Zwanger na meerdere miskramen en/of overlijden kindje

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door conejita, 20 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Hallo allemaal,

Graag begin ik hier een clubje voor meiden die zwanger zijn na al het nodige te hebben meegemaakt op het gebied van miskramen, of je kindje verliezen in een later stadium.

Zelf heb ik drie miskramen gehad (niet na elkaar) en ben nu zwanger van ons regenboogje. Het is een jongen!
    Wat is het soms moeilijk om met de angst te leven en om vertrouwen te voelen. Toch geniet ik ook van dit wondertje en ben supertrots op mijn beide kindjes!

Wie schrijft er mee?

Liefs C

2. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Present!
    Hier zwanger na 3 miskramen en een vroeggeboorte bij 18 weken.

Het is nu dus erg spannend en stressvol allemaal.

@conejita: nav je berichtje in het andere topic: gister is de geslachtsbepaling weer niet gelukt, mag nu volgende week woensdag nog een keertje langs komen :). Eigenwijsje!!

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik meld me ook even aan

4. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    fijn dat jullie er zijn!

oh dus tóch gister! dat dacht ik al ;)
    sjonge begint dat eigenwijze nu al. dat wordt nog wat :D
    ik gister eerste jongenssokjes gekregen v schoonmoeder.
    ik vond jongens bij anderen nooit zo bijzonder leuk, maar nu ik er zelf één krijg vind ik het geweldig :D

hoe voel jij je nu Nuage?

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik voel me goed op zich. Ik vind het wel heftig hoeveel medicijnen ik nu moet gebruiken op een dag. Doe het graag hoor maar het is wel heel erg veel prikken op een dag. En verder zit ik nog steeds in dubio over de NIPT.

Hebben jullie extra prenatale testen gedaan?

6. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    ja dat lijkt me ook geen pretje.
    dubio? de nipt gaat iets zeggen over Mola of niet, toch?

wij hebben triple test gedaan.
    ik dacht eerst ik wil niet omdat het soms ook veel onzekerheid kan geven.
    maar ze hebben me toch overtuigd, omdat je dan beter en specifieker kunt kijken naar de e.v. afwijkingen, mocht er een verhoogd risico uit blijken.
    dus wel gedaan (hier wordt er niet eens naar gevraagd of je het wil) en de uitslagen waren heel goed

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    de triple test dat is de combinatietest toch?

Nou dat is het nou juist. Mijn eigen gyn en de prof in Gent zeggen allebei dat de NIPT wel zin heeft. Bel ik dus gisteren naar het zkh dat dit uitvoert in NL en daar zeggen ze nee hoor we kunnen triploidie daar niet mee achterhalen... En ik heb nog een gyn gesproken die zei niet het kan niet. Dus het is me gewoon erg onduidelijk en voor een test die me zeker 600 euro gaat kosten wil ik het eigenlijk wel zeker weten.

Ik moet nu beslissen of ik het dan maar in UZ Gent laat doen of dat ik het gewoon helemaal niet doe.

8. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    tripoloide is dat mola?

je kan het ook gewoon afwachten...

600,- is wel heel veel geld :$

als het niet goed is stopt het vanzelf toch? (sorry klinkt niet leuk) of niet?

ja triple screening is combinatie test dacht ik ja. bloed nemen ze af en ze maken een echo en meten het vocht in de nek of zo

maar als je 12 w bent krijg je zowieso dit toch aangeboden of niet?

hier wordt het standaard gedaan... maar ja tis hier wel echt anders dan in Ned

9. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee de combinatietest moet je ook zelf betalen en die kost 165 euro. Dat is inderdaad een bloedtest gecombineerd met een nekplooimeting. Fijn he de zorg hier....

Nee zo simpel is het niet natuurlijk, dat het vanzelf wel dood gaat. Een kindje met triploidie (partiële mola) kan ook voldragen worden en is dan niet levensvatbaar. Maar ik zit sowieso helemaal niet te wachten op opeens een overleden kindje. Ik wil het gewoon uitsluiten het liefste. Maar dan moet ik wel zeker weten dat ik er ook echt iets mee opschiet.

10. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    och, dat wist ik niet, dat een kindje met triploidie ook voldragen kan worden maar niet levensvatbaar :(
    met jouw achtergrond... krijg je dit niet vergoed? wat belachelijk. je zou toch gewoon een test moeten krijgen?
    waaro krijg je dit niet vergoed?

dus nipt is wat anders dan combinatietest..
    en met een combinatietest kom je niet genoeg te weten?
    jeetje wat een gedoe.
    en dan ook nog die verschillende meningen..

11. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Belachelijk he! Ik krijg de NIPT dus niet vergoed nee want de instantie die erover gaat hier die zegt nee mevrouw de NIPT is hier niet voor, terwijl mijn eigen arts me had doorverwezen!

De NIPT is alleen een bloedtest, ze kijken dan naar het DNA van het kindje wat zich in ons bloed bevindt. De combinatietest geeft altijd enkel een kansberekening maar de NIPT geeft met 99% zekerheid een resultaat. Daarom wordt het in het buitenland eigenlijk overal al gedaan, maar niet altijd vergoed. In Nederland wordt de NIPT alleen vergoed voor vrouwen die een slechte combinatietest hadden of al eerder een kindje met een chromosoomafwijking. Ik dacht dus in die laatste categorie te kunnen vallen maar ze zeiden gewoon nee hoor doei.

Het is wel extreem zeldzaam hoor dat het voldraagt of verder komt. Mijn gevoel zegt ook dat dit niet zo is. Daarom neig ik nu eigenlijk nog het meeste naar helemaal niks doen, of alleen de combinatietest misschien. Want de nekplooi zal dan ook niet goed zijn wat ik heb begrepen. Al zijn ze het daar ook niet over eens...

12. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    pfff wat belachelijk!
    is er maar één instantie die hier over gaat?
    kun je niet ergens anders aan de bel trekken? missch mbv je huisarst of zo...?

ik zou het denk ik ook niet uit eigen zak betalen. moet je snel beslissen of is er wat tijd?

13. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik wil wel proberen mee te schrijven. Weet niet hoe actief ik zal reageren, zit hier niet zo heel vaak meer..

14. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja op dit moment wel omdat de NIPT alleen in onderzoeksverband wordt aangeboden (vergoed dan). En de leidende gyn van dat onderzoek zei dus gisteren dat de NIPT voor mij geen zin heeft...

Dus de enige optie die ik heb is het zelf laten doen. En dan is Gent het goedkoopste. Als ik geluk heb kost het me daar maar 390 euro als mijn verzekering het consult en de echo vergoeden. En ik moet er ook nog naartoe, dat is ook niet gratis (5/6 uur autorijden). De andere optie is hier in Amsterdam en dan kost het 640 euro.

Ik neig persoonlijk steeds meer naar helemaal niks doen. Stom... maar het is mijn gevoel.

Ben nu 9 weken en het moet uitgevoerd worden met 11 weken in NL of 12 weken in Gent.

15. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    shit zeg. wat adviseert die gyn dan wel?
    ik snap je gevoel wel. denk dat ik daar ook naar zou neigen...

welkomMicchan

16. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik heb hem gisteren gemaild nadat ik dus dat antwoord kreeg, maar hij heeft nog niks terug gestuurd. Misschien wil hij het zelf ook even uitzoeken. Hij is echt superlief en betrokken dus wil heel graag zijn mening horen.

17. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    oh he he. er denkt wel iemand met je mee. da´s fijn!
    ik ben ook benieuwd naar zijn mening

18. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Zo jullie gaan hard ineens!
    @micchan: welkom meis! Hoe is het met jou? Tijd niet gesproken!
    @nuage: als ik logisch denk zou de arts in nl niet gelijk hebben ( lekker nl, kom er ff niet uit). Want ze kijken bij een nipt idd naar het DNA van de kleine, en daar zullen ze zien of het die ernstige afwijking heeft. Maar ja ik ben geen expert dus weet het niet zeker.
    Ik zou zelf denk ik gelijk voor de nipt gaan, kost idd een hele hoop geld, maar je koopt er een stukje zekerheid mee. De combinatietest is alleen een kans berekening en geeft geen 100% garantie dat er geen afwijkingen zijn.
    Wij hebben wel de combinatie test laten doen, en dat was voor ons genoeg. Maar wij zitten niet met gekke zwangerschappen zoals jij...
    Lastig hoor!

Hier voel ik de kleine sinds een paar dagen eigenlijk iedere dag wel een keer. Ik voel hem beter dan Sam, maar ja toen lag de placenta voor dus das ook wel logisch ;).
    Verder heb ik vannacht nogal liggen malen over die mogelijke zwangerschapsdiabetes. Ik snap er niks van, eet nauwelijks suikers. Ben daarom zo bang dat als het zo is ik het niet ga redden met een dieet alleen :(. Nou ja even proberen niet aan te denken en volgende week afwachten maar.

19. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dat heb ik even gemist Madelein, heb je mogelijk zwangerschapsdiabetes?

Ik spuit sinds gisteren insuline, het enige wat ik kan zeggen maak je er niet te druk om het valt ontzettend mee om te doen.

En je krijgt het niet van het eten van suikers, het komt doordat je alvleesklier minder goed werkt onder invloed van zwangerschapshormonen. Je kunt zo gezond eten als je wilt, je voorkomt het er niet mee. Als je er aanleg voor hebt krijg je het.

20. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @nuage: jep.. Heb al eerder een extra keer moeten prikken omdat mijn niet nuchtere glucose 9.5 was, maar nuchter was ie toen 4.5.
    Maar gister bij de urine controle in het zh bleek er glucose in m'n urine te zitten :(.
    Moet dus maandag een tolerantie test doen in het zh.

Ik ben ook niet zo bang voor het prikken, voor de iui's heb ik ook mezelf moeten prikken en dat ging prima. Maar is het meer dat er weer een complicatie bij komt, ik vond het eigenlijk wel stress genoeg zo.
    Zou daar echt niks aan te doen zijn zonder insuline? Als ik op internet zoek dan lees ik dat er altijd eerst een dieet voorgeschreven wordt. Maar misschien is dat dan voor de dames die niet al te gezond eten?

Al met al zit ik er niet op te wachten, maar dat gevoel zul jij wel herkennen helaas..

Deel Deze Pagina