Hier weet je ook dat als je met iemand meerijdt - of iemand meeneemt, dat maakt hier geen verschil -, je volledig uitgeleverd bent aan diegene. Tijd afspreken om weer te gaan, heeft helemaal geen zin, want daar houdt zich toch niemand aan (behalve ik dan dus O ) en als jìj aangeeft naar huis te willen (ongeacht of je meerijdt, of zelf 'chauffeur' bent), wéét je gewoon dat je op z'n vroegst 3 uur later wegkomt (als je geluk hebt). Heb me weleens voor genomen gewoon weg te gaan, als ik reed, maar dat is ergens toch ook wel erg lullig, dus ken het helemaal hoor! Crohn en CU zijn 'familie' van elkaar, waarbij Crohn de ergere variant is. Crohn zit meestal zowel in dikke als dunne darm, CU meestal alleen in de dikke darm. Ik heb CU. Toen ik de vorige keer zwanger raakte, zat ik net middenin één van m'n zwaarste 'dips' (flink aan de diarree en in korte tijd 4kg afgevallen - en ik was al geen 'zwaargewicht'). Tijdens die zwangerschap heeft mijn CU zich ook gestabiliseerd: ik hoef sindsdien nog maar de helft aan medicijnen te slikken als daarvoor (= 1/3 van de medicatie tijdens de 'dip')! En bij deze zwangerschap gaat het ook weer beter (sinds jàààren eindelijk weer eens normale ontlasting \/ ). Ik moet vooral heel erg oppassen met wat ik eet en drink. Nu het zo goed gaat, kan ik best weleens 'zondigen', maar niet te zwaar/teveel, want dat merk ik dan gelijk. Qua energie valt het me sinds m'n vorige zwangerschap ook alles mee. Ben sinds de diagnose CU (bij mij gelukkig vrij vroeg gesteld) niet meer zo belastbaar als voordat ik het opliep, maar zeker sinds we verhuisd zijn en ik weer veel beweeg, heb ik over het algemeen weer een aardige conditie gekregen. Hoewel het nu ècht heel goed gaat, zal ik tijdens deze zwangerschap waarschijnlijk toch de minimale dosis medicatie moeten blijven slikken, om op nr. zeker te gaan dat ik niet weer een 'dip' krijg... Ons zoontje heeft idd ook een verhoogd risico op CU, omdat ik het heb. Maar òòk als hij er aanleg voor blijkt te hebben, hòeft hij het gelukkig niet te krijgen. Als ik niet voor mijn studie naar Frankrijk was gegaan en daarna voor m'n werk naar Oostenrijk, was het bij mij hoogstwaarschijnlijk ook nooit uitgebroken... Let er dus ook nù al bij m'n zoontje op dat hij b.v. vette dingen maar met mate eet en, als hij wat ouder is, ook maar af en toe koolzuurhoudende dranken drinkt. Wij hebben verder eigenlijk nooit echt over mijn CU nagedacht. Had op internet wel gelezen dat toch relatief veel internisten en gynaecologen vrouwen met CU (of Crohn) afraden kinderen te krijgen, maar mijn internist staat er juist heel positief tegenover en m'n gyn. maakt het niets uit (zou volgens mijn internist vorige keer ook extra controles krijgen, vanwege mijn CU, maar de gyn. heeft alleen in het begin genoteerd dat ik CU heb en welke medicijnen ik slik en daarmee was het voor hem gedaan ). Heb er nog niet van gehoord dat bij bepaalde patienten een keizersnee wordt geadviseerd, ben wel benieuwd om welke redenen dan (welk risico bij 'normale' bevalling)?
Ah ja, deze lijkt ook aardig op wat ik omschreef. Ik kan geen training via de thuiszorg vinden. Wel in Utrecht maar ik wil het liefst hier in de buurt blijven. Hoef ik niet zo ver te reizen. Misschien heeft mijn VK ook nog wel wat ideetjes.
Zo daar ben ik weer. Vanmiddag kantinedienst gehad bij de voetbal, was niet echt druk, maar de tijd vloog wel voorbij. Is ook altijd wel gezellig en omdat er dit keer een jeugdtoernooi was mocht er tot 4 uur niet binnen gerookt worden....nou, dat was nog eens een prettige bijkomstigheid! Hoewel ik tot 2 jaar geleden ook nog rookte, vindt ik het nu ik zwanger ben toch erg prettig om niet teveel mee te roken. Nu moet ik alleen nog even bedenken wat ik zal gaan eten. Heb ik vanmorgen nog snel boodschappen gedaan, vergeet ik dus daar aan te denken. Heel slim weer . Zullen dus wel tosti's worden. @Joss: Xel Ha staat zeker op mijn verlanglijstje en ik zou ook wel graag met dolfijnen willen zwemmen. Hoe toeristisch ook, is dat wel iets wat ik anders waarschijnlijk nooit meer zal doen. Het lijken me hele speciale dieren, dus ben erg benieuwd. Ben nu echt aan het aftellen geslagen. Gelukkig nog maar 3 dagen werken, al zullen dat wel 3 hele drukke dagen worden, maar dat moet dan maar. Ik ben nu wel een beetje moe, dus ga zo effe lekker op de bank hangen. Fijne avond nog!
@Marleen: Kraamzorg wel, cursussen niet. Maar ze hebben wel veel flyers in de wachtruimte. Geeft ook niet, heb nog even de tijd .
Sorry dames, nog even off topic verder. @Iuno, ik lees dat je zwanger geraakt bent tijdens je zwaarste dip, dat hoor je zelden. Zo te zien is het prima in orde gekomen. Mijn conditie is voor mijn doen nu goed. Ik moet wel toegeven dat ik nu ik zwanger ben, niet meer twee keer per week sport, maar nog maar een keer en dan ook nog wat rustiger. Sporten is inderdaad ook voor mij goed, mijn crohn verandert er niet veel van, maar ik heb het gevoel iets beter tegen een stootje te kunnen. Ik ben ook al wel met mijn buikspieroefeningen gestopt, het voelde deze week niet lekker meer. Nu ik werk doe waarbij ik niet meer zoveel stress heb die ik mij persoonlijk aantrek gaat het ook veel beter met me. En verder is stoppen met de pil ook heel goed geweest. Echte afrader als je geen crohn wilt krijgen is 60 per uur per week of meer werken. Mijn maag-darm arts was meteen erg enthousiast. Hij is zelf nog niet zoveel jaar vader en vindt het een echte aanrader. Mijn gyn was wel erg blij dat mijn maag-darm arts al besloten had over mijn medicijnen en de keizersnede. Voor haar was het meteen duidelijk en geen moeilijke keuzes meer. Het is trouwens gewoon ziekenhuis beleid om chronisch zieken beter in de gaten te houden. Bij Crohn loop je ook iets meer risico op onder andere een lager geboorte gewicht en vroeg geboorte. Hoe is dat eigenlijk met CU? Over de keizersnede: een deel van de Crohn patienten heeft last van ernstig peri-anaal of recto-vaginaal lijden met fistels en abcessen. Ik helaas ook. Ik zal jullie de details besparen, maar ik hoop het nooit meer mee te maken en mijn man ook niet. Daarom willen ze stress in dat gebied tijdens de bevalling voorkomen. Dat zou beter zijn op korte en lange termijn En inscheuren is in dat geval ook vervelender dan bij gezonde mensen. Ach ja die keizersnede ben ik nu wel aan gewend. Ik weet alleen nog niet wat ik wil doen voor zwangerschapscursus. Ik ga waarschijnlijk kiezen tussen yoga en zwemmen. Ik twijfel nog aan de yoga, omdat ik door mijn keizersnede indicatie niet zo'n behoefte heb aan weeeninfo en bevallingsdetails. Het lijkt ook mij leuk om wat meer zwangeren uit de omgeving te leren kennen. Ook ik ken hier nog niet zoveel mensen.
Hoe moeilijk kan het zijn? Mijn tosti's waren gewoon mislukt! Compleet aangebrand en dus in de vuilnisbak beland. 'K zal tegen mijn vriend zeggen dat ik zelfs geen tosti's meer kan maken, dus dat hij dan in 't vervolg maar moet koken Moest even een routebeschrijving op internet opzoeken dus dacht check nog even of er nieuwe berichten zijn. Moet zometeen mijn vriend nog ophalen van een voetbaltoernooi, maar het liefst zou ik op de bank gaan liggen pitten. Denk dus dat ik zo maar alvast ga, anders val ik echt in slaap. Ik weet ook nog niet wat voor cursus ik ga doen, heb me er ook nog niet in verdiept, maar weet wel dat de keuze en het aanbod enorm is, dus dat kan nog lastig worden. Ik zal aanstaande dinsdag eens wat informatie vragen bij de verloskundige. Kraamzorg heb ik inmiddels wel al aangevraagd. Adios!
olaaaa even gauw berichtje alles gaat goed hier 12weken-grens bereikt Op naar een goeie 20-weken echo ik vind het trouwens wel jammer dat je na de 20weken helemaal geen echo's meer krijgt... Ik vind dat ze met 30 -weken ook een echo moeten instellen en idd wij vinden de baby-spulletjes ook duur en ben denk ook vanplan om gewoon bij ikea langs te gaan Groetjess
met de vorrige zwangerschap Had ik ALLANG al wat gekocht.. of iedergeval de prenatal in gelopen ik denk dat het bij mij pas echt gaat leven als ik de eerste schopjes weer voel
ik heb 1 gesprek gehad met de verloskundige maar ze heeft alleen een echo gemaakt en het alleen maar over de combinatie test gehad, ze rade het ons bijna af omdat wij 2 jaar bezig zijn geweest voordat ik zwanger werdt. maar ze had beter tijd in de rest van de informatie kunnen steken en bijv. mijn bloeddruk op kunnen meten want volgens mij is die iets aan de lage kant. maar dinsdat moet ik weer naar de gyn en hoop dat ik van hem meer informatie krijg.
@ kweenie, dat is wel waar, maar ik moet me dus wel voor de 4e maand inschrijven voor de zwangerschapscursus. En zo gaat het bij de kraamzorg hier ook. Je denkt dat je alle tijd hebt, maar er is geloof ik genoeg te regelen! Dat had ik ook niet verwacht!
Dat is gek zeg, 1e kindje! Mijn vk heeft alleen maar informatie gevraagd en gegeven die eerste keer. Mijn vk maakt trouwens ook geen echo's, daarvoor moeten we naar de poli, maar dat eerste gesprek was wel heel goed. Jij hebt dus ook geen foldertjes en zo gekregen?
marleen mijn vk is in het ziekenhuis omdat ik zwanger ben geworden met hormonen en toen onder controle was bij de gyn. nu moest ik vorige week naar vk en aankomende week een echo bij de gyn. maar zij heeft er ook 1 gemaakt om te kijken of alles goed was.
Hmmm... daar weet ik niets van, maar ons zoontje is dus wèl te vroeg gekomen (week 34 + 5 braken m'n vliezen spontaan en ben ik bevallen)... :-k Zal er dan maar eens naar gaan rechercheren, want normaalgesproken is de kans op een 2e vroeggeboorte relatief klein, maar als het idd aan de colitis heeft gelegen, is de kans op herhaling natuurlijk wèl relatief groot... Ons zoontje had - voor de draagtijd iig - wèl een mooi geboortegewicht (dik 2,5kg ). @ Vis1978 Haha, ja hoor, schuif het maar op je zwangerschap. En... hoe reageerde je vriend op je voorstel dat hìj dan voortaan maar moet koken?
Hey meiden, Voor mij geen cursus. Ik beval toch in het ziekenhuis met een keizersnede dus ik doe alleen de cursus als je bevallen bent. Om weer de spieren enzo in conditie te krijgen. Heb oviernges gisteren op mijn paard gereden en jaja vanmorgen weer last vna mijn banden. Bah ik baal als een stekker! Ik heb me inmiddels ook al ingeschreven voor kraamzorg. Dat dat zo vroeg moet he. Nu op naar mijn werk. Fijne dag meiden. kus
hallo ben ik hier ook weer even heeft er iemand ervaring met de doptone van bebesounds ik probeer de hart toontjes te vinden maar hoor volgens mij alleen het vruchtwater of wil ik het gewoon te vroeg horen en moet ik nog wat geduld hebben verder ben ik al heel wat beter en ga ik zo niet meer overgeven gelukkig en nog 1 dagje te gaan morgen naar de gyn en zien en horen we ons beebje weer wat verlang ik er naar
goedemorgen allemaal, Ik moet zo ook weer voor een echo bij de vk.....10:55. Ben er benieuwd of alles nog goed is. Ik denk het wel want ik heb de zwangerschapskwaaltjes nog wel , maar ja dat wil ook niet altijd alles zeggen. Kan geen koffie meer verdragen wordt ik meteen misselijk jammer genoeg. Voor de rest kan ik bijna alles wel eten. Behalve als iemand over pannekoeken begint.....blehhh En als ik gehakt aan het klaar maken ben. En oja chips....blehhhhh vooral paprika. Maar chocolade gaat er altijd wel in ...hihihihihi. M&M's met nootjes....MMMMMMMMMM maar niet te veel. hihhihihihihihi.
Ik heb trouwens net even 2 foto's van mijn buik geplaatst in m'n album. Dus kijk maar een hoe snel dat kan gaan bij een 4de.............hahahahahahahaha
Goedemorgen dames, Ik lust eigenlijk ook nog alles, alleen chocola daar heb ik eigenlijk geen trek meer in. Dat komt eigenlijk wel goed uit, want door de zwangerschapshormonen heb ik wat acne (had ik vroeger al aanleg voor). Zo wordt het in ieder geval niet nog erger. Ik merk gelukkig wel dat zodra de zon schijnt, ze wel sneller verdwijnen. Verder ben ik eigenlijk niet meer misselijk, alleen vanmorgen ineens weer eventjes. @Iuno: Toen ik mijn vriend gisteravond had opgehaald zijn we zelfs nog weer langs de snackbar gegaan en heb ik nog een kroket en kaassoufle gegeten. Ik heb echt op mijn zwangerschapsvitaminepil na geen enkele vitamine gegeten gisteren. Vandaag ga ik dus weer heeeeeeel gezond eten. En over dat koken....ik mag eigenlijk helemaal niet klagen, want het meest van de tijd kookt hij al (de schat!). Vandaag een drukke dag op het werk dus ik ga snel weer verder. Vanmiddag om 4 uur heb ik nog een afspraak buiten de deur gepland, ik hoop dat die snel klaar is, want dan ben ik eerder naar huis . 'k ga in ieder geval niet nog terug naar kantoor daarna. Werkse allemaal en een fijne dag! Grtjs