Decemberkind: jaar langer op kleuterschool of door naar groep 3?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door puzzelstukje, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Hier 2 dochters die beide samen in groep 2 zitten. Oudste dochter is in april 7 geworden en jongste is van 23 december is nu 5.

Beide gaan volgend jaar naar groep 3. Lang zitten twijfelen of we de jongste door moesten laten gaan maar ze loopt hoor in haar ontwikkeling en wilde niet meer naar school. Sinds ze meer uitdaging krijgt gaat het een stuk beter. Ze gaat dus samen met haar zus naar groep 3.
    Wat wel meespeelt is dat het een hele kleine school is. De combinatie klas groep 3/4 telt volgend jaar maar 16 kinderen. Mocht ze het toch niet redden dan mag ze terug naar groep 2 of nog een jaartje groep 3.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  2. MinnieMouse94

MinnieMouse94 Niet meer actief

Hier besloten om onze dochter een jaar langer bij de kleuters te laten. Ze wordt in oktober 6, kent wel wat letters en kan al wel wat hakken en plakken, maar is verder nog echt een kleuter in doen en laten. In groep 2 kan ze straks leeslesjes gaan krijgen als ze leesrijp is (volgens juf als ze woorden van 4 letters kan plakken) dus heb geen zorgen over dat ze te weinig uitgedaagd zal gaan worden. Ik denk dat het per kind heel verschillend zal zijn, maar voor R. is het denk ik beter om niet de jongste en kleinste van de groep te zijn. Ze durft nu nog zo weinig, haar nichtje, surrogaatzus, zó close, lost veel voor haar op en beiden moesten even slikken toen ze het nieuws hoorden, maar dochter gaf net aan dat ze blij is dat ze nog een jaar bij juf E. mag blijven. Had vorige week toen de juf het vroeg wat ze wilde, ook geen duidelijke voorkeur.

Roderoosjes en puzzelstukje vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Daar ben ik ook van overtuigd. Als het echt karakter is, los je dat niet op met een jaar extra kleuteren.

Zonnestralen, puzzelstukje en suus1983 vinden dit leuk.
  4. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    nee dat klopt, bv dromerig enzo zit er dan ook nog in, karakter is karakter.

Maar onzekerheid kan hierin wel naar zijn. Een kind zal waarschijnlijk langer onzeker blijven, absoluut. Maar wanneer het kind te snel doorgaat en het gevoel heeft het niet goed te doen of anderen niet te kunnen bijhouden is ook lastig.

MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ook dat los je, helaas, niet altijd op met een jaar extra kleuteren.

Maar iedereen kijkt naar zijn of haar kind en probeert het beste te kiezen! Meer kun je niet doen.

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dat zeg ik ook niet, maar soms kan je t dan meer kwaad doen dan goed, door dan te snel door te willen laten gaan.

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.487
    113
    Ik denk inderdaad dat je goed per kind moet blijven kijken.

Hier gaat zoon van januari 2016 volgend schooljaar wel door naar groep 2. Heeft dus niet gek veel weken daadwerkelijk op school doorgebracht tot nu toe.
    En dan zien we volgend jaar weer verder. Het is nooit een speelkind geweest, maar de laatste weken begint hij eindelijk te leren spelen. Dus wie weet wil hij dat volgend jaar nog zo graag wil spelen dat hij nog een keer groep 2 doet.

8. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.591
    113
    Vrouw
    Halverwege het jaar sprak de juf haar twijfel uit of onze dochter (decemberkind) naar groep 3 gaat of toch in groep 2 moet blijven. Reden: rijke fantasie en moeilijk aan het werk te zetten. Ze speelt zo graag.

Tijdens thuisonderwijs is ze van 13 letters kennen naar bijna alle letters van het alfabet gegaan. Ze schrijft alle cijfers, maakt + sommetjes, deed met plezier alle werkjes en méér. We hebben in een schriftje geschreven (voorbeeld naschrijven) en ze heeft haar hele letterboekje gemaakt (letters omcirkelen, woorden met die bepaalde letter inkleuren, hakken en plakken en een lijn van het woord naar het plaatje trekken. Alle letters en een aantal tweeklanken). Ze telt feilloos tot 20 en terug, telt ondertussen bijna foutloos tot 100.

Ik weet dat ze extra leeswerk en andere uitdagingen krijgt als ze in groep 2 blijft, ze leert nu ook al Engels bijvoorbeeld. Ze is nog maar 5,5, maar ze zegt dat ze graag naar groep 3 door wil.

Hopelijk volgt er nog een gesprek en hopelijk ziet de juf wat ze in de tussentijd geleerd heeft. Niet dat ik haar perse in groep 3 wil hebben maar omdat dochter het zelf graag wil. Ik weet alleen niet of ze het op school ook toont.

Wat ik voor haar wens is dat ze zich prettig voelt in de groep waarin ze zit. Bij onze oudste was langer kleuteren (hij werd niet gezien, las en schreef al met 3,5) een drama. Uiteindelijk een groep overgeslagen en nog loopt hij ver voor.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.583
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat is ook de reden dat wij de jongste een jaar extra hebben laten kleuteren.
    Ze was al zo verlegen en onzeker en zij liep ook duidelijk achter en beheerste de stof niet goed genoeg dus voor ons was de keuze snel gemaakt
    De doorslag was toch wel dat de juf zei van als jullie haar door willen zetten naar groep 3 dan doen we dat maar bedenk wel dat ze dan vanaf dag 1 ondersteuning nodig heeft en we willen dit lieve meisje niet gaan pesten.
    Dit raakte me echt zo enorm en heeft ons over de streep getrokken. Nu gaat ze straks naar groep 4 en wat is ze enorm opgebloeid. Dat jaartje extra heeft haar echt sterker gemaakt en had ze heel erg nodig,

puzzelstukje, NiekeKris en Nummer4 vinden dit leuk.
  10. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63

Hier hetzelfde. Dochter wordt in oktober 6 en blijft ook nog een jaar kleuteren. Lezen en rekenen gaat aardig maar het is een behoorlijke dromer.
    Zoals de juf het zei: ze is erg pienter maar het zal haar goed doen om straks met een stevige basis aan groep 3 te beginnen.

Onze dochter is er ook helemaal blij mee, die wilde ook nog niet naar groep 3.

MinnieMouse94 en puzzelstukje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina