JUFFFIE, tjee wat een heftig verhaal zeg ... KELLLY, wow ... dan een voorzichtige felicitatie meid! Kan me heel goed voorstellen dat het een vreemd idee is en dat je eraan moet wennen. En het vertrouwen komt vanzelf wel. Lekker hoor dat Bjorn het zo goed doet! En wat het beginnen met hapjes betreft ... ik zou er persoonlijk terughoudend in zijn. Zn ingewanden zijn nog helemaal niet klaar om al fruit en/of groente te verteren! Ik snap niet dat het CB dat dan voorstelt trouwens. Ook kun je zo allerlei voedselallergieën bij je kindje veroorzaken ... Ik wil je natuurlijk niet bang maken, maar ik zou wel goed nadenken voordat je begint met hapjes geven. Er zijn wel wat topics te vinden onder voeding die hier ook over gaan. EDIT: er wordt trouwens verschillend gedacht de correcte begindatum van de eerste hapjes. Varieert een beetje van 4-6 maanden. En smekgeluidjes maken en interesse tonen in ouders die eten, zijn volgens sommigen geen goede signalen om te beginnen met hapjes te geven.
Zijn er hier kids die 2talig worden opgevoed? Ik zelf ben marokkaans maar beheers de taal niet echt. Als ik op vakantie ga dan kan ik me net verstaanbaar maken hihihih... Mn man is ook Marokkaans en die beheerst Arabische taal wat beter... Maar we communiceren alleen maar in het Nederlands. Dus Jayda wordt automatisch Nederlands-talig opgevoed... En hoe zit het met de religieuze opvoeding? Zowel mn man en als ik zijn islamitisch opgevoed, maar de keus is aan ons zelf wat we ermee doen... Ik geloof en bid en weet dat er meer is in dit leven...Maar er zijn bepaalde dingen waar ik NIET achtersta... Mn man is veel amkkelijker in, hij gelooft maar doet er niet veel aan... Sinds de geboorte van jayda is ie wel gaan bidden, niet meer drinken en roken etc. We eten bijvoorbeeld wel hallal maar loop e rniet gesluierd bij en gaan ook niet naar de moskee... Heel tegenstrijdig net als we zijn Nderlanders maar ook weer niet... In Nederland worden we aan gekeken als buitenlanders (zwart/wit) en in marokko zijn we ookw eer buitenlanders met onze wersterse opvoeding... Wie is hier muv mij ook een 'buitenlander'?
2TALIG, nee ... wij zijn allebei Nederlandstalig ... RELIGIE, nee ... wij zijn allebei atheïst ... Kan me voorstellen dat het raar is, wel/niet Nederlander/Marokkaans ... (ik zou zeggen neem het beste van beiden )
Idd ik eet wel zo'n 1 keer per week stampot maar eet maar 1 keer per jaar couscous (als mamsie het voorbereid)... Weet je waar ik zo'n moite mee heb... Ik sta voor de kals en bepaalde (Marokkaanse) ouders nemen mij het kwalijk als ik niet kan communiceren in het Arabisch...
*zucht* Mirre heeft er geeeeeeeen zin in ... ligt al bijnaeen half uur af en aan te mopperen en duidelijk te zeurhuilen ... heeeeey ... nu weer stil ... (klop klop klop op de houten tafel)
Hehe ... wij eten bijna een keer per week couscous ... en ook wel eens per week iets 'Hollandsch'... En vervelend van die ouders ... kan me wel voorstellen dat ze denken dat je Arabisch spreekt (hoewel ik dacht dat veel 'Marokkanen' hier in Nl Berbers waren en dus ook spraken?) ... maar dat ze het je kwalijk nemen ... *zucht*
Maar vast niet zoals je moeder het maakt ... ik doe altijd maar wat ... smaakt best (erg) lekker ... al zeg ik het zelf natuurlijk ... en mn man vindt het ook lekker ... (gelukkig maar ) En de Grote OLGA vraag .... wat eten jullie vanavond? Hier patatjes en geitenkaassalade en een vega/kaasburger (van Valess ... echt suuuuper lekker)
de officiele taal van marokko is het Klassieke Arabisch... Maar je hebt ook gesproken taal als Arabisch met tig dialecten... En dan komt er ook nog de berberse taal (gesproken taal, heeft geen schrift en wordt dus niet geschreven...) Mijn ouders komen uit een 'Arabische' streek dus die spreken ook Arabisch... Ikz elf kan geen couscous maken muv die pkajes die je kan halen bij AH. Ik heb het over echte couscous met 12 soorten groente..Hmmmmmmmm maar heb toch meer trek in macaroni *schaam*
Hahhahahhahaha! Wij eten gebraden kippetje met krieltjes en olijven... Ik kook en vertik het dat mn schoonma dit van mij ook weer afpakt...
@ salapio: Ik vind het ook wel een griezelig is om er nu al aan gaan te beginnen. (het is wel pas einde deze week begin volgende week dan is Bjorn 12 weken) Een kennis van mij mocht pas met 5 maanden beginnen met extra hapjes (ander cb) Terwijl een vriendin van me mocht beginnen toen de kleine 3 maanden was (hetzelfde cb) en die kleine had nog helemaal geen last van veel honger. Terwijl Bjorn een uur na zijn fles het alweer op een krijsen zet omdat hij gewoon honger begint te krijgen. Ook krijgen wij het advies om al 2 eetlepels rijstebloem in het flesje mee op te lossen, gewoon omdat hij zoveel honger heeft. Voeding voor hongerige babys krijgt hij al en het is gewoon zielig om te horen hoeveel honger hij heeft. en ik denk dat met fruithapjes je de honger niet wegneemt....dat het alleen maar voor de smaak is. Ik weet ook nog niet zeker of ik er daadwerkelijk mee ga beginnen. Ik was zelf aan het denken om zijn ritme iets te veranderen, door hem later te laten opstaan en dus de voedingen korter op elkaar te geven. Slapen doet meneer toch wel.
@ kelly, begin maar liever niet aan en wacht tot 4 maanden of het liefst tot 6 maanden... Jayda is sinds kort begonnen en het is een ramp...
Po#$%^&ver$%^%dorie JUFFIE......nou ik die foto heb gezien krijg ik mega honger (Bjorn heeft het van geen vreemde)
KELLY, bij ons CB wordt ook pas vanaf 5 maanden aangeraden (behalve als er bepaalde allergieen ed in fam voorkomen) ... Ik persoonlijk wil pas vanaf een 6 maanden beginnen (ivm voedselallergieën en exceem) en zou dan voor de Rapley methode willen gaan ... dan eet je kindje mee aan tafel en geef je geen prakjes, maar stukken (zacht) voedsel, zoals een stronkje broccoli of bloemkool ed.