hoger in de rangorde staat dan hij.
    Dat leer ik mijn kinderen dus ook.

Enne, "hij doet niks"??? Tsja. Een hond die enthousiast op iemand af komt rennen doet wel degelijk iets, namelijk: enthousiast op je af rennen ;) (en springen, likken, etc.). Een kind (of volwassene) die daarvan schrikt kan iets raars doen waardoor de hond denkt een knauw uit te moeten delen. Dus nee, ik zal een hond nooit 100% vertrouwen.

16. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Mijn kindje mag straks ook echt niet zomaar op alle honden aflopen, ongeacht het ras. We hebben zelf een hond maar niet elke hond is hetzelfde.

En een hond die vastgebonden zit kan heel anders reageren als een hond die losloopt. Zeker als de hond van het kindje zou schrikken.

17. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje wilde paar dagen geleden een klein hondje aaien maar ik vraag altijd eerst aan de eigenaar/esse of dat kan en mag maar het hondje is erg onbetrouwbaar naar vreemden zei ze en ook al is het zo'n klein schattig beestje, ze kunnen erg fel zijn.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben geen hondeneigenaar, maar wel een hondenliefhebber. (We werken allebei fulltime en dat vind ik niet te combineren met een hond. Wie weet dat we er in de toekomst ooit voor kiezen, als we minder gaan werken vanwege de kleine.)

Maar hoe leuk ik honden ook vind, ik vertrouw er nooit 100% op dat een hond niet zal bijten. Ik vind het ook een beetje naief om min of meer van mensen te vragen dat wel te doen. Niet iedereen kan de lichaamstaal van een hond goed 'lezen'. En ook mensen die het wel kunnen worden soms misleid en zien een hond onverwacht reageren. Ook die honden die 'dat normaal nooit doen'.
    Ik zal nooit zomaar een hond aaien en zal in de toekomst mijn kind(eren) ook leren dat niet te doen. Een hond die (rustig!) naar mij toekomt mag even aan mijn handen snuffelen. Als ik aan de houding van de hond zie dat hij geaaid wilt worden, doe ik dat meestal wel. Ik vind het namelijk erg leuk om met honden te spelen of ze te aaien.
    Maar ik ben absoluut niet gediend van honden die hard op me af komen rennen. En ik heb een hekel aan baasjes die dan vanaf meters afstand (omdat ze hun eigen hond niet bij kunnen houden) gaan staan roepen "Hij doet niks hoor!" Vreselijk irritant. Als je met je hond naar buiten gaat, moet je ervoor zorgen dat je hem onder controle hebt. Dat betekent dus dat je hem aanlijnt en het niet toestaat dat hij op andere mensen afrent.

En hoewel ik snap dat het soms wel handig is, houd ik er ook niet zo van als honden buiten een winkel aangelijnd zitten. Jij bent verantwoordelijk voor je hond, zowel voor zijn gedrag als zijn veiligheid. Dat betekent dat je hem niet alleen laat.
    Want jij kunt er misschien op vertrouwen dat je hond niet bijt, een ander kent jouw hond niet en weet dat dus niet. Of iemand is bang voor honden. Dat kun jij wel onzin vinden, maar dat geeft je nog niet het recht om de ingang van een winkel of de fietsenrekken te 'blokkeren' voor iemand die er een oprechte angst voor heeft.
    (Er zijn echt mensen die geen drie meter in de buurt van een hond durfen komen, al zit hij aangelijnd!)

Daarnaast (en net zo belangrijk!): Weet jij wat er met jouw hond gebeurt als hij buiten zit en jij aan het winkelen bent? Wie weet komt er 'leuk' even een puber op een scooter vlak langs hem rijden. Of staan kinderen hem vanaf een veilige afstand te jennen of erger. Het zal van de 100 keer dat je hem achterlaat, 99 keer niet gebeuren hoor. Maar waarom neem je het risico?

19. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Wij hebben een grote rottweiler en ook heel vaak te maken met vooroordelen; doodmoe word ik van de onwetendheid van mensen! Je moet op geen enkele hond zomaar aflopen en hem zomaar aaien, want je weet gewoon niet hoe de hond is en dat heeft geen reet te maken met het ras!
    Mijn rotti is superlief en knuffelig, maar honden weten zelf niet hoe groot ze zijn en dus kunnen ze onstuimig reageren en mensen denken dan meteen dat ie vals is, terwijl de sul alleen wil spelen!!
    Het is ook gewoon zielig voor de hond dat sommige mensen hun hond gaan aanlijnen als ik er aan kom met onze rotti, want dat beestje wil ook gewoon spelen en dat mag dan niet van andere baasjes, want 'hij is gevaarlijk' :x Boos word ik er van!
    Ik zou mijn kind ook leren dat ze niet zomaar op een hond af moet stappen en eerst moet vragen of ze hem mag aaien en daar spreek ik mensen zelf ook weleens op aan, maar dat ligt niet aan het ras, dat geldt voor iedere hond!

20. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Jammer dat we niet bij elkaar in de buurt wonen, mijn hondje mag best met die van jou spelen hihi....

Ik lijn ook de hond weer aan als ik andere mensen met hond AAN de lijn tegenkom, want ik weet niet hoe die andere zal reageren als die aangelijnd is.
    Of het nu een tekkel of een rotweiler is!

Deel Deze Pagina