december 2007 mama's deel 4

Discussie in 'De mama's' gestart door Nelly, 7 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. olga

olga VIP lid

26 mei 2006
    10.528
    0
    0
    woerden
    Hoi meiden, hier ben ik weer!

Vakantie was prima. Toscane en Umbrie zijn erg mooi. We hebben veel door de omgeving gereden en gepicknickt tussen de mooie heuvels. Wel heel jammer dat er weinig goede wandelmogelijkheden waren. Nergens in die prachtige omgeving zijn routes aangegeven.Het weer was erg wisselend. We hebben best veel dagen met 17 graden gehad terwijl het in nederland echt warm was. In Umbrie ook 5 dagen met regen, 7 tot 12 graden en laaghangende wolken. De laatste 5 dagen gelukkig wel heerlijk weer. Senna heeft wel 3 flinke wandelingen mee gelopen. Eentje van 1,5 uur en 2 van 2,5 uur. Samen met mama de weg zoeken en foto´s maken, uitzicht bekijken met verrekijker, picknickplekjes zoeken enz... Die wandelingen in de natuur kan hij goed voor gemotiveerd worden. In de stadjes daarentegen is hij het sneller zat en Evi trouwens ook. De toren van Pisa vond hij wel leuk en in venetie met alle bootjes sprak hem ook wel aan. Florence zijn we maar even geweest. is wel een mooie stad trouwens. We hebben daar de dom beklommen en dat is een heeeel eind. Ook deze klim heeft Senna helemaal zelf gedaan. Hij heeft inmiddels echt sterke wandelbenen! In Siena (wat ook een heel mooie stad is) kwamen midden in de Mille Miglia terecht. Wat een werledberoemde rally is met hele oude en vooral hel dure auto´s. Ik had er natuurlijk nog nooit van gehoord, maar Jan vond het geweldig en Senna ook!

De laatste dagen bij venetie ook nog schelpen gezocht (van die mooie slakken torentjes) op het strand en kuilen gegraven en nog in het zwembad geweest.

Evi is zo wijs en bijdehant geworden en kletst echt de oren van ons hoofd. Senna en Evi kunnen elkaar heel goed opstoken of juist samenspannen, wat de nodige grappige, vermoeiende situaties opleverde. Maar oh wat kunnen ze elkaar toch ook erg in de weg zitten.
    Evi wil volgens mij al zo groot zijn, dus probeert ze zich continu te bewijzen. Alles moet zelf en op haar manier en alles moet vooral hetzelfde als Senna. Ze kopieert hem echt letterlijk.

We hebben ons rot gelachen om de woorden die Evi lastig vond om uit te spreken zoals bodywarmer en hagedis of uitspraken die ze deed zoals 'kalkoen beetje eng vink (vind ik)' en haar wijze manier van reageren op jan ´oké pap`.

Nu weer terug in de drukte en verplichtingen. vandaag gelijk al in de haast modus.

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Herkenbaar Olga, dat samenspannen, naäpen en gekke uitspraken :D. Heerlijk ;)

Met M gaat het weer wat beter met slapen lijkt het. Knocks on wood ;)

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nelly, gefeli met Evelien :). Voor je eerste suggestie zijn wij wat te nuchter denk ik ;). En hoogsensitief ... tja M is wel een gevoelig meisje. Zou heel goed kunnen dat de komst van S zorgt voor extra moeilijkheden met gaan slapen.

Weet je, het liefst zou ik naast haar liggen tot ze in slaap valt, maar dat hebben we al geprobeerd en we lagen dan vaak minstens een uur erbij, werd steeds langer. Tja. Daar hebben we dus geen zin in ... Bij M werkt even 1op1-tijd wel heel goed, maar op een dag als vandaag is dat zo lastig: school tot 15u en dan is T zn slaapje al geweest en S vaak onrustig. Dus dan snap ik ook wel dat ze haar alleenmomentje van het naar bed brengen wil rekken ...

4. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Even heel laat op de avond of eigenlijk heel vroeg in de ochtend nog wat spam...
    Ik slaap de laatste tijd superslecht. Overdag heb ik totaal geen energie en heb ik hele zware ogen, maar als ik 's avonds in bed lig, kan ik echt niet slapen. Zwaar irritant.

Maar goed...
    Allereerst nog tenx voor de felicitaties!

@Beate: huh?! H al aan het wisselen? Die is er vroeg bij zeg!
    En super dat het buitenlandse werkweekje goed gegaan was. Wat zul je je meiden en je vriend gemist hebben. Heerlijk om dan thuis te komen zeg.

@olga: oooh, dat klinkt ondanks het tegenvallende weer als een ontzettend geslaagde vakantie! Superknap dat Senna het wandelen al zo onder de knie heeft!
    Haha, en die eigenwijze Evi. Heerlijk hoor.

@Salapio: fijn dat M weer de goede kant op lijkt te gaan met het slapengaan. Moeilijk hoor, om de tijd goed te verdelen tussen de kids. Wij kunnen hier met het slapengaan ook goed aan Evelien merken als ze te weinig aandacht heeft gehad. Schiet natuurlijk ook niet op als Annabel als een kip zonder kop rondfladdert. Die heeft vlak voor het slapengaan echt een hypermoment. Maar als ze haar bedje ook maar raakt, is ze meteen vertrokken.

Nu nog even wat fotootjes van onze drie schatjes:

Drie kleine kleutertjes... die zaten op een kasteelruïne...
    Op de mooie dag van ons vijf-jarig huwelijk.
    Bekijk bijlage 249113

En onze drie guppen net wakker op het grote bed op Eveliens verjaardag.
    Bekijk bijlage 249115

5. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Evelien met haar traktatie (krentebolletjes verpakt als lieveheersbeestjes, tenx voor het idee frederike80) op het KDV:
    Bekijk bijlage 249117

En de taarten voor haar verjaardag. De slagroomtaart had ik besteld bij een bakker. Dat had eigenlijk een fototaart moeten zijn, maar ik was net een halfuurtje te laat met uploaden/bestellen bij de Hema... Zooooooo balen! Maar de slagroomtaart was super!
    Daarnaast had ik zondagavond nog een appelkruimeltaart gemaakt en een citroenkwarktaart. De appelkruimel op de dag zelf nog versierd met een 3 van poedersuiker (beetje veel teveel erop gestrooid, dus dat werd knoeien) en drie fondant-lieveheersbeestjes.
    Vlak voor het serveren deed ik nog een mop slagroom en een half schijfje citroen op ieder stuk citroenkwarktaart.
    Bekijk bijlage 249118

6. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Nog even een duidelijkere foto van de traktatie:
    Bekijk bijlage 249119
    Ik kreeg er erg leuke reacties op. 'k Moest wel lachen, want natuurlijk het eerste wat die peutertjes doen, is met die heerlijke friemelvingertjes de oogjes eraf peuteren.

't Was trouwens bijna misgegaan. Vrijdags had ik nog gebeld hoeveel kindjes er dinsdag zouden zijn. Negen volgens de leidster. Nou, dat kwam dan mooi uit, want de minikrentebolletjes zaten ook met zijn negenen in een zak. Normaal maak ik altijd wel wat meer traktaties, maar die kwam zo wel mooi uit. Voor de leidsters had ik vier normale krentebollen. Ik weet nooit precies hoeveel en welke leidsters er op een dag op de peutergroep staan.
    Dat was maar goed ook, want dinsdags bleken er 11 kindjes te zijn. Ik had zelfs nog een normale krentebol over. Die heeft Annabel tussen de middag lekker opgesmikkeld.

Weltrusten!

7. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Nog een fotootje dan...
    Bekijk bijlage 249120
    Op het KDV gaan twee juffies binnenkort trouwen (nee, niet met elkaar). Hiervoor is aan de kinderen gevraagd om een tekeningen te maken, die ze samenvoegen in een "boek". Dus zijn we met de kids maar aan het kleuren gegaan. Annabel zit niet meer op het KDV, maar wilde natuurlijk ook graag kleuren.
    Wat een verschil he.
    Tekeningen van een kind van bijna vier-en-een-half, bijna drie en bijna anderhalf.
    Annabel tekende er een kroontje, hoge hoed en hartjes bij. Evelien heeft "letters" geschreven.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Alledrie superknap ingekleurd zeg!

En ik krijg trek van die andere foto's :D

9. olga

olga VIP lid

26 mei 2006
    10.528
    0
    0
    woerden
    Zou graag wat uitgebreider willen reageren, maar ben zoo druk. Vandaag namelijk alweer gewoon aan het werk geweest. Dus reageren komt binnenkort weer, goed!?

Nelly, wil wel even zeggen dat je weer superleuke traktaties en taarten heb gemaakt/gekocht. En die tekeningen zijn echt leuk om het verschil te zien. Evelien kleurt ook al netjes vind ik.

Salapio, moet je alweer bijna aan het werk of heb je nog ouderschapsverlof? Hopelijk gaan de slaap perikelen snel beter.

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik begin 15 juni weer. En vannacht al weer een betere nacht gehad :)

11. olga

olga VIP lid

26 mei 2006
    10.528
    0
    0
    woerden
    Salapio, oh dat is al bijna...Maar het is dan maar voor een paar weekjes tot aan de zomervakantie neem ik aan?

Evi is hier ook aan het spoken met slapen sinds we terug zijn van vakantie. Ze komt iedere keer gillend haar bed uit en is vast van plan echt niet terug te gaan. Uiteindelijk zijn we vaak ruim een uur verder voordat ze is gaat slapen. Ik doe haar ´s middags al bij voorbaat niet te lang naar bed. Maar daarnet was het ook al huilen, hoewel ze nu wel naar 2 keer terugleggen ging slapen. Zal allemaal wel tijdelijk zijn.

12. ff een Nina spammetje

tjonge jonge wat is het lang geleden dat ik hier ben geweest..
    en wat is er een hoop gebeurd en een hoop nieuwe kindjes :)

Met Nina gaat het goed.
    het is een vrolijke ondernemende deugniet :D

Op school gaat het goed, ze vind het leuk.
    maar ze zal naar verwachting een jaartje langer kleuteren, niet omdat ze het niet kan, maar ze is te verlegen om het te laten zien dat ze het wel kan :$:D

14 juni heb ik daarover een gesprek.
    ben benieuwd.

13. sanneke

sanneke VIP lid

3 feb 2006
    5.476
    0
    0
    wow, wat een mooie meid ninien! Wat is een jaartje langer? Nu nog een keer naar groep 1? N gaat ook naar groep 1, maar hij is van eind december dus ik vind hem ook wel heel jong om al naar groep 2 te gaan.

Zijn er trouwens veel kindjes die al naar groep 2 gaan?

14. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    @Salapio: de taarten waren ook erg lekker. Alleen kwam ik er achter dat ik vergeten was om custardpoeder over de bodem van de appelkruimeltaart te strooien. Die was dus een beetje zompig geworden. Maar de taart was wel superlekker!
    Poeh, dat zal wel weer even wennen worden om over een paar weken weer te gaan werken. Geniet nog lekker van je verlof!

@olga: ik vond het ook zo mooi om die verschillen te zien. 'k Ben blij dat ik er een foto van gemaakt heb, want de tekeningen heb ik natuurlijk niet meer.
    He, bah, Evi ontregeld met haar slaapjes. Het middagdutje overslaan is waarschijnlijk nog wel even te vroeg... Lastige fase.
    En weer gewend in het natte Nederland?

@ninien: heeej, daar ben je weer! Leuke Nina-spam! Wauw, wat is ze ineens veel meer kind geworden. Dat peuter/kleuter is er echt af zeg.
    Een jaar langer kleuteren? Wanneer is ze dan begonnen? Hier zitten de kindjes die vanaf januari instromen in groep 0 en gaan komend schooljaar naar groep 1.

Groep 1 of 2
    Annabel krijgt 25 juni het schoolrapport mee naar huis. Ik ben erg benieuwd. Vandaag heb ik het briefje ingeleverd voor een facultatief oudergesprek op 12 juni, want ik wil wel graag weten hoe ze ervoor staat en hoe de juffen haar inschatten.
    Annabel is in januari dus in groep 0 gestart, dan zou ze komend schooljaar naar groep 1 gaan. Ze heeft het er zelf iedere keer over dat ze volgend jaar in groep 2 zit, maar dat kan ik dus niet bevestigen of ontkrachten. Voor mijn gevoel kan ze makkelijk door, maar ik hecht erg veel waarde aan de mening van de juffen. Ze moet het sociaal/emotioneel wel aankunnen.
    En ik wil ook graag weten waarom Annabel bij juf L zo lastig is in de klas. Bij juf G gedraagt ze wel zich gewoon.

Poeh, waren jullie kids vandaag trouwens ook zo ontzettend onrustig? Zelfs juf G klaagde erover toen ik Annabel na de lunch bracht in een erg rumoerige klas.
    Hier was het echt niet normaal. De dames liepen elkaar continu te klieren, luisterden totaal niet en bleven maar mopperen. Zwaar irritant. Bah.
    En het weer zat ook zo lekker mee. Ze konden ook echt niet naar buiten. Behalve met Annabel halen en brengen. Toen hadden ze er wel lol in dat mama allevier de keren door de regen mocht, terwijl ze droog onder de kap in de bakfiets zaten. Stelletje spoken. Pfff...
    Wat zal ik blij zijn als ze dadelijk allemaal slapen. Marjolein is nog huilerig en Annabel is nog klaarwakker en vreselijk aan het rekken.
    Ze heeft morgen voor het eerst een schoolreisje, dus daar zal het ook wel mee te maken hebben.

Wat mij betreft nu even lekker niks meer. 't Was me het dagje wel. Zometeen nog even bankhangen en dan naar bed. Ik ben kapot.

Groetjes!

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat een leukerd Ninien! En verlegen? Ik kan me herinneren dat het zo'n doerak was! Of doet ze dat alleen thuis :D

Sanneke, M zit nu in de 1/1+ groep en gaat na de zomer naar de 2/3 groep.

16. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nelly, misschien waren de kids onrustig door het schoolreisje van morgen? Hier geen bijzonderheden in het gedrag in ieder geval. Wel door de regen gefietst met 3 droge kinderen, al was het slechts 2x ochtend en 2x middag (standaard overblijf op M's school). Slaap lekker voor straks :)

17. Nina is zoals ze dat hier noemen een herfstkind en die worden per geval bekeken.
    Ze is van 20 dec, dus ingestroomd in groep 1
    als ze in januari jarig zou zijn was ze in groep 0 begonnen.

er zijn een paar herfstkinderen van oktober en begin november, die verwacht ik dat wel doorgaan.

@salapio, dat heb je goed onthouden het is echt een doerak, maar op school veranderd ze in een heel verlegen ding...heel apart om die verandering waar te nemen.
    ze had op dr *rapport* een paar dingen staan die ze niet kon, cijfers en vormen, dus ik zeg, nou die kan ze echt wel hoor, het lijkt wel of jullie in de war zijn met een ander kind haha. dr yeckell and hide

Maar ze voelde zich toen(20 maart) nog niet veilig genoeg om het te kunnen laten zien.
    En ik wil wel dat ze zich sociaal wel goed zal ontwikkelen, dus ik vind een jaartje langer kleuteren echt niet erg.
    De juf zei ze is heel slim, dat hebben wij allang gezien, maar het sociale aspect speelt nog een te grote rol

18. sanneke

sanneke VIP lid

3 feb 2006
    5.476
    0
    0
    pfff net een uur met L gezeten. Ze is altijd supermakkelijk met slapengaan, soms ff huilen maar dan snel zelf weer stil zonder dat ik erheen hoef, maar ze bleef maar brullen en staan in dr bedje en N bleef er ook maar wakker van. Dus eerst zelf ff time-out genomen en daarna nog 3 kwartier op de bank gezeten met een (vrolijk) meisje bovenop mn schoot. (stiekem ook wel weer gezellig) Ze had een behoorlijk volle luier, dus misschien vond ze dat wel smerig. Nu ligt ze er een kwartiertje weer in en hopelijk slaapt ze inmiddels (k.o.w.)

Vandaag was sportdag. t Was al een keer afgelast vanwege het weer en vandaag weer slechte voorspelling, maar het ging toch door. De kleuters gingen in school een sportprogramma doen en groep 3-8 wel op het veld. Om kwart over 11, op 3kwart van het programma toch maar naar school terug omdat het steeds harder ging regenen en in school lekker een filmmiddag. Ik was volledig afgedraaid :)

Nelly, ik hoef maar op 1 dag 4 x op en neer te fietsen, de andere dagen werk ik zelf, maar ik ben er na zo'n dag ook wel klaar mee, haha.

Ninien, ik vind het sociaal-emotionele aspect ook superbelangrijk voor N, dus ik vind het prima als hij lekker in groep 1 blijft. Een kind extra uitdagen en meer bieden dan zn leerstofjaarklas (mooi galgjewoord) als hij het nodig heeft is makkelijker dan als een kind altijd maar op zn tenen moet lopen en niet lekker in zn vel zit. En bij ons op school worden we daar steeds beter in vind ik.
    En een ander mooi langetermijnargument: Ze moeten tot hun 67e werken dus dan maar een jaartje later daar aan beginnen ;)

19. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Haha, te lang blijven plakken achter de tv...
    En natuurlijk nog even neuzen op zp. Dus weer even een latertje.

@Ninien: wat apart dat Nina zo'n ander persoontje is geworden. Is ze thuis dan ook veranderd in haar gedrag?
    Annabel is door school opener en assertiever geworden, al moet ze daar nog wel haar evenwicht in vinden.
    Echt fijn dat de juffen zo goed naar het kind zelf kijken. Dat vind ik echt belangrijk. Zeker dat sociaal-emotionele aspect.

@Salapio: de juf zei ook al lachend, dat het wel leek of er een storm op komst was. Slecht weer + aankomend schoolreisje = drukke kids.
    Hoe vervoer jij trouwens je kids in de bakfiets? S in een babyschaal of in de maxicosi? Er staat me iets van bij dat je een tweewieler had, maar dan de korte variant... Hoe krijg je de oudste twee (+ evt. boodschappen e.d.) er dan bij in?

@Sanneke: pfff... Lijkt wel besmettelijk hier in dit topic, die slaapweigerperikelen. Is L uiteindelijk nog tevreden in slaap gevallen?
    Zul je ook altijd zien. Druk op je werk en dan 's avonds ook nog aan de bak.
    Balen dat de sportdag weer in het water is gevallen.
    Ik sluit me helemaal aan bij wat je schrijft over een jaar extra kleuteren / sociaal-emotionele aspect. Haha, en dat jaartje minder werken, die onthou ik!

's Maandags is hier een drukke dag voor de mamataxi, dan ben ik thuis met de meiden. Di-wo-do zijn de jongste twee onder de pannen (kdv/oma) en hoef ik alleen te zorgen voor vervoer voor Annabel. Vaak mag ik de auto van mijn ouders gebruiken om Annabel te halen en brengen, anders is het toch gauw 15/20 minuten enkele reis vanaf mijn werk. Donderdags blijft ze over, dus hoef ik niet op en neer. En vrijdag is papa thuis en hoeft Annabel niet naar school, dus da's een relaxed dagje voor hem. En voor mij. Dan kan ik ook lekker vroeg op mijn werk zijn. De uren die ik mis, haal ik in het weekend in. Da's dan het voordeel van een familiebedrijf...

Weet iemand trouwens wanneer een kindje zonder peuterschaal/fietsstoeltje in een bakfiets mag zitten?
    Annabel zit op het achterste bankje nu echt klem met haar knieen tegen de rugleuning van het voorste bankje. Marjolein zit in het voorfietsstoeltje op het voorste bankje. Zou ik haar op het achterste bankje kunnen zetten met alleen de (driepunts)gordeltjes van de bakfiets? 't Is er eentje die je niet zomaar omduwt, maar toch, ze is net anderhalf jaar oud. Dan zou Annabel met haar lange stelten op het voorste bankje kunnen.

Ik snap die grens van groep 0 en groep 1 eigenlijk niet. Ik was in de veronderstelling dat Annabel gewoon in groep 1 zou beginnen, omdat ze in december 4 is geworden. Maar ze is pas in januari gestart, dus zou ze in groep 0 zitten?
    *notitie voor 10-minutengesprek*

Doen jullie kids trouwens ook mee met de kindervakantieweek? Annabel heeft zich afgelopen zaterdag opgegeven. Ik ben benieuwd. Ik herinnerde me van vroeger (ander dorp) dat je pas vanaf groep 3 kon opgeven en dat het maar 3 dagen duurde. Hier in het dorp duurt de KVW ook echt 5 dagen en de kinderen kunnen al vanaf de kleuterschool meedoen.
    Dit jaar is het thema "Op de boerderij", dus dat wordt een grote zwijnenstal ;) . Nog even ideeen opdoen hoe ik mijn bakfiets in style kan gaan pimpen, want 't leukste is natuurlijk om alles in thema te doen.

Groetjes,
    Nelly

20. hier in het dorp is ook altijd vakantiespelweek.
    Nienke is 2 keer geweest.

De eerste keer vond ze het geweldig!
    en de tweede keer, is ze maar 1 dag geweest, ze vond het toen veeel te druk, en voor oudere kinderen is de opzet net ff anders.

daarna is ze nooit meer geweest.
    en meestal is papa in die week ook nog thuis.

@ Nelly, ze is thuis niets veranderd in haar gedrag, en opa/oma/tantes en dergelijke snappen er ook niks van als ik zeg dat ze op school verlegen is, maar ik zie de verandering wel degelijk.
    En als ze dan thuis komt gaat ze los ;)
    De juf zei laatst wel, dat ze positief veranderd, maar ik denk zelf dat ze gewoon in groep 1 blijft, maar ik laat het over aan de juffen, die kennen haar op school het beste, alleen zou ik het jammer vinden als ze zich halverwege groep 1 gaat vervelen...waar ik dus wel bang voor ben. omdat ik wel weet hoe bijdehand ze is.

Ik vind die regel ook wel krom, van groep 0/1
    Nina is van 20 december en die begon in groep 1 haar vriendinnetje is van 7 januari en die begon in groep 0.

en groep 1 gaat ook al 2 middagen naar school terwijl groep 0 alleen smorgens gaat, maar goed het is zo...

van bakfietsen heb ik geen verstand ..sorry

Deel Deze Pagina