December 2007 mama's

Discussie in 'De mama's' gestart door Jufffie, 7 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. olga

olga VIP lid

26 mei 2006
    10.528
    0
    0
    woerden
    Wat is diarree?
    We spreken van diarree als de ontlasting dun en waterig is en veel vaker per dag komt dan gewoonlijk. Bij zuigelingen en kinderen komt diarree veel voor.

Hoe ontstaat het?
    Diarree ontstaat meestal door een darminfectie. De ziekteverwekkers (meestal virussen of bacteriën) komen via de mond in de darmen, en veroorzaken een ontsteking van de darmwand. De darmwand kan dan minder vocht opnemen. Daardoor wordt de ontlasting dunner. De ziekteverwekker kan via de ontlasting of het speeksel op een ander worden overgedragen, bij slechte hygiëne dus ook via het toilet, de vingers of het keukengerei.

Ook in besmet water of bedorven voedsel zitten bacteriën die een darminfectie kunnen veroorzaken.

Soms kan uw kind ook diarree krijgen doordat het veel vruchtensappen drinkt. Vooral bij appelsap en frisdrank. Ook de frisdrank met weinig calorieën (light) kan diarree geven. Dit soort diarree zie je vaak bij peuters.

Wat zijn de verschijnselen?
    Bij diarree kan uw kind pijnlijke buikkrampen hebben, waarbij de ontlasting er soms uitspuit en uw kind plotseling moet huilen. Diarree gaat bij kinderen vaak samen met overgeven, soms ook met koorts. Een kind met diarree verliest veel vocht, zeker als het ook koorts heeft of moet overgeven. Als uw kind dan onvoldoende drinkt, kan het uitdrogen. Vooral kinderen onder de twee jaar kunnen snel uitdrogen.

Kans op uitdroging
    Kinderen jonger dan twee jaar kunnen binnen één dag (24 uur) uitdrogen. Oudere kinderen binnen twee tot drie dagen:

bij waterdunne diarree (meerdere malen per dag);
    bij diarree en 39 graden koorts;
    bij diarree én slecht drinken of overgeven.

Tekenen van uitdroging
    Bij een van de volgende verschijnselen:

niet of weinig plassen (donkere urine);
    klagen over dorst;
    sufheid en lusteloosheid;
    droge mond, diepliggende ogen;
    als u met de vingers een huidplooitje optilt, blijft deze even ‘staan’.

De kans is klein dat uw kind is uitgedroogd als het goed drinkt en regelmatig plast (natte luiers heeft), kwijlt of met dikke tranen huilt, en gewoon rondloopt.

Adviezen
    Veel drinken om uitdroging te voorkomen

Zorg dat uw kind meer drinkt dan normaal om het vochtverlies aan te vullen. Als u borstvoeding of flesvoeding geeft, kunt u dit gewoon voortzetten. Verdunnen van de flesvoeding is niet nodig als uw kind goed drinkt. Als het drinken van melk niet goed lukt, kunt u ook een verdunning of wat lauw water aanbieden. Geef een peuter of kind elke keer dat het dunne ontlasting heeft drinken wat het lekker vindt. Laat uw kind zittend drinken. Als het ligt kan het zich gemakkelijk verslikken. Als uw kind ook overgeeft, geef dan telkens een klein beetje vocht, bijvoorbeeld elke vijf minuten een of twee lepels. Met een fles of beker drinkt het kind gauw te veel en dan moet het weer overgeven. Bedenk dat als uw kind na enkele slokjes weer moet overgeven, het toch wel een deel van het vocht binnenhoudt. Geef tussendoor eventueel een waterijsje. Zo krijgt het geleidelijk wat vocht binnen. Wanneer het overgeven minder wordt, kan uw kind weer wat grotere hoeveelheden tegelijk drinken. Het hoeft dan niet meer iedere vijf minuten te drinken.
    Een kind heeft meestal minder eetlust wanneer het diarree heeft. Dat kan geen kwaad. Zodra de eetlust terugkomt, kan het geleidelijk aan weer gaan eten waar het zin in heeft. Een speciaal dieet is niet nodig. Bij buikkrampen is het verstandig om kleine porties te geven.

Hygiënische maatregelen om besmetting van anderen te voorkomen
    Een kind met diarree kan de ziekteverwekker via ontlasting of speeksel gemakkelijk op anderen overdragen. Een goede hygiëne is belangrijk om dit te voorkomen. Luiers moeten regelmatig worden gewisseld. Was goed de handen na het verschonen van de luiers of na het gebruik van het toilet, en voor het (bereiden van) eten of drinken. Was eet- en drinkgerei goed af en houd het aanrecht en het toilet goed schoon. Maak ook speelgoed dat gebruikt is, regelmatig schoon.

Medicijnen
    Geef uw kind bij kans op uitdroging een speciaal drankje: ORS-junior. ORS is een afkorting van het Engelse ‘oral rehydration salts’. In ORS zitten suikers en zouten die het lichaam nodig heeft om vocht op te nemen en vast te houden. ORS is verkrijgbaar onder verschillende merknamen. U kunt dit zonder recept bij de apotheek of drogist kopen als kant- en klare drank, of als oplospoeder waarmee u het drankje zelf kunt maken. Lees eerst de bijsluiter. Geef ORS zolang de ontlasting waterdun is. Sommige kinderen vinden ORS vies. Geef uw kind dan ook iets te drinken dat het wel lekker vindt.

Er zijn geen medicijnen of andere behandelingen die de diarree sneller laten overgaan. Gebruik bij kinderen geen medicijnen om de diarree tegen te houden. Deze middelen hebben soms ernstige bijwerkingen.

Hoe gaat het verder?
    Diarree gaat meestal binnen een paar dagen vanzelf over. Volg de adviezen op en blijf letten op tekenen van uitdroging. Uitdroging vraagt om snelle behandeling, vooral bij kinderen onder de 2 jaar.

Wanneer contact opnemen?
    Neem direct contact op met de praktijk als uw kind jonger is dan 2 jaar en:

aldoor blijft huilen;
    suf of verward is;
    niet wil drinken;
    een dag niet meer plast;
    gedurende een dag herhaaldelijk waterdunne diarree heeft;
    diarree en koorts heeft;
    diarree heeft en steeds moet overgeven;
    bloed of slijm bij de ontslasting heeft.

Als uw kind ouder is dan 2 jaar, neem dan contact op met de praktijk als het:

aldoor blijft huilen;
    suf of verward is;
    niet wil drinken
    een dag niet meer geplast heeft;
    diarree en koorts heeft
    drie dagen waterdunne diarree heeft;
    na een week nog steeds diarree heeft die niet minder is geworden;
    bloed of slijm bij de ontlasting heeft.

2. olga

olga VIP lid

26 mei 2006
    10.528
    0
    0
    woerden
    Ga toch maar even proberen de HA te bellen...

3. dianne

dianne Fanatiek lid

10 apr 2007
    2.919
    0
    36
    mve: ja idd je heeft zelf een meisje van ene half jaar ouder en zo kunnen we elkaar uit de brand helpen ideeal.. het was zo glad vanmorgen.

zo ik zal ff de koelkast doen dat ding murt me te gemoet, bas ligt op bed dus doe het nu ff snel!

4. Miep en Miep

Miep en Miep VIP lid

27 mei 2007
    8.944
    0
    0
    Johanna..ah dat dacht ik al.. ;)

Olga..ik weet niet precies hoelang maar wij zijn toen met Mika naar de hap geweest nadat ie al 5 dagen diaree had en hoge koorts..
    En kreeg toen alleen ors mee en ze keken m na of ie niet uitgedroogd was..
    Dus bellen zou ik gewoon even doen hoor!

Loessie aan t bijlezen.. ;)

Dee..yeah..opa! :D

Judith..idd niet weg toch iets te groot..
    ben benieuwd naar de foto!
    En wat jammer van je oma dat ze zo dement wordt..
    Hier niet veel sneeuw meer...

Ik heb ook even lekker gelegen op de bank..
    Mika slaapt nog..maar die zal zo wel wakker worden..
    gaan we een broodje eten...
    Heb nog barstende koppijn... :rolleyes:
    en vooral pijnlijk als je dan zo hoest...

5. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Olga.. goed dat je even contact op neemt met de ha.

Dianne.. hier ook de koelkast even een beurtje gedaan.. Vooral na de feestdagen blijven er veel kaasjes e.d. liggen.. Alles wat los was maar weg gedaan. ;)

Miep.. je hebt het goed te pakken of niet.. Beterschap hoor!

6. loesie22

loesie22 Fanatiek lid

29 jul 2007
    3.228
    0
    0
    verstandelijk gehandicapten
    Miep...balen dat het logo van het jasje verkeerd erop zit...
    en een weekendje maastricht?! leuk toch?! ik zou het gewoon doen... ;)

Ninien...nina lekker erwtensoep gehad?! hhmm!

Inge...wat een k*t schoonfamilie zeg...sterkte ermee meid!

Juffie...veel sterkte meid...ik denk veel aan jullie!
    ppff, lees net je verhaal...heb gewoon de tranen in mijn ogen staan...

DEE....dat Estelle zo doorloopt naar het speelgoed bij je ouders is een goed teken toch?! hihi

Alieke...ach Loïs snotterig?! arm meisie...
    jij ook een dikke knuf hoor!
    fijn dat je mams je effe komt helpen...

Illon...ppff, de hele nacht opgezeten?! vervelend meid!
    hopen dat het aankomende nacht beter gaat!

Lindy....ach Demy ziek op d'r verjaardag geweest?! wat sneu!
    wel veel gekregen?! leuk hoor...
    en nu jij ook nog ziek...ach meid toch...
    beterschap dan maar he!?

Britteke...ach Sam ook ziek? arm manneke...beterschap!
    en kan me voorstellen hoor, dat je je had verheugd op een dagje samen met Jan...
    spannend...zometeen een nieuwe auto!

Nelly...leuk kraamcadeau heb je gemaakt!

Johanna...wauw...wat een mooie taart!

Dianne...succes met de koelkast!

Olga...zo he...dat is nog eens duidelijke informatie over diaree...
    en wat zei de HA?!

Judith...vanmorgen gewerkt?! was een kort dienstje zeker?!

* voor de belangstellenden....heb nieuwe foto's op hyves!

7. Miep en Miep

Miep en Miep VIP lid

27 mei 2007
    8.944
    0
    0
    Judith..thanks..ehm..ja heb t idd goed te pakken.. ;)

Loessie.enne leuke foto's..heb ze al even bekeken.. ;) :D

8. loesie22

loesie22 Fanatiek lid

29 jul 2007
    3.228
    0
    0
    Haha, dat doe je snel!

9. loesie22

loesie22 Fanatiek lid

29 jul 2007
    3.228
    0
    0
    en nog steeds niet fit?! duurt al een paar dagen bij jou he?! hoop dat het gauw opknapt hoor meid!

10. Miep en Miep

Miep en Miep VIP lid

27 mei 2007
    8.944
    0
    0
    Ja snel hè...ze zijn ook erg leuk!
    die van jullie saampjes met vriend is ook errug leuk! :D
    leuke jongen! 8)

Yep klopt al..ben al eventjes niet lekker..maar t zal vast wel weer overgaan..
    t scheelt dat t nu toch niet echt wandelweer is..met al die gladde stoepen hier...

11. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Loessie.. leuke foto's zeg! En wat lijk je veel op je moeder! :D

Miep.. bij jullie ook alles aangevroren.. Ik ging achter op de parkeerplaats zowat met Esmee in mijn armen op mijn giechel.. Mijn hart sloeg echt 2x over.. :confused:

Zit nu lekker achter een bakkie.. thee.. IK heb ook koppijn en ben niet helemaal fit.. :rolleyes: Ik ga undercover kijken.. heeft ERwin zondag opgenomen.. maar had ik nog niet kunnen kijken..

12. loesie22

loesie22 Fanatiek lid

29 jul 2007
    3.228
    0
    0
    jaja...leuke vent heb ik he?! :)

Judith...ja iedereen zegt altijd dat ik zo op mijn moeder lijk....
    undercover...ow leuk! veel plezier!

Miep...toch is dit wel erg gezond weer he?! eigelijk zou je wel een eind moeten wandelen! ;)

13. Miep en Miep

Miep en Miep VIP lid

27 mei 2007
    8.944
    0
    0
    Judith..yep hier ook lekker aangevroren..
    en gelukkig ging je nog net niet onderuit.. :rolleyes:
    Jij ook al niet fit..ojeee....

Loessie..yep leuke vent! ;)
    en t is zeker wel gezond weer maar die gladheid hè..die maakt t vervelend.. :rolleyes:

En morgen moet ik er echt wel weer uit..heb zowat geen boodschap meer in huis... :rolleyes: :)

14. Miep en Miep

Miep en Miep VIP lid

27 mei 2007
    8.944
    0
    0
    Mika slaapt nog...
    ga m zomaar wakker maken denk ik...anders zitten we om half 4 nog brood te eten.. :)

15. gerda79

gerda79 Fanatiek lid

15 apr 2007
    1.230
    0
    0
    zelfstandige ondernemer
    zwolle
    Essebes
    De operatie zal tussen de 15 en 25 ste van deze maand plaatsen vinden er zijn nog wat voor onderzoeken, zodra di er op zitten wordtd ik gebeld en danis het zover
    dus duurt u niet zolang meer.
    Ze gaan me operen aan de schouder, voordat ik geopereerd wordt gaan ze de zenuwenen via spuiten blokkeren zadat het gevoel weg is ,anders het is niet vol te houden na de operatie.
    Daarna ga ze operen , ze halen mijn schouder uit de kom, en halen ze bot weg, en dan geldeilijk via de schouder zodat de zenuwen weer meer plaast hebben , overige zenuw wordt weg gehaald.
    Je man maakt dan wel hele lange werkdagen, en werkt ook best ver van huis, maar als hij het een leuke baan vind dat scheelt een hoop.
    Mijn man werkt niet meer die is de hele dag thuis , komt nu wel goed uit.

Ninien
    lekkere erwten soep gegeten,,lekker he, ben er ook gek op maar dan moet ik het wel zelf maken , moet de groente altijd z gaar als boter hebben anders lust ik het niet.

Britekke
    Knuffel voor Sam

Misskeita
    Druk bezig met je studie.

Miep
    Leuk het jasje binnen gekregen, jammer dat hij niet goed is ben benieuwd wat ze in de winkel zeggen is dat een internet winkel in Zwolle
    je maakt me nieuwgierig.
    En spelbreker bij een vakantie uitje.
    Ik ben ook liever van de langere vakantie ennu helemaal we zijn vorig jaar drie keer weg geweest wat een werk en wat moet je eenboel mee nemen voor Nick
    Je hebt heel veel bij je voor een kleintje, en of het nu voor 3 nachten of 2 weken je moet heel veel de zelfde dingen mee nemen, alleen kleding naturulijk wel meer als als je 2 weken gaat hahha.
    Voor jou ook een knnuffel sterkte hoop dat het snel over is.

Iloon
    Voor Yeada ook eek knuffel.

Loessie
    Gezellig een hele dag op de hort geweest.

Sonja bakker
    De laatste keer dat ik daar mee begon, was ik een week later zwanger!

Inge
    Schoonfamilie praat me er niet van ik heb ze gelukkig niet meer.
    9 jaar geleden hebben we die al afgeschaft mijn man is remi alleen op de wereld.
    Maar wel naar dat ze zo reageren vooral nu, zit je helemaal niet op te wachten toch.

Mve
    Wat voor hondjes of honden heb je,,
    En flauw hoor dat je Esmee niet achter willaten als je op vakantie gaat.
    Al weer klaar met werken.

Juffie
    Het zit je ook niet mee he,, nogmaals een dikke knuffel van deze kant.
    In welke rmd huis zit je trouwens.

Nelly
    Leuk kraam cadeau, mooi gemaakt.

Daniëlle en Femke van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag geniet ervan dames. En de papa's en mama's ook natuurlijk.

Lindy
    Lekker auto rijden .

Johanna
    Mooie taart.

Olga
    NOg een een knuffel voor Senna.
    Ik zou de dokter ook even bellen.

Momhairy
    En het strijken al klaar ,, vind ik ook niets aan .

16. loesie22

loesie22 Fanatiek lid

29 jul 2007
    3.228
    0
    0
    Nicky is hier ook wakker....

mannetje is weer aan het schaatsen...een tocht bij belt-schutsloot...ppff...
    hebben we eindelijk eens samen vakantie is hij al bijna de hele week aan het schaatsen....en ik kan niet schaatsen...dus ga daar ook niet staan koukleumen....

ga maar effe een stukkie wandelen met Nicky...effe kijken bij de ijsbaan ofzo...

17. Miep en Miep

Miep en Miep VIP lid

27 mei 2007
    8.944
    0
    0
    Gerda..ja dat is schweigmann..die heeft ook een internetwinkel.. ;)
    idd veel teveel meenemen als je weggaat hè..
    Nog plannen vandaag?

Loessie..ja das ook niet gezellig..dan maar lekker aan de wandel!
    is het niet glad bij jullie?

En nu ga ik m echt wakker maken..dus tot laters.. ;)

18. olga

olga VIP lid

26 mei 2006
    10.528
    0
    0
    woerden
    Ben effe gauw bij de HA geweest. Ik heb sinds 1,5 jaar een nieuwe praktijk, maar was er zelf nog nooit geweest.
    Senna is niet uitgedroogd en aan de beterende hand om dat de koorts zo goed als weg is. Als hij maar blijft drinken, maar dat wist ik zelf natuurlijk ook wel. De komende dagen moeten de waterluiers ook weggaan, aders nog even terugkomen.

Eigenlijk was dit ook mijn eigen conclusie, maar goed...

19. olga

olga VIP lid

26 mei 2006
    10.528
    0
    0
    woerden
    Loessie, wil je het niet eeen keer proberen dan om te schaatsen?

Miep, smaakt de boterham?

Judith, oei niet uitglijden met je meisje in je armen hoor!

Gerda, ik hoop maar dat je na de operatie eindelijk wat minder of het liefst helemaal geen pijn meer hebt!

20. loesie22

loesie22 Fanatiek lid

29 jul 2007
    3.228
    0
    0
    Miep...hier ook erg glad hoor...ben dan normaal gesproken ook niet zo'n held....maar heb nu een wandelwagen om me goed aan vast te houden...hihi

Olga....toch voor de zekerheid effe langs de HA gegaan...
    en wat je al had verwacht he?! ach ja...heb je nu in ieder geval zekerheid!

ben nu echt wandelen...

Deel Deze Pagina