Vanmorgen cb op bezoek gehad ivm inbakeren. Heb nu voor een week de Pacco Piccolo te leen om te kijken hoe het gaat....ben zo benieuwd. Gisteravond was ie zo onrustig, dat ie niet in slaap kwam. Waarschijnlijk een optelsommetje van diverse dingen: onrustige armpjes, krampjes en toch waarschijnlijk reflux. Dus nu diverse tips gekregen waar we mee aan de slag kunnen!!! Dus hopelijk snel rustige avonden....
Bij ons is het waarschijnlijk ook verborgen reflux. Inbakeren doe ik liever niet omdat hij een verhoogde kans op heupdysplasie heeft. Ik houd hem nu na de voeding een half uur rechtop bij mij. Soms valt hij dan wel in slaap en leg ik hem voorzichtig iets rechtop in zijn bedje. Wat ook helpt om hem rustig te krijgen is een speentje. Soms blijft hij alleen maar wakker en dan probeer ik het na de volgende voeding weer. Wat ik vooral jammer vind is dat hij zo aan het fronsen en strekken is dat je amper contact met hem kan leggen.
Ai, vervelend die kans op heupdysplasie. Maar inbakeren heeft daar toch geen effect op? Inbakeren is voornamelijk gericht op de armpjes (tenminste, dat dacht ik....ik kan het ntuurlijk verkeerd hebben). Nu idd de tip gekregen om hem na het eten 30 min rechtop te houden, onder zn matrasje/verschoningskussen/box een handdoek te leggen zodat ie wat ‘hoger’ ligt. Een speentje hielp soms, maar zodra hij m uitspuugde was ie gelijk wakker.... Nu heeft ie dus in zn inbakerdoek heerlijk geslapen en moet ik m zelfs wakker maken voor zn voeding!!!
Ohhh wat heerlijk! Ja ik dacht dat de benen dan gestrekt werden maar misschien kan ik het alleen bij zijn armpjes doen. Met de speen hier hetzelfde verhaal inderdaad
Dit is de link van de inbakerdoek die ik te leen heb: https://www.pacco.nl/product/pacco-inbakerdoek-piccolo-blauw/ Tis wel ff ren dingetje om m aan te trekken, maar voor nu had ie baat bij. Ben benieuwd hoe het vanavond gaat, want de laatste avonden is ie zo onrustig...dat ie niet eens meer zn bedje inging, maar of bij mn man of bij mij lag....
Oke, ff klaagmodus aan: Stuurt mn lactatiekundige een app met de vraag hoe het gaat. Dus ik uitgelegd dat het eigenlijk niet zo heel lekker gaat met het drinken aan de borst. Dat hij maar 5 min effectief aan 1 borst drinkt, opnieuw aanleggen vaak niet lukt waardoor hij nijdig wordt en het effectief drinken aan de 2e borst al sowieso niet doet. Dus dat we de afgelopen dagen er bewust voor hebben gekozen om alleen af te kolven en dat aan hem te geven, omdat dit mij en hem meer rust geeft. Ook aangegeven dat hij de afgelopen dagen onrustig was en dat we hem waarschijnlijk gaan inbakeren. Krijg is als antwoorden: - snel klaar is niet altijd te weinig binnenkrijgen - balen dat ie niet aan de 2e borst drinkt, heb je al productieverhogende kolfsessies gehouden? - inbakeren helpt niet aan de borstvoeding (stuurde ze deze link: https://www.borstvoeding.com/aanverwant/hechting/inbakeren-2.html) Ik weet dat hij te weinig binnenkrijgt als ie maar aan 1 borst drinkt (er komt gemiddeld maar 50cc uit 1 borst). Ja die 2e borst vind ik ook balen, heb hem liever ook aan de tiet dan aan de fles. Fijn dat je me aan het twijfelen brengt met het inbakeren... Ik zit dus nu letterlijk op het punt: bekijk het allemaal maar, ga wel gewoon over op kv. Geen gezeik meer over: krijgt ie wel genoeg, geen gezeik meer met potjes bv in de koelkast wanneer ik wel een keer meer dan 100cc per sessie kolf, geen gezeik meer met al die afwas (die klerepotjes en en kolfsetjes zijn echt een draak om schoon te maken), en manlief kan gewoon ‘s nachts eruit om een fles in zn bakkes te stoppen, geen gezeik meer met je kolfapparaat/potjes/flesjes te zeulen als je eens weggaat....man man wat heeft kv dan een voordeel zeg. Zo dit was de klaagmodus en weer uit.... PS: sorry, maar MOEST het echt ff kwijt....
Pff wat een gedoe zeg. Lekker slim ook van die lactatiekundige om dit op deze manier tegen een onzekere moeder te zeggen die nog lekker last heeft van alle hormonen enzo... Vind het heel knap van je dat je het al zo lang hebt volgehouden, ik heb de borstvoeding na een dag al opgegeven. Kan alleen maar zeggen dat het belangrijkste is dat je zelf achter je keuze staat, bv of kv is allebei goed en het belangrijkste is hoe jij, en daarmee je kindje, je erbij voelt. Doe wat voor jou goed voelt (makkelijk gezegd, I know...).
Oh @Katsje wat naar! Ik herken het helemaal. Wilde deze week ook kappen. 5x per dag kolven, 20 minuten bv per voeding en 2 flessen (bv en kv). Ik kwam mijn slaapkamer letterlijk niet meer uit de hele dag. Heb de LK gebeld en gezegd dat ik het niet meer trok. Nu ga ik kolven afbouwen naar 0x. Zit nu op 3x per dag, maar dat maakt al zoveel verschil. Maar ik herken het helemaal. Al die afwas, alles uit elkaar, in elkaar, uit elkaar etc. Alle nachten er zo goed als alleen voor staan, want jij doet de voeding, dus dan ook maar de luier en slaapwacht spelen. En mijn man maar snurken naast me en de volgende dag klagen dat hij zo slecht heeft geslapen omdat hij wakker werd van de baby... Ik vind die bv eigenlijk een heleboel gedoe. Helemaal niet zo praktisch als soms mensen zeggen. "Je hebt het altijd bij je en altijd op temperatuur", ja, dat is ook echt het enige. Je kan nergens heen zonder baby of martelwerktuig (kolf), je kan niet makkelijk lekker een dagje shoppen en de baby bij oppas of papa laten, dagje naar de sauna ofzo (lekken en kolven). Dus uhm... meeklaagmodus uit.
Kan me voorstellen dat overstappen op kv een hoop rust zou geven! En ik kan alleen maar als tip meegeven: doe waar jij je als moeder goed bij voelt. Een lactatiekundige zal er altijd op drammen dat je door moet gaan met bv. Maar als je van kv geven een hoop rust zelf terug krijgt dan heeft je kleintje daar veel meer aan denk ik. Veel sterkte dames en doe echt waar je je zelf het beste bij voelt!
@Fennec oh vreselijk, mijn man kan ook zo klagen als hij even 5 minuten wakker wordt van de baby. Hij heeft echt geen idee hoeveel uur ik bezig ben met voeden, luier, en die kleine in slaap krijgen
Ahh wat vervelend zeg. En wat een slecht artikel. Echt zo subjectief. Je bakert niet in omdat je je baby geen voeding wil geven of hem op een andere kamer wil. Je bakert in omdat je wil dat je baby zich ontspannen voelt. Trek je er niks van aan hoor. Wij hebben isa ook ingebakerd. In de baarmoeder hebben ze niet zoveel bewegingsruimte en soms kan de ruimte die ze nu hebben onrust geven. Ze worden wakker van hun rondzwaaiende armen waar ze geen controle over hebben. Doe waar je je goed bij voelt. Ik ben echt blij met mijn keus voor kv. Mijn man doet 1 voeding in begin vd nacht en ik de volgende. Kan alles eten en drinken. Luister naar je gevoel
Dames, echt bedankt voor jullie reactie!! Ben dr echt zo blij mee. Voor nu hebben mn man en ik besloten dat we gewoon op dezelfde voet doorgaan. Gelukkig heb ik geen overproductie waardoor ik niet overmatig lek en in principe zelf een kolfsessie kan overslaan. Heel af en toe kolf ik 180cc, hij krijgt per voeding maar 100cc, dus restant gaat gewoon de koelkast in voor als we een keer een dagje weggaan. Vaak heb ik ‘s avonds te weinig en kom ik maar aan de 60cc, tsja die gaan de koelkast in en krijgt hij gewoon kv. Een klein voorraadje in de koelkast vinden we gewoon makkelijk/handig. Op het moment dat de bv terugloopt, ga ik zeker ook afbouwen. Morgen gaan we naar de Vrienden Van Amstel Live!!! Echt heerlijk...een hele avond geen moeder zijn, maar gewoon ik zijn. Ben dr echt aan toe!!!! De kids gaan naar schoonmama en daar krijgt ie waarschijnlijk gewoon kv.
Ik heb maar kort bv gegeven, maar herken het wel. Productie was door de ontstekingen en antibiotica drastisch gedaald. Kolfde ik eerst totaal 90 cc, dag later slechts de helft (was in tweede week). Mocht het ook niet geven ivm de anti biotica. Om het te stimuleren werd mij geadviseerd elke borst 30 minuten te kolven (niet tegelijk). en dan om de drie uur....ook `s nachts. Gelukkig stak een verpleegkundige van de nacht er een stokje voor: jij gaat niet iedere drie uur kolven, zei ze. Je hebt rust nodig! Ik baalde van mijn beslissing te stoppen met bv, dat was niet hoe ik het in mijn hoofd had toen ik zwanger was, al stond ik er wel achter. Vraag was ook of productie wel terug zou komen en ik zag het niet zitten om te gaan borst voeden, kolven en te moeten bijvoeden. Heb het even moeilijk gehad met de keuze over te gaan op fv, maar heb er helemaal vrede mee (helemaal gezien mijn geestelijke gestel deze dagen ). (Had trouwens ook enorme tepelkloven) Alles wat ze hebben gekregen aan bv is mooi meegenomen en zeker de eerste dagen zitten er erg waardevolle antistoffen en dergelijk in. Gelukkig had ik een LK aan het bed die zei: waarschijnlijk ben ik niet geschikt voor het vak, maar soms is het gewoon beter te stoppen met bv (een LK staat erom bekend alleen maar PRO bv te zijn, vandaar). @Katsje knap van je dat je het al zolang hebt volgehouden. Doe wat je denkt dat goed is, voor je kleine en voor jezelf. In mijn situatie was stoppen de beste keuze, maar belangrijker: ik stond achter mijn keus. En fv is tegenwoordig ook van goede kwaliteit. Heb een hoop voorbeelden in de omgeving die groot zijn geworden met de fles...en het heeft een hoop voordelen (manlief die de nachten kan doen of opa en oma die ook een fles kunnen geven Oja, let wel: soms haalt een baby meer cc uit je borst dan dat je kolft! Dus kan wel zijn dat een baby er 100cc uithaalt en jezelf maar 60cc kolft. In het ziekenhuis (heb 2 jaar op de kraam/verloskunde gewerkt) wogen we een baby wel eens voor en na de voeding om te kijken hoeveel hij/zij er nu echt uit haalt. Heb twee boeken te leen van een vriendin: "De taal van huilen" en "hoe je baby van 0-12 maanden doorslaapt". Als de kleine meid in de draagdoek slaapt, kan ik kleine stukjes lezen. Zeker al interessante dingen gelezen!
Vrienden van Amstel...heerlijk! Wij hebben kaarten voor zaterdag.....maar gaan niet Ik vind het nog te vroeg en oma (die zou kunnen oppassen), past al op mijn neefjes, want mijn zus en zwager gaan ook. Vorig jaar konden we niet omdat ik dag ervoor een punctie had gehad ivm ivf... Maar ja, alles voor het goede doel. Wellicht in 2020 weer...
Oh wat heerlijk een avondje weg! Dat lijkt mij ook wel heel makkelijk. Als opa en oma kunnen oppassen en gewoon de fles kunnen geven. Geen idee hoe ik dat nu moet doen met bv. Ik zat eraan te denken om, als hij weer wat beter slaapt, een paar keer per weer een flesje te proberen.
Nog 1 nachtdienst en dan is manlief er weer in de nachten. Vier nachten is best zwaar alleen. `s nachts weg en overdag (in blok van`s morgens en `s avonds) slapen...
Hallo! Jeetje ik had niet door dat jullie ergens anders begonnen waren Ik maar heel vluchtig en half gelezen (jaaa daar ben ik eerlijk over) vanaf pagina 1! Nu kon ik dit niet zo snel vinden dus stel ik de vraag nu ff hier: Hoeveel baby's hebben hier of zijn hier opgenomen met het RS virus? Ik zit in een FB groep en daar viel het me op dat het woordje RS virus vaak naar voren kwam en er helaas best veel baby's zijn opgenomen hiermee. Nu is er gelukkig niks aan de hand met ons meisje maar was benieuwd of het nu overal wel wat voorkomt of dat het gemiddelde in die groep toch best hoog ligt Ondertussen is Delilah nu al 6 weken en 2 dagen oud. Ik heb het geluk gehad dat mijn man de eerste 4 weken (op 2 dagen na) vrij had genomen en mij dus volledig kon helpen. Nu was dit wel erg fijn en handig ivm een keizersnede die moest helen . Voor mij persoonlijk vond ik de eerste weken wel meevallen behalve als ze krampjes had.. daar brak mn hart echt van om haar in pijn te zien qua slaap heb ik in de ochtenden kunnen bijtanken omdat manlief me dan liet liggen en ik in de nacht bezig geweest was (alleen het voeden en verschonen want manlief haalde dan het flesje en maakte die ook) Nu manlief weer is gaan werken probeer ik het voor nu nog zo te doen: Manlief maakt en brengt de flesjes in de nacht, ik verschoon en voed haar. In de ochtenden doe ik natuurlijk alles zelf, maar ga wel weer mee terug in bed met haar zodat ik ook de uurtjes slaap binnenkrijg die ik nodig heb. Maar dan "ontbijt" ik wel laat vaak pas rond 2 uur. Qua schoonmaken ben ik nog niet aan toegekomen omdat ik momenteel ook niet zo fit ben en ook nog aan het herstellen ben van de keizersnede Hoe gaat dat bij jullie ? (als dit je 1e kindje is) want als je er meer hebt heb je geen keus en moet je er wel eerder uit
Hier vandaag een nieuwe kolf gekocht om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Vannacht eindelijk weer eens een goede nacht gehad, maar dan ook echt goed! 22:45 op zijn bedje na de laatste voeding, toen even gedronken om 03:20 en gewoon lekker snel terug in zijn bedje en gewoon tot 07:30 doorgeslapen, heerlijk! Jammer dat veel van jullie zulke negatieve ervaringen hebben met borstvoeding, maar ben het er inderdaad mee eens dat iedereen gewoon moet doen wat goed voelt, goed past en goed gaat.