Fitness voor dummies

Discussion in 'De lounge' started by SDonya, Oct 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik heb vroeger aan fitness gedaan maar dat is alweer een tijdje geleden. Ik zat toen voornamelijk op de crosstrainer met het idee dat je daar je benen en je armen voor gebruikt dus dat dat wel goed is voor je hele lichaam.. Maarrrrr nu heb ik dus nog steeds een abonnement lopen bij de sportschool en ik wil toch weer gaan beginnen met sporten... Dus was ik benieuwd welk apparaat nou waarvoor is en wat het met je lichaam doet! En is het effectief.. (heb wel eens gehoord dat sommige apparaten alleen voor spierpijn zorgen en niet heel effectief zijn, geen idee welke meer trouwens)

Ik weet het dat je dat ook in de sportschool kan vragen en dat het ook bij de apparaten staat.. Maarik wil als ik de sportschool in loop gewoon meteen beginnen met sporten aangezien ik niet veel tijd heb en niet eerst met een trainer alles bespreken.. Ook wil ik ervaringen horen van andere met welk apparaat ze goede ervaringen hebben.. Dat kan ik helaas niet van het papiertje bij het apparaat lezen..;) Ik weet dat er hier een aantal dames fanatiek aan fitness doen dus dacht, ik vraag het hier even! Ben heel benieuwd!!:D

2. Imensa

Imensa Niet meer actief

Ga gewoon naar de sportschool en laat je de eerste keren goed wegwijs maken en begeleiden!
    Spierpijn bvb is absoluut geen teken van iets fout doen. Juist eerder omgekeerd.

Verder is er niet app voor je hele lichaam maar zul je 3/4 verschillende oef/app moeten doen per spiergroep.

3. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Bij mij in de buurt zit de fitness boven de McDonalds. Dat ziet er echt niet uit; beneden zie je mensen hamburgers weg proppen en boven staan ze te rennen als hamsters in zo'n wiel. Ha!

(Het is geen antwoord op je vraag, mijn excuses.)

4. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Er zijn zoveel fitness apparaten dat je vraag een beetje algemeen is.
    Cardio (loopband, crosstrainer=glidex=moonwalker, (lig)fiets, roeien) is over het algemeen vooral om conditie op te bouwen. Je kunt hier extra calorieën mee verbranden maar bouwt weinig tot geen extra spieren op (globaal genomen dan).
    Krachttraining dient vooral om spieren op te bouwen (bij mannen gaat dit beter dan bij vrouwen) en om je spieren sterker te maken. Als je wilt afvallen, kan krachttraining helpen om het aantal kcal dat je verbruikt terwijl je niet sport, te verhogen. Het helpt ook beter dan cardio om spiermassa te behouden tijdens een dieet.
    Algemeen wordt aangeraden om altijd te beginnen met cardio (kort) om op te warmen, dan je krachttraining te doen, dan evt. de cardio die je doet omdat je cardio wil doen tijdens je training, en dan stretching.
    Ik ben ook maar een "leek" maar dit heb ik opgestoken van de uitleg van de professionals die begeleiding aanboden en het lezen op fora.
    Oh ja, en naar 't schijnt zijn oefeningen met losse gewichten over 't algemeen effectiever maar ook gevaarlijker (een correcte uitvoering is belangrijker om blessures te voorkomen dan bij toestellen, daar kan minder bij mis gaan).
    En ze raden ook aan om telkens "spier en tegenspier" samen te trainen, dus bijv. als je je rugspieren traint, ook je buikspieren, of triceps en biceps.
    Voor concrete uitleg over de toestellen die in jouw fitness staan en hun afstelling (of een programma met losse gewichten) zul je toch bij een professional moeten zijn vrees ik.

5. SDonya

SDonya Niet meer actief

Hm dus toch overleggen met een instructeur... In iedergeval bedankt voor je antwoorden hier kan ik zeker wat mee!

Ik denk dat ik voornamelijk baat heb bij kracht training als ik het dan zo lees.. Ik wil wat kleine vetjes kwijt op me buik en wil alles wat strakker hebben.. Maar de loopband zorgt er toch ook weer voor dat je benen strak worden?

Share This Page