wat is de volgende stap? en wanneer?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by swagartist, Jan 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. swagartist

swagartist Niet meer actief

Hoi meiden,
    Eind maart ben ik gestopt met de pil en helaas tot en met vandaag de dag nog steeds niet zwanger... in het begin was mijn LF nog 5/7 dagen en nu 12/13 dagen. Het lijkt er dus op dat dat steeds beter gaat.
    Nu loop ik wel al bij de gynaecoloog, omdat er eierstokveroudering in de familie zit, maar uit onderzoeken blijkt dat er bij mij nog geen sprake is van (ik ben bijna 28). Nog even en we zijn een jaar bezig. Wanneer komen we in aanmerking voor de volgende stap? Ik merk eigenlijk dat ik er wel klaar voor ben om met een vruchtbaarheidsbehandeling te gaan beginnen... moet ik dit zelf aangeven bij de gyn? ik heb eind maart weer een afspraak. Ik ben zo bang dat ze me naar huis stuurt met ga nog maar een jaar proberen... dat wil ik niet!
    Hoor graag van jullie!

2. Alexje

Alexje Lid

Jun 6, 2011
    56
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Swagartist,

Voor zover ik weet is 1 jaar proberen en niet zwanger raken voldoende om een volgende stap te zetten. Ik kan mij niet voorstellen dat je gynaecoloog je weer weg stuurt. Zeker op jouw leeftijd en met jouw familiegeschiedenis.
    En als jij en je partner er echt aan toe zijn dat dan ook duidelijk en overtuigd aangeven !
    Succes !
    Groetjes Annette

3. Pluizje

Pluizje Bekend lid

Oct 31, 2011
    661
    14
    18
    Normaal is 1 jaar proberen voldoende voor een vervolgstap, ik kan me niet voorstellen dat ze dan zeggen probeer het nog maar een jaar zelf. Gewoon vragen hoor!

4. Niandra

Niandra Actief lid

Sep 19, 2013
    311
    1
    16
    Hoi,

Normaal gesproken geldt dat als het na een jaar nog niet gelukt is, je bij de gyn onderzoeken mag laten doen. Wat ze dan meestal doen is bloedonderzoek, een inwendige echo, en zaadonderzoek bij de man. Soms ook een HSG onderzoek, soms pas later (bij mij wilden ze dat pas doen na 2 jaar proberen). Maar ik zie dat je al wat onderzoeken hebt gehad.

Als dan blijkt dat er iets niet goed is, dan mag je volgens mij beginnen met vruchtbaarheidsbehandelingen of bijvoorbeeld hormonen. Maar als er niks gevonden wordt geldt in de meeste ziekenhuizen dat je in totaal 2 jaar geprobeerd moet hebben zwanger te raken, en dan pas mag je beginnen met behandelingen. Ik geloof dat die regels vorig jaar veranderd zijn (eerst hoefde je niet zo lang bezig te zijn). Dit omdat veel stellen in dat 2e jaar toch nog op de natuurlijke wijze zwanger worden.
    Heb het zelf ook meegemaakt, en vond het verschrikkelijk frustrerend. Maar dat is meestal wel het beleid. Wij zijn er heel erg tegenin gegaan, want wij waren er ook echt aan toe, maar we moesten toch echt 2 jaar bezig zijn. Maar wieweet wordt er voor jou een uitzondering gemaakt vanwege eierstokveroudering in de familie.

5. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

Jan 29, 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik zie dat je al wat onderzoeken hebt gehad. Bij mij hebben ze destijds aangegeven dat er een kansberekening wordt gemaakt, met andere woorden, is de kans dat je zwanger wordt met een behandeling groter dan wanneer je het zelf nog probeert. Dit hangt af van hoe lang jullie bezig zijn, leeftijd etc. Ik denk dat wanneer de kans groter is als jullie het nog zelf proberen, je inderdaad weggestuurd zal worden.

Maar goed, vragen staat vrij :)

6. lamaris

lamaris Niet meer actief

Wat jammer dat het na bijna een jaar proberen nog niet is gelukt!
    Mag ik vragen wat je bedoelt met eierstokveroudering? En welke onderzoeken heb jij al gehad? Ik neem aan dat je FSH-waarde op cd3 is geprikt en dat je ook op AMH bent geprikt (deze waarde geeft een indicatie van je eicelvoorraad). Blijkbaar waren deze waardes goed, anders zou men ws. wel IUI voorstellen of mogelijk een nog verdergaande behandeling. Kan je de gynaecoloog niet vragen de uitslagen in te zien?
    Toen ik erachter kwam dat mijn AMH laag is, heb ik echt heel erg aangedrongen op op korte termijn behandelen. Ook ben ik niet akkoord gegaan met 6 x IUI zoals normaal gesproken het protocol is. Gelukkig neemt men mij hierin ook serieus.

Share This Page