Toewijzing nieuwbouwwoning

Discussie in 'De lounge' gestart door Ammie1984, 19 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    In onze wijk is er eind nov een nieuwbouwproject in de verkoop gegaan. Dit betreffen totaal 25 woningen onderverdeeld in rijwoningen, 2-1 kap en vrijstaande woningen.
    In de verkoopprocedure staat aangegeven dat woningen worden toegewezen obv 1e keus en indien er meerdere zijn die dezelfde 1e keus hebben er wordt geloot..
    Toewijzing wordt gedaan door projectontwikkelaar.
    Inschrijftermijn sluit morgen en uiterlijk 24dec word je gebeld als je bent ingeloot..

Nu heb ik vd week de makelaar gebeld met de vraag hoeveel inschrijvingen er waren tot dan toe.. Dat waren er 160!
    Veel meer inschrijvingen dan woningen dus.

Bij inschrijving was financiele check niet verplicht, maar wel optioneel toe te voegen..

Gezien er zoveel inschrijvingen zijn.. zal er dan echt worden geloot of zal de projectontwikkelaar voor zekerheid gaan en mensen die finan check hebben toegevoegd voorrang geven op een woning?

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Als je geen bezwaar hebt tegen het delen van de gegevens zal dit denk ik zeker meerwaarde hebben. Meer compleet, meer zekerheid. Meer kans om er uit gepikt te worden .zonder deze gegevens neemt de project ontwikkelaar een gok iemand uit te loten voor een woning die hen achteraf niet kan betalen en allemaal extra administratieve werkzaamheden. Vaak kiezen ze dan liever voor zekerheid

3. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Maar kiezen ze eerst zelf dan? Als er wordt geloot maakt het toch niet uit?

Bij ons werd er geloot. Dit werd gedaan per woning. Dus we hadden op 5 woningen ingeschreven. Op 1 woning stonden we 12e. En op een hoekhuis stonden we 5e.

Uiteindelijk hebben we de hoekwoning gekregen. Omdat er andere met kosten zaten en paar toch afzagen.

4. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Er staat dat de projectontwikkelaar de woningen toewijst obv eerste keus en als er meerdere zijn die dezelfde eerste keus hebben opgegeven er wordt geloot..
    Ik vraag me alleen af of er echt geloot gaat worden, gezien de vele inschrijvingen. Zou je dan als projectontwikkelaar niet direct voor zekerheid gaan en de woningen toewijzen aan de mensen waarvan ze op voorhand (dmv dr financiele check) weten dat ze geen problemen gaan krijgen met het rondkrijgen van de financiering?

Omdat hij niet verplicht was hebben wij deze nl niet gedaan.. Wel uitgezocht of we het kunnen betalen uiteraard door ons max hypotheek uit te rekenen.. Maar dat hebben we gewoon via internet gedaan en niet bij een hypotheekadviseur nog..
    We kunnen het prima betalen, alleen zien zij dat dus niet.. en als anderen die check wel hebben toegevoegd vraag ik me af of ze het huis dan niet toewijzen aan zo'n iemand, omdat ze gelijk al zien dat die mensen het prima kunnen betalen..
    Achteraf beetje dom dat we dat niet gedaan hebben. Heb het gevoel dat we nu veel minder kans maken..

5. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Maakte hier geen verschil bij de inschrijving voor een woning. Wij hadden netjes de financiele check al gedaan voor de inschrijving opende. Inschrijven had je hier overigens een week voor en zijn niet ingeloot, wel zijn alle woningen verkocht. Bij de 2e keer idem, niet ingeloot wij draaien nu onze duimen voor de 3e keer. (Zijn verschillende fases).

Overigens hebben wij wel nagevraagd of het invloed had, maar werd er gezegd dat het was om een eventueel gesprek met een financiele man aan te bieden vanuit de makelaar ;)

6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.098
    12.066
    113
    Ik denk wel dat ze naar het totaal plaatje kijken en niet alleen ‘loten’. Er zal in ieder geval geen notaris aanwezig zijn om te controleren of het volgens de regels gaat.

ons was heel duidelijk verteld dat schuiven tussen woningen niet meer kon. Viavia hoorden wij dat ons meest gewilde bouwnummer beschikbaar kwam en toen hebben we die na een mail en een telefoontje toch gekregen. Nog iedere dag blij mee!

7. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    We hebben ons op 7 woningen ingeschreven.. ben ook benieuwd of we kans maken bij alle 7 woningen of dat ze ons alleen maar meenemen op de eerste keuze. Gezien de vele inschrijvingen zal elk bouwnummer vast wel bij iemand zijn aangemerkt als eerste keus..

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.098
    12.066
    113
    wij kregen onze 3e keus toegewezen, en uiteindelijk dus kunnen ruilen, omdat de mensen van onze uiteindelijke woning zich terug trokken. Dat is in dit project van 17 woningen meer gebeurd.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.870
    113
    Waar we nu wonen kregen we de woning van onze eerste keus toegewezen, straks hebben we een woning die niet eens op ons keuzelijstje stond.:roflmao: Hier ging het beide keren op volgorde van inschrijving.

10. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113

Bij ons ging de loting via een notaris. Dus hebben ze niet naar zulke dingen gekeken.
    Er waren bij ons mega veel aanmeldingen enz..

Maarja als de projectontwikkelaar zelf gaat loten, tjah dan weet je het natuurlijk nooit :|

Spannend hoor! Wanneer zou de loting zijn?

11. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    De inschrijving sluit vanavond om 23:59. Wanneer de loting plaatsvindt staat nergens vermeld. Alleen dat wanneer je een woning toegewezen hebt gekregen je uiterlijk 24dec gebeld word door de makelaar..

Afua32 en Mammaaa vinden dit leuk.
  12. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Spannend! Klein beetje geduld dus...

Wij kregen toen wel telefoon dat we op die plekken stonden. Dus dat we vast konden nadenken of we het door wilde zetten mochten andere afzien..

13. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Spannend. We duimen mee. Laat je het nog even weten.
    Ps. Mss kan je alsnog een online gesprek hebben met n adviseur en de check via mail nasturen.

Of bellen dat je desgewenst een printscreen van jullie berekening wilt overleggen.

14. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Ja echt heel spannend.. vind dat altijd ook heel lastig om de komende dagen te moeten afwachten en er geen verdere invloed meer op te hebben..

Maar goed, met 170 inschrijvingen acht ik de kans erg klein.. Maar ik laat het zeker weten

Deel Deze Pagina