Het is nu wachten tot de ib-er haar verslag af heeft en dan kunnen we op gesprek komen. Ik hoop nog deze week (ze is er alleen dinsdag en donderdag) en anders volgende week. Gisteren vroeg ik aan dochter, wat haar leuker leek groep 1 of 2. Toen antwoordde ze: groep 1, want daar doe ik leuke knutselwerkjes. Vervolgens vroeg ik wat ze leuker vond knutselen of moeilijke werkjes en toen werd antwoordde ze heel enthousiast moeilijke werkjes. Ik hoop dat er volgend jaar een combiklas komt en dat ze daar dan in kan. Zo kunnen we eind volgend jaar kijken waar ze aan toe is. Eventueel twee keer groep 2 lijkt mij niet ideaal en die constructie wordt ook maar weinig toegepast bij ons op school.
Combiklassen zijn dan wel handig.. Mijn jongste is van eind december. Hij is qua rekenen, motorisch en sociaal/emotioneel ver genoeg om al door te kunnen naar groep 2, maar hij is nog heel erg speels. Juf zegt: officiele regel is tm 31 december gaat naar groep 2, in praktijk zegt directeur liefst najaarskinderen lekker laten kleuteren als ze dat willen.. Gelukkig zit jongste nu in een groep 1/2 en blijft hij lekker bij zijn eigen juf volgend jaar. Dus hij blijft daar 1,5 of 2,5 jaar. In groep 2 hebben ze al heel veel materiaal liggen voor lezen en rekenen (montessori), dus aanvankelijk lezen en echt leren lezen kan al prima in groep 2. Hier is ook de combi 3-4-5, en mocht hij 2,5 jaar kleuteren en dan toch snel blijken te gaan, is het zelfs een optie om 3-4-5 in 2 jaar te doen. Of desnoods halverwege groep 2 door naar groep 3. Ze zitten niet zo vast in hun leerlijnen. Daar ben ik nu wel even blij om..
Dat is niet zo. Er is geen vaste datum meer, maar er moet vooral gekeken worden naar de ontwikkeling van het kind aldus de inspectie.
Cognitief lijkt ze wel toe aan groep 2, maar goed, dat zal de ib-er ook wel beoordelen. Mijn oudste (ook van december en na de kerstvakantie begonnen) was cognitief vrij sterk maar was nog helemaal niet bezig met letters of lezen. Sociaal emotioneel was ze nog helemaal niet klaar om na een half jaar naar groep 2 te gaan, ze paste ook echt niet in die groep. Dus heeft ze nog een jaar groep 1 gedaan. Achteraf gezien heel goed voor haar geweest, ze zit nu echt op haar plek, komt goed mee, ook cognitief. Maar goed, bij haar was er dus echt geen twijfel. In jullie geval zal een combiklas heel fijn zijn, dan hoef je nog niet definitief te beslissen.
Ik ben leerkracht van groep 1 en dit is inderdaad lastig. Wij hebben als school nu als regel: alle kinderen tot en met 31 december gaan door naar groep 2. Zij krijgen werk op hun niveau en zo gaan zij beginnen in groep 2. Aan het eind van groep 2 wordt gekeken of het verstandig is of ze naar groep 3 gaan, of in groep 2 blijven. (Edit: even 1 uitzondering, ik werk op regulier onderwijs en heb een kindje met Downsyndroom in mijn klas, die blijft wel in groep 1) Een aantal december kinderen van mijn huidige groep 1 nu, daarvan weet ik dat de kans klein is dat ze daadwerkelijk over 2 jaar naar groep 3 gaan. Er zijn er ook bij die het wel kunnen redden. En dat wordt dan over precies een jaar bekeken natuurlijk. Mocht je vragen hebben kan je een PB sturen hoor!
Nadeel hiervan is dat ze als ze in groep 2 blijven, dan in een nieuwe groep komen na 1,5 jaar. Het is fijner om na een half jaar al in een nieuwe groep te komen waar ze dan in blijven. Vooral voor kinderen fijn van wie het zeker is dat 1,5 jaar kleuteren te kort is (zoals bij mijn dochter). Bij twijfel wel handig om eerst meteen door naar gaan naar groep 2.
Ik snap dat je dat liever niet wil, maar dat het bij jullie op school weinig gebeurt, wil nog niet zeggen dat het voor je dochter vervelend zal zijn. Volgens mij kun je dat echt nog wel zo begeleiden dat ze zelf niet eens doorheeft dat ze een uitzondering is. Ik zou het dan gewoon op haar leeftijd gooien: "je bent nog te jong. Alleen kindjes die al zes zijn (of bijna worden) gaan al naar groep 3; de kindjes van 5 nog niet." Ik zou trouwens voorzichtig zijn met conclusies over niet lekker in haar vel zitten en haar cognitieve prestaties / omgeving op school. Wie weet ligt het ergens anders aan. Ik hoor ook veel om me heen dat veel kinderen moe zijn zo naar het einde van het schooljaar, met steeds die bijzondere dagen op school (juffendag, excursies, schoolreisje) en vrije dagen tussendoor. Mijn dochter (ook een decemberkindje) is ook echt moe. Heeft niks te maken met het feit dat ze het op school niet leuk zou vinden.
Het niet lekker in haar vel zitten speelt al een hele poos. Ik dacht eigenlijk eerst dat het kwam door de komst van haar zusje, maar daar vind ik het nu wel lang voor duren en het wordt ook niet echt beter. In de meivakantie leefde ze wel weer op. Het niet lekker in dr vel zitten besprak ik met de juf en die kwam met dit als mogelijke oorzaak daarvan.
Hmmm, lastig. Heeft de ib-er ook nog iets onderzocht m.b.t. het niet lekker in haar vel zitten? Hier hebben ze alleen maar combinatiegroepen. Halverwege het jaar - als er veel nieuwe kindjes bij zijn gekomen - starten ze een groep 2 met kindjes die na de zomer waarschijnlijk naar groep drie gaan. Maar ook dan is er de mogelijkheid om nog een jaar groep 2 te doen. Op die manier stel je het beslismoment een stuk uit en haal je wat druk van de ketel. Vind ik wel prettig. Ik hoef nu nog niet te kiezen of ze volgend schooljaar na de kerst naar groep 2 gaat. Volgende week hebben we een oudergesprek met de juf. Niet een tien minutengesprek waar je je als ouder voor op kunt geven, maar op uitnodiging. Ik verwacht dat ze het daar dan ook met ons over wil hebben, om vast gedachten te wisselen hierover en te kijken of de neuzen dezelfde kant op staan. Ben benieuwd hoe het gesprek donderdag loopt.
Interessant! Ben benieuwd hoe t bij een aantal van jullie gaat uitpakken! Vorige week hier gesprek gehad op mogelijke school. Ze kijken daar heel erg naar t kind en minder naar de protocollen. Fijn! Mijn dochter van bijna 3.5 heeft al een behoorlijke voorsprong als ze eindelijk naar groep 1 mag (februari) ze leest al best wat letters en kleine mkn mmkm woordjes en telt er al rustig op los tot 20 met optellen en aftrekken. Legt puzzels van minimaal 100 stukjes sneller dan ik dat doe Ben ook zeer benieuwd of ze haar de uitdaging kunnen geven die ze nodig heeft. Ze loopt verder wel wat achter op sociaal-emotioneel gebied dus in dat opzicht is kleuteren wel heel goed voor haar denk ik. Maar voor haar zou ik in totaal 2.5 jaar kleuteren echt te veel vinden als ze nu al dingen op groep 3 niveau beheerst.
Vanmiddag moeten we naar school voor gesprek met juf en ib-er. Gisteren is dochter nog met de ib-er meegeweest en heeft daar ook nog wat gedaan (gedeelte cito, als ik haar verhaal zo hoor). We hopen op een combiklas en zo niet, dan neigen we meer naar 1 (met extra uitdaging) dan naar 2. Niet dat ik denk dat ze groep 2 niet aankan, maar omdat ze dan toch anders altijd de jongste zal zijn, wat me vooral voor later lastig lijkt en omdat ze daardoor ook meer kans heeft om gepest te worden (ze heeft ook een schisis). Nu laat ze niet over zich heel lopen, maar doet ze dat ook als ze de jongste is? Eventueel groep 2 twee keer doen, lijkt me voor haar ook niet prettig. Maar we gaan het advies van juf en ib-er zeker meenemen en als zij goede argumenten hebben om toch groep 2 te doen, kan het goed zijn dat we hun advies volgen. Ik ben ook vooral benieuwd hoor dochter het in de klas doet, dat vind ik lastig in te schatten op haar verhalen alleen.
Jammer dat ze geen combiklassen hebben, niet voor niets dat de meeste scholen daar in ieder geval voor de kleuterschool voor kiezen, kleuters ontwikkelen zich nu eenmaal sprongsgewijs, dus het is moeilijk om op deze leeftijd te zeggen hoe ze het over een paar weken/maanden zullen doen. Hier blijven kinderen niet in groep 1 zitten, maar eerder in groep 2, vaak omdat ze in groep 2 opeens een grote groei laten zien en dan alsnog klaar zijn voor groep 3. Blijven ze zitten, dan kennen ze alsnog genoeg kinderen uit groep 1. En een grotere kans op pesten, ik denk dat dat wel meevalt. Ze kennen haar straks toch ook in groep 2, voor hun hoort het waarschijnlijk gewoon bij haar gezicht en zullen ze haar daar echt niet zomaar mee pesten. Tot de Kerst in groep 1 blijven met extra uitdagend werk en dan kijken of ze alsnog naar groep 2 kan als ze er klaar voor is lijkt me anders ook een goede oplossing.
Het de jongste zijn hoeft echt geen probleem te zijn, in de klas van mijn oudste zitten 3 kinderen die ruim een jaar jonger zijn dan mijn dochter (oktober en november kindjes), eentje is zelfs ook heel klein (ze wordt in oktober 8 en is even groot als mijn jongste dochter van 6, die ook al niet de grootste is ). Die komen gewoon prima mee met de andere kinderen (zitten ook 5 kinderen van 9 in de klas). De schisis maakt ook niet uit hoor, dat hoort gewoon bij haar en zal de kinderen niet eens meer opvallen. Als ze cognitief gezien naar groep 2 kan en niet over zich heen laat lopen en aansluiting vind bij de kinderen in die klas, zou ik eerder neigen naar groep 2.
Het de jongste zijn lijkt me vooral later lastig. Al je vriendjes mogen dan al wat en jij niet omdat je nog geen 12/16/18 enz bent. Verder zijn er meerdere onderzoeken die uitwijzen dat oudere kinderen (de winterkinderen) het gemiddeld genomen beter doen dan jongere kinderen (de zomerkinderen).
Maar dat is toch geen reden om haar nog een keer groep 1 te laten doen? En kijken naar gemiddelden zou ik ook niet doen, zou naar je eigen kind kijken. Kijk, als er cognitief of sociaal-emotioneel echt nog twijfels zijn is het anders. Zou gewoon even afwachten wat de leerkracht en ib-er zeggen, die hebben er wat dat betreft beter zicht op dan jij denk ik.
Dat is zeker niet de hoofdreden, maar speelt wel mee. Volgend jaar groep 1 is hier de 'normale' weg. Ik vind het op zich prima om daar van af te wijken, maar dan moeten daar wel goede argumenten voor zijn. Ik denk dat groep 2 wel een goede keus is op korte termijn, maar of het dat is op de langere termijn, vind ik een hele lastige. Ik ben ook idd benieuwd naar het sociaal-emotionele aspect, want daar heb ik nu nog geen goed zicht op.
Heb niet alles gelezen (sorry). Maar kan ze niet naar groep 2 en dan volgend jaar belijken of ze doorgaat naar 3? Ons decemberkind zou op een andere school ook een twijfel zijn. Maar omdat onze school een halfjaarlijks systeem kent, gaat ze in febr naar groep 3. Ze kan dan in de volgende jaren nog ergens een half jaar inhalen of (en dat is dan normaal) ze doet groep 8 in 1,5 jaar met extra vakken etc Voordeel is dat ze niet zo piepjong is als zenaar de middelbare gaat. Ons eind okt kind is wel gewoon doorgegaan, maar heeft t zwaar gehad in groep drie