Johana, fijn dat jullie het leuk hebben gehad. Dee, slimme uitspraak van Estelle! Leuk dat ze een telefonische afspraak heeft gemaakt. Senna kan ook al geweldige telefoongesprekken voeren met b.v. opa. Echt zo mooi. Luisteren, wachten, antwoord geven, vraag stellen, mededelen enz....
Goedemorgen! Sanneke..beterschap! hopelijk gaat het ondertussen weer wat beter met je! Alieke..geen tips voor je ...Mika is er nog helemaal niet mee bezig..en ik ook niet.. Olga..een lekker sauna dagje gehad..lekker joh! en wat een boel kindjes in jullie omgeving! Wel leuk!! Misskeita weer thuis!! ben benieuwd naar je verhalen! Dee..de babydoos gekregen..ook leuk!! en geweldig die opmerking van Estelle! ** We zijn zondag naar Beverwijk geweest..even wezen neuzen..maar nergens voor geslaagd..Ohja..scheermesjes.. Vorige week ook een keertje bij de Wissel geweest..was leuk maar miste toch wel de olifanten enz..
Dee, ah een echt poppenmoedertje! Leuk voor straks in februari! Estelle een echte popstar in de dop? Lief en leuk dat ze zo aan het zingen/optreden is. Senna zingt ook wel eens liedjes en als ik dan mee ga zingen mag dat niet. 'nee mama, niet mij na doen' zegt hij dan. Hij kan ook heel leuk meeswingen met muziek van de radio, echt lachen. Miep, de Wissel is in Epe toch? (Dee, dat is een kleine dierentuin) Ik ben er nog nooit geweest. Wij gaan zaterdag met schoonfamilie naar Dierenpark Amersfoort. Zin in! In Beverwijk niet geslaagd dus...ik was er een half jaar geleden voor het eerst geweest. Vond het wel leuk om te zien, maar was verder ook niet geslaagd. (o ja ook scheermesjes en dag/nacht creme)
Sinds twee weken zijn eindelijk de laatste ontstoken watervratjes verdwenen! Nu nog wat rode plekjes en wel allemaal kleine littekentjes op zijn buik. Heeft gewoon vanaf november vorig jaar geduurd, dus ben blij dat hij eindelijk weer een zacht buikje heeft. Vanmorgen met Evi naar het CB geweest. Mijn liefje is 64 cm lang en bijna 7,5 kilo zwaar. Prikjes weer goed doorstaan en verder helemaal goed gekeurd. Ik heb natuurlijk alleen maar trotse verhalen over mijn meisje verteld! Daarna met de kids naar de grote kinderrommelmarkt van de Woerdense vakantie week. Druk, maar meestal wel leuk om even rond te struinen. Heb voor Evi een Vtech geluiden rupsje meegenomen en een lamaze voel dier (even in de wasmachien en hij is weer fris). Voor Senna een Dick Bruna kwartet en een boekje. Was voor 3,10 klaar! Was pas om 1 uur weer thuis. Evi had even moeite om in slaap te vallen, maar ligt nu te knorren.
Dee, hier verwerkt Senna ook veel tijdens korte spel momenten. b.v met auto's die elkaar kusjes geven, een pop die een boertje moet doen en niet zoveel moet spugen enz... En in zijn gekletst de hele dag door projecteert hij alles terug. Gisteren na het eten wilde Senna kleuren, dus ik had de doos met spullen vast gepakt. Ik moest de tafel nog even opruimen tot ik opeens Senna hoor zeggen dat hij zijn haar gaat knippen. Ik schrok me rot! Gelukkig was het de plastic kinderschaar die alleen door papier heen knipt. Heb gelijk heel duidelijk gezegt dat haren alleen door de kapper worden geknipt! Bij het naar bed gaan een verhaaltje van Jip en Janneke voorgelezen waarbij Janneke Jip's haar ging knippen en dat moeder daar heel boos van werd. Jip moest nog naar de kapper en werd helemaal kaal. Daar heb ik een beetje mijn eigen draai aan gegeven, maar het sloot dus wel goed aan. Net vroeg hij of hij mocht knippen, dus dat hebben we samen gedaan. Hij kwam zelf niet meer terug op het knippen van haren en ik ben er verder ook niet meer over begonnen. Hij heeft leuk geknipt en geplakt! Senna zegt de laatste tijd heel veel 'heh' en 'hmmhmm' (in plaats van 'wat zeg je' en 'ja') Ik corrigeer hem daar nu op en het wordt gewoon enorm tegen me gebruikt! 'Nee mama, je mag geen hmmhmm zeggen, je moet gewoon ja zeggen' Bijdehand mannetje!
Senna heeft ook al een heel rijke fantasie. Zo heeft hij nu steeds bedacht dat er een draak in huis is. Soms kan hij nog niet de gang op om naar boven te gaan omdat de draak nog niet weg is. Hij bepaald ook zelf het moment dat de draak weer weggevlogen is. Of hij zegt dat de draak buiten staat maar niet met zijn grote lijf naar binnen kan. (lekker tegenstrijdig) Ook speelt hij korte situaties uit b.v. Cars film, sesamstraat of zandkasteel na.
Niet bijgelezen ... Dee, misschien aansteken? *** Hier is het wat slapen betreft echt niet leuk meer. T komt om de anderhalf-2 uur. Vannacht een gillende M omdat het keihard regende op de schuine dakramen: die ligt dan lekker wakker en schoppend tussen ons in. Jan is op een gegeven moment naar de bank verhuisd. M sliep tegen een uur of 5 denk ik en we werden tegen 7u weer wakker van T ... (die het laatste stukje nacht wel een redelijke ruk maakte). Gisteren heb ik de hele dag met dikke vette stresshoofdpijn gelopen, tegen het kotsen aan. We lopen allebei op onze allerallerlaatste reserves dus soms is het hier niet zo gezellig . Ook niet de beste combi met een zeer eigenwijze en onwijs moeie peuterpuber. *ZUCHT* Bijvoeden gaat steeds beter. Kokken wordt gelukkig minder, dat vind ik echt heel naar. Sowieso geen eten geven na een voeding want dan is het risico dat alles er weer uit komt groot. Happen van een stukje gaat redelijk, maar liefst heeft ie dat ik geprakte groente met mn vinger geef. T wordt dan echt wild en hapt ernaar. Leuk om te zien. We hebben ook al een broodkorst gegeven en dat is helemaal groot succes. Net als bij M trouwens. Ik denk er nu wel over om naast de Rapley ook met de lepel prakjes te geven, vooral omdat ie een behoorlijke kokhalsreflex heeft en wel graag wil eten ... En verder gaat het hier ook vooral gewoon goed hoor. M is superlief en T idem. Maar een keer wat langer slapen is echt geen overbodige luxe. Zeker met de vakantie in het vooruitzicht (gelukkig niet kamperen, maar een huissie met alle gemakken)
Salapio, ik wordt helemaal naar als ik lees over jullie nachten. Echt zo vervelend. En de gevolgen van weinig slaap voor het hele gezin zijn inderdaad niet altijd erg gezellig. Iedereen is sneller prikkelbaar en kan minder hebben. Wel fijn dat Jan je blijft steunen wat betreft BV geven. Hier zou er allang gesmeekt zijn om met BV te stoppen denk ik...Niet dat flesvoeding de garantie is dat het slapen beter gaat natuurlijk. Denk dat het goed is om te gaan combineren met Rapley en lepelprakjes. Wie weet krijgt hij op die manier meer binnen waardoor hij langer voldaan is tussen de flessen door. Je vertelde ook dat T overdag minder drinkt omdat hij daar geen rust voor heeft. Kun je daar toch niet nog iets mee proberen zodat hij avond en nacht minder behoefte heeft aan drinken? Wel fijn dat ze verder lief en gezellig zijn. En jullie kunnen uitkijken naar de vakantie, joepie! Dee, vind Estelle het niet heel frustrerend als je haar niet begrijpt? Stoken: toveren, steken, afgesproken, ehmmm weet het eigenlijk niet.
Kwam ook even buurten.. Juffie gefeliciteerd.. hoever is je zusje? Sanneke.. Weer beter? Miep.. beverwijk is best leuk, maar je moet wel geluk hebben.. Soms is er meer troep als spullen.. Jan inmiddels al weer aan het werk? Dee.. Estelle is een wijsneus als ik al die verhalen lees.. leuk hoor! Esmee is ook druk in de weer met d'r poppen, slapen, kusje geven, troosten, boertje doen, broek verschonen. Ze doet dan hele rollenspellen. Olga.. wanneer hebben jullie vakantie? Nog plannen? Hier ook dol op rommelmarkten, gisteren nog naar een rommelmarkt in de buurt geweest waar vooral veel rommel was. Dus niets gekocht, ja oliebollen en een ritje draaimolen voor Esmee. Esmee is ook gek van knippen. Kan ze al best goed. Slim om het niet mogen harenknippen te koppelen aan een voorlees verhaaltje. Werkt hier ook altijd erg goed. Johanna.. Waar is de reis heen geweest? En wat zie jij er goed uit zeg ( hyves ) Phiefieeeeewww! Salapio.. jeetje wat zijn de nachten heftig.. Kan me helemaal voorstellen dat je knallende koppijn er van hebt. Kun je overdag niet een keertje een paar uurtjes slapen? (en dat Jan dan s'nachts gaat slapen ).. Fijn dat M & T verder wel lieve en leuke kids zijn.. Het eten bevalt T dus wel.. fijn hoor.. **** We zijn druk bezig met zindelijkheid. Esmee draagt overdag geen luier.. enkel tijdens het middag slaapje en s'nachts. Komt ze een aantal dagen s'middags droog uit bed dan gaan we die luier ook aflaten. Vanmiddag gaan we naar de kermis. Ben benieuwd of ze dan ook droog blijft. Hier inmiddels weer aan het werk, vind het heerlijk hoor! Erwin begint maandag weer.. Ben weer het 1 en ander aan het verkopen op marktplaats, loopt goed. Al mijn kleding was te groot dus doe het weg.. Inmiddels een nieuwe garderobe aangeschaft.. wat een straf!
Judith, wat gaat Esmee lekker met de zindelijkheid zeg! Tjonge...slaapt ze nog steeds een tijdje tussen de middag; wat heerlijk! (hoewel je natuurlijk ook altijd gebonden bent dan) Senna plast en poept ook veel op de wc, maar is vooral heel makkelijk. Die luier zit prima en al dat werk met aan en uitkleden steeds vind hij maar onzin volgens mij! Hoewel hij soms helemaal actief is en alles zelf uit en weer aan trekt. Wij hebben trouwens vakantie vanaf 25 augustus. We gaan twee weken naar Zwitserland en eindigen misschien nog een paar daagjes in het chaletje in Belgie. Wat fijn dat je je kleren nog aardig verkoopt op MP. Je hebt zelf ondertussen wel twee maten kleiner aan denk ik?
Net bij mijn ouders geweest met de kindjes. Ze zijn gisteren na 6 weken weer terug gekomen uit Canada. Ze waren helemaal blij om Senna en Evi weer te zien. (en mij natuurlijk) Evi begon toch te brullen steeds; lijkt wel of ze al wat eenkennig aan het worden is.
Olga.. Ik ben van maat 46 naar 40-42 gegaan.. Bovenkleding pas ik nu een M.. Esmee vind het plassen op het toilet ook erg leuk.. Dus dat scheelt all weer. En ze slaapt id. nog tussen de middag. Heeft het ook echt nog nodig, je bent beperkt maar dat vind ik niet erg.. Als ze niet naar bed gaat is ze ongezellig.. dan liever 2 uurtjes thuis zijn **** Vanmiddag ook weer droog gebleven.. we zijn naar de kermis geweest, een paar rondjes draaimolen en natuurlijk een suikerspin.
Dee.. wat we hier doen.. Is Esmee gewoon geen luier aan trekken en elke 15 minuten benoemen: Esmee je hebt geen luier aan, als je moet plassen doe je dat op het toilet. Ik merkte een paar maanden geleden toen het zo warm was al dat wanneer ze geen luier aan heeft het goed benoemd. Hier dus al 2 dagen alleen in bed een luier aan.
Dee, geen zorgen maken om die zindelijkheid hoor. Hier net zo...Senna kan het prima en voelt meestal ook dat hij moet, maar zegt het dan niet of is net te laat met vertellen. Hij ziet het nu ook eerder als last dan als makkelijk. Ik vind wel dat hij nu mee moet naar de wc als ik het zeg. Dat is zo'n 6 keer per dag (inclusief bij opstaan en slapen gaan) of als ik zie dat hij moet poepen. Als hij het tussendoor zelf nog aangeeft is het mooi mee genomen. Het is belangrijk dat kinderen echt voelen dat ze moeten plassen en het gevoel leren kennen van het 'ophouden' van de plas. Dus ieder half uur een plasje is heel fijn, maar geen garantie dat je kind het ook langer op kan houden. Hier is Jan er ook minder strikt mee bezig dan ik.
Judith, dat benoem het ook steeds tegen Senna. Ik merk ook dat hij het beter zelf aangeeft als hij geen luier om heeft, maar dat is niet altijd te doen natuurlijk... Het is het belangrijkst dat ze het zelf voelen en kunnen aangeven. Daarna kun je proberen de tijd ertussen te gaan rekken. Gaat Esmee nu heel vaak naar het toilet of houdt ze het al wat langer vol tussen twee plasbeurten?
Judith, ik zit ook in mat 40/42 maar jij bent volgens mij wel slanker en langer zoals ik je op de foto zag. Maar wel heerlijk zeker die nieuwe garderobe! Hoewel ook erg prijzig natuurlijk om alles nieuw te kopen.
Olga.. Esmee houd het zo'n 1- 1,5 uur vol tussen 2 plasbeurten. Best lang dus.. En het is i.d. kostbaar maar wel nodig, kan niet in mijn blote kont naar buiten! Ben 1,75 en weeg zo'n 73,5 op het moment.
Judith, dat is super goed van Esmee! Hier is Senna soms 2 uur later nog droog en soms met zijn luier af wil hij wel 3 keer in het half uur. Dan plast hij niet goed genoeg uit en dat is wel heel belangrijk. Maar ja...dan ben ik allang blij dat hij het zo goed doet natuurlijk! Mooie verhouding in lengte/gewicht nu dus!
Jan is via MP een knalgroene Tripp Trapp stoel ophalen alvast voor Evi. We wilden dezelfde als die van Senna. Die hadden we toen nieuw gekocht. Ben benieuwd of deze stoel er echt nog zo goed uit ziet als op de foto leek. De baby inzet hebben we natuurlijk nog dus dat hoeft niet gekocht te worden.
Even over de zindelijkheid Nina had het ineens onder de knie Sinds de vakantie dag en nacht zonder luier. s,nacht komt ze wel eens uit bed en gaat dan zelf naar de wc. ze roept alleen als de keukenrol op is Ik benoemde het ook voordat ze helemaal zindelijk was, maar ze plaste echt werkelijk overal waar het niet moest, zelfs een drolletje deed ze overal Als ik dan zei, je hebt geen luier aan, wel roepen als je moet plassen hoor, ja mama, om vervolgens 10 minuten later een natte broek te hebben En vanuit het niets was het zover