Dit jaar heb ik 2 weken gewerkt in de huishoudelijk hulp. Daarvoor had ik dus kinderopvang nodig. En zolang je 1 dag hebt gewerkt in het jaar heb je recht op kinderopvang toeslag voor het hele jaar. Half februari ontving ik een brief dat ik contracten en facturen van 3 maand moest opsturen voor 4 maart. Ik heb dit 28 februari opgestuurd naar hen ( toen pas had ik alle papieren binnen ). Nu zit ik dus vandaag te wachten op kinderopvangtoeslag ( dochter gaat volgende maand voor het laatst ) er wordt maar niks gestord. Ik de belasting dienst gebeld ja mevrouw het is pas 8 maart binnen gekomen dus we hebben niks overgemaakt, nee mevrouw we kunnen u niet vertellen wanneer u het wel krijgt. Weet iemand hoe lang t duurt voordat ik t weer krijg?
Wat een idiote regeling, blijf mij erover verbazen. Geen wonder dat de kinderopvang onbetaalbaar wordt, als ze ergens op moeten (en kunnen) bezuinigen is het wel hierop! Maar in antwoord op je vraag....geen idee. Gewoon een kwestie van afwachten.
ohh dat ja idd ook krom maar heb er nou eenmaal recht op. Vorig jaar had ik er geen recht op en daarom betaal ik daar nu 5000 euro op af in termijnen.
Euh, ja. Ik zeg niet dat het in jouw geval zo is, maar er zijn veel te veel mensen die hier MISbruik van maken.
Begrijp ik het goed dat je een paar weken gebruik hebt (moeten)maken van kinderopvang en je daardoor een heel jaar kinderopvangtoeslag ontvangt? En dit hoef je dan niet terug te betalen zodra blijkt dat je niet een jaar maar een paar weken nodig hebt gehad?
Idd, ik heb het nog ff door laten lopen omdat ik hoopte nog een baan zou krijgen. Nu dat duidelijk is dat ik niet meer aan een baan kom deze zwangerschap heb ik t opgezegd
Das helemaal niet zo krom, want als je contract niet verlengt wordt ergens, en je hebt wel kinderopvang voor je kinderen, en wil gewoon weer solliciteren maar niet de plaats op je kinderdagverblijf verliezen omdat ze drie jaar wachttijd hanteren........., moet dat natuurlijk wel mogelijk zijn. Dus zo krom lijkt me die regeling niet.
Ja want ze vragen je jaar inkomen en dan geld kan je over het hele jaar hebben verdiend Dit is echt de regeling kan ik ook niks meer en minder van maken.
Huhhh Is dit werkelijk zo geregeld in NL.....niets persoonlijks maar vind het te belachelijk voor woorden!!!
En ook heel veel mensen die er GEEN misbruik van maken. Ik heb een vriendin, die haar baan kwijt raakte. Ben toch heel blij dat ze haar plekje op het kdv heeft kunnen behouden want ze vond pas weer na een half jaar werk. En het kdv had een wachtlijst van minstens twee jaar. Het is pas krom wanneer je je kdv zou moeten opzeggen wanneer je je baan verliest.
Oei kijk uit hoor. Als je langer dan 3 mnd zonder baan zit heb je GEEN recht op kinderopvangtoeslag. Alleen voor de dagen dat je WEL hebt gewerkt krijg je kindertoeslag. Dit omdat veel te veel mensen misbruik maakten van deze regeling. Er zijn er inderdaad heel wat geweest die 1 dag aan het werk gingen en vervolgens hun kids het hele jaar vergoed naar de kinderopvang lieten gaan (ik had zo'n buurvrouw, lekker hele dagen in de tuin zitten in de zon en om 5 uur de NSO bellen dat zoonlief van 8 zelfstandig naar huis mocht fietsen, over een drukke weg, woest kan ik me daarom maken.. en wij maar belasting betalen om dat te vergoeden). Deze nieuwe regeling is in 2010 ingegaan (ik werk in de kinderopvang en heb me daar over laten informeren omdat ik me dood irriteer aan ouders die hun kinderen kwamen brengen en niet werkten en zo plekken bezet hielden voor mensen die wel opvang nodig hadden en geen plek konden krijgen). Maar om even terug te komen op je vraag, het kan 6 tot 8 weken duren voordat het verwerkt is en je de beschikking thuis krijgt, zodra de beschikking ontvangen is krijg je het geld gestort op de 15de van de maand.
Ik vind het normaal dat mensen kinderopvangtoeslag krijgen als hun kindjes naar het kinderdagverblijf gaan, maar niet als ze daar geen gebruik van maken. Dat is toch gewoon krom? Je betaald niets aan het kdv maar mensen krijgen wel gewoon de toeslag. Lekker krom geregeld, daar gaan vast bakken geld doorheen door deze regeling!
Dat mag je vinden. In het geval van je vriendin, die haar plekje op de KDV heeft behouden is het denk ik iets anders dan in het geval van TS. Ik neem aan dat jouw vriendin dr kindje ook gebruik heeft gemaakt van de KDV tijdens dr werkloosheid en daar ook maandelijks voor heeft betaald. Als ik de situatie van TS lees dan gaat haar kindje straks niet meer naar de KDV, dan heeft ze dus geen kosten ..... ik vraag me dan af waarom je dan wel recht hebt op een vergoeding??? (zoals ik net al zei, geen aanval op TS maar vind het erg vreemd....maar goed ik snap wel vaker de vergoedingen in NL niet )
Precies dat bedoel ik dus..... nieuwe manier van inkomsten creeeren 1 dag werken en 365 dagen vergoeding ontvangen, zo krom kan het toch niet zijn???
Daarom voert de belasting ook controle hierop, daar zijn ze ook niet gek hoor. Ze vragen toch niets voor niets contracten en facturen van het kdv op bij TS. Heeft ze geen facturen, moet de toeslag terug betaalt worden. Dat is wat ik er van begrijp ten minste.
dus als ik het goed begrijp moet ik dus even 3 weken werken fynn naar de opvang doen en dan krijg ik voor een heel jaar geld van de belasting dienst?