Decemberkind: jaar langer op kleuterschool of door naar groep 3?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door puzzelstukje, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja het is echt heel moeilijk om zulke beslissingen te moeten maken. Nu halverwege dit schooljaar kan ik zeggen dat we heel tevreden over onze beslissing zijn, maar je weet niks van te voren.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  2. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.987
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ik vind dit ook een heel interessant topic. Onze oudste is van 14 december, en zit sinds januari dit jaar in groep 1 (combi klas 1/2). Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen de komende jaren en hoe ze zich zal gaan ontwikkelen. Onze dochter is een klein fijn poppetje, wat eerst erg de kat uit de boom kijkt en best onzeker is. Ook durft ze (nog) niet goed voor haar zelf op te komen. Door haar onzekerheid denkt ze ook vaak dat ze werkjes en opdrachtjes niet kan. Terwijl als ze geconcentreerd blijft dat ze dat best wel kan. Wij hopen dat ze hierin sprongen vooruit gaat maken, maar als blijkt dat ze wat betreft deze voorbeelden nog niet echt vooruit is gegaan dan zijn wij voor langer kleuteren. Maar ze zit net pas op school, dus wachten gewoon af tot het moment daar is dat we moeten gaan beslissen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik heb dit topic weer laten openen omdat het nu een beetje de tijd wordt dat er beslissingen worden wat betreft de kids. Wel of niet door. Laat maar horen hoe het er op dit moment bij jullie voorstaat!

    Ga dit weekend even weg maar daarna zal ik zeker antwoorden!
     
  5. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Wij hoeven zelf geen keuze te maken, maar ben wel benieuwd wat de school met de kleuterklassen gaat doen.
    Zoontje is van november en heeft nu bijna 2 groep erop zitten. Hij is gestart in de combigroep 1/2, maar februari dit jaar werden de klassen zo groot dat ze 1 groep 2 hebben gemaakt en 2 groepen 1. Ik merk nu echter wel dat het gat tussen de kinderen die net 4 zijn geworden en hem (en de andere 5,5+ers) wel groot wordt. Ik hoop dus dat er volgend jaar geen combi groep komt, maar een aparte groep 2.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vind die combi 1/2 juist heel leuk voor oudere kleuters. Hier ook 1 van ruim 6 in groep 2. Qua "lesstof" heeft tie niks meer te leren. Maar zich ontfermen over een net ingestroomde kleuter, zelfstandig met 2 andere oude kleuters een activiteit/werkje doen en later zelf verslag doen aan de juf als ze de jongste kleuters op weg heeft geholpen vind ik allemaal heel waardevol.
    Er wordt op deze manier aan andere capaciteiten gewerkt die ik heel belangrijk vind.
     
    Roanna, Uilenmama en puzzelstukje vinden dit leuk.
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.953
    15.258
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier hebben we de jongste van eind augustus afgelopen schooljaar extra laten kleuteren en een aantal maanden geleden hebben we oudergesprek gehad. Het gaat zo enorm goed met haar, ze zit prachtig op niveau en is op emotioneel gebied enorm gegroeid, ze kijkt nu echt uit naar groep 3.
    Als ze start in groep 3 is ze net 7 jaar en zal samen met een jongetje die ook extra gekleuterd heeft de oudste zijn maar dag geeft helemaal niks.
    Wij zijn enorm blij dat we dit besluit destijds met het meedenken van de leerkrachten hebben genomen maar het is natuurlijk heel verschillend per kind.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  8. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Vooral dat laatste hè, dat is bij ons zo duidelijk.
    Zoon 1, van september ging gewoon mee naar groep 3. Liep daar volledig vast en heeft 3 nog een keer gedaan.
    Dochter 3, van januari, ging versneld naar 3 (heeft 2 overgeslagen ) en doet t prima.
    Zoon 2, van september, heeft groep 2 nog een keer gedaan en is nu klaar voor groep 3.

    Drie verschillende kinderen en 3 verschillende verhalen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.953
    15.258
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja mooi is dat om te zien en laat ook zien dat je echt naar het kind zelf moet kijken.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  10. Peet1369

    Peet1369 Actief lid

    6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Ik heb een tweeling (jongens) van november 2013. Bij 1 was het al heel duidelijk dat hij lekker bleef kleuteren, bij de ander was het mogelijk naar groep 3. Deze week het gesprek gehad, eigenlijk wilde ik hem ook in groep 1/2 houden, noet om perse bij zijn broer te houden maar om het sociaal-emotionele aspect. Echter was er op school geen twijfel dat hij in groep 3 hoort, intellectueel is dat ook echt zo. Ik merk alleen dat ik hem vooral heel jong blijf vinden:roflmao:. Ze zijn ook 8 weken te vroeg geboren en zouden anders januari kindjes zijn. Ik kan me er wel in vinden in dat hij zich echt zou gaan vervelen bij de kleuters volgend jaar.
    Nu dus vanaf september 1 in groep 1/2 En 1 in groep 3 en dan houden we de vinger heel goed aan de pols om bij te sturen als dit nodig is...
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Als ze nu sociaal sterk is en AVI start leest zie ik geen reden om te blijven bij de kleuters.

    Het is een lang schooljaar wanneer ze in Gr 2 gaat vervelen. Wanneer ze geen aansluiting heeft is dat erg vervelend. Het plezier houden in school is natuurlijk belangrijk.

    Onze zoon is net 5 en net geplaatst in Gr 2. Zijn plezier was weg, geen uitdaging zelfs niet met extra werk en nauwelijks aansluiting met de andere kindjes van groep 1. Nu komt de rust weer in huis en gaat hij fijner naar school. In juni horen we of hij toch Gr 2 gaat doen of door naar Gr 3. Hopelijk naar 3 anders krijgen we weer een heel lang jaar.

    Lang kleuteren past prima bij sommige kindjes maar nog een jaar is wel heel erg lang zeker als ze al leest.

    Voor nu zou ik afwachten en het gesprek afwachten, daarna volgen wat ze zeggen. Succes!!
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ligt eraan hoe het kind verder ook is maar ook heel erg hoe de school het aanpakt. Onze beide kinderen konden in groep 1 lezen maar kleuterden 2,5 en 3 jaar. Maar dat wordt heel goed opgepakt door school en ze hebben het nooit saai gevonden.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  13. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja ze leest, ja ze lijkt heel wat. Maar wij hebben het idee dat ze niet tegen die oudere op kan boksen. Ze geeft aan dat ze alles heel moeilijk vindt op school... terwijl ze alles goed doet en in de hoogste groepjes zit qua werken, klank en vorm, rijmen enzo. Maar voor haar voelt het niet zo.

    Daarnaast heeft ze steeds gedoe met 1 meisje. Ze gaat liever niet meer naar school nu en huilt s avonds in bed. Heel sneu.

    Wij hebben onze keus wel gemaakt maar zijn heel benieuwd hoe de leerkrachten haar nu zien. Ze heeft 5 ween geleden een nieuwe leerkracht gekregen. Ben benieuwd hoe zij haar ziet.
     
  14. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Ik vind het een beetje zorgelijk klinken dat ze zegt alles moeilijk te vinden terwijl dat objectief gesproken niet zo is. Het klinkt mij in de oren alsof ze faalangst aan het ontwikkelen is. Dat kan makkelijk, ook al als kleuter. Of ze past zich aan omdat andere kinderen dat zeggen. Ik vind het een serieus signaal, waar goed bij stilgestaan moet worden. Als er nu “toegegeven” wordt aan haar angst voor groep 3 (terwijl ze absoluut niet kan weten of inschatten hoe alles daar gaat), zou het weleens steeds moeilijker kunnen worden haar zelfvertrouwen weer op te bouwen.

     
  15. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Onze oudste is ook faalangstig en het heeft haar goed gedaan om 2,5 jaar te kleuteren. Ze is van maart.

    Onze kinderen zijn niet van die haantje de voorste en hebben moeite om voor zichzelf op te komen. Dus ik vind het helemaal niet zo gek.
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Welke litteratuur? Onze jongste is van november en ook wij moeten binnenkort een knoop gaan doorhakken. Ik wil graag verschillende standpunten zien.
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Het klopt wat je zegt maar wanneer je op meerdere gebieden voorloopt kan het zijn dat het niet meer op te lossen met alleen extra werk.

    Uit het verhaal van ts begrijp ik dat en de testen goed zijn gemaakt,nze leest en is sociaal sterk.

    Wat zou dan het pluspunt zijn van nog een jaar groep 2?
     
  18. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Bij ons ging het om versnellen of niet ipv verlengd kleuteren, maar wij hebben sociaal en emotioneel uiteindelijk het zwaarste laten wegen. Bij de kleuters is er veel meer ruimte om daar aan te werken dan in groep 3, waar de nadruk veel meer ligt op de methode volgen om cognitief te leren. Zoon is nu zo veel sterker als persoontje dan eind vorig schooljaar (ondanks dat hij nu echt nog steeds wel zichzelf regelmatig flink tegen komt op sociaal en emotioneel gebied :rolleyes:)
     
    Roanna vindt dit leuk.
  19. Moluks78

    Moluks78 Niet meer actief

    Het sociaal-emotionele aspect speelt inderdaad een grote rol. Daar zou ik goed naar kijken bij t maken van de beslissing. Onze dochter (die van groep 1 naar 3 is gegaan) was absoluut niet op dr plek in groep 1. Ze had totaal geen aansluiting, vond haar klasgenoten maar kinderachtig en speelde de juf over ze. Dat werkte echt niet. In haar huidige klas, waar ze altijd de jongste zal zijn past ze gewoon veel beter. Meer klasgenoten met dezelfde interesses. Overgang is heel soepel verlopen. Momenteel hoort ze nog steeds tot 'de besten' van de klas, maar nu wordt t meer geaccepteerd.

    Onze zoon van sept, die nog een keer extra groep 2 heeft gedaan was sociaal emotioneel nog erg jong en past prima bij zn klasgenoten die ruim een jaar jonger zijn. Die liep op zn tenen bij de klasgenoten van zn eigen leeftijd.

    Dus zo zie je maar, ook dat verschilt per kind.
     
  20. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    #80 fairy2011, 18 mei 2019
    Laatst bewerkt: 18 mei 2019
    Ik was 1 van de reageerders in maart, bij ons is de beslissing deze week gevallen. Hij gaat toch door naar groep 3. De intern begeleider heeft extra testen afgenomen om te kijken hoe hij er voor staat. Hij scoort goed, kan al erg goed lezen, netjes en leesbaar schrijven en ook zijn rekenen was op prima niveau. Hij zit beter stil dan de oudere kinderen in de klas volgens de juf en hij is de eerste die een werkje pakt.

    Mijn enige bezwaar was de vrijheid van spelen. Ze hebben aangegeven dat er in groep 3 nog voldoende ruimte is om te spelen. Daarbij heb ik de garantie gekregen dat hij bij zijn vriendje in de klas komt. Kort samengevat: ik weet gewoon nog steeds niet of ik er goed aan doe. Dat zal volgende schooljaar wel blijken.

    Ze kunnen hem in groep 2 gewoon te weinig meer bieden. Hij kent alle letters, ook de combi's als OE, UI, AA leest hij met gemak in de boekjes. Sociaal kan hij prima mee komen met de huidige groep 2 kindjes. Hij was zelf erg blij met het feit dat hij naar groep 3 gaat....we gaan het zien. Blijkt het een vreselijk foute keuze dan mag hij voor de herfstvakantie nog terug stromen naar zijn huidige juf en klas.
     

Deel Deze Pagina