Hoogopgeleide mama's!

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Annanas, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annanas

Annanas Actief lid

18 jul 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    #1 Annanas, 2 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2011
    Er was al een dergelijk topic maar die bleek uit 2009 en dicht, vandaar een nieuwe!
    Een topic voor mama's die HBO of WO gedaan hebben (of ermee bezig zijn), misschien kunnen we hier wat praktische tips en zo uitwisselen!:D

Ik ben een WO mama (Master Rechten), 27 jaar oud en mijn zoontje Daan is nu 3.5 maand. Ik kom uit Amsterdam maar we wonen nu in Den Haag omdat dat beter uitkwam met werk. Zodra de kans zich voordoet gaan we terug ;).

Binnenkort loopt mijn contract af en ik ben dus nu al een beetje aan het kijken voor iets nieuws. Maar wat valt dat tegen zeg! :$ Ik zou graag 3 dagen willen werken, alleen er bestaan bijna geen vacatures 'op niveau' voor 3 dagen. En 32 uur per week is toch echt te veel (vind ik).
    Ik ben dus heel erg benieuwd hoe jullie het doen met werk! ;)

2. Annanas

Annanas Actief lid

18 jul 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Zo, loopt storm ;)

Ik kan me niet voorstellen dat er echt niemand is die tips heeft mbt werk, misschien moet ik het bij een ander subforum proberen...

3. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Hier ook een hoogopgeleide bijna-mama (WO orthopedagoog) ik ben 25 jaar oud. Ik heb gekozen voor een baan op hbo niveau (in het onderwijs) omdat ik graag maar 2 dagen wilde werken en op WO niveau is dat gewoon niet mogelijk.
    Ik ben nu 29 weken zwanger van mijn eerste kindje en ik merk dat ik mijn werk nu uberhaupt veel minder belangrijk vind.. Wellicht wil ik ooit nog wel verder studeren, maar voorlopig even alle aandacht voor ons kleine mensje!

Ik vind het wel lastig hoor, deze keuzes, ik heb toch gestudeerd en dat heeft een hoop geld gekost en nu doe ik er weinig mee. Maar ja.. moeder worden is ook niet niks en kinderen opvoeden is ook erg belangrijk.

Ik kan je dus niet veel tips geven, ik ben niet echt een carrieretype.. dat blijkt.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik werk zelf als ambulant hulpverlener en dan is je aantal uren direct gelinkt aan een aantal clienten. Dat is dus gemakkelijk :) Er wordt wel van mij verwacht dat ik flexibel ben, dus zonodig meer uren draai, (gebeurt nogal eens als een client in crisis komt of als er een client is met een hoge indicatie of een client die nazorg nodig heeft).
    Maar een deel van mijn werk doe ik thuis, dus ik kan doorgaans mijn uren buitenshuis wel organiseren binnen de 2 dagen opvang en de papadag.

Een vriendin van mij is inmiddels gepromoveerd binnen rechten. Heeft nadat ze afgestudeerd was haar eerste kind gekregen en terwijl ze promoveerde haar tweede. Heeft bij gemeente en bij een subafdeling van het ministerie van justitie geloof ik gewerkt, (in het noorden van het land) en geeft inmiddels les op een hogeschool. Zij werkt 3-4 dagen, veel minder wordt idd lastig.
    Jammer, want ik heb dan weer een manager met 4 kids, (een vrouw dus :)), die al bij TNT heeft gewerkt in een hoge functie en roept dat dit allemaal prima te doen is in een parttime functie. Zij werkt tijdens schooltijden en in de avonden. Partner is geloof ik 1 dag thuis en dat is de dag dat ze wel tot 5 uur door kan vergaderen.

Ik hoop zelf -als we straks ons gezin compleet hebben- een eigen praktijk op te gaan zetten, (creatieve therapie beeldend vormen en/of pastorale counseling). Dan kan ik dus weer helemaal mijn eigen uren indelen en zal het gemakkelijker te organiseren zijn dan werken voor een baas :)

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik studeer nog, de master arbeids & organisatiepsychologie. Ik hoop eind dit jaar klaar te zijn en eindelijk aan het werk te gaan (binnen de HRM/P&O/verandermanagement). Ik wil na mijn studie 4 dagen per week gaan werken, omdat ik graag een baan op niveau wil waarin ik voldoende kan doorgroeien en ik inderdaad verwacht dat het met minder dan 4 dagen per week erg moeilijk gaat worden. Bovendien ben ik niet geschikt voor het thuis blijven en vind ik 1 dag per week alleen met de kinderen heftig genoeg. :) Ik ben nu ook 4 dagen per week met mijn studie bezig (3 dagen opvang, en man werkt 1 dag thuis --> het inmiddels redelijk populaire 4 om 4 model dus).

Ik woon trouwens ook in Amsterdam :D En ik word over een maandje 25.

6. Annanas

Annanas Actief lid

18 jul 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Ah, reacties! :D Ik dacht al dat ik vast niet de enige ben met dit dilemma (want dat is het toch wel, vind ik).

Promoveren heb ik inderdaad serieus overwogen maar ik vind onderwijs en doceren echt helemaal niets. En er is helaas geen mogelijkheid om te promoveren zonder lesverplichting. Ik ken ook een vrouw die tijdens haar promotie de eerste kreeg en tijdens de postdoc de tweede. Maar ja zij wilde het onderwijs en de wetenschap in en vond colleges geven juist heel leuk. En ik niet, dus die optie valt helaas af (terwijl het echt een goede optie zou zijn :()

4 dagen werken lijkt indd het minimum te zijn om iets van de grond te krijgen en niet te eindigen in een (veredelde) studentenbaan. Voor mij werkt dat helaas niet, ik vind die ene dag dus net teveel. Velen snappen dit niet en vaak moet ik me echt verantwoorden waarom ik toch echt geen 4 dagen wil werken. Jammer, alsof je als moeder louter thuis uit je neus zit te vreten of zo. :$
    Ik vind het dus erg knap van je, Yukl, dat je toch de 4 dagen in de planning hebt! :D Zelf vind ik 4 dagen studeren toch echt minder inspannend dan 4 dagen werken, maar dat ligt gewoon heel persoonlijk denk ik.

Verder ken ik trouwens wel vrouwen op goede posities die 3 dagen per week werken, maar dat zijn over het algemeen seniors die een adviserende functie hebben. Als junior (en dat ben je tegenwoordig echt jaaaaaren) kan je gewoonweg niet 24 uur werken, tenzij je dus ondersteunend bent en daar heb ik geen irritante moeilijke scriptie voor geschreven ;)

Pfff ik blijf het moeilijk vinden! Maar ja kennelijk is er toch echt een verplichte keuze tussen kids (3 dagen werken) en carriere (min 4 dagen werken) en is het toch minder makkelijk te combineren als men doet voorkomen.

7. Hester

Hester Niet meer actief

Check! Hier ook combi carriere en mama-zijn. Ik werk dus inderdaad 40 uur op 4 dagen sinds mijn zoontje geboren werd, dus heb wel één dag in de week vrij. Is voor mij tot nu toe goed te doen, zal wel drukker worden straks met 2 kindjes, maar minder uren werken is hier geen optie.

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ annanas: ik denk dat ik ook 4 dagen studeren minder inspannend vind dan 4 dagen werken, maar ik zeg daar toch ook niets over? ;) Wat wel redelijk hetzelfde blijft is dat ik mijn kinderen 4 dagen per week overdags niet zie (ik ben ook 4 dagen per week van huis. En die 4 dagen kan ik goed vullen omdat ik naast mastervakken ook bezig ben met een onderzoeksstage en mijn masterthese). En daar heb ik niet zoveel moeite mee, dus dat heuvel heb ik al genomen. Ik vind het wel spannend hoe ik het 4 dagen werken vind. Ik ben nu bijvoorbeeld vroeg thuis en op mijn mans thuisdag ben ik vaak ook niet een hele dag van huis. Wel kijk ik er naar uit om praktisch bezig te zijn in plaats van de hele dag artikelen te zoeken en te lezen ;)

Wat betreft jouw zoektocht naar een baan: kun je niet als zelfstandige aan de slag? Ik weet niet hoe het binnen jouw vakgebied zit, maar binnen die van mij is dat wel goed mogelijk.

9. yaika

yaika Actief lid

7 jul 2010
    215
    0
    0
    Ik ben op dit moment bezig met mijn master opleiding biologische psychologie en 26 weken zwanger van de eerste. Ik merk nu al met het zoeken naar een stage dat het heel erg moeilijk is om een part-time plek te vinden. Ik wil graag 3 dagen zeg maar 'uit' werken en vindt het dan geen probleem om nog 1 dag thuis te werken.

Ik hoop ook dat ik na mijn afstuderen een baan kan krijgen op mijn eigen niveau waar dit mogelijk is al zal dit wel moeilijk worden.
    Ik heb dan denk ik nog het 'geluk' dat ik alleen maar onderzoek wil doen en dus veel bezig ben met lezen en schrijven en dit opzich ook thuis kan doen. Ik hoop hierna ook nog te promoveren maar we zullen moeten kijken of dat nog kan.

Eerlijk gezegd vindt ik het een beetje zonde om onder mijn niveau te gaan werken aangezien ik eerst een hbo opleiding heb gedaan en ik dan het idee heb dat ik voor niks verder heb geleerd. Niks verkeerds over HBO overigens hoor maar denk niet dat het iets voor mij is. (is in mijn richting ook heel moeilijk)

10. Trees

Trees Niet meer actief

Ik ben hoog opgeleid en ik werk drie dagen. Ik heb een doctoraal pedagogiek en een master psychologie. Ik denk dat het in de zorg makkelijk is om een parttime baan te vinden op niveau.

Overigens ga ik in het najaar weer vier dagen werken, omdat ik wil meedingen voor een gz-psycholoogopleidingsplek. Wel met de volgende eisen, partner moet ook maximaal vier dagen werken en ik wil voor minimaal 3 uur per week een huishoudster. Persoonlijk lijkt het me heerlijk om drie dagen thuis te zijn waarin ik volop kan genieten van mijn dochter en me niet bezig hoef te houden met het huishouden. Net zoals Yukl ben ik niet gemaakt voor het thuiszitten met kinderen en daarnaast heb ik gewoon een hele leuke uitdagende baan. De combinatie maakt mij het meest gelukkig en volgens mij ook de meest leuke mama.

Ananas hoeveel werk je nu? Ik weet natuurlijk niet hoe het in jouw vakgebied is, maar binnen onze sector, vaak (semi)overheid, mogen ze werktijdverkorting bij een vast contract haast niet weigeren. Dat betekent wel dat je eerst 32 uur moet werken en pas later een dag minder.

11. Annanas

Annanas Actief lid

18 jul 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Ik zit elke dag toch een beetje te spieken op vacaturesites ;) maar het is nogal droef met juridische banen voor 3 dagen.
    Ja, tenzij ik dus via studentenwerk.nl of zo aan de slag ga, maar dan heb je ook een studentensalaris en dito sec arbeidsvoorwaarden. Grmbl. :x
    Ik heb nu nog een contract voor 32 uur (maar zit nog gedeeltelijk in de reitegratie, zwangerschaps/bevallingsgerelateerd). Dat loopt binnenkort (enkele maanden) af en dan moet ik toch echt al iets anders hebben. Voor 3 dagen :D

In de zorg lijkt het inderdaad makkelijker om een HBO/universitaire baan te hebben voor 3 dagen per week!
    Maar ja ik ben jurist (meester in de rechten maar geen advocaat), nog een starter met m'n 1.5 jaar werkervaring dus zelfstandig aan de slag zal moeilijk worden. Lastige is ook dat als ze in de vacature HBOrechten (of iets dergelijks) vragen, ik overqualified ben. Dus wil ik op niveau werken, dan is het haast onmogelijk om 3 dagen te werken, en wil ik 'onder niveau' in een HBO-baan werken dan heb ik eigenlijk een Master 'te veel'. Lastig lastig lastig :(

Maar goed waar een wil is, is een weg. Dus daar gaan we voor ;)

Ik vind het trouwens heel leuk om te zien hoe jullie ermee omgaan!:)

12. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

18 aug 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Vind je het zelf lastig om 'over qualified' te werken, of wordt je er niet op aangenomen. Het kan ook een eerste stap zijn om dit een aantal jaar te doen. Solliciteren op een HBO functie waar wat meer ervaring gevraagd wordt en zo je sporen verdienen.

Hier makkelijk praten. Ik heb een HBO opleiding (BE) en werk binnen een zorgorganisatie voor 3 dagen in de week. Uitdaging genoeg omdat de financiering binnen de zorg aan veel verandering onderhevig is, goed salaris, goede secundaire voorwaarden. Vind het zelf ook een schot in de roos want met een bedrijfseconomische opleiding is parttime werken ook geen veel voorkomende keuze, en dat ook nog dicht bij huis.

13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ik heb een master in information technology en werk in de IT. Mijn werkgever vond het goed dat ik 3 dagen ging werken.. dus dat heb ik ook meteen gedaan.
    Ik moet wel zeggen dat ik er moeite mee heb. Ik kan mijn werk gewoon minder goed doen dan voorheen, ik ben minder goed op de hoogte van de situatie in mijn project.. taken hebben een te lange doorlooptijd voor ik ze eindelijk kan afhandelen.. ik mis verhalen uit de wandelgangen...
    Nou ja de lijst met nadelen is eindeloos :) Maar als ik eenmaal thuis ben met mijn kereltje dan ben ik weer heel gelukkig dat ik maar 3 dagen werk. Ik kijk het nog even aan, misschien als ik stop met borstvoeding dat ik dan weer meer wil gaan werken... maar ik wil voorlopig nog niet stoppen :)

14. jmama

jmama Lid

16 feb 2011
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk wel 4 dagen (hbo/wo niveau). Ik vind het meevallen. 28 uur zou nog beter zijn. Ik heb een tijdje 3 dagen gewerkt toen ik ouderschapsverlof had, maar de band met mijn werk werd wel heel slapjes. Met vier dagen gaat dat wel goed. En ik vind drie dagen weekend ook al heerlijk. Mijn dochter gaat om half acht naar bed, dus ik heb het idee dat ik haar best nog veel zie. Maar daar vind iedereen zijn eigen balans in. Misschien is het een idee om een baan voor 32 uur te zoeken, je kan dan altijd na een jaar ouderschapsverlof opnemen, voor een dag in de week een jaar lang. Of eventueel minder gaan werken. Als je eenmaal een leuke baan hebt valt er in elk geval in sommige sectoren wel in overleg minder te werken, of bijvoorbeeld nog een paar uur in de avond. Je kan er ook voor kiezen om je huis schoon te laten maken door iemand, zodat je wel 32 uur werkt, maar als je thuis bent er echt voor je kind bent en niet ook nog het hele huishouden moet doen.

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier heb ik er totaal geen last van. Ik werk in het mbo, dus dat is parttime prima te doen. Ik zou nog wel een wo studie willen gaan doen, maar nu met een kindje (en straks twee) wordt het wel lastig om een studie te volgen ben ik bang, dus dat wil ik pas over een jaar over 4/5 gaan doen.

16. Zussie

Zussie VIP lid

10 mrt 2011
    5.963
    2
    0
    Verpleegkundige
    Hallo allemaal,

Ik heb een afgeronde HBO-opleiding en studeer nu Gezondheidswetenschappen, naast mijn baan van 24 uur in de week. Ik ben nu 24 jaar en man en ik willen graag een kindje. Ik zou in september aan mijn 1-jarige master kunnen beginnen, maar denk dat ik dat een jaartje uitstel gezien onze kinderwens. Ben wel vastbesloten het jaar daarop alsnog de master te gaan doen. Ik stuit op veel onbegrip uit mijn omgeving, iedereen vindt maar dat ik eerst de studie af moet maken en een goede baan moet vinden, een groter huis moet kopen, etc. etc. Mijn kinderwens is echter veel groter dan de wens van een groot huis en een nieuwe auto. En dat anderen het niet zien zitten te studeren met een kleintje betekent niet dat ik het ook niet kan. De gezondheidszorg is inderdaad een sector waar je nog parttime banen hebt op WO niveau, gelukkig, want tenzij het echt niet anders kan ben ik van plan mijn hele leven 24 uur te blijven werken :eek:p ik vind het een fantastisch aantal uren!

17. moi89

moi89 Bekend lid

14 okt 2010
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het erg lastig om 'aan kinderen te beginnen'. Ik zit nu in mijn laatste jaar van mijn bachelor biomedische wetenschappen. Volgend jaar hoop ik mijn 2 jarige master te gaan doen. Maar dan? Ik zou erg graag daarna aan kinderen willen gaan denken, maar ook zou ik erg graag willen promoveren. Ik denk dat die combinatie niet heel handig is. Ik ben nog vrij jong, maar jong moeder zijn lijkt me ook fantastisch. Gelukkig heb ik nog wat tijd om er over na te denken.

18. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Tja, dus ik vraag me af wat je uiteindelijk aan die hoge opleiding hebt als je graag kinderen wilt. De combi valt erg moeilijk te maken omdat je nu eenmaal in hogere functies bijna niet parttime kunt werken. Daarom ben ik dus gewoon gestopt met de hbo opleiding. Heb werk op hbo niveau maar wel lekker maar 2 dagen in de week. Salaris hetzelfde maar zonder papiertje, die heb je tegenwoordig toch ook niet echt meer nodig. Als je gewoon een tijdje meeloopt met de functie zie je het allemaal vanzelf wel.

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Waarom zou dat niet kunnen, promoveren en kinderen? Mijn man heeft een AiO die nu net een jaar bezig is en zwanger is. Ze gaat dus straks met verlof en daarna komt ze terug voor 4 dagen per week. Ze rekt haar AiO traject dus wat uit, bovendien is thuiswerken eerder regel dan uitzondering op zijn afdeling.
    Mijn bovenbuurvrouw promoveert in haar eigen tijd. Dat is wel een stukje zwaarder, ze deed het naast haar baan van 32 uur per week maar is vanwege de druk gestopt met werken en richt zich nu op het promoveren. Maar niet onoverkomelijk. Na overspannen thuis te hebben gezeten, heeft ze dus haar baan opgezegd en straks gaat ze freelancen naast het promoveren.

Verder: ik vind de combinatie studie en kinderen in combinatie met opvang en een flexibele man een eitje :) Ik had dezelfde bezwaren als jij, maar besloot er toen gewoon voor te gaan. Ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Straks gaan mijn kinderen al naar de basisschool en heb ik mijn hele carriere nog voor me. Tijd zat hoor als ze op de basisschool zitten ;)

20. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @moi89 mijn afstudeerbegeleidster probeerde me destijds over te halen AIO te worden met als argument dat ik dat zo goed zou kunnen combineren met het moederschap :) Het hangt denk ik een beetje van je studierichting af. Als van je verwacht wordt dat je 8u p dag in een lab rondhangt is het misschien lastiger ja.

@tjessia hmm ik heb mijn papiertje toch echt wel nodig hoor, hangt misschien van je werkgever af.. maar afgeronde wo-opleiding is hier een vereiste

Deel Deze Pagina