Hoi allen, Zou iemand alsjeblieft wat verduidelijking kunnen geven op onderstaande cijfers? Dat zou me erg helpen! Vandaag hebben mijn man en ik de uitslag gekregen van het sperma onderzoek. Helaas kon de huisarts er zeer weinig over uitleggen, alleen dat het 'niet goed' is en ze ons doorverwijst naar de gynaecoloog. De gynaecoloog zou vervolgens meer uitleg kunnen geven etc. Het is alleen nog niet zeker of en op welke termijn we daar naartoe gaan.. Ik zou heel erg graag meer begrijpen van de uitslag. Met behulp van internet kom ik er nog niet goed uit. Hebben we totaal geen kans op spontane zwangerschap, of is de wat kans kleiner of is de kans zeer klein? Ik zou graag willen weten hoe erg het gesteld is zeg maar.. En of het vooral ligt aan het aantal of aan de kwaliteit bijv. Alvast erg bedankt voor een reactie. De dungedrukte getallen zijn de waardes en de dikgedrukte getallen zijn de normaalwaardes. Volume sperma 1,8 ...... < 2/6 Viscositeit sperma <2 ...... -/2 Ph sperma 7,5 ...... 7,2/- Aantal 5 ....... < 20/2 Leukocyten ..... -/2 Kristallen NEG Agglutinatie NEG Progressief 9 Non-progressief 13 Lokaal 9 Onbew./dood 69 ...... > -/40 Tot. Dood 3 Normaal 4 ...... < 15/- Kopafwijking 96 Midd, stukafw - Staartafw - Jonge vormen - Voorstadia <2 ..... -/2 VCM 2 ...... < 10/-
Hier ziet er niet heel goed uit, maar bij de gyn zullen ze dit onderzoek herhalen om te kijken of het slechts een momentopname was.
Bedankt voor je reactie. Via de huisarts was dit het 2e spermaonderzoek. De 1e keer was de uitslag ook niet goed, maar daar hebben we geen cijfers van ontvangen. Mijn man wil waarschijnlijk niet verder een traject in van onderzoeken/behandeling.. Dus daar zal ik me bij neer moeten leggen. Ik hoop daarom dat er nog een kleine kans is op een spontane zwangerschap zodat ik toch nog een klein beetje hoop kan hebben.. Of is dat met deze cijfers te onwaarschijnlijk?
Bespreek samen goed wat je wil, wat je wensen zijn, maar ook wat je angsten en bezwaren zijn. Mijn man moest ook even slikken dat zijn sperma minder goede kwaliteit had, en moest ook een drempel over. Blijf in ieder geval samen goed praten over de keuzes die je hebt en dan kom je er samen wel uit.
Een VCM van 2 is inderdaad behoorlijk slecht, super vervelend meid. Helemaal omdat je man in de eerste instantie er niet verder mee wil. Als dit structureel zo is dan denk ik dat de kans op een spontane zwangerschap wel klein is. Rookt hij? Of veel alcohol?
Nouja...uiteindelijk is er maar 1 goed zaadje nodig natuurlijk. Wil je man ook geen adviserend gesprek aangaan in het ziekenhuis? Zodat ze kunnen uitleggen wat ze evt kunnen proberen, misschien valt het hem uiteindelijk wel mee en hij kan ook zijn wensen/grenzen wat betreft onderzoeken aangeven.
Ken de cijfers niet maar het ziet er niet heel goed uit.. Ik hoop dat je man er toch nog goed over na gaat denken om een oriënterend gesprek aan te gaan met een arts. Ook samen met jou want het is toch toekomst bepalend als jou kinderwens heel groot is/gaat worden kan dat wel problemen geven ben ik bang... Sterkte met alles! Hoop dat het allemaal mee zal vallen
En wat dan als je net als de man van TS weinig tot geen goed zaad hebt? Beetje pijnlijke uitspraak (tenzij je zelf ervaring hebt met zeer slecht zaad!) Sterkte TS met deze uitslag. Wellicht moet je man het nog even goed laten bezinken. Het is natuurlijk ook niet niks om te horen. Misschien zijn er hier vrouwen met een partner met ook zeer slecht zaad welke wel spontaan zwanger zijn geraakt. Hopelijk kunnen zij je een hart onder de riem steken.
Ze vroeg (nav mijn eerste reactie) of er nog een kleine kans aanwezig is om zwanger te worden, aangezien haar man niet de mmm in wil. Daar gaf ik antwoord op. We kunnen onmogelijk zeggen dat haar kansen compleet verkeken zijn, maar het ziet er niet goed uit.
Jeetje! Wat mij is verteld dat bij minder dan 5 vcm de kans op natuurlijk zwanger zijn klein is. Bij minder dan 2 vcm raden zij aan ivf icsi. Jullie hebben 2 vcm, wij hadden niet eens 1 vcm en zie mijn banner. Niet natuurlijk maar wel met een beetje hulp. Mijn man had ook altijd gezegd dat hij nooit de mmm in zou gaan. Na de uitslag nog een jaar zelf geprobeerd maar zonder resultaat en ook hij was er toe eindelijk aan toe om de mmm in te gaan. Ik hoop dat jou partner zich ook nog bedenkt.
Bij een vcm van 2 kom je in aanmerking voor IVF. Wat vervelend dat je man er (nog) niets mee wil doen. Staat hij er wel voor open om het zaad proberen te verbeteren? Bijvoorbeeld door te stoppen met roken, alcohol, warm bad, ander ondergoed en vitamines? En misschien kun je iets proberen als proseed (geen idee hoe het precies heet) maar alle beetjes helpen nietwaar? Je hebt natuurlijk altijd kans, alleen is die zo wel klein. Misschien kun je je man IUI voorstellen. Hiermee vergroot je in ieder geval je kansen wel en als het IUI (inseminatie) in eigen cyclus is dan valt het drama van de medische molen voor de man ook mee. Jij hoeft dan nog geen medicijnen, hooguit wat extra ziekenhuis bezoekjes en je man moet 1x naar het ziekenhuis op een bepaalde dag en tijd om het zaad in te leveren. Desnoods gaat hij dan door naar het werk en krijg jij de inseminatie. Ik zou het niet zonder mijn partner willen doen, maar als dat je kans op een kindje vergroot.. Overigens zijn er voldoende verhalen van stellen die toch zwanger worden met zo'n VCM zonder medische hulp. Ik vond het altijd wat moeilijk te geloven en dacht dat het om een enkeling ging, tot ik het van 2 kennissen kort geleden heb gehoord!
Bedankt voor al jullie reacties. Fijn dat jullie meedenken. Mijn man rookt niet. Drinken wel, maar gewoon normaal, af en toe een biertje. Ik denk dat we de situatie eerst even op ons in moeten laten werken. Het is nu nog zo vers. We gaan nu eerst drie weken op vakantie, hopelijk een fijne afleiding Op dit moment wil mijn man niet naar de gyn, wie weet verandert dat over een tijdje. Ik hoop het...
Blijf die hoop houden en blijven praten... Bij mijn man heeft het ook iets meer dan een jaar geduurd. Geef hem de tijd die hij nodig heeft maar blijf er wel over praten hoe groot jou wens is. Veel plezier op vakantie. Geniet en geniet van elkaar! Hou je goed!
Bij een ICSI behandeling ja. Bij alle overige MMM-behandelingen (inclusief de natuurlijke weg) heb je meerdere zaadcellen nodig voor een bevruchting. Ja, uiteindelijk bevrucht 1 zaadcel de eicel, maar daarvoor heb je wel een zeer groot aantal zaadcellen nodig die eerst de schil van de eicel afbreekt. @TS: hier vergelijkbare zaadkwaliteit en zelfs IUI (inseminaties) waren kansloos. Wij waren echt op ICSI aangewezen. Maar dat is wel in 1x gelukt.
Ik zou juist pleiten voor ICSI ipv iui als je de keus krijgt, want voor ICSI hoeft hij dan 1 keer zaad in te leveren en doe jij de rest. Je hebt dan hopelijk cryo's en meerdere pogingen met 1 potje zaad... Wel lastig lijkt me dat zeg dat hij niet verder wilt. Heel veel sterkte!