Decemberkind: jaar langer op kleuterschool of door naar groep 3?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door puzzelstukje, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Pas op.... lang verhaal.

    Mijn oudste is van november en heeft lang gekleuterd. Dat moest van de directeur, hoewel de juf van groep 1 hem na ruim een half jaar wel door wilde laten gaan. Maar nee.... schoolbeleid....
    Anderhalf jaar later in groep 2 was hij zichzelf niet meer. Boos, gefrustreerd, onzeker.... hij wou zoveel meer dan hij mocht. Uiteindelijk heeft de juf er toen wel goed op gereageerd. Hij zit nu in groep 8 en heeft een schooltijd van plusklassen, verrijking en hele goede rapporten achter zich. Na de vakantie gaat hij naar tweetalig vwo met een lijst met uitsluitend A citoscores van de afgelopen 6 jaar. Hij had dus best doorgekund. Achteraf zijn wij er niet heel rouwig om want sociaal is hij nog erg jong en we zijn blij dat hij niet piepjong naar de middelbare is gegaan.

    Nummer 2 is van maart dus geen issue met lang of kort kleuteren. Wel weer een klantje van de plusklas en a-scores.

    Nummer 3 is van half januari. Was dus eigenlijk gewoon voorbestemd om 2,5 jaar te kleuteren. Hij was voor de zomer ook nog helemaal niet zo gedreven met lezen of schrijven. Maar omdat hij echt heel bijdehand was (wat wil je, met 2 grote broers) en wij al zagen dat hij zich een ongeluk zou gaan vervelen als hij nog langer moest kleuteren hebben we er deze keer zelf op aangedrongen dat hij door mocht. Moeilijk moeilijk want ja... schoolbeleid... maar met de grote broers in het achterhoofd mocht hij het uiteindelijk proberen. De afspraak was dat als hij het toch niet aan kon, hij na de herfstvakantie terug zou gaan naar groep 2.

    Juf van groep 3 wou in de vierde week al met me praten.... dus ik zag de bui al hangen. Maar nee.... hij krijgt moeilijker werk, want het ging hem wel erg makkelijk af. Leest inmiddels niveau E4, rekent ook op niveau groep 4.
    In dit geval dus maar goed dat hij door is gegaan. Sociaal is het voor hem geen enkel probleem, omdat hij zijn mondje wel bij zich draagt met 2 grote broers. Hij zal wel altijd de jongste zijn en hij is nog klein gebouwd ook, maar ik denk dat hij daar wel tegen kan.

    Je zou dus kunnen overwegen om pas eind van het jaar een besluit te nemen met de periode tot de herfst als reserve-beslistijd. Een kind op die leeftijd verandert zelfs in 6 weken zomervakantie nog zoveel, laat staan tussen nu en september...
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  2. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Het is een kleine dorpsschool ik weet niet of dit haalbaar is maar ik kan t zeker bespreken! Thnx voor de tip!
     
    missle vindt dit leuk.
  3. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    Bosos. We gaan binnenkort over op een ander systeem.
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Bosos ken ik niet. Ik ken wel kijk, leerlijnen parnassys en dorr.
     
    rijo vindt dit leuk.
  5. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik zit in exact dezelfde situatie met onze jongste (eind november).

    Hij is klein van stuk, heeft enorme fantasie en kan nog heerlijk spelen.

    Cognitief kan hij naar groep 3, begint met zijn net 5 jaar al super snel de avi start op te pakken en zijn beste vriend gaat naar groep 3.

    Iedere beslissing lijkt verkeerd. Of hij mist zijn vrienden of hij moet misschien wel op zijn tenen lopen zijn hele schoolcarrière.

    Ik kan me hier dus ook heel druk om maken, omdat ik echt niet weet wat te doen.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.528
    113
    Ik snap je gevoel helemaal. Niet wat betreft mn kleuter trouwens, die is van januari dus wat makkelijker beslissen.
    Maar vorig schooljaar hebben we zo over de oudste gezeten. Of ze zou doubleren in groep 5 en of we haar in haar eentje uit haar combiklas zouden halen om naar een homogene groep te doen. Slapeloze nachten heb ik ervan gehad.
     
  7. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Moeilijk he als je niet weet waar je goed aan doet.

    Gek genoeg hebben wij dit dilemma bij onze oudste niet gehad, terwijl de situatie hetzelfde was. Jonge kleuter, maar groter dan haar broertje, rustig meisje die keurig op haar stoeltje kon zitten en het was haar om het even of ze mocht spelen of een werkje moest doen. Zij ging gewoon door en nu in groep 4 doet ze het gewoon super goed. Wel het werktempo van een jong kind, maar misschien is dat ook wel de aard van het beestje.
     
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Dat dacht ik ook begrepen te hebben ja..
     
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Sommige scholen houden idd dat beleid aan, maar officieel zouden de herfstkinderen individueel bekeken moeten worden.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  10. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dat is precies ook mijn gedachte. Ik kan geen goede keus maken. Of ze zit goed op niveau in groep 2 of ze raakt dr vriendinnen kwijt. Wat ik ook kies, het zal dan wel net de verkeerde keus zijn!

    Vervelend he!

    Ik ga het nu toch echt loslaten, en in mei weer zien, maar eigenlijk neig ik toch echt naar groep 2.
     
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Tja, lastig is dat. Op korte termijn is groep 3 misschien beter, maar is het dat ook op de lange termijn? Altijd de jongste, op dr tenen moeten lopen enz.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste kinderen zijn allebei van december en daar is het nooit aan de orde geweest om eerder naar groep drie te gaan. Mijn oudste dochter is een slimme leerling maar heeft ook lang gekleuterd en ben ook blij dat we dit gedaan hebben. Ze zit nu in de brugklas en is 13 jaar en er staat echt iemand en kan flink wat hebben. Dit was een jaar vroeger toch echt anders geweest, ze maken het laatste jaar basisschool zo’n enorme ontwikkeling door en dat hebben ze ook nodig op het VO.
    Mijn jongste dochter is van eind augustus en kleutert een jaar extra en ik ben ook zo enorm blij dat we haar niet afgelopen schooljaar al naar groep drie hebben gedaan want dan had ze het niet naar haar zin gehad. Een vriendinnetje van haar is van december en is wel naar groep drie gegaan maar dat meisje is enorm slim, leest en schrijft al maar gaat vaak met tegenzin naar school, mist het spelen en in de kring zitten.
    Ik zou kiezen voor een jaartje extra kleuteren, hebben ze de rest van hun verdere schoolcarrière alleen maar baat bij.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  13. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Ik sprak twee jaar geleden een man van de onderwijsinspectie, tijdens een onderzoek op school. Hij zei juist dat het bekijken van herfstkinderen juist niet is hoe het zou moeten. De grens is gewoon 1 januari, en er moeten zwaarwegende redenen zijn om een kind niet door te laten gaan. Geen idee of het klopte, en of dat nog steeds geldt, maar volgens hem is het officieel zo geregeld, maar laten ze het een beetje los, en geven scholen zelf de vrije hand hierin.
     
    gitta en puzzelstukje vinden dit leuk.
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Officieel is er geen grens meer. De enige regel (richtlijn?) is dat kinderen 8 aaneengesloten jaren basisonderwijs moeten krijgen (zie bv. https://www.onderwijsinspectie.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/wie-bepaalt-of-een-kind-overgaat-naar-groep-3). En dat is met een groot deel van de kinderen nou eenmaal lastig, want precies 8 jaar red je alleen als je in de zomervakantie jarig bent... Bij een groot deel van de kinderen is het dus of iets meer of iets minder dan 8 jaar en dat geeft ruimte om bij een deel van de kinderen individueel te bekijken welke keuze er gemaakt wordt.

    En dat vind ik een goed iets. Niet alleen voor decemberkinderen trouwens. Ik was altijd voor lang kleuteren, maar inmiddels sta ik er een stuk gematigder in door de ervaring met mijn eigen kinderen. Mijn kinderen zijn allebei in het voorjaar jarig en zijn allebei een jaar eerder naar groep 3 gegaan. Niet omdat wij dat als ouders per sé wilden, wel omdat school dacht dat het beter was voor het kind. En in het geval van de jongste, wilden we het zelf ook, omdat ze enkel aansluiting had met de kinderen die op dat moment ook naar groep 3 gingen. Ze hadden allebei meer moeite dan de andere kinderen in de klas met het 'wennen' aan groep 3, sterker nog, ze vonden het een stuk fijner dan in de kleuterklas. Een eigen tafeltje/plekje in de klas, de structuur, het 'mogen' leren, enz. Juist thuis gingen ze toen weer spelen, omdat het leren voor hen toen meer op school gebeurde.

    Natuurlijk weet ik nog niet hoe het op langere termijn uit zal pakken, maar zeker wat betreft de jongste vind ik op dit moment dat we destijds de juiste keus hebben gemaakt. En wat ik van beide kinderen heb 'geleerd' is dat het sociale aspect super belangrijk is (nog belangrijker dan ik van te voren dacht). En dan niet alleen of je eigen kind het sociaal aan kan, maar ook zeker of de groep waarin je kind zit het sociaal aan kan en hoe de leerkracht is, zeg maar. De oudste heeft op dit gebied hele pittige jaren gehad, wat zeker vergaande consequenties heeft. De jongste is met haar vriendinnen naar groep 3 gegaan, kwam in een super leuke klas en heeft tot nog toe goede leerkrachten gehad. Dat maakt echt een wereld van verschil. Ik denk dat zij echt ongelukkig was geworden van nog een jaar kleuterklas (ze zei na twee dagen school al huilend 'en ik moet nog 2,5 jaar voordat ik naar groep 3 mag' en later toen ze door had dat haar vriendinnen eerder naar groep 3 zouden gaan, was ze daar heel verdrietig over).

    En natuurlijk geldt dit niet voor ieder kind, maar het maakt wel dat ik denk dat je er goed over na moet denken en dingen goed met de leerkracht door moet spreken en de voor- en de nadelen goed tegen elkaar af moet wegen. Beide opties zijn een keuze en aan een keuze zitten altijd voor- en nadelen; dit geldt net zo goed voor de optie nog een jaar kleuterklas als de optie door naar groep 3. Het is dus kwestie van kiezen voor wat op dat moment het beste (of minst slechte soms) lijkt. Wat over 10 jaar op je pad komt weet je (misschien helaas) niet; ook dat geldt voor beide opties.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  15. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dit inderdaad, mijn eind december kind is nooit besproken en ging gewoon naar groep 3, never nooit iets van school over gehoord.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  16. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    De inspectie ziet doorgestroomde herfstleerlingen als versnelde herfstleerlingen.
    Want anderhalf jaar kleuteren (zeker voor decemberleerlingen) is gewoon erg kort.

    Ik heb ook het idee steeds meer scholen terugkomen van het snelle doorstromen, maar kan het mis hebben.

    Mijn neefje van eind dec moest bijvoorbeeld door, maar was eigenlijk nog niet toe aan groep 3 en is in groep 3 blijven zitten. Dat is toch jammer en had je toch liever een jaar bij de kleuters gebleven.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  17. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Op de school waar ik werkte was het zo: alle kinderen moeten doen. En als gevolg: zeer zwakke resultaten van groep drie tot en met groep 5. Kinderen die blijven zitten, ouders die boos zijn enz, leerkrachten die het niet meer zien zitten.

    Er is van alle kanten wat van te zeggen...
     
  18. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.914
    113
    Ik vind het behoorlijk raar dat iemand van de onderwijsinspectie zegt om vooral niet naar het kind te kijken en puur naar de datum en richtlijnen. Ik ben dan blij dat ze bij mijn dochter op school naar het kind kijken.
    Het ene kind van december is het andere niet...
     
    hummeltje5 en puzzelstukje vinden dit leuk.
  19. MaLuc

    MaLuc Fanatiek lid

    2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Ik vind dit ook een lastig vraagstuk. Mijn dochter zit nu in groep 2 en is van eind september, officieel geen bespreekgeval dus. Haar juf zei bij de rapportbesprekingen ook dat ze zeker door kan naar groep 3, ze is qua letters en schrijven het verst van haar klas. Maar ze is ook veruit de jongste, het grootste deel van haar klas is nu al 6. Ze speelt voornamelijk met kinderen uit groep 1. Ik ben blij dat we nu nog niet hoeven beslissen, even afwachten hoe ze zich ontwikkelt hier in de klas. We zijn afgelopen najaar verhuisd, dus ze zit pas sinds november hier op school.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  20. 26mei

    26mei Fanatiek lid

    22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    Fijn al jullie ervaringen en visies te lezen. Wij hebben twee twijfel-gevallen-kindjes. December en oktober. Volgend jaar gaat onze dochter nog een keer groep 1 doen (in combiklas 1/2). Ze mag dan aansluiten indien nodig met extra taakjes bij groep 2. Voor haar/ons lijkt dit de beste oplossing. Maar half jaartje groep 1 is, voor haar, veel te kort.

    Zelf novemberkind en versnelt om vervolgens te blijven zitten in groep 3. Niet leuk en heeft een groot effect gehad op mijn schoolperiode.
     

Deel Deze Pagina