De zorg in

Discussie in 'De lounge' gestart door Monique1985, 31 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Met een helpende diploma mag je alleen mensen in een vz huis/ vp huis van en naar een activiteit brengen... Dat is echt geen voldoende diploma voor de thuiszorg.
    Daarbij hangt er ook nog vanaf hoe lang geleden dat is?
    Succes met je keuze voor een eventuele vervolg opleiding.

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
    Het is met een helpende opleiding haast niet meer mogelijk om aan het bed te staan, je mag zowiezo geen medicatie, verpleegtechnische handelingen Enzo, je zal dus altijd de korte diensten krijgen, vaak van 3 of 4 uur, dan moet je heel wat dagen komen om wat uren te maken
    BIJ de organisatie waar ik werk gaam zowat alle helpende eruit of worden ze bij geschoold

ik volg momenteel een bbl opleiding verzorgende ig niveau 3
    omdat ik een goede vooropleiding heb mag ik het verkort doen, 1.5 jaar. Ik moet nu nog 1 school jaar dan ben ik klaar
    t is hard werken maar ik moet nog een jaar of 40 werken dus zeker de moeite waard
    ik ga 1 dag in de week na school, daar krijg ik maar 2 uur van betaald, en werk er nog 20 uur bij in het verpleeghuis.

ik heb ook een zoontje van bijna 3, en dus een heel huishouden erbij te regelen
    het is aanpoten soms, mn tijd goed indelen en regelmatig kiezen voor een avond studie ipv voor de tv hangen

als je wilt mag je mij een pb sturen als je meer info wilt :D

3. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Bij het verzorgingshuis waar ik werkte niet hoor. Als je maar de medicatie module had mocht je al veel meer. Mensen wassen, aankleden, kousen aantrekken, helpen met eten en drinken, medicatie verstrekken met de medicatie module, en helpen bij de toiletgang. Daarnaast doen zij ook nog de bedden verschonen
    Brengen naar een activiteit doen de vrijwilligers.

In het ziekenhuis waar ik werk, mag een helpende dit ook allemaal. :) ( ik ben helpende )

Eigenlijk vind ik het best vervelend dat de helpende er overal uit wordt bezuinigd, omdat een VPK of een VZ IG het al veel te druk hebben met wat zij al moeten. Moeten zij dan ook nog al deze bovenstaande handelingen gaan doen? Waaronder het bed verschonen en dergelijke? Best pittig!

Overigens ga ik zeker een vervolg opleiding doen. Maar eerst nog kijken welke richting ik op wil.

4. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Bij ons (verpleeghuis) mag je met een helpende diploma (niveau 2) bewoners wassen, aankleden, naar het toilet brengen , helpen met eten, naar bed brengen enz. Het gene wat je niet mag zijn verpleegtechnische handelingen zoals medicatie, katheteriseren, wonden ed.

5. CSI

CSI Bekend lid

7 jun 2014
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben niveau 5 in de thuiszorg en niveau 2 word met dank aan t nieuwe indiceren ongeveer overal eruit gegooid. Of komt bij lang en na niet aan hun uren. Onze organisatie biedt op hun kosten opleiding aan van 3 jaar.. maar ik baal wel want in die korte tijd die ik heb moet ik nu extra bed verschonen boterhammetje smeren was spullen klaarzetten etc.

Dus ik denk slecht voor iedereen dat dit gebeurt..

6. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik wil niet als helpende aan de slag he.. Verder reageer en lees ik morgen even .. En helpende is al
    Lang geleden saw3 in 2 jaar gedaan en saw4 in 1,5 jaar (saw4 pariculiere opleiding ) gigantisch duur maar versneld je diploma

7. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Oh ja en regio Flevoland veel vacatures voor helpende maar MET 2 jaar relevante ervaring staat er.. Dus dat daar geen werk in te vinden is klopt niet ..

8. Amare

Amare Niet meer actief

Als je op hoger niveau aan de slag wilt is dit dus echt niet toereikend.
    Ik wil niet zeggen dat jij het doet hoor, maar ik vind het jammer dat de zorg vaak onderschat wordt.
    Er komt zoveel verantwoording, kennis en kunde bij kijken, het is niet zo maar even een pilletje of spuitje.
    En hoe vervelend het dan ook voor je is, mantelzorg en een meeloop stage is dan niet voldoende.

9. Sifra

Sifra Niet meer actief

Eens.
    Zeker met de huidige ontwikkelingen in de zorg waarbij de zorgvraag in verzorgings en veprleeghuizen steeds complexer wordt, zullen helpenden steeds minder in beeld komen.
    Dus als je graag de zorg in wil, zou ik je adviseren te kijken naar de mogelijkheden om een opleiding tot verzorgende-IG.
    Succes!

10. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.190
    172
    63
    NULL
    NULL
    Waarom wil je niet als helpende aan de slag? Wat zou je dan wel willen en wat denk je dat het inhoudt? Als je op een hoger niveau aan de slag wilt dan zal je inderdaad toch echt nog een opleiding moeten gaan volgen die op de zorg gericht is.

11. Bloem4

Bloem4 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.627
    779
    113
    Vrouw
    Zonder opleiding kom je de zorg niet binnen. Tenminste niet in de thuiszorg. Wat iemand hierboven ook al beschreef, alle niveau's onder 3IG worden bij ons momenteel zonder pardon op straat gezet of moeten zich omscholen.

Wat je eventueel zou kunnen doen is een sollicitatie doen en daarbij vermelden dat je bereidt bent om een opleiding tot niveau 3IG (of hoger) te volgen. Succes!

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ohw dan mogen de helpenden in de vz huizen, vp huizen en zelfs ziekenhuizen (?) tegenwoordig veel meer....
    Dit mag dus niet in de thuiszorg, omdat er dan denk ik niemand is die supervisie heeft over het geheel.

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Misschien solliciteren voor een opleidingsplaats?
    Wat zou je willen doen precies?
    Want voor functies dat je mensen ook wast enzo heb je wel een opleiding nodig. Helpende niveau 2 bijvoorbeeld.
    Alleen wordt omdat de zorg verzwaardt die functie steeds meer opgeheven.

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Heb je wel zorgdiploma's dan?

15. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hadden wij ook Helpenden+ noemden ze dat. Die mochten medicatie delen en controles doen. Ik vond het altijd maar raar omdat ze vervolgens geen stappen konden of mochten zetten bij afwijkende controles. Laat staan dat ze de kennis hadden om door te hebben dat het afwijkend was.. Hier allemaal weer opgeheven.
    Zoals iemand anders al beschreef; of omscholen naar niv3 of eruit.

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bij ons vph hebben we wel nog helpenden. Het is juist fijn!
    Behalve om alleen met een helpende avonddienst te hebben en alle medicatie van de hele afdeling voor je rekening komt, inclusief alle verpleegtechnische handelingen (bij mij heel veel sondevoedingen) en de verantwoordelijkheid.

17. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Besloten om toch de vervolg opleiding te doen. Verzorgende IG in 2 jaar .. Intake geregeld duo geregeld en Gastouder al geregeld belastingdienst geregeld .. Als ik iets wil ga ik er ook voor ,, man gaat tot januari 4x9 werken en na januari 4x 9 en 1 dag ouderschapsverlof opnemen .. Oudste zoon gaat op fiets naar school tot de winter en fiets daarna naar oma dus geen opvang nodig ., zelf 1 x per week vrij van school en1 korte dag.. Kids 1 a 2 keer opvang nodig ., als jongste 3 is hoop ik mijn diploma te hebben 😀 we gaan er voor 😊

18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ziet er uit als een goed plan. Wij hebben een gesloten clubje voor studerende mama's. Als je zin hebt kun je daar mee kletsen. :)

19. Mel3

Mel3 Actief lid

14 mrt 2015
    268
    0
    16
    Leuk! Ik begin volgende week met de opleiding vig! Mijn boeken liggen al klaar en mijn 1e stage begint in de thuiszorg. Heb er zin in.

20. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Hier begint school pas 28 augustus introductie week .. Echte lessen pas eerste week september .. Dus ga nu ff genieten van het thuisblijf moederen .. De kids moeten maandag naar school .. Dus we genieten nog ff .. 😅

Deel Deze Pagina