Decemberkind: jaar langer op kleuterschool of door naar groep 3?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door puzzelstukje, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.805
    4.585
    113
    Hier een september dochtertje... Ze wordt aankomende september 6 en zal na de vakantie naar groep 2 gaan. We hebben haar een jaartje langer laten kleuteren en tot op heden geen spijt gehad. Vind dat er hier vaak zwaar aan wordt getrokken. Als ik het hier zie, de kids moeten al zoveel in groep 2, daar was onze kleine dame gewoon nog niet klaar voor. Ik merk nu, dat ze echt klaar is voor een volgende stap. Ben ook blij dat de juffen toen dit advies hebben gegeven.

Liever een van de 'betere' zijn van de klas, dan overal maar achteraan hobbelen en constant op je tenen moeten lopen.

Hier zit 1/2/3 trouwens gecombineerd. Ze starten de dag in groep 1/2 en daarna gaan ze ook samenvoegen met groep 3 en gecombineerd werkjes doen. In het begin was ik er niet zon voorstander van, maar nu wel. Erg leuk en ze leren enorm veel van elkaar.

O vriendjes... Wel eens op gelet hoe dat gaat? We waren laatst in Toverland en onze dochter kwam naar me toe; mama ik heb een nieuwe beste vriendin. Ooo leuk! Hoe heet ze dan? Ja dat weet ik niet! Dat bewijst wel weer hoe flexibel ze zijn. Ik denk persoonlijk dat het geen moer uitmaakt dat haar andere vriendjes naar een andere groep gaan. Als het elkaar echt trekt, dan komen ze wel weer bij elkaar uit. En in de pauzes en met het afspreken kunnen ze elkaar toch zien?

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wat fijn dat voor jullie die keuze ook zo goed is bevallen! Qua vriendjes: klopt daar heb je gelijk in. Alleen zien ze elkaar bij ons op school dus niet meer. Ook niet met de pauze. Kleuters spelen op een ander plein, ook met overblijf. En het verschil is hier gewoon heel groot met de groep 2 kinderen en de groep 2 kinderen. Zelfs de juf geeft aan dat dit nog wel een dingetje is. En dat vind ik ook. Ze wordt daarom in een andere groep geplaatst waar meer kinderen van haar leeftijd inzitten.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Zeker! Alleen zijn ze helaas niet allemaal even goed... Op een kleine school of op een school met een stabiel team weet je wellicht wie je krijgt en dus of diegene en goed in is of niet, maar op de school waar mijn waar kinderen in de kleuterklas zaten was het verloop zo enorm hoog, dat je nooit wist welke leerkracht het zou worden en ook niet de garantie had dat je kind een heel jaar dezelfde leerkracht zou houden. Dan vind ik het toch best een risico.

Mbt spelen in pauzes en na schooltijd: hier ook gescheiden pleinen en op een van de bso’s zelfs gescheiden bso-groepen.

Mijn dochter heeft overigens nog één vriendin uit de kleuterklas, al zitten ze al bijna vijf jaar niet meer bij elkaar in de klas. De rest ziet ze niet meer, maar dat waren anders wel vriendinnen gebleven, denk ik.

4. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Nee soms is het anders als de school kleiner is oid. Maar ja, je weet dan ook niet wat voor juf je kind krijgt in groep 3 en of dat dan de meest handige optie is.
    Wij weten ook dat groep 3 volgend jaar groot wordt. Speelt bij ons ook mee...

Er zit ook een kindje in deze groep, die dus wel naar groep 3 gaat waar ze altijd door wordt ‘geplaagd’. Ze heeft hier heel veel last van en is heel blij dat ze niet bij haar in de klas zal komen. Wat dat betreft is het juist weer mooi.

Ik voel gewoon dat ze niet tegen die oudere kids opkan. Ze moet eerst nog even sterker worden voordat ze aan haar verdere schoolloopbaan begint.

5. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Conclusie lijkt me dus duidelijk, kijk naar wat je kind sociaal emotioneel en leertechnisch aan kan.. Ik ben toch blij dat wij nog een jaartje mogen wachten voordat de keuze bij ons ligt.

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Vanmiddag gesprek gehad. Ze blijft! Ik ben er echt heel blij om. Zal vanavond even het gesprek typen.

smax vindt dit leuk.
  7. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Wat fijn! Hopelijk is dat de juiste keus.

Mijn zoon is ook van december, en bij zijn school doen kinderen van nov/dec en later vrijwel allemaal groep 1 over. Dus niet eerst naar groep 2 en dan misschien nog wen keer groep 2.
    De kinderen die nog een jaar groep 1 doen krijgen wel meer uitdaging als dat nodig is. Ze werken met 3 groepen, de kinderen die minder meekomen, de kinderen die normaal meekomen en de kinderen die beter meekomen. Mijn zoon hoort bij de laatste groep. Maar ik hoor hem nooit dat ‘ie het saai vind op school, dus hij krijg gelukkig genoeg uitdaging.

8. DQueen

DQueen Niet meer actief

Dan heb je je antwoord toch al? Als ze zelf niet wil en het haar dus niets uitmaakt dat alle vriendinnetjes wel gaan lekker nog een jaar laten kleuteren!

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    De leerkracht gaf aan dat ze snapte waarom ik twijfels had. En mijn dochter is echt een kind waarbij het beide kanten op kan gaan. Soms is het bij de herfstkinderen best wel duidelijk. Bij haar dus niet. Ze kan door naar groep 3, maar ze kan ook best blijven. Mijn argumenten om haar bij de kleuters te laten.
    * jong, zal altijd de jongste zijn, heb ik zelf als onprettig ervaren.
    * faalangst in ons gezin en familie.
    * motoriek nog zwak.
    * groep 3 zal ze wel aankunnen, maar groep 4? Dat wordt wat...
    * bang dat ze gefrustreerd raakt.
    * kan ze sociaal emotioneel gezien opboksen tegen de andere meiden die (soms wel een heel jaar) ouder zijn?
    * nog erg in het fantasiespel.
    * ze lijkt groot en heeft een wijs uiterlijk, maar wordt wel overvraagd.
    * gaat clownesk gedrag vertonen als ze overvraagd wordt. Gaat dit gezien worden in een grote groep 3?

Nou, dit was ongeveer wat ik meegedeeld heb. De leerkracht zag dit ook in. Ze snapt onze keuze heel goed. Ze geeft ook aan dat ze denkt dat ze groep 3 echt wel aankan, maar dan? We zijn bang dat ze gefrustreerd raakt. En dat ze overvraagd wordt.

Ze gaf mij een groot compliment over hoe ik met deze situatie omga en zegt dat veel ouders dit niet overzien. En juist maar door willen. Wij denken ook over de langere termijn na en niet alleen volgend jaar.

Ze hebben benoemd dat zij nu alles gehaald heeft wat je behoord te halen eind groep 2. En dat in 1,5 jaar. Dus ze komt er zeker wel. Ze gaan volgend jaar zowel qua taal als qua rekenen extra uitdaging bieden. Maar wel op een manier dat zij zich zeker voelt. Ze voelt zich nu onzeker omdat de kinderen uit haar tafelgroepje sneller werken en een stuk groter en ouder zijn.

Daarnaast hebben wij toestemming gegeven om haar in een andere klas te plaatsen waar zij meer aansluiting mee heeft. Daar zitten meer kinderen van januari, februari en maart. Als er nog een kindje uit een andere klas blijft, die van augustus is, en wat haar vriendin is, dan komt ze daar bij in de klas.

Al met al, ik ben echt opgelucht. Ik had het toch best wel heftig gevonden als ze wel door had gemoeten. Ze heeft zo mooi nog even de kans om te groeien en zal er volgend jaar echt klaar voor zijn!

En het belangrijkste: ik vertelde het aan dochter in de auto toen we haar vriendinnetje weg brachten en toen zei ze: gelukkig mama! :D Nou, dan denk ik echt dat ik de goede keus heb gemaakt. En ze zei: ik maak toch wel nieuwe vriendinnetjes! Dus... we gaan het allemaal zien....

DQueen, tuc en nelta vinden dit leuk.
  10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Fijn dat de keuze gemaakt is voor jullie puzzelstukje en dat jullie er een goed gevoel bij hebben!
    Het blijft een lastige keuze omdat het een keuze voor een heel schooljaar is waarin zoveel kan gebeuren. En het blijft afhankelijk van het kind maar ook van de situatie. Bij welke kinderen voelen ze zich het beste thuis en komen ze het beste uit de verf, de wat oudere kinderen (dus doorstromen) of juist de wat jongere kinderen (dus nog een jaar kleuteren). Of zijn ze gebaat bij nu doorstromen en eventueel een jaar langer in groep 3/4 verblijven?

Ik denk dat je vooral moet kijken naar de totale ontwikkeling van je kind. Niet voor niets sprak men vroeger over 'schoolrijpheid'. Ik zie het levende voorbeeld in mijn zoontje. Die is nog maar 4,5 dus we zijn zover nog niet maar aan hem kun je duidelijk het verschil zien in cognitieve ontwikkeling en totale ontwikkeling/rijping van de hersenen.
    In oktober is hij gestart op school, kende 0 letters. Nu kent hij er een stuk of 10 en kan auditief wel eenvoudige woordjes hakken en plakken. Maar schrijf je een simpel woordje met de letters die hij kent, kan hij ze níet lezen, daar haakt hij af. Simpelweg de klank-tekenkoppeling op abstract niveau kan hij nog niet aan. Het is dus niet alleen de letterkennis die het doet.
    Qua rekenen/tellen/getalbegrip is hij ver. Hij leest de bingogetallen voor als ik bingo doe met de oudste en kan op concreet niveau best sommetjes tot 10. Zo had hij laatst 7 boontjes in zijn bord en vraagt dan zonder nadenken "mag ik er nog 3, want dan heb ik precies 10". Vraag je hem echter wat is 7+3, dan heeft hij geen idee..... wederom het verschil tussen concreet met zichtbare objecten en abstract/formeel wat in groep 3 gevraagd wordt. Sommetjes maken in een werkboekje wordt em echt nog niet. Maar 4 knakworstjes verdelen met z'n 3-en lost hij zo voor je op.
    Emotioneel is het echt nog een kleuter en ik vraag me echt af of hij op dat vlak in een jaar tijd voldoende groeit om dan door te stromen naar groep 3...… en vooral zich staande te houden in de groep kinderen die dan groep 3 wordt. Gelukkig duurt het nog een jaar.

11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dat klopt ook helemaal. En je ziet dus ook bij jouw zoontje dat hij nog niet rijp genoeg is. En dat hij het allemaal wel in zich heeft. Maar op dit moment in kale sommen en waarschijnlijk op het platte vlak de connectie nog niet kan leggen. Dan is hij er inderdaad niet rijp genoeg voor. Maar goed, jullie hebben die keuze nog niet... Maar toch wel goed om de ontwikkeling van je kinderen in de gaten te houden.

12. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Bij onze zoon ook deze keuze moeten maken. Zowel school als wijzelf wisten/weten niet waar we goed aan doen. Onze zoon wil graag in boekjes werken en geeft aan dat hij school saai vindt. Hij onthoudt veel, leest al aardig goed en rekent graag. Dus cognitief was het geen vraag, maar sociaal wel. Vooral de kant richting de leerkracht; durft hij wel vragen te stellen (of is het misschien ook wel niet nodig omdat het makkelijk is), als je de juf iets vraagt is hij soms gespannen en vindt het soms eng om antwoordt te geven, hij geeft zelf niet bij de juf aan wat hij wil leren. Dit waren de punten waardoor er toch wat twijfel was. Uiteindelijk hebben wij, ook vanwege het advies van de ib'er, besloten dat hij naar groep 3 gaat. Hij is voor ons gevoel echt toe aan het werken in boekjes en voor zijn gevoel gaat hij nu echt iets leren... Hij is van eind december maar wij hebben er vertrouwen in.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  13. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    fairy2011 vindt dit leuk.
  14. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik ben ook wel erg benieuwd naar de ervaringen van de gemaakte keuzes voor de zomer!

15. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ja, ik ook! Fijn dat het heropend is.

16. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hoi, wat leuk dat er mensen zijn die nieuwsgierig zijn naar hoe dit voor de ouders en kinderen is verlopen na de zomervakantie. Ik ben ook benieuwd naar verhalen van anderen. Dus kom maar op! Hoe gaat het, hoe is de start geweest en blij met je keuze of toch niet?

Hier dus uiteindelijk gekozen om onze dochter van 19 december in groep 2 te laten. Ze kwam in een andere klas, met allemaal andere kinderen en nieuwe leerkrachten. In het begin was dit best wel wennen voor haar. Soms was ik echt bang dat ik de verkeerde keuze had gemaakt.

Maar, ik zie nu dat ze goed op haar plek zit. Ze heeft vriendinnen en is daarin nog aan het ontdekken. Ze speelt regelmatig met iemand en krijgt vriendenboekjes mee naar huis, dus dat probeer ik los te laten. We vieren 3 december haar feestje en dan heeft ze 8 kindjes uitgenodigd. Er komen pieten en het wordt een gezellige boel. Dan kan ik ook eens even zien hoe dat allemaal loopt enzo.

Qua lengte is ze erg vooruit gegroeid. Ze is nu 126m. Ze ziet er niet heel comfortabel meer uit op een kleuterstoeltje. Als ze speelt met haar vriendinnen uit groep 3 zie je ook wel dat ze even groot is.

Het leuke is dat ze nu begint alles te lezen en schrijven. Ze laat overal briefjes achter voor ons, ze leest wat er op verpakkingen staat en vindt de werkjes op school nu niet altijd meer moeilijk. En dit is precies wat ik bedoelde met rijping. Mijn man ziet dit nu ook. Als het bij ons bestond dat ze in februari naar groep 3 kon dan had dat mooi geweest. Toch denk ik echt dat dit jaar haar sterker maakt en dat ze zowel cognitief, als motorisch als sociaal emotioneel een stuk sterker naar groep 3 gaat als dat we haar dit jaar al naar 3 hadden laten gaan.

Daarnaast heb ik een dochter in groep 5 en ik schrik er gewoon van wat zij allemaal al moet doen. Dat is echt zo veel! Dat ik blij ben dat zij nog even lekker de tijd kan nemen en er sterker voor staat op dat moment.

Zo, sorry voor het lange verhaal, maar uiteindelijk dus nog steeds blij met de keuze die wij gemaakt hebben.

spruitje80 vindt dit leuk.
  17. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik heb het topic inderdaad laten openen, omdat ik benieuwd ben naar de ervaringen nu het schooljaar een paar maanden bezig is.

Dus welke keuze maakte je? En hoe loopt het nu?

Onze 5 jarige zoon zit nu dus in groep 3 na lang twijfelen. Zoals ik al in het topic aan gaf vonden wij de keuze echt vreselijk lastig. Uiteindelijk toch naar groep 3 gedaan en we zijn blij verrast.

Komt zeer goed mee, heeft leuke vriendjes en het belangrijkste: hij heeft er zo ontzettend veel plezier in. Voor nu lijkt het de beste keuze te zijn geweest.

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Nou wat fijn dat het dan zo goed uitpakt toch? Soms is een keuze maken zo lastig... Dan weet je echt niet waar je goed aan doet. Dus tot nu toe zeker een goede keus, fijn!

19. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Bij mijn zoon (november) hebben we na goed overleg met school de keus gemaakt om hem in groep 2 te houden (hij heeft een half jaar groep 1 gedaan, daarna een jaar groep 2 en nu dus weer groep 2).
    Ik vond het erg spannend: weer een nieuwe klas; kinderen die opeens weer een stuk kleiner zijn, lukt het (wat school van plan was) om voldoende uitdaging te bieden...

Vanaf de eerste week werd al duidelijk dat het een goede keus was. Hij voelt zich prettiger tussen deze kinderen (letterlijk en figuurlijk niet meer de jongste). School geeft 3 uur extra begeleiding en daar geniet hij enorm van. Ze doen er leuke en zinvolle dingen, juist ook om te leren met frustraties om te gaan. Hij komt nu thuis dat hij met andere kinderen wil spelen, vorig jaar vroeg hij daar uit zichzelf niet om. Heeft al een aantal kinderfeestjes gehad, zit er gewoon beter tussen.

Dus voor nu zijn we echt heel tevreden! Ben wel benieuwd wat ze dan volgend schooljaar van plan zijn om te bieden; hij is de groep 3 stof al voorbij met rekenen/lezen/taal. Maar de hele dag wat anders doen is ook niet zo motiverend denk ik.... Maar goed, dat is van later zorg.

20. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.470
    3.920
    113
    Vrouw
    Fijn om te lezen dat het bij jullie allemaal zo goed uitpakt!

puzzelstukje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina