Waarom lange wachtlijsten in ggz zorg?

Discussie in 'De lounge' gestart door bunchy, 30 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.429
    480
    83
    er is veel over gesproken maar wie kan het mij simpel uitleggen?
    Waarom zijn er wachtlijsten, gaan instanties failliet?
     
  2. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik heb er mee te maken gehad helaas, met puber, ik denk dat het komt omdat er zoveel kinderen/mensen hulp nodig hebben. Er zijn gewoon domweg niet genoeg professionals die hun kunnen helpen.

    Tegenwoordig is overal een tekort aan, van juffen tot apothekersassistentes tot jeugdwerkers.
     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.999
    25.441
    113
    Geld.
    De ggz kost een hoop maar brengt niets op dus er wordt minimaal verzekerd en gesubsidieerd.
     
  4. Lynne182

    Lynne182 Bekend lid

    7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Volgens mij omdat er veel meer vraag naar is en minder aanbod? Dus veel mensen hebben hulp nodig en minder mensen zijn er voor beschikbaar om die te geven.. En dan moet je dus wachten. Tenminste dat lijkt me de meest logische?

    Wij wachten ook heel lang op van alles daar. En zitten nog te wachten... En dan krijg je een eindelijk een intake na meer dan 8 maanden en is het, ja behandeling start pas over maand of 6 a 7 maanden... Voor je het weet ben je ruim anderhalf jaar verder..
     
  5. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Tekort aan personeel. Alleen al van psychiaters gigantisch te kort. En zonder een hoofdbehadelaar (bijv psychiater) mag een andere behandelaar niet behandelen aangezien die geen eindverantwoordelijkheid mag dragen.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het wordt -gelukkig- in Nederland steeds meer geaccepteerd als je psychische hulp nodig hebt. Je wordt niet meer meteen gezien als 'gek' of een 'aansteller'. Dus de vraag neemt toe.
    Er zijn alleen niet genoeg behandelaars om aan die vraag te voldoen. Met name voor de zware ondersteuning, krijg ik de indruk. Bij de lichtere ondersteuning valt het hier in de regio nogal mee.
     
  7. Lorena86

    Lorena86 Bekend lid

    7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Mijn man wacht al bijna 2 jaar.....
     
  8. Lynne182

    Lynne182 Bekend lid

    7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Ja ik vind dat wachten ook echt absurd. Maar je doet er zo weinig aan helaas..
     
  9. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Mag ik vragen op wat voor een behandeling hij wacht? Want zelfs voor GGz is dit een absurde wachttijd. Ik ben zelf GZ psycholoog dus ben erg benieuwd.
     
    Iertje81 en Syane vinden dit leuk.
  10. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    De wachttijden hebben te maken met verschillende factoren. Afhankelijk of het jeugd of volwassenen GGz is.
    - de zorgverzekering betaald gigantisch weinig per cliënt. ( volwassenen zorg)
    - er is een te kort aan personeel, vooral GZ-psychologen, klinisch psychologen en psychiaters, die eindverantwoordelijke mogen zijn. Deze eisen dus hoog salaris, maar doordat de zorgverzekering zo weinig betaald draaien instellingen haast verlies.
    - de zorgverzekeringen eisen veel administratieve handelingen rondom cliënten. Hierdoor kun je per behandelaar minder cliënten zien. Tijd wat niet naar cliënten gaat zorgt voor langere wachttijd.
    - in jeugd ggz bepalen gemeentes of jongeren behandeling krijgen. Daar is vaak het geldpotje halverwege het jaar al op.
    - doordat wachttijden oplopen zijn mensen er slechter aan toe als ze behandeling krijgen, hierdoor duurt de behandeling ook langer wat weer zorgt voor langere wachttijden.
     
    Kolibrie vindt dit leuk.
  11. Lorena86

    Lorena86 Bekend lid

    7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    #11 Lorena86, 30 dec 2019
    Laatst bewerkt: 30 dec 2019
    O.a ptss , maar heeft een rugzak van 18 jaar ellende
    Psycholoog kan hem niet verder helpen , intake gehad bij psychiater bij ziekenhuis maar is in februari al 2 jaar geleden . Tot heden nog steeds geen afspraak :( ja tot 2 x toe hebben ze een afspraak willen maken middels video bellen dus vanuit de woonkamer maar dat is geen optie
     
  12. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Misschien kan ik meedenken over een andere plek? Wat is z’n klacht
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  13. Kanarie

    Kanarie Fanatiek lid

    14 mrt 2014
    1.513
    1.555
    113
    Zuid-Holland
    Bureaucratie, lijkt mij ook wel een puntje.

    Ikzelf krijg medicatie voorgeschreven van de psychiater, omdat het nog niet bij de huisarts kan (nog aan het instellen).
    Omdat ik medicatie krijg moet ik ook op gesprek bij een verpleegkundige om evt. andere problemen te bespreken, die heb ik niet. Maar ik mag er niet mee stoppen want dan krijg ik geen medicatie meer via de psychiater.

    Dus, zo zie ik het, houd ik een keer per maand een half uur bezet voor iemand die wel een behandeling nodig heeft.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Lorena86

    Lorena86 Bekend lid

    7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Ik stuur je even een pb
     
    Flamingo1990 vindt dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Meer vraag dan aanbod denk ik. Ik geloof ook dat mensen nu eerder hulp durven zoeken dan jaren geleden (meer taboe).

    Voor kinderen is bij ons gelukkig geen echte wachtlijst.
     
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Misschien ook regiogebonden? Hier in de omgeving hoor ik meestal dat men binnem 3 mnd terecht kan voor hulp.

    En daarnaast ook veel bureaucratie. Mijn moeder heeft 7 gesprekken gehad met diverse mensen voordat ze bij de juiste instantie terecht kwam. Het gekke is dat de arts op gesprek 1 al aangaf waar ze 'eigenlijk' naar toe moest, maar hij kon haar niet direct doorverwijzen. Dus bij instantie B,C en D intake-doorverwijsgesprek gehad puur om op intakegesprek te mogen bij de arts E welke al tijdens het eerste gesprek was genoemd.

    Ze heeft dus 6uur aan zorgbudget 'verspild', en nog zoveel aan administratieve afhandelingen, want ze heeft 3x dezelfde vragenlijst moeten invullen.
     
  17. Lynne182

    Lynne182 Bekend lid

    7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Hier is het voor onze oudste dochter en daar wachten we dus ook nog steeds.
     
  18. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.542
    1.895
    113
    Ik herken het hoor, mijn moeder moet 8 maanden wachten op een diagnose voor autisme. Ze heeft al gevraagd of ze eerder terecht kan want het gaat echt niet meer, maar ze werd gewoon weg gestuurd.
     
  19. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.380
    6.921
    113
    Vrouw
    Ik sta nu ook op een wachtlijst van 4 maanden voor een intake gesprek. Geen idee hoe lang ik daarna nog moet wachten voor het vervolg.
     
  20. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Bij ons heeft de ha toen kordaat ingegrepen en toen kon ik binnen een week bij een psycholoog terecht met haar. Die had aan 30min genoeg voor een directe plaatsing in een speciale inrichting. Zucht, wat was dat een vreselijk verdrietige tijd. Gelukkig is ze mega goed geholpen, echt respect voor die mensen.

    Hopelijk heeft jou dochter ook snel hulp, niets zo erg als een kind wat jezelf niet kan helpen <3
     

Deel Deze Pagina