Tips/ ervaringen gevraagd -> Noorwegen/ (Zweden)

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door 1548, 26 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1548

1548 Niet meer actief

Hoi!

Ik ben vroeg maar we zijn ons al aan het oriënteren op de zomervakantie voor 2019..

Het idee is om een camper te huren en richting Noorwegen/ (Zweden) te gaan.
    +/- 14 dagen rondtrekken, dit is zonder de heen- en terugreis.

Paar dingen op mijn ideeënlijst staan;
    - Flåmsbana
    - Lofoten
    - Trollstigen
    - Noordkaap

Geen idee of bovenstaande überhaupt haalbaar is qua afstanden om te rijden maar ik wil eigenlijk een lijst creëren met bezienswaardigheden en dat we dan kunnen bepalen welke kant we op willen.

Dus ik hoor graag alle tips, ervaringen en bezienswaardigheden voor Noorwegen en Zweden.

Denk je dat het in 14 dagen haalbaar gaat zijn om ook nog een stukje Zweden te doen?

Alvast bedankt

2. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Pfoe, het is maar waar je zin in hebt. Mijn ouders doen die route nu ook met de caravan en zij zijn zes weken onderweg. De meeste mensen die ik ken doen 4 - 6 weken over een tochtje Noordkaap. Het zijn heel veel kilometers, 3000 km vanaf Utrecht enkele reis. De campings onderweg zijn vooral gericht op slapen en weer verder rijden. Mijn kinderen zou je daar geen plezier mee doen.

Wij trekken ook actief rond met de vouwwagen, maar wel in een kindvriendelijker regio. We zijn o.a. in Zuid-Zweden, Denemarken en Polen geweest. Dan kun je een dag autorijden afwisselen met een dagje zwemmen in een meer, een museum, dierentuin etc. De Noordkaap en Lofoten bewaren wij voor als de kinderen niet meer mee gaan op vakantie.

3. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Wij vonden de Flamsbanen erg tegenvallen.
    We hebben veel mooiere dingen gezien. Zou het even op moeten zoeken :)

4. heidi88

heidi88 Lid

10 jun 2014
    59
    3
    8
    Alleen de regio van de lofoten, vesteralen en noordkaap kan je twee weken doorbrengen. Als je ook nog zuidelijk fjordgebied mee wilt nemen in je reis heb je minimaal 3 weken nodig en dan is hey nog erg veel reizen in korte tijd een lange reisdagen. Beter is kiezen voor of noord Scandinavië of Noorwegen. Zelfs Noorwegen en Zweden combineren in een reis van 2 weken vind ik zonde omdat je beide dan nog maar half ziet..

5. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Ik lees mee :). Volgend jaar gaan wij ook richting Denemarken/Zweden. Noorwegen zou ook een optie zijn. Waar boeken jullie tickets voor de overtocht? Of rijden jullie alles?

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    De Lofoten zijn wel echt ver weg hoor. Wij zijn ooit in een grijs verleden met een auto en tentje die kant opgegaan, zonder echt plan en op de Lofoten terecht gekomen. Het was prachtig, bijna onaards mooi. We hebben toen in 4 weken tijd 7000 km gereden in die vakantie. Het was geen straf, want om elke bocht zie je wel weer iets moois, maar met kinderen zou ik het niet zo snel nog eens doen op die manier. Want we hebben wel echt veel in de auto gezeten. Je kunt ook niet echt hard doorrijden of zo. Op de doorgaande Noorse wegen rijd je misschien maximaal 60 km/u en vaak ook nog wel langzamer. Dan doe je over een afstand van 1000 km wel heel lang.

Toevallig vertrekken wij deze zomer ook weer die kant op. Deze keer varen we, denk ik, over van Grenaa in Denemarken naar Varberg, net iets onder Goteborg. Van daaruit kijken we nog even wat we gaan doen. Eerst richting de grote meren. Als het dan in Noorwegen een beetje redelijk weer is, willen we wel graag richting de westkust van Noorwegen en dan weer naar het zuiden. En anders blijven we in Zweden, misschien richting Smaland of Öland.
    We hebben 3 weken en reizen ook met een camper. We hebben nog geen overtocht geboekt. Ik denk dat ik dat onderweg doe, want dan weten we wanneer we zo'n beetje in Grenaa zijn. Terug zien we het ook nog wel, omdat we nog niet eens weten welke kant we op gaan. Desnoods rijden we terug over de bruggen, dan hoef je niets te reserveren.

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij zijn ook enthousiaste scandinavie gangers, maar wij bewaren de noordkaap en lofoten ook voor als de kinderen de deur uit zijn. Met een camper ga je helemaal niet hard en je mag op veel wegen ook maar 80. Het zijn heel trage kilometers daar! Voor kinderen is in Denemarken Legoland natuurlijk al leuk en de noordkant van Jutland waar de veerboot naar Noorwegen vertrekt heeft ook prachtige stranden. Dus daar kan je vakantie al beginnen! Als je een lange overtocht wil zou ik die wel van te voren boeken. Kiel/Goteborg kun je gewoon op de website van Stenaline boeken.

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    https://www.buroscanbrit.nl/vakantie/noorwegen/rondreis

Kijk eens bij bovenstaande organisatie. Dan kun je een beetje zien wat te doen is in bepaald aantal dagen. Met een camper in 2 weken de noordkaaprond is niet leuk meer, de afstanden zijn gigantisch groot. Mijn ouders zijn vorig jaar in ruim 2 weken naar de lofoten geweest en dat was al alleen maar rijden rijden rijden. Zij hadden een auto en sliepen in trekkershutten.
    Een tante en oom gaan dit jaar met een auto en caravan in 3 weken de noordkaap rond. Via finland omhoog en via noorwegen terug. Maar dan heb je geen tijd om de mooie dingen zoals de fjorden, of de gletsjers, mee te pakken. Dan race je de landen door.

Ik zou denk ik zelf voor zuid noorwegen, kiezen of zuid zweden. Genoeg moois te zien en te doen. Zeker ook voor kinderen. Wij zijn vroeger meerdere keren met mijn ouders die kant op geweest en was altijd super leuk.

9. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Je wilt veel te veel in een korte reis. Dan zie je dus niet en met kinderen zeker geen aanrader. Ga langer of een andere route. Kijk voor kindvriendelijke routes ook eens op pharos van de anwb auto rondreizen voor gezinnen (kan je leeftijden aangeven).

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij hebben 9 jaar geleden een rondje door het Noorse fjordengebied gedaan. We zijn toen overgestoken naar kristiansand, vandaar naar stavanger, ulvik, bergen, forde, alesund (heel leuk stadje) en trondheim en toen terug met een overnachting naar Oslo. Daar namen we weer de ferry. Volgens mij was dit ongeveer twee weken
    Op dit moment zitten we in Zweden, eerst een week in Orsa en straks nog 4 dagen in Idre. Voor kinderen is hier super veel te doen. Terug blijven we nog 2 dagen in Oslo voordat we de ferry nemen.

Ik denk de Noordkaap echt te veel het goede is in 14 dagen.

11. 1548

1548 Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Zoals in mijn bericht al staat aangegeven, ik heb nog helemaal niet naar de afstanden gekeken, gekeken wat haalbaar is. Wil een lijst maken met plekken om te bezoeken en daarna de keuze maken welk gebied.

Ook weten we nog niet of we erheen rijden of dat we gaan vliegen en daar een camper huren.

Mochten er nog tips zijn dan hoor ik ze graag!

Deel Deze Pagina