Decemberkind: jaar langer op kleuterschool of door naar groep 3?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door puzzelstukje, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.273
    25.745
    113
    Wat een lastige beslissing is het bij sommige kinderen toch. Ik ben persoonlijk voorstander van zo lang mogelijk kleuteren. Dat is de basis waarop ze verder moeten. Ik zou eens bespreken wat de mogelijkheden/ consequenties zijn bij wel/niet doorgaan.
    Dus hoe gaan ze het opvangen als blijkt dat ze toch enorm op haar tenen moet gaan lopen in groep 3, of het helemaal niet kan bijbenen.
    En ook wat ze gaan doen als blijkt dat ze bij nog een jaar kleuteren zich gaat vervelen, geen aansluiting heeft in de groep, of gewoon behoefte heeft aan meer dan een kleutergroep kan bieden.
    Misschien helpt dat bij het maken van een keuze. En je hebt nog even de tijd, dus die zou ik ook zeker nemen.

Ik heb op een school gewerkt waar kinderen die plotseling enorme sprongen maakten, bv 1 of 2 middagen per week in groep 3 mee konden draaien. En tuurlijk waren er ook kinderen die het toch wat moeilijker hadden in groep 3, die mochten om stoom af te blazen nog ook weleens terug in hun oude klas ‘op visite’. Maar dat was misschien ook makkelijk realiseerbaar omdat het een Montessorischool was.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Idd zo gaat het bij ons ook. En dat wordt ook benoemd naar de ouders

puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. Moluks78

Moluks78 Niet meer actief

Mijn dochter is in januari gestart in groep 1. Daarna werd er per kind gekeken of ze in groep 1 bleven of doorstroomden naar groep 2.
    Mijn dochter is na de zomervakantie gewoon weer naar groep 1 gegaan.
    In december bleek dus dat ze zich enorm verveelde, een beetje vervelend gedrag ging vertonen en tijdens de cito alles al beheerste.
    In mei hebben we toen besloten om haar na de zomervakantie niet naar groep 2 te doen, maar naar groep 3. Beste beslissing ooit.
    Ook op t sociale gebied paste ze veel beter bij oudere kinderen.
    Ik heb t altijd wel jammer gevonden dar ze groep 2 niet gedaan heeft. Qua voorbereidend lezen en schrijven had ze bijna nog niks gehad in groep 1.

Momenteel is t nu weer anders geregeld bij ons op school. Tot 31 december stroomt iedereen in in groep 1, gaat naar de zomer naar groep 2 en de kinderen van okt t/m 31 december worden dan beoordeeld of ze naar groep 3 kunnen na 1.5 jaar kleuters . Het voordeel is dan wel dat ze toch groep 2 hebben doorlopen als ze korter kleuteren.

Succes met je dochter TS!

Anniek88, hummeltje5 en puzzelstukje vinden dit leuk.
  4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zou alleen voor sneller doorstromen kiezen als ze bij de kleuters blijven geen optie meer is. Hier heeft zoon (begin febr) ook 2,5 jaar gekleuterd en is in groep 2 sociaal emotioneel erg gegroeid en had echt met 5,5 nog niet de hele dag aan een tafeltje kunnen zitten.

Dochter van december heeft wel maar 1,5 jaar gekleuterd; langer was echt geen optie, maar ik had haar graag dat jaar kleuteren gegund.

Hier op school doen de meeste herfstkinderen nog een keer groep 1, tenzij er reden is om ze wel door te laten stromen.

5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Onze oudste is een begin-september kind, dus het is nooit aan de orde geweest om te twijfelen, ze ging gewoon door naar groep 3. Cognitief en sociaal-emotioneel kon dat ook prima. Trok ook geregeld naar oudere kinderen. Toch is t altijd een kind gebleven wat weinig zelfvertrouwen had, faalangstig was, bij de volle aandacht op haar snel clownesk gedrag vertoonde. We hebben nooit goed begrepen hoe dat kwam. Het was altijd een punt van aandacht maar ook weer niet zwaarwegend. Hulp middels trainingen e.d. lukte nooit, dat vond ze altijd verschrikkelijk.
    En toch liep ze er uiteindelijk tegenaan. De brugklas eigenlijk al, maar in de tweede al helemaal. Nu is ze blijven zitten, doet opnieuw de tweede, en het gaat zóveel beter. Nu pas vraag ik me af of ze toch sociaal-emotioneel niet veel beter af was geweest met nog een jaar extra kleuteren. Dat ze veel sterker in haar schoenen had kunnen staan. Maar ja, dat is altijd achteraf praten en je weet ook nooit of t allemaal echt anders was geweest bij de andere keuze.
    Wat dat betreft kies je op dat moment uiteindelijk ook gewoon zoals je dan denkt goed te doen.
    Gelukkig heb je nog even.

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik heb het net met haar besproken. De juffen zeggen dat je ook naar groep 3 mag. Omdat je goed je best doet.

Dat arme kind werd helemaal panisch. Ze vindt werkjes stom en wil echt niet. Op dit moment. Ze zegt: ik maak wel nieuwe vriendjes...

DQueen vindt dit leuk.
  7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.273
    25.745
    113
    Dan heb je je antwoord al, luid en duidelijk. Hierna zou ik niet meer twijfelen. Lekker laten kleuteren :)

DQueen, humptydumpty, spruitje80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Mijn dochter is van 1 dec 2013 en in overleg met de juf is besloten dat ze nog een jaar extra blijft kleuteren. Op school werken ze met gecombineerde groepen 1/2. Ze heeft nu nog de keus om werkjes te doen op groep 1 of groep 2 niveau. Ze kiest meestal 1. Daarmee geeft ze zelf al aan dat ze nog niet toe is aan groep 3. Het is ook niet een meisje dat van nature heel zelfverzekerd is. Dus ik denk dat het haar helpt dat ze in de rest van haar schooltijd dan een van de oudste in de klas is. En zeg nu zelf, ze moeten de rest van hun leven nog aan het werk.

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja zo sta ik er ook in! Liever dan zelfverzekerder en iets ouder dan net niet allemaal.

En inderdaad, voor mij tot nu toe duidelijk genoeg! En mijn nichtje is haar juf ik weet ook dat zij haar echt voldoende uitdaging geeft als ze in groep 2 blijft.

hummeltje5 en nelta vinden dit leuk.
  10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Hier is het ook zo dat tot en met dec gewoon door gaan naar groep 2. Dan hebben ze een half jaar in groep 1 en 1 schooljaar in groep 2.

Als ze nu al leest en ze kan sociaal mee wat zou dan nog verder de reden zijn om haar een jaar extra te laten kleuteren? Als ze nu al leest loopt ze zo al voor en zeker wanneer ze nog een keer groep 2 zou doen.

Waarom dan niet gekozen voor die extra groep 1? Wat ik er nu van lees zou il door gaan naar 3.

Onze uk zit in groep 1 en leest ook. Hij is klaar met groep 1 en eigenlijk ook klaar met groep 2. Ze kijken of hij numover kan stappen naar groep 2 en na de zomer naar groep 3. Dan is het 1 jaar en 2.5 /3 maanden
    Klaar is klaar. :)

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dan moet het kind er zelf ook klaar voor zijn.
    Ook voor kinderen die voorlopen, kunnen prima 2.5 jaar kleuteren. Zoon heeft juist daardoor een hele fijne basis, doet het goed op school en zit lekker in zn vel,

Dochter daarentegen is wel sneller doorgestroomd en in groep 2 verder niet begeleidt en we merken hier nog steeds de gevolgen van (groep 4 inmiddels). Niet dat 2.5 jaar kleuteren beter was geweest, maar zij mist een goede basis als ik het vergelijk met zoon.

12. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Omdat zij nog heel graag speelt, werkjes maken prima aankan maar het echt nog niet leuk vindt. Haar motoriek nog niet top is. Ze niet lang op een stoel kan zitten enz. Het zijn de kleine dingen die t m doen.

Als ze wel door zou gaan, zou ze het ook wel redden. Daar ben ik van overtuigd. Alleen moet ze veel harder werken en ben ik echt bang dat ze gefrustreerd raakt.

DQueen vindt dit leuk.
  13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    Dan maakt het de situatie inderdaad lastig. Maar goed dat kan nog veranderen in de komende maanden.
    Zijn de werkjes niet leuk of zijn ze te makkelijk en daarom niet uitdagend genoeg en niet leuk?

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.330
    10.295
    113
    De vraag is of je de basis van de kleuters mist of de tekortkomingen van de school nu haar probleem is. Versnellen en verder niet begeleiden, verdiepen, verbreden is geen optie.
    Krijgt ze nu wel de juiste begeleiding?

15. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik denk dat ze prima op maat zijn. De leerkrachten geven aan dat ze ze prima maakt en niet aangeeft dat iets te moeilijk is. Ze houdt gewoon niet van werken en er iets voor doen is anders dan haar favoriet: rollenspel!

owly vindt dit leuk.
  16. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    In de literatuur staat eigenlijk ook niet voor niets: minimaal 2 jaar kleuteren is echt van belang. Als ze nog een half jaar extra had zou ik het wel weten!

Denk je dat dat bij jullie dochter meespeelt?

17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nee, ik denk het niet. Ze is vorig jaar HB getest en wordt inmiddels wel goed begeleid op school, maar er zit veel frustratie dwars.
    Ik denk dat we daar veel van hadden kunnen voorkomen, met betere begeleiding, toen ze doorstroomde naar groep 2.

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Oei, ja dat zijn van die dingen wat lang kan blijven hangen. Dat is dan echt balen dat het zo gelopen is. Fijn dat ze nu goede hulp krijgt.

19. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dit laatste is hier in ieder geval wel zo op de scholen die we nu aan het bezoeken zijn.

20. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Zoon is vlot op cognitief gebied en was voor einde groep 1 "klaar" met groep 2. Wij hebben op basis van sociaal en emotioneel gekozen voor toch wel groep 2 en om niet te versnellen. Maar wel met de optie dat als het aan de orde was, dat hij alsnog gedurende het jaar kon doorstromen naar groep 3. Voor jullie is dan misschien de keuze mogelijk groep 2, met als ze echt grote sprongen maakt de optie open laten dat ze alsnog tussentijds kan doorstromen naar groep 3? Als daar een goed plan onder ligt, kan dat ook een goede optie zijn...

Deel Deze Pagina