Deden jullie nog zelf testen zoals ovutest bij clomid?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Jummymummy, 26 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hej,

Ik heb provera gebruik en mag nu overmorgen starten met clomid. Nu moet ik op CD 13 naar de gyn voor een echo, en verder is niks gezegd over temperaturen etc. Doen jullie dit soort testjes? Ovutesten, slijmvlies, temperaturen?

En hoeveel dagen na de eisprong moet ik rekenen bij clomid? 14?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier werd alles precies gevolgd met echo's. Als er een eisprong aan zat te komen, kreeg ik ook nog Pregnyl om hem op te wekken. Je wist dus precies wanneer de eisprong was. Testen was daardoor niet nodig. Tevens is temperaturen onbetrouwbaar als je hormoonmedicatie gebruikt, omdat je temperatuur erdoor beinvloed kan worden en je temperatuur dus niks meer zegt.

Wanneer je eisprong met Clomid is, is niet te zeggen. Hangt er maar net van af hoe je erop reageert. Vaak groeien follikels wat langer door voordat ze springen, als je Clomid gebruikt. Dus het zal ergens tussen cyclusdag 10 en 20 zijn. Je kunt 10-18 dagen na de eisprong ongesteld worden.

3. HopeSept12

HopeSept12 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.031
    70
    48
    Ons Zoontje!
    België
    Ik zou wachten tot de echo; ze volgen dit echt wel nauw op!

Wanneer ik een echo had en we nog 'te vroeg' waren, dan gebruikte ik ovulatietesten om toch zelf wat nauwer op te volgen.
    Ik gebruikte steeds de digitale van CB; die andere heb ik ook wel eens gebruikt, maar vond ik nooit duidelijk.

Als jij jezelf beter en zekerder voelt door te testen, moet je dit zeker doen!

liefs

4. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hej bedankt voor jullie antwoorden. Ik hoef niet te spuiten, dus dat kan me geen indicatie geven. Maar ik vroeg me af of ovutesten wel zin hebben bij PCO met clomid? Want toen ik die voorheen deed had ik vaak testen die tegen t positieve aan zaten. Geven de testen bij gebruik van Clomid dan een beter beeld?

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je PCOS hebt, kunnen testen een vals resultaat geven. Door de verstoorde hormoonwaardes kan het zijn dat je met PCOS altijd een negatieve ovulatietest houdt of dat je juist altijd een positieve test hebt. Dit zegt echter niks over de eisprong, het is een reactie op te hoge hormoonwaardes. Het kan ook zijn dat testen wel werken, dat is bij elke vrouw met PCOS verschillend. Hier werkten ovulatietesten wel goed, ondanks PCOS.

Ik kreeg meerdere echo's, net zolang totdat de eisprong in zicht was. Dat betekende dat ik vaak naar het ziekenhuis moest. In dat geval is een ovulatietest niet nodig, aangezien de echo een duidelijk beeld geeft. Als je maar één echo hebt, dan zou je daarna wel testen kunnen proberen. Maar hou er rekening mee dat de uitslag dus niet hoeft te kloppen.

6. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Jippie,

Dus als ik jou zo hoor dan helpt de clomid niet om de hormonen dusdanig in balans te krijgen dat de ovulatietesten een beter beeld geven? Want voorheen waren ze dus onbetrouwbaar en gaven ze uitslagen die tegen het positieve aan zaten, terwijl er uit bloedonderzoek bleek dat ik geen eisprong had gehad. (De testen liepen toen steeds op en af)

Ik zou nu graag willen testen omdat ik op CD13 een echo heb en dit mijn eerste ronde is. Ik weet dat sommige mensen al eerder hun eisprong hebben dan CD13. Dus ik wil daarom graag in de gaten houden dat hij niet al op CD12 plaatsvind oid. De gyn wil echt maar 1 eitje zien. Bij meer mogen we die cyclus er niet voor gaan. Ze hebben alleen niks gezegd over de dagen voor de echo, blijkbaar gaan ze ervanuit dat de eisprong niet plaats zal vinden voor CD16 ofzo (de tijd dat de sperma blijft leven dan dus meegerekend). Ik heb zelf heeeel erg de neiging om in de dagen voor de echo gewoon normaal te klussen. De kans op een eisprong is klein, en mochten er toch meerdere eitjes zijn is de kans dat ze beide in korte tijd bevrucht worden en innestellen ook heel klein. En daarnaast wil ik geen cyclus weggooien als er 2 gezonde eitjes groeien eigenlijk..

(Dit alles omdat mijn lijf een tweeling waarschijnlijk niet aan kan.)

Dus vandaar dat ik ovulatietesten zou willen doen, dan kan ik bellen om snel nog een echo te krijgen zodra de test positief is. Maar dan moet t wel werken. Met tempen en slijmkijken zou ik te laat zijn.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ook al gebruik je Clomid, de PCOS heb je nog steeds. Clomid zorgt ervoor dat er één follikel gaat doorgroeien tot een eisprong. De andere PCOS-cystes in je eierstokken blijven echter gewoon zitten en die verstoren de hormonenbalans. Vandaar dat testen ook bij hormonengebruik nog steeds een vals resultaat kunnen geven. Met Clomid kan een ovulatietest nog steeds negatief blijven of constant positief zijn. Dus dat is een kwestie van uitproberen. Bij mij werkten de testen ondanks de PCOS wel goed, dat is bij iedereen anders.

Met Clomid is het vaak zo dat de groei wat later op gang komt en follikels langer doorgroeien totdat er een eisprong is. Ik ben het wel met je eens dat de eerste echo wat aan de late kant is. Want een arts weet natuurlijk niet hoe je reageert. Hier was de eerste echo altijd rond cyclusdag 10-11. Ik reageerde echter traag, dus later werd dat opgeschoven.

Je kunt nu gewoon al beginnen met klussen. Je hoeft niet op de echo te wachten. Als je het vanaf nu om de dag doet, zit je altijd goed qua timing en kun je de eisprong niet missen. Komt hij dan voor de eerste meting, heb je in ieder geval kans. Maar dan moet je in jouw geval natuurlijk wel hopen dat het geen dubbele eisprong is. Dat weet je pas na de echo's.

8. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.631
    2.405
    113
    hoi,
    ik heb ook inmiddels vijf keer clomid gebruikt. allereerste keer overstimulatie (4 follikels) en werd toen afgeraden om te proberen. Gelukkig naar geluisterd want ronde erna met halve dosis 1 eitje en meteen zwanger.
    nu in 3de ronde voor brusje.
    Ik zou dus zeker even de echo afwachten omdat het je eerste keer is. Ik pas inmiddels ook mijn echodag wat naar achter aan, omdat mijn eisprong altijd op cd18/cd19 is. Overigens hoeft een echo niet eens meer perse bij ons in zks als je eenmaal zeker weet dat het goed werkt.
    Ik doe altijd zelf nog ovulatietesten erbij om nog nauwkeuriger de eisprongdag te weten, maar in principe kun je om de dag vrijen maar ik doet het graag vlak voor eisprong elke dag (dus 3dagen op rij, man ook weer blij ;)). Ze zeggen namelijk altijd: ik denk dat ie vandaag of morgen springt (omdat het eitje dan al vrij groot is), maar dan duurt het altijd toch nog net iets langer omdat ik 'grote eieren' leg ;)
    Bij ons plannen ze eerste echo op dag 11/12, vind 13 ook wel wat laat alhoewel kans heel klein is dat ie daarvoor al springt.
    Ik zou gewoon zelf testen doen, waarschijnlijk zijn ze nu negatief omdat je clomid hebt geslikt en daarmee dus normale hormoonwaardes hebt gekregen.
    succes!

9. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

2 jul 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm tnx voor jullie antwoorden. Ik denk idd niet dat ovu testen me duidelijkheid zullen geven deze ronde. De test die ik gister deed gaf al een goed aanwezige lijn aan. Ik ga ze deze cyclus wel elke dag doen, dan weet ik zeker of t wel of niet wat zegt.

Deel Deze Pagina