December maand financiën

Discussie in 'De lounge' gestart door Blackey, 4 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Kerst en Oud & Nieuw plus verjaardag oudste worden hier altijd héél uitgebreid gevierd, meestal vliegen er ook vrienden van ons over. Veel lekker eten, veel cadeau's, leuke uitjes tijdens de vakantie en wat extra etentjes en feestelijke kleding. Kortom, kost een kapitaal allemaal maar hoeven er gelukkig niet voor te sparen. Vroegah betaalde we de extra uitgaven van de spaarrekening, je weet tenslotte al het hele jaar dat December een dure maand is dus logisch om er dan voor te sparen als je krap zit. 💡💡

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Aangezien het voor ons echt een maand Is die hard in de papieren loopt verdeel in de kados over 4 maanden Is dan ook nog wel 500 euro maar Is geen klap in het budget van december.
    Verder zorgen we dan we spullen hamsteren in de loop naar december zoals luxe broodjes en vlees etc etc.
    Ik probeer alles te spreiden zodat het niet een aanslag Is.

3. Koon

Koon Niet meer actief

Misschien hebben we na dit jaar een verjaardag in december, ik ben namelijk 03-01 uitgerekend. Dan wordt het een wat duurdere maand.
    Maar verder doen wij niet zo veel geks.
    Sinterklaas kostte zo'n €60,- incl schoencadeau's en snoepgoed.
    Met kerst hebben wij geen nieuwe outfits en 7 gangendiners nodig. Geven we niks om. Idem met oud en nieuw. Beetje vuurwerk, een lekker wijntje en een zak oliebollen en wij zijn blij!

4. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Wij hebben wel wat apart gezet voor deze maand. Vooral omdat onze dochter 1 wordt. Wij vieren daarnaast Sinterklaas en kerst. Mijn vader is in december jarig en we gaan ieder jaar aan het eind van het jaar met de hele schoonfamilie een week op vakantie. Voor deze vakantie sparen wij trouwens ook het hele jaar. Het is een hele dure maand voor ons, maar ik krijg een 13e maand en mijn vriend heeft veel bijverdiend de afgelopen maanden en dit geld apart gehouden. Denk wel dat we in januari wel heel rustig aan moeten doen.

5. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Hier naast de Sint en Kerst (beide met cadeaus), ook zowel de verjaardag van mijn vader en mijn schoonvader en nog 2 andere verjaardagen en daarnaast houdt mijn vriend erg van vuurwerk, dat is echt hetgeen hij naar uitkijkt. Daarnaast geven we in december altijd meer geld uit aan boodschappen, zien het echt als een verwen maand. We letten hierbij dus ook niet zo op het geld, we accepteren gewoon dat het een dure maand is. Wel krijgen we deze maand de teruggave van onze energierekening terug en met beide salarissen een soort van 13de maand. Dus aan het eind van de maand komt er altijd nog meer binnen dan we hebben uitgegeven, dus dan kan het gelukkig ook.

6. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Dit is ook ongeveer mijn instelling :) Ik hoef niet noodzakelijk op het geld te letten, maar ik vind het niet nodig kinderen te overladen met veel, dure, of erg grote cadeau's. Zeker niet meerdere gelegenheden achter elkaar in december.

Mijn extra kosten in december:
    15 euro aan Sinterklaascadeau's voor dochter (ook van Kinderdagverblijf 1x, vriendin 2x, ook nog kleine cadeau's gehad)
    20 euro Kerst cadeau's (voor mijn moeder en vader), gourmetten bij ouders, en dochter krijgt van ouders 2 cadeuatjes en van broer 1x, en ik krijg een cadeau van 40 euro er voor terug wat ik anders zelf zou kopen dus maak ik 20 euro winst :p
    10 euro aan oliebollen door de maand heen, zo lekker :D
    10 euro oudjaarsavond. Vier het bij vrienden, of paar vrienden hier thuis, maar iedereen neemt dan altijd wat mee (de 1 oliebollen.appelflappen, ander champagne, ander klein beetje vuurwerk) dus kosten verdeeld hooguit 10 euro

Totaal heb ik dus 15 euro extra kosten in december. Verwaarloosbaar. En toch een leuke maand met sinterklaascadeau's, kerstcadeau's, gourmetten, oliebollen en oudjaarsavond :)

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Wat normaal is om uit te geven? Bedragen die binnen jullie budget passen. En hoeveel dat is, dat kun je alleen zelf bepalen.
    Ik bedoel dat niet rot hoor, maar wat heb je eraan om te weten dat er mensen zijn die honderden euro's per kind uitgeven, als jijzelf in totaal 50 kunt besteden?

8. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Hier is december ook een duurdere maand, maar we geven niet meer uit dan we willen/kunnen missen.

Doordat we in december (in de week van kerst) altijd lekker een weekje op vakantie gaan (meestal Zuid-Duitsland) zijn we sowieso al een flink extra bedrag kwijt.
    We zetten maandelijks een bedrag op onze spaarrekening en ik ontvang in december een 13e maand en mijn man een flinke winstuitkering. Een deel daarvan gaat naar onze beleggingsrekening en het andere deel dus voor de extra uitgaven.

Vuurwerk kopen we overigens altijd in Duitsland (alleen sierpotten) en dit doen we altijd samen met vrienden waarmee we ook oud en nieuw vieren.
    Met Sinterklaas doen we niet te gek, ik gok zo'n 125 euro per kind.
    Met kerst kopen we voor iedereen een mooi boek en voor elkaar vaak een sieraad.

Al met al geven we dus toch wel veel uit. Ik denk wel circa €2000, maar we zetten ook genoeg opzij gelukkig.
    Ik zou het niet uitgeven als ik vervolgens in januari dan op een houtje zou moeten bijten, dan maar een vakantie minder.

9. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik heb koopzegels gespaard bij de AH en heb volgende week 4 boekjes vol dus iets meer dan 200 euro wat ik voor de kerstcadeaus voor familie en onszelf gebruik

Sinterklaas heeft zo'n €55,- gekost.
    Kerst zitten de cadeaus voor dochter nog niet bij maar dat zal op een euro of 100 komen. Was niet mijn bedoeling maar ik wil haar een goede loopfiets geven en die zijn prijzig. Daarnaast nog 2 kleinere dingen.
    Met kerst eten we beide dagen bij ouders / schoonouders dus dat scheelt.

Oud en Nieuw zijn we thuis met z'n drietjes. Wat extra kosten aan lekkere dingen en het pension voor de hond à 45 euro😅 omdat ze echt niet met vuurwerk om kan gaan.

Na Oud en Nieuw is onze dochter jarig en haar cadeau komt op zo'n 100 excl. verjaardagsaankleding en eten.

Behoorlijke bedragen dus maar voor ons wel te doen. We doen het alsnog in januari rustiger aan. Volgend jaar heb ik weer meer koopzegel boekjes vol (ik was nog niet zo lang begonnen) en dan is het waarschijnlijk helemaal fijn om alle spullen te kopen ;)

10. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    mag ik vragen wat een honden pension voor voordeel heeft? vuurwerk horen ze dan toch nog steeds?

ik heb me hond dan liever thuis veilig in een vertrouwde omgeving bij ons! zelf ben ik niet zo gek van vuurwerk dus ik kijk liever vanaf binnen.

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    #31 Lief of Stoer, 5 dec 2015
    Laatst bewerkt: 5 dec 2015
    Ik zet vanaf augustus al maandelijks 50 euro opzij van ons maandbudget voor de variabele uitgaven. Misschien ga ik dit wel maandelijks doen en dan wat minder. Het is nu best een aanslag. Gelukkig hebben we er sinds kort geen 2 meer in de luiers, maar nog eentje :)

Alle kindertjes (incl. neefjes en nichtjes) krijgen ca. 15-20 euro p.p aan kadootjes en we trekken nog een lootje met de volwassenen, nog 2x 30 euro. Dit jaar ook 1e kerstdag bij ons met familie, dus nog extra boodschappen.

De 13e maand wordt volledig gespaard :) en aan aparte kerstkleding ofzo doen we niet.

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier een dure maand. We gaan op vakantie, vieren daar kerst. Sinterklaas natuurlijk. En we kopen ook altijd wel vrij veel vuurwerk.
    Ach ja. Januari en februari zijn weer van die rustige maanden.

13. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Hier is t ook altijd een dure maand maar we doen niks bijzonders alleen extra uitgeven. We hoeven er gelukkig niets voor opzij te zetten of ergens op te letten omdat we altijd spaargeld hebben. Eind december krijgen we ook beide een dertiende maand dus dan is t spaargeld ook weer dubbel en dwars aangevuld.

Wij geven uit in december:
    - 4 verjaardagen maar daar doen we binnen de familie niks aan. Dus alleen mijn nichtje. Dat was 50 euro
    - Sinterklaas schoenkadootjes en pakjesavond: ongeveer 250/300 euro voor mijn zoontje, en voor mijn ouders en onszelf alleen pakjesavond ook 250 bij elkaar.
    -kerst: 1 dag schoonouders en dat betalen zij. Kadootjes voor iedereen en dat kost ongeveer 50/75 euro.
    -kerst: bij eigen familie delen we de kosten omdat we met veel zijn. Zal zo'n 75 euro zijn. En kadootjes voor de kinderen zo'n 75 euro.
    - oud en nieuw altijd bij ons incl vuurwerk zo'n 200 euro.
    - extra: 3/4d echo schoonzus en zwager 115 euro.
    Je kan t natuurlijk zo gek maken als je wilt en wat past bij je buget.

14. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

- Hier voor Sinterklaas zo'n 250,- uitgegeven (waaronder een wishbonebike, pyjama en vest voor mijn zoontje, dus of dat nou voor Sinterklaas komt of op een ander moment maakt ook niet uit.)
    - €100,- voor kerstshoppen (decoratie) dit is toevallig dit jaar maar niet standaard.
    - eerste kerstdag uiteten met de familie. Ieder gezin betaalt voor zichzelf
    - Kerstcadeaus waarschijnlijk een PlayStation voor mijn man, hij is wat extra avonden alleen thuis voor mijn overwerk, er komt dus extra geld binnen dus kan er een asociaal cadeau vanaf! voor de kids iets verwaarloosbaars: action
    - ik ga een jurk kopen denk ik voor het kerstdiner en omdat ik ook volgende week "op chique" uiteten ga. (Of ik moet wat leuks in de kledingkast bij mijn moeder vinden haha)
    Verder zal er misschien nog ergens een uitgave zijn. Toevallig een aantal leuke meevallers gehad: m'n vader die €200,- gaf voor Sint inkopen, m'n oma die vanavond eventjes €500,- langs kwam brengen voor ons en voor beide kinders €50,- pp en dan komt er nog een leuke eindejaarsuitkering inclusief uitbetaling van 30 overuren aan. Dus er is wel een extra potje te breken nu.
    I ❤️ December. De maand van het rollende geld!

15. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Gewoon. Niet te gekke dingen doen. Een keer pepernoten en een klein cadeautje is allemaal wel te betalen. Pakjesavond kostte wel wat maar de cadeaus waren betaalbaar vond ik en we hadden nog wat bonnne liggen. Verder vind ik het ook een stuk beter te doen als je geen zooi koopt. Degelijk speelgoed en dingen waar je een poosje mee vooruit kunt. Een springtouw. Een dominospel. Geen speelzand of dure plastic zooi enzo. En eten met kerst is ook niet heel gek. We maken een gang voor het familiediner. Wel voor veel mensen maar je kunt dus echt wel iets bedenken wat goed werkt.

16. Survivor

Survivor Bekend lid

23 okt 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    Het is een dure maand maar ik begin meestal in januari al met cadeautjes inkopen. Kom ik wat leuks tegen, neem ik het mee. Voor de boodschappen neem ik wanneer ik bij de ah kom koopzegels mee en zo spaar je mondjesmaat voor december. Geen extra kosten dus. Gewoon de boekjes inleveren en boodschappen halen.

17. Mel3

Mel3 Actief lid

14 mrt 2015
    268
    0
    16
    Hier geen sinterklaas en met kerst ook geen cadeautjes.Wel een kind jarig, maar dat is niet duurder dan wanneer het april geweest zou zijn. Met kerst geen nieuwe kleren. Wel 1 keer gourmetten en de andere dag iets makkelijks. Geen dure maand voor ons in elk geval.

18. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Slim!

19. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Ik vind het ook nogal meevallen. Sinterklaas ongeveer 60 euro aan kado's voor de kinders, kerst waarschijnlijk rond 40 euro voor mn ouders en 20-30 euro kerstgeschenk voor de gastouder, en nieuwjaar is nog onbekend maar we hebben geen grote plannen, dus hooguit een paar tientjes. Manlief is de halve maand op reis maar die kosten vallen al in eerdere maanden, en hier geeft hij in die tijd niks uit.
    Deze kosten vallen nog wel binnen het normale extra budget.

20. Luja

Luja Niet meer actief

Tja december is gewoon k** qua geld.
    Toeslagen en stufi komen vaak ook een stuk eerder waardoor ik niet op 20 maar 15 januari bankroet ben. En dan 5 dagen moet overleven op soep en broodjes. En toch doe ik het elk jaar weer. Komend jaar maar eens op tijd beginnen met sparen, al ben ik bang dat ik dan ook meer ga kopen want ik heb tóch zoveel extra

Deel Deze Pagina