Decemberkind: jaar langer op kleuterschool of door naar groep 3?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door puzzelstukje, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noorie

    Noorie Niet meer actief

    Herken dit heel erg, mijn dochter is van december en ik ben zelf een voorstander van een jaartje "extra" kleuteren omdat ik geloof dat in de kleuterklas echt de basis word gelegd.
    Nu heeft mijn dochter de afgelopen maanden flinke sprongen gemaakt waardoor ze twijfelen.

    Ik heb mijn voorkeur aangegeven en we hebben binnenkort gesprek, ben erg benieuwd.
    Hier speelt ze met zowel groep 2 als late groep 1 kinderen, dus dat is gelukkig geen probleem.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  2. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Onze zoon (november) gaat nog een jaar kleuteren. Cognitief beheerst hij de leerstof van groep 3 al, maar qua werkhouding en spelontwikkeling kan hij nog heel wat leren (hij zit daar op leeftijdsniveau). Daar kan in groep 2 beter aan gewerkt worden dan in groep 3; juist omdat hij daar veel zelfstandig zou moeten werken omdat hij de stof al beheerst.
    Hij gaat wel veel extra begeleiding en uitdaging krijgen in groep 2 zodat er echt doelgericht gewerkt wordt aan wat hij nog moet leren (doorzetten als iets moeilijk is, aan een moeilijke taak beginnen...)

    Wij zijn er blij mee! En hij ook ('lekker spelen!' zei hij zelf).
     
    tasje, puzzelstukje en hummeltje5 vinden dit leuk.
  3. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik wil je niet heel erg teleurstellen, maar bij zoon is daar het afgelopen jaar ook met een plan structureel heel hard aan gewerkt, maar het is grotendeels ook wel de aard van het beestje. Het is namelijk wel wat beter, maar nog steeds niet wat we hoopten dat het nu zou zijn. :rolleyes: Hij gaat met enige zorg over naar groep 3 komend schooljaar. Ben je niet bang dat bij jullie zoon zijn cognitieve ontwikkeling met nog een keer in groep 2 gewoon doorgaat en dat groep 3 het jaar daarna een nog groter probleem gaat worden qua vervelen?
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat ligt heel erg aan de school. Hier hetzelfde verhaal maar dat is helemaal goed gekomen. Hij krijgt ontzettend leuke, uitdagende werkjes aangeboden en heeft op emotioneel vlak goed kunnen ontwikkelen. Grote zorgen zijn er hier nog steeds maar het laatste kleuterjaar is ontzettend goed voor hem geweest.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  5. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Aan de ene kant denk ik dat het een stukje karakter is (hij is echt een denker/dromer), maar aan de andere kant denk ik dat hij ook nog wel wat kan leren en wat 'steviger' kan worden. Nu ontwijkt hij echt wat hij moeilijk vindt.
    Cognitieve ontwikkeling zal sowieso doorgaan, zeker qua lezen zie ik hem heel hard gaan. Met rekenen heb ik er minder zicht op. soms weet of kan hij opeens dingen.

    Ik denk dat we met de kennis van nu, de beste (minst slechte) keus maken:
    - hij krijgt extra uitdaging
    - hij nog meer tijd om te spelen
    - hij kan meer zelfvertrouwen opdoen
    - er wordt bewust gewerkt aan 'leren leren'. we verwachten er geen wonderen van, maar we zijn blij met de inzet van school en zij gaan hierbij ook een begaafdheidsexpert inzetten.

    Als hij nu naar groep 3 zou gaan, zou hij het motorisch denk ik wel lastig vinden (qua schrijven) en juf ziet hem ook niet hele dag op een stoel zitten (dat zou denk ik nog wel meevallen). Maar vooral: als hij zelfstandig zou moeten werken, zou hij denk ik alleen maar om zich heen kijken en dromen. Daarvoor lijkt mij dat extra jaar heel nuttig.
    Zoon lijkt erg op mijn man, die was ook zo. En die kon later zich prima concentreren. Verwacht ik bij hem ook wel.

    School heeft al wel gezegd dat ze verwachten dat hij nog wel een keer zal versnellen gezien z'n voorsprong; maar dat dit niet het moment is. Daar kunnen we ons heel goed in vinden.
    Als hij na nog een jaar kleuteren in groep 3 komt, heeft hij eerst genoeg uitdaging aan het hele groep 3 gebeuren, leren schrijven (schrijfletters) etc. Misschien (maar dat is van later zorg) gaat hij half jaar groep 3 en dan half jaar groep 4 doen.
     
    missle vindt dit leuk.
  6. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.875
    1.653
    113
    Vrouw
    Ik sta straks ook met mijn zoontje voor die keuze. Hij is van begin november.
    Lijkt me erg lastig aan de ene kant denk ik dat lang klauteren voor een groot deel kinderen gunstiger is.
    Maar ik denk dat bij andere kinderen juist meer uitdaging in groep 3 heel gunstig is. Dus het is echt kijken of je kind eraan toe is. Tegen die tijd zal ik echt goed naar me zoontje moeten kijken of hij er wel al aan toe is.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  7. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Onze zoon is van begin februari en heeft dus ook 2.5 jaar gekleuterd. Voor hem is dat jaar in groep 2 echt goed geweest. Cognitief is hij daar misschien niet zoveel gegroeid, maar juist sociaal emotioneel heel veel. Hij was er met 5.5 ook echt nog niet aan toe om achter een tafeltje te zitten de hele dag.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  8. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    #88 fairy2011, 21 mei 2019
    Laatst bewerkt: 21 mei 2019
    Onze dochter ging jong naar groep 3 (inmiddels in groep 4). Wij hadden ook twijfels over werkhouding e.d. Juf gaf destijds aan: aard van het beestje extra kleuterjaar gaat dat niet veranderen. Ze ging jong naar groep 3. Ze doet het inmiddels in groep 4 fantastisch en is nog steeds een dromer. Sommige dingen blijven idd altijd wat het is.

    Heel benieuwd wat onze nog jongere zoon volgend jaar in groep 3 gaat laten zien. Bij hem is die keuze inmiddels gemaakt, maar we weten gewoon niet waar we goed aan doen. Hij kan keurig op een stoeltje stil zitten, is dol op werkjes maken, kan lezen, heeft een net handschrift en doet niet onder voor kinderen die een jaar ouder zijn. Maar ja het kereltje is jong, klein en speelt ook nog graag.... We gaan zien of dit de juiste keuze voor hem was.

    Ik geloof niet in juist kort of juist lang kleuteren. Het is echt kindafhankelijk. Laat je adviseren door de school, maar wees zelf ook kritisch in je vragen aan de school. Samen kom je er wel uit.
     
  9. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Onze dochter is van 12 dec. Ze heeft n extra jaar gekleuterd.
    Cognitief zou ze het wel al aan gekunnen hebbeb, omdat ze al aan het lezen was.
    Emotioneel vonden de juffen en wij gaar nog te kwetsbaar, ze is erg gevoelig. Ze zou ook minimaal een half jaar schelen met de rest.

    Een lerares die vooral met 'hoogbegaafde' kinderen werkt heeft tegen mijn schoonzus gezegd dat het emotionele vlak nooit een reden moet zijn om langer te kleuteren, omdat ze zich zouden gaan gedragen naar klasgenoten.
    Onze dochter speelde juist met de jongere kinderen vorig haar aldus de juffen. Nu is ze er echt aan toe.

    Hebben wij de verkeerde keuze gemaakt? Misschien wel, maar ik denk toch eerder van niet. Ze krijgt extra leeswerk aangeboden en ze kunnen haar dadelijk ook vast extra's bieden. Deze klas is wel leuker en ze heeft er haar vrienden.

    Houdt in je achterhoofd dat een kind in een paar maanden sterk kan groeien. Als ze nog blijft kleuteren is dat een heel jaar. Erg lang als ze zich gaat vervelen.

    In jouw geval denk ik eerder aan laten doorstromen. Zeker als de juffen er vertrouwen in hebben. Bij ons twijfelden ze erg en ze waren eigenlijk blij dat wij aangaven nog te laten kleuteren.
     
  10. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ps: mijn schoonzus is opgeleid bassisschoollerares. Zit nu in de kinderopvang. Haar kind zit in België in groep 1 en gaan hem na een test door laten stromen nasr groep 3. Hij leest ook al en rekent ook al.
    Ik houd persoonlijk mijn hart vast, maar ben ook zeer benieuwd. Hij is in januari 5 geworden. Mijn 2e dochter is van febr 5 jaar. Is ook bezig met lezen en rekenen maar ik laat het lekker gaan. Oudste gaat nu dus naar groep 3 (is van dec af 6 jaar), beide dochters in dezelfde klas is overigens echt niet goed voor mijn jongste die teveel op haar zus leunt.
     
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Waarom zou je de verkeerde keuze gemaakt hebben? Klinkt juist als de goede keuze.
     
  12. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wij hebben binnenkort een gesprek op school met de leerkrachten en de intern begeleider. Maar eigenlijk hebben wij onze keus al gemaakt. Toch ben ik heel benieuwd wat zij zeggen over haar.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  13. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is net van januari, maar als hij van december was geweest, had hij zeker 2,5 jaar gekleuterd.

    De grens ligt idd op 1 januari, maar bij ons blijven de meeste kinderen van november en december drie jaar bij de kleuters.
    Ze zijn hier geen voorstander van allemaal maar door.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  14. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Poeh moeilijk,
    Zo'n keuze werkt ook verder door.

    Verderop in de studie. Mbo, HBO, universiteit net even een jaartje ouder maakt wereld van verschil is mijn ervaring als stage begeleider.
    Op zich niet gek nog jaar langer kleuteren, mits hij/zij op niveau uitgedaagd kan worden. Later genoeg tijd om te werken ;)
     
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    De grens ligt niet op 1-1; er is geen grens. Herfstkinderen moeten individueel bekeken worden, maar hier zijn ze ook vrij behoudend met door laten gaan.
    Wij hebben er bij dochter wel voor gekozen (op advies van school), omdat het echt geen optie was om haar langer te laten kleuteren. Maar is die optie er wel, zou ik er zeker voor gaan.
     
  16. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik ga dit topic in mijn achterhoofd houden. Dochter zit in groep 1 dus nu is de vraag of ze langer moet kleuteren nog niet aan de orde. Toch vind ik haar nog best jong, ze wordt half oktober pas 5. Er is geen enkele twijfel dat ze naar groep 2 moet na de zomervakantie, al zal ze daar 1 van de jongsten zijn. Ben heel benieuwd hoe het zal gaan in groep 2, ook omdat daar enkele kindjes blijven zitten die natuurlijk weer wat ouder zijn.

    En jeetje, wat gaat zo'n schooljaar snel voorbij :eek: had ik niet verwacht
     
  17. trulyhappy

    trulyhappy Bekend lid

    1 jun 2013
    530
    300
    63
    Hetzelfde momenteel met onze dochter aan de hand: ze is van begin januari (was wel in december uitgerekend)...

    Ze is dit schooljaar gestart in groep 1 (combiklas met groep 2). Gesprek gehad, onze gedachtes besproken met de juffen (wat we thuis zien, wat ze zegt over school), ze hebben haar toen wat gerichter geobserveerd en ze heeft toen 4 maanden dagelijks de keuze gekregen of ze met groep 1 of groep 2 mee wilde doen met de werkjes, zonder druk. Ze koos structureel voor de groep 2 werkjes. Met onze toestemming hebben ze haar ook mee 'getoetst' eerder dit jaar.

    Toen gesprek gehad en daarin zijn we erg naar achteren gegaan, vooral de juffen laten spreken. Wij willen dat wat voor haar het beste is. De conclusie vd juffen: zowel qua cognitie als op sociaal emotioneel gebied kan ze door naar groep 3 volgens de juffen (na overleg met de intern begeleider).

    Vanaf dat gesprek (2 maanden geleden) is ze ook officieel in groep 2 geplaatst. Zowel wij als de juffen hebben hier ook met haar over gesproken en ze wil ook graag naar groep 3.

    Wij vonden het een lastige keuze, maar zijn blij met de korte lijntjes met de juffen en hoe ze écht gekeken hebben naar onze dochter.

    Ik deel de mening 'in principe zo lang mogelijk kleuteren'. Toch zijn we van mening dat dit voor onze dochter nu de beste stap is.
     
  18. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Klopt. Ik weet op welke school jouw kinderen zitten. Daar zitten de kinderen van mijn broer, verdere familie en vrienden ook op.

    Hier is de lijn 1-1, maar wat jij zegt dat er naar de herfstkinderen wordt gekeken, dat gebeurt hier ook. Meeste gaan niet door, enkele wel.
    Het verschilt heel erg per kind. Ben ik het met je eens :)
     
  19. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nu ben ik wel benieuwd :o:

    Het is trouwens wel een beetje aan het verschuiven. Eerst bleef je na 1-10 in principe in groep 1, tenzij het echt niet anders kon. Maar de laatste paar jaren zijn er aantal van die leerlingen versneld in groep 3 en 4. Nu worden ze dus allemaal besproken.
     
  20. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Je mag me een pb sturen als je het wilt weten :)
     

Deel Deze Pagina