December kind van 5 jaar extra kleuteren of naar groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door spriet, 23 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Dochter is aan de ene kant toe aan groep 3 en geeft dit ook aan maar ze kan soms ook erg haar eigen gang gaan.
    Ze is van karakter nogal eigenwijs en gaat graag haar eigen weg en ook mag ze graag de grenzen opzoeken en overheen gaan.
    Ze is wel een pienter meisje, dat naar wij denken en de juf ook meer kan maar niet laat zien.
    Ik vind het een spannende keuze straks is een jaar groep 2 toch beter of juist niet en gaat ze dit gedrag uit verveling misschien meer vertonen.
    Juf zegt ook ene kant moet ze groep 3 aan kunnen maar het kan lastig worden als ze continu haar eigen gang wil gaan.
    Ervaringen en meningen gezocht?

2. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Dit is zo verschillend per kind. Maar als er maar enkele twijfel is, zeg ik blijven in groep 2. Er is genoeg uitdaging bij de kleuters te vinden met het materiaal uit de groep. Lezen en rekenen hoeft dan echt nog niet.

Het ene kind vindt het geweldig om in groep 3 een eigen tafel te hebben, een ander kan geen moment stilzitten.

Hoe sterk is ze sociaal? Als decemberleerling hoor je altijd bij de jongsten, kan ze dat aan?

Het blijft lastig dat we niet in de toekomst kunnen kijken!

Kijk niet naar cognitieve vaardigheden, maar haar sociaal-emotionele ontwikkeling!

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Onze dochter van december 2011 gaat volgend jaar naar groep 3, maar dat is hier op school wel uitzonderlijk en zij is echt de jongste van de haar jaar. De meeste herfstkinderen gaan nog een keer naar groep 1.
    Ik had haar liever nog een jaar laten kleuteren, maar dit jaar groep 1 was voor haar echt geen optie geweest, ivm haar motivatie.

Mijn zoontje ook een slim mannetje is van begin februari en heeft dus wel 2.5 jaar gekleuterd en hem heeft dat echt wel goed gedaan en was dit jaar echt klaar voor groep 3.

4. tassie1980

tassie1980 Actief lid

1 jul 2011
    473
    52
    28
    beilen
    Hier ook een december kindje die naar groep 3 gaat.vorig jaar was de twijfel groep 1 blijven of naar groep 2.Mika loopt flink voor op de kindjes van groep 2 maar vorig jaar emotioneel sociaal wat zwakker..Hij heeft in de zomerperiode zo'n groei doorgemaakt dat de juf geen problemen ziet dat hij straks naar groep 3 gaat..Juf moet zelfs met de nieuwe juf om tafel voor extra uitdaging.Vereiste is wel een poosje stil te kunnen zitten en concentreren.Groep 3 is een erg intensief jaar waar ze basisleren lezen schrijven etc..tja en altijd zal hij de jongste zijn maar ga er vanuit dat ze er later wel komen.Juf benoemt wel dat wij ook goed naar zijn gedrag thuis moeten kijken bijv snel boos ineens erg stilletjes etc dat kan betekenen dat hij teveel druk op school ervaart of juist verveling.Luister naar jouw gevoel en kijk naar het kind.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Is je eigen gang gaan fout dan? :D Nee, ik begrijp het wel, maar aan de andere kant vind ik een beetje 'eigenheid' en eigenwijsheid altijd wel erg prettig... En de vraag is of dat verdwijnt met een jaar extra kleuteren...? Ik denk dat dat ook deels karakter is. Als ze cognitief toe is aan groep 3 en het sociaal en emotioneel ook aan kan, dan zou ik het gewoon doen.

Wat wil ze zelf? Ik denk dat je haar ook best uit kan leggen dat je op school soms echt naar de juf moet luisteren, zeker in groep 3. Natuurlijk maak je als ouder en leerkracht uiteindelijk de beslissing, maar ik denk dat je het best met haar kunt bespreken. En nee, ze weet niet volledig wat het inhoudt ed, maar dan wordt ze zich wel gedeeltelijk bewust van bepaalde dingen.

Misschien kan het beslissingsmoment ook nog wel iets uitgesteld worden om te kijken hoe ze zich de komende tijd ontwikkeld? En dat de juf dan ook met bepaalde doelen heel gericht aan de slag gaat tot die tijd?

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier gaan alle kinderen over die tm december jarig zijn + 2 kinderen van januari.

Nu inmiddels in groep 4 en al die kinderen doen het gewoon prima. Helemaal geen sprake van al die doemverhalen die ik hoorde van scholen die het 'oude' beleid nog hanteren.

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Maar waarom 'versnellen' als het niet nodig is? Dat jaar wat je nu 'wint' mag je later extra werken. Dan gun ik mijn dochter liever een jaar extra kleuteren. Helaas is het voor haar geen optie, maar zoon had met 2.5 jaar kleuteren een stevige basis (vooral sociaal emotioneel) voor groep 3 en gaat daar als een speer.

Hier hoor ik juist steeds meer scholen die toch weer voor langer kleuteren kiezen en minder snel door laten stromen, maar geen idee of dat representatief is.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Een decemberkind dat naar groep 3 gaat versnelt niet...

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Net zo min dat het blijft zitten als het nog een jaar kleutert trouwens... Er is geen harde grens meer. ;)

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    De inspectie ziet het als versnelde herfstkinderen.

Hier op school zien ze trouwens wel zo, maar dat wisselt inderdaad per school. Ze is van groep 0 gelijk doorgegaan naar 2.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Dan moet inspectie ook een harde datumgrens stellen. ;) Er moet voor zo ver mogelijk bij voorkeur 8 aaneengesloten schooljaren basisonderwijs worden gevolgd. Dat is natuurlijk alleen mogelijk voor kinderen die precies in de zomervakantie geboren zijn. ;) Alle andere kinderen maken of meer dan 8 jaar of minder dan 8 jaar. ;)

12. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben ook een decemberkind en hij gaat nog een jaar naar groep 2. Hij doet het op alle fronten prima maar we denken dat zijn schoolcarrière makkelijker wordt als hij niet altijd de jongste zal zijn maar juist bij de oudere zal horen. Een jaar extra ervaring. Uit onderzoeken komt ook naar voren dat kinderen die wel doorgaan naar groep 3, vaak in het VO op een lager niveau uitkomen omdat ze altijd de jongste zijn geweest, iets onrijper, en daardoor vaak toch iets meer moeite hebben om hun potentieel te behalen. Daarnaast zou hij dan 11 jaar zijn als hij naar het VO zou gaan. Voor sommige kindjes waarschijnlijk ook prima, maar ik geef hem liever wat meer bagage en ervaring mee voordat hij echt gaat leren.

Het is een persoonlijke keuze die ook erg afhankelijk is van het kind en zijn of haar ontwikkeling, maar dit is in ieder geval onze overweging geweest.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier gaan in principe alle kinderen t/m 31 december door, tenzij er reden is om het niet te doen. In iedere klas zitten wel 1 of 2 kinderen 'najaarskinderen' die langer gekleuterd hebben en in iedere klas zitten er ook 1 of 2 die dat niet gedaan hebben. Maar hier zijn ze ook relatief makkelijk met versnellen, in de meeste klassen zitten dus ook wel 1 of 2 kinderen die korter gekleuterd hebben. En er zitten ook in iedere klas wel 1 of 2 kinderen die een keer zijn blijven zitten. Heel divers dus. :D

14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Dit was inderdaad ook voor ons de reden waarom wij vorig jaar erg getwijfeld over hebben over de overgang naar groep 2.

Nu had ze in groep 0 weinig aansluiting in de klas en we zagen haar motivatie steeds minder worden, vandaar adviseerde school ons om haar over te gaan te laten naar groep 2.
    Helaas zit ze nog steeds niet echt lekker in haar vel en is haar motivatie ook niet optimaal. Ik hoop dat het volgend jaar in groep 3 beter gaat, maar als ik zie hoeveel ze nu al meepikt van haar broer.... :(

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    We hebben hier die discussie ook met juf. En van beide kanten twijfel over de ideale aanpak.. Hij zit nu in een 1/2 groep.
    Hij kan cognitief nu wel mee met de groep 2 kinderen, rekenen ruim, lezen begint ook al te komen.

Alleen is hij soms nog erg eigenwijs en dwars. Juf noemde dat typisch kleuter en een reden om hem in groep 2 te zetten volgend jaar. Ik weet alleen dat hij al eigenwijs was sinds zijn geboorte, het is gewoon een karaktertrek. En dan zie ik dat niet opeens verdwijnen als hij in groep 2 blijft. Misschien wordt het zelfs nog erger als hij geen uitdaging krijgt.

Maar we hebben voor nu een goede oplossing: Groep 2 moet eerst een werkje doen (letters, cijfers, sorteren, etc) en daarna mogen ze gaan spelen. Mijn jongste doet dat nu ook mee. Als hij dat gewoon goed oppikt, en daar lijkt het op, dan ik de kans op groep 3 volgend jaar wel groter.
    Hij komt dan in een 3-4-5 groep terecht. Dan is hij in het begin echt wel een kabouter. Maar in groep 4 en 5 is hij ook niet de jongste van de klas. Dus het eens per 3 jaar dat hij een jaar de jongste is. Dat scheelt bij onze overweging.

Mocht hij het niet halen om zolang stil te zitten qua werkjes en teveel behoefte hebben aan het spelen, dan komt hij in groep 2 en gaat juf materiaal van groep 3 ophalen. Evt zou hij dan groep 3-4-5 in 2 jaar kunnen doen.. We hebben hier nog wel wat extra opties dus..

16. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Vooralsnog besoten dat zoontje in groep 2 blijft. Qua kennis/leren zou hij makkelijk naar groep 3 kunnen maar hij mag wel wat steviger in z'n schoenen staan, is erg onzeker...hij zal dan ook altijd de jongste zijn en als één van de oudere voelt hij zich misschien groter en zekerder.

Hier zeggen ze ook dat wanneer hij wel naar groep 3 gaat versnelt is, nu maakt hij zijn kleuterperiode gewoon af.

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.733
    113
    Dat is vaak een lastige beslissing. Ik was als kleuterjuf altijd blij als bij een kind heel duidelijk was of het toe was aan groep 3 of als het beter was om nog een jaartje te kleuteren.
    Ik ben in principe voorstander van lang kleuteren. De basis wordt in de kleutergroep gelegd voor de verdere schoolcarrière en een kind heeft veel baat bij een goede basis. Maar tegelijkertijd zijn er natuurlijk altijd kinderen waarbij het juist wel verstandig is om door te gaan naar groep 3.

Mijn jongste dochter is van december. We hebben haar groep 1 'over' laten doen. Het was bij haar al snel duidelijk dat lang kleuteren de beste optie was. En dat zelfs groep 2, waar toch al iets meer van de kinderen werd verwacht, te snel voor haar zou gaan. En dat is goede beslissing gebleken.

Ik zou iig de cognitieve ontwikkeling niet alleen bekijken bij het overgaan naar groep 3. Een beetje goede kleuterjuf kan nog veel uitdaging bieden in groep 2.
    Sociaal-emotionele ontwikkeling is minstens zo belangrijk. Ik zou goed met de juf bespreken hoe ze er op dat gebied voorstaat. Dat omvat natuurlijk veel punten, dus is het handig om te kijken waar haar sterke en zwakke kanten liggen. Eigenwijsheid alleen lijkt mij overigens geen reden om een kind langer te laten kleuteren. Want dan kan je sommige kinderen altijd wel in de kleutergroep laten ;)
    En verder zijn er ook kinderen die juist veel baat hebben bij de structuur die groep 3 biedt: eigen plekje, vaste routines, duidelijker wat voor werkjes ze moeten doen, etc.

18. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Het is echt zó verschillend per kind.
    Q zit nu in groep 3 maar kan qua stof en sociaal emotioneel beter mee met groep 4, ze speelt in de pauzes dan ook het meeste met de meiden uit groep 4. In de klas werkt ze heel veel alleen omdat ze ver voor ligt op de stof die zij behandelen. Ondanks dat ze van mei 2010 is, was het voor haar beter geweest eerder naar groep 3 te gaan.
    Neefje is van eind januari 2011 en is dit schooljaar versneld naar groep 3 gegaan. Hier zit hij op zijn plek sociaal emotioneel gezien, maar ook hij krijgt uitdagender werk.
    Ander neefje is van november 2009 en zit nu ookin groep 3. Ook hij kan super goed mee komen, zowel sociaal emotioneel als didactisch.

Zo zie je dat het echt per kind zo erg kan verschillen. Je moet dus echt naar je kind kijken, wat zegt de juf, wat denken jullie en wat wil je dochter.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Niet dat ik jullie keuze afkraak, heb zelf om die reden de oudste ooit ook groep 2 nog een keer laten doen. Maar hij is nu 9 en nog steeds onzeker. Logisch ook, want en jaar langer kleuteren verandert je karakter niet.

Ts als je kindje het goed doet zou mijn reactie zijn door laten gaan. Hier 2 van september. 1 heeft een jaar langer gekleuterd en verveelt zich sindsdien. De ander is doorgegaan en daar gaat super. Hier dus geen goede ervaringen.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het ligt eraan, als zij als de enige december kindje gaat kan ze straks wel problemen krijgen op gr6 etc. maar als er meerdere zijn dan is het prima. ze merken daar niets van qua inhoud en leren zitten en werken etc heb ik gemerkt. maar als ze de kleinste is en zo blijft balen ze heel erg van(mijn ervaring met zoontje)in de loop van de tijd.

Deel Deze Pagina