deel 2 // bedrust, verkorte baarmoedermond en ontsluiting

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lala2, 25 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Hey Joyskuh,
    Ja ik hoor ook graag alleen de positieve verhalen zoals met 20 weken ontsluiting en uiteindelijk met 40 weken omgeleid maar de kans dat ik aankomende week ga bevallen is mega groot. Ik hoop toch echt dat onze zoon pas na 32 weken gaat komen want dat is echt weer z'n mijlpaal.
    Opzich heeft onze zoon nu al mega goede kansen ook gezien zijn vrij hoog geschatte geboortegewicht maar z'n week erbij is goud!

Joyskuh ik hoop echt dat jij nog 7 weken krijgt dat verdien je! Doe rustig aan, laat je bedienen en switch naar stand dat is hoe ik dit door probeer te komen. Ook toen mijn dochter op de Ic lag drie maanden lang stond ik op overlevingsmodus en dan blijf je doorlopen.
    Wens je alle geluk!🍀🍀🍀🍀🍀🍀💋

2. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Oké dus omleiden moet zijn inleiden en stand moet standby zijn.

3. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    He lieve lala en joske, ik wil jullie weer even een hele dikke knuffel geven. Ik duim heel hard voor jullie en volg het topic op de voet!
    Liefs

4. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Ennn weer een nacht gepieker.. Ik ga met goeie moed weer liggen maar na een paar uur proberen de slaap te vatten lig ik nog steeds wakker!
    Wat ik continue doe is googlen. Positieve verhalen opzoeken en ze telkens weer opnieuw lezen. Ook Google ik naar plaatjes van baby's die met ca 31 wkn zijn geboren.. kan het niet laten waar ben ik aan toe straks! Wat kan ik verwachten!?

Hoe kan ik m'n hoofd rustig krijgen!? :(

5. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    #25 MammieVanSammie, 27 jun 2015
    Laatst bewerkt: 27 jun 2015
    Wat kun je verwachten met 31 weken.. Dat is heel wisselend denk ik. Maar het zal sowieso een reusachtig verschil zijn met 26+1 zolang er verder geen bijzonderheden zijn.
    Onze zoon is geboren met 32+5, dat is al weer wat later en je weet dat iedere dag/week veel verschil maakt. Hij had daarbij een goed gewicht (2200) en een week ervoor longrijping gehad.
    Onze zoon heeft het fantastisch gedaan. Weliswaar een maand ziekenhuis, wat verschrikkelijk is en wat je echt niet wilt, maar hij heeft geen noemenswaardige complicaties gehad en hoefde alleen maar te 'rijpen' en groter/sterker te groeien. Eerste week in de couveuse, toen in een gewoon bedje. Wel nog een hele tijd aan de monitor en sondevoeding. Wel eens wat dipjes,maar daar kwam hij doorgaans zelf uit. Hij heeft slechts een paar dagen een neusbrilletje (lowflow) gehad.
    Hij mocht naar huis met 37 weken. Inmiddels is hij 2,5 en er is echt ( al heel erg lang) niks prematuurs meer aan hoor bij hem. Zijn groei had hij binnen de 9 maanden ingehaald. Op de lange termijn heeft hij er er niets aan over gehouden voor zover we kunnen zien/beoordelen. Met anderhalf werd hij al ontslagen door de kinderarts.
    Ik denk dat die 32 weken grens over t algemeen heel belangrijk is, of er al dan niet grotere complicaties/gevolgen zullen zijn. En daar ben je bijna!
    Artsen zeiden steeds 'nouja hij is 32 weken, dus t valt wel mee'. Ik irriteerde me daar mateloos aan, want psychisch viel het helemaal niet mee. Maar puur medisch hebben ze gelijk en dat is wel iets waar je je aan vast kunt houden.
    Sterkte

6. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Hi mamavansammie,

Dankje voor je bericht! Gelukkig heb ik toch nog paar uur geslapen. Af en toe heb ik een harde buik nog maar dat komt dan omdat ik moet plassen of als ik te snel draai in bed.
    Verder gaat het wel zo lijkt het maar tussen mijn oren.. man man

Ik ben morgen precies 31 weken. Ik hoop dat ik aankomende week erbij kan rekken want dat is inderdaad heeeeeel cruciaal! Zou zo mooi zijn. Mocht ik voor 32 weken worden opgenomen hoop ik wel dat er ook nog wat geremd kan worden. Tenminste dat verzoek leg ik dan zeker wel bij ze neer!

Dit termijn is heeeeeel anders als dat toen met mijn dochter maar hoop echt dat voor onze zoon de meeste slangetjes en buisjes worden omzeild... Een maand ziekenhuis lijkt lang maar gelukkig zijn het er straks geen 3 zoals met mijn dochter toen.

Duim voor je en schenk me wat dagen tijd als je kon. Ik ben in iedergeval heeeeeel erg blij en ontroerd door je steun!

Liefs

7. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Trouwens heb jij toen borstvoeding gegeven? Ik zie er weer tegenop om te gaan kolven. Het liefst geef ik dan een week of 2 de belangrijkste stoffen maar verder wilde ij eigenlijk niet gaan. Dit heeft mij bij mijn dochter haast gesloopt. Ik heb toen 10 weken gekolft.

8. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Ik heb het mee gemaakt bij de eerste. Bij 28 weken 2cm ontsluiting en bmm <2cm. Had daarvoor al rust ivm bloedingen en veel harde buiken. Maar dit was eerste meting. Remming gehad en pas geboren bij 38 weken! Met volledig rust.

Nu weer vanaf 14 weken rust (zelfde verhaal). En ook deze kleine zit er nog in!
    Het kan dus zeker wel!

9. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Klinkt goed Zara! Hoop zo dat het bij mij ook zo zal gaan! Heb je nadat je naar huis was gestuurd ook nog harde buiken gehad? Ik heb ze nog af en toe. Vind zo storend want ik moet ze bijhouden. Komen ze te dicht op elkaar moet ik gelijk bellen..
    Ik vind het ook lastig om een harde buik te onderscheiden want soms is maar een gedeelte wat harder.

10. MammieVanSammie

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    #30 MammieVanSammie, 27 jun 2015
    Laatst bewerkt: 27 jun 2015
    Ik heb heel lang gekolfd.. Ik denk dat het ook wel 'live' aan de borst had gekund toen we eenmaal thuis waren, maar ik was zelf door de hele toestand te onzeker geworden. Ik weet ook niet of ik het nog een keer zo lang zou kunnen volhouden, zeker als je al een kleintje hebt..
    Maar zolang mijn kindje in t ziekenhuis zou liggen zou ik toch alles op alles zetten om moedermelk te geven. Al is t alleen al wegens bescherming tegen zaken als NEC.
    Je zou eventueel ook nog donormelk kunnen overwegen, al doen ze daar in t ziekenhuis wel moeilijk over vermoed i (maar zij hoeven niet alles te weten..). Google anders even op moedermelknetwerk
    En je hebt sinds kort ook een fijne facebookgroep 'borstvoeding en prematuur'

11. MammieVanSammie

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Wellicht kun je overigens nog wat ondersteuning vragen bij je gepieker, want dat is natuurlijk 'killing'. Je zou kunnen denken aan de huisartsondersteuner of maatschappelijk werker van t ziekenhuis. Misschien kan iemand je wat ontspanningsoefeningen leren die de ergste momenten wat kunnen verlichten. De app Headspace is ook wel fijn voor als je niet kan slapen van gepieker, is mijn ervaring.
    Dikke knuffel en zet m op weer vandaag!

12. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Ik heb bij mijn kleine vriend ook melk kunnen kolven, maar hij heeft toch NEC gekregen:(. Maar je hebt gelijk, als ze zo klein zijn is moedermelk het best. Norah was 35 weken en die heb ik ook 6 weken moeder melk kunnen geven. Doordat ik nu andere medicijnen slik kan ik geen bv geven, alleen als deze baby extreem prematuur is zou ik het in overleg misschien kunnen geven. Ik heb 50 % kans opnieuw op hellp, en een hoge kans op prematuur helaas. Maarrrr zo hoe het nu gaat blijf ik positief denken, Norah is ook 'pas' met 35 weken geboren, alleen was ze erg klein. Norah was 2095, en Siem 1350 gram. Deze baby ligt tot nu toe op schema, hoop dat het zo blijft, Norah begon zo voor de 30 weken wat minder te groeien.

Lala, ben je de nacht nog een beetje doorgekomen? Is het zeker als je de 32 weken haalt, dat je in een ander zieke huis mag bevallen? Ik heb idd ook dat als de baby voor de 32 weken komt, hij naar het azm moet. Ik was zo blij bij Norah toen ik voorbij de 32 weken was, dat betekende dat ik gewoon in ons ziekenhuis kon blijven.
    Maar idd iedere dag die je nu meepakt is meegenomen! Heb je nu wel iedere dag controle, of moet je bellen als er wat verandert? Bij Norah had ik vanaf ongeveer 30 weken om de dag ctg en bloeddruk metingen.

13. MammieVanSammie

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Oh spannend Mitsy. In de preventie van helpp kunnen ze ook niet zo veel doen hè. Natuurlijk/helaas is moedermelk geen garantie tegen NEC nee, maar t schijnt wel betere kansen te geven. Wat afgrijselijk van je zoontje.. Gecondoleerd.
    Voor jou zou donormelk overigens ook een optie kunnen zijn, mocht deze baby prematuur komen. Kijk ook eens op moedermelknetwerk.

In principe is het landelijk overigens zo dat tot 32 weken academisch ziekenhuis is en daarna perifeer. Tenzij er natuurlijk andere complicaties bekend zijn..

14. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Hello,

Tja ik heb gekolft bij m'n dochter en ga het gewoon weer doen. Tenzij onze kleine man pas a terme wil komen dan doe ik het liever niet. Heb er gewoon echt een trauma van. Maar komt die kleine een deze dagen. .kom maar op met die klote pomp.. meer kan ik dan niet doen.

Ik heb donderdag weer een standaard controle afspraak en denk dat ze dan ook ctg willen draaien. De arts zei eergisteren dat ze me dan niet meer gaan meten of toucheren als er geen tekenen zijn van baarmoeder activiteit want dan beval ik gewoon nog niet in hun ogen. Hij wil misschien wel nog een lab draaien wat betreft mijn bloed maar dat is het dan.
    Hij wilde dan ook bespreken dat ik naar een ander ziekenhuis mag. Inprincipe mag ik in het fijne Dirksland bevallen na 32 weken maar daar zijn ze medium care. Mocht ons knulletje dan langer ademondersteuning nodig hebben word je overgeplaatst.. grr

De kinderarts van onze dochter is de arts van de high care in het sfg daar hebben ze een post Ic afdeling. Onze dochter heeft daar ook weken gelegen. Misschien is dat dan weer een betere plek om te zijn. Maar dat gaan we donderdag bespreken.

Als we dat halen... als het aan mij ligt gaat dat gebeuren! ;)

Oh en donor moedermelk daar begin ik niet aan. Ik heb lichtelijk smetvrees en het idee dat iemand anders haar lichaamsappen bij mijn prematuurtje komen... brr paniek!

Liefs

15. Joyskuh

Joyskuh Actief lid

9 mei 2011
    448
    0
    0
    limburg
    ik ben zo blij om deze ''positieve'' verhalen te lezen allemaal doet me echt goed!
    ik hoop ook voor jou lala dat ie gewoon nog ff lekker warm bij mama blijft zitten en idd je ziet dat het mogelijk is!

wij hebben er gelukkig weer een weekje bij en zijn vandaag 18 weken nog 6 te gaan en hopelijk nog langer!
    ik leef eigenlijk nu naar de dinsdag toe want dan hebben we weer controle en hoop weer op positief nieuws!

ik snap wat je bedoeld met tussen je oren en we maken onszelf helemaal gek!
    ook ik google na plaatjes van kindjes van 18-24 weken omdat ik niet weet wat me te wachten staat en ben er wel van geschrokken maar weet nu wel waar ik aan toen ben mocht de bevalling zich aandienen.
    ik moet idd toegeven aan die standby modus want mijn lijf geeft meteen aan als het teveel is en moet dan ook echt gaan liggen.
    vandaag word er door schoonmoeder en schoonzusje het hele huis gepoetst en ik mag lekker toekijken aaaaaahhhhh shoot me.... hahaha

voor de rest is ons meisje weer erg druk vandaag en man wat ben ik daar blij om want gisteren was er bijna geen beweging te voelen!
    succes voor vandaag meiden en lekker rustig aan allemaal!

16. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Hi,

Nog even updaten vanuit mijn bed. Het gaat opzich wel al vind ik mijn buik gewoon altijd zo gespannen. Als ik een harde buik heb voel ik het zeker wel maar echt helemaal zacht is hij gewoon nooit meer. Al weken niet eigenlijk. Vraag me af hoe dat bij anderen van mijn termijn is...

Ik irriteer me eraan dat ik veel moet drinken maar daarom ook vaal naar het toilet moet.. hoe vaak gaan jullie met bedrust? Ik zou het liefst iedere 10 min gaan! Maar probeer nu ieder uur. Als ik het te lang uitstel krijg ik weer z'n irritant gevoel onderin mijn buik en uiteindelijk weer een harde buik. Maar wil liever niet te vaak opstaan! Aaaa

Onze zoon is echt altijd druk! Soms zo druk dat ik hem even toespreekt voorzichtig te zijn met z'n huisje! Vandaag is hij weer bezig met porren en hij heeft regelmatig de hik! Dat voelt echt irritant! Maar uiteraard ook prachtig en fijn om te weten dat hij het zo goed doet :)

Ik lees nog steeds veel online over vrouwen die weken rondlopen met ontsluiting en er verder niks gebeurd (geen bedrust dus). Ik hoop zooo op dat dat ook voor ons gaat gelden. Week 32 halen is echt HET doel nu!

&#127808;

17. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Alvast een goede en rustige nacht lala en joske.

18. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Dankje, nu begint toch alweer de angst me te bekruipen. Altijd voor de nacht. Weet niet waarom. Alsof er snachts wat kan gebeuren en overdag niet.. vreemd toch!

19. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Hè bah, ik herken de angsten heel erg goed. Dus hier even een succesverhaal :)
    Met 21 weken weeën, 2 cm ontsluiting en uitpuilende vruchtzak. Godzijdank hebben ze de boel terug kunnen duwen en een cerclage geplaatst. Na de operatie had ik een bmm van 3,5 cm.
    Met 30 weken is deze nogmaals gemeten en was 'ie, hoewel de meting door cerclage eigenlijk niet betrouwbaar is, 2,5 cm. En dit terwijl ik constant harde buiken ben blijven houden! Ik had er soms wel zes of meer in een uur en ook pijnlijk. Daarnaast verschillende keren urineweginfectie gehad.
    De cerclage hield de boel natuurlijk wel dicht, maar mijn bmm kon toch verkorten en ook konden de weeën gewoon doorzetten.
    Dit is echter niet gebeurd en met 37 weken hebben wij een prachtige zoon gekregen.

Heel veel geluk en sterkte!

20. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Wauw Light dat is een bizar verhaal! Toen ik zo binnenkwam in die tijd met mijn dochter zeiden ze nog dat ze de vliezen Niet terug konden duwen en ik zeer binnenkort zou gaan bevallen. Na een week hebben ze het toen ook opgewekt omdat ze bang waren dat het anders Niet goed ging met ons meisje.
    Laatst nog besproken met de arts of ik echt geen cerclage meer mocht en dat wilde ze ook niet doen omdat die harde buiken dan de boel kapot zouden kunnen trekken..

Soms denk ik hé had ik maar van die assertive artsen! Nu loop ik dus rond met een baarmoederhals van <2 en 2cm ontsluiting. De harde buiken vallen opzich mee heb er ongeveer 10 per dag maar her maakt me er gewoon niet gerust op dat ik er nog veel tijd bij ga krijgen.

Net wel paar uurtjes kunnen slapen en hoop dat alles rustig blijft en ik geen bloedverlies krijg de komende tijd.
    Ik krijg wel last van m'n rug door het liggen en m'n heupen zeuren maar ik vind het allemaal waard zolang die kleine man veilig in mijn buik kan blijven zitten!

Deel Deze Pagina