@ ourmiracle, wat gaaf dat je nu toch wel goed de 24 weken voorbij bent! Lijkt me toch heel geruststellend, dat ze nu in ieder geval alles op alles zetten. @ madelein, hoe is t nu? Alweer wat rustiger? @ Lunap, lekker zeg. Even rust! Die 34 weken ga je redden!! Hier 1 en al onrust. Krampen, harde buiken, soms te zien op t ctg en soms helemaal niet. Soms is die funneling helemaal open en is er maar 1 cm baarmoedermond over, soms istie dicht en is t helemaal mooi lang. Ik word er gek van. Ik ben hier zowieso tot dinsdag, dan weer echo ivm de groei, zo een grote baby , dus beetje in de gaten houden en dan is er ook groot overleg en hoor ik t plan. Ik hoop dus dinsdag naar huis, k ben dan 30 weken precies K lig iig alleen op een lekker lichte kamer en een slaapbank voor mn man,dat is fijn. Hij zit in t onderwijs en heeft vakantie en is hier dus lekker veel, das wat minder eenzaam. Verder wel bezoek natuurlijk maarja das ook maar elke keer een uurtje ofzo. Verder wachten we maar af en ben ik aan t haken geslagen, knuffel voor de baby maken. Blegh. Kennen jullie t gevoel dat je denkt waar ben ik aan begonnen? Alles voor de kleine hoor en die doet t fantastisch maar ik ben moe, ik voel me ellendig, word al die ctgs en inwendige onderzoeken zat, mis mn huis en mn privacy.. Eigenlijk ben ik gewoon in een klaagbui denk, dus ik ga lekker stoppen Knuffel voor iedereen hier, hopelijk gaan we t allemaal nog even volhouden!
Gister is hier alles rustig gebleven idd. Vandaag weer meer krampen en harde buiken dus ben bang dat het vanavond weer erger wordt. Wordt het bij jullie in de avond en nacht ook altijd erger? @ukkie: wat balen joh.. 'Gelukkig' lig je in het zh, en kunnen ze je goed in de gaten houden. Wel vreemd trouwens dat je harde buiken niet allemaal op het ctg te zien zijn. Zit ie dan wel goed aangesloten? Hier zie je steeds echt ieder krampje erop, als het lichte kramp is is het ook een kleine stijging, bij forse kramp forse stijging. Toen ik vrijdag zo'n pijn had schoot ie richting de 90-100.
Dat gevoel herken ik niet zo, wel dat dit echt onze laatste is. Maar wij hebben een ellenlang traject gehad voor dit meisje, waardoor ik er echt alles voor over heb. Had het liever anders gezien natuurlijk maar alles voor dit meisje
Ja ik weet t niet, soms gaat ie richting 50 als k eigenlijk niet zoveel last heb, soms blijft ie rond de 20 en heb ik voor mm gevoel harde buiken. Komt vaker voor zeggen ze... En die menstruatie-achtige pijn registreerd tie helemaal niet. Dusja CTG hecht ik ook niet heel veel waarde aan. En begrijp me niet verkeerd hoor. k ben superblij met deze zwangerachap, uiteindelijk vrij snel gegaan maar ook een jaar ziekenhuis en clomid nodig gehad. En uk doet t super , ligt geen seconde stil. Maar t is vanaf t begin ellendig met bloedverlies, misselijk, harde buiken, gedoe op werk, bekkenklachten, mogelijke afwijkingen op de echo, later toch weer niet, nu lig ik hier... T s allemaal wel veel en dat breekt me wel eens eem beetje op.
En fijn dat t nu rustig is. Ja ik heb dat ook wel, als k moe ben is t onrustiger. Maarja vanmorgen om 5 uur werd k er wakkervan, dus niet echt een ritme in. Ben jij thuis nu wel??
Maf hoe dat dan zit. Ik had dinsdagnacht wel het idee dat hij minder registreerde dan ik voelde, maar je zag alsnog wel verhogingen als ik een harde buik voelde. Blijft een raar iets. Dit soort trajecten zijn gewoon heel zwaar. Dat ervaren wij ook zo idd. Alleen het ' was ik er maar niet aan begonnen' herken ik niet zo. Maar dat komt misschien ook door het verlies van ons zoontje, dat we juist heel bewust wel aan deze zwangerschap begonnen zijn, ondanks dat we van te voren wel wisten dat het geen makkelijke zw zou zijn. Dat het zo extreem zou zijn hadden we niet verwacht alleen. Hier zit er wel een duidelijk ritme in. In de ochtend heb ik nooit last, ja harde buiken, maar niet regelmatig en pijnlijk. Tegen het vallen van de avond komen ze in regelmaat en dit gaat door tot midden in de nacht, soms tot 4.00. Ik ben nu thuis ja, met indocid. Cervix was hier nog ruim 3 cm dus hoefde niet te blijven van de week. Morgen even een goed plan maken met m'n eigen gyn. Ik moet namelijk wel blijven bellen als ik last krijg en van de week kreeg ik nog net niet de vraag waarom ik eigenlijk belde want had toch al weken last en het deed toch niks op m'n cervix. Niet echt relaxed op het moment dat je elke 2-3 minuten flink pijnlijke harde buiken hebt. Kon amper praten zo'n zeer deden ze.
Nee, dan moet je wel vertrouwen hebben dat je kan bellen en komen! Doe je misch toch teveel? K heb zodra ik maar even loop gelijk meer last. Thuis is ook wel fijn. De arts hier zei dat als ik naar huis ga ik waarsch elke paar dagen op de poli moet komen. Indocid, remt dat je weeen? Hier willen ze nmlk niks geven omdat als ik ga bevallen, dat meteen reden is en ze dat niet tegen willen houden, ondanks de termijn... En ik denk nooit; was ik hier maar niet aan begonnen. Maar wel; waar ben ik aan begonnen? Ik voel me compleet onwetend en had dit vooraf nooit bedacht, dat t uberhaupt zou kunnen. K verheugde me op zwanger zijn en nu kijk ik er naar uit dat t achter de rug is. En ik heb daar gerust nog 8 weken bedrust voor over, om de baby gezond op de wereld te zetten. Maar ik had dit nooit overzien en aan een 2e zwangerschap moet ik ook echt niet denken!
Ja precies, en niet eerst een discussie hoeven voeren aan de telefoon. Erg irritant. Ik lig vanaf dat ik uit het zh ben plat. Merk wel dat als ik meer doe ik ook meer last krijg, zoals vrijdag dat we 2x naar het zh moesten. Dan is het wel erger. Maar lig vandaag ook al de hele dag plat, en het begint nu ook alweer elke 5 min. Dus weet niet goed waar het aan ligt. Raar dat ze het niet willen remmen, hoe ver was je ook weer nu? Vanaf 32 weken remmen ze idd niks meer, maar voor die tijd ken ik dat niet. Snap je gevoel wel, helemaal als dit je eerste zw is die zo gecompliceerd is. Nog even volhouden meis! Die paar weken kunnen er ook nog wel bij! Edit: indocid remt idd de weeen. Is voor zover ik heb begrepen de sterkste weeen remmer die met deze termijn gegeven kan worden. Het is alleen niet goed voor het kindje dus is geen langdurige oplossing.
@wondertje welkom hier! @lunap fijn dat het redelijk rustig is na omstandigheden @ukkie zo herkenbaar. Hier begon het met dat ik al geen tweeling wilde ( om ons heen is geen een tweelingzwangerschap goed afgelopen daarom heb ik altijd gezegd dat ik dat niet wil) toen had ik opeens een baarmoederafwijking die toch geen afwijking bleek te zijn, heb vanaf week 4 tot week 16 bloed en stolsels verloren, toen had 1 van de kindjes een te dikke nekplooi ( uit eindelijk niks aan de hand), daarna kwam de zwangerschapsdiabetes erbij.. Die goed onder controle Is maar in de nacht moet ik insuline spuiten, daarna die verkorte baarmoederhals die alleen maar slechter werd( vorige week nog maar 7 mm daarna opeens funneling . Nou zijn de kindjes opeens weer buiten proporties groot... Lig sinds week 20 met bedrust thuis ( baarmoederhals was toen 1,7-1,9 cm) ik vraag me zovaak af waar we aan begonnen zijn.. Ik mis m'n dochter verschrikkelijk en het normale leven.. Controles zijn ook echt niet leuk meer want je denkt toch wel elke keer wat is er nu weer mis... Ik werd ook gek van die metingen daarom afgesproken om niet meer te meten.. En dat geeft me zoveel rust! ik merk dat ze hier heel makkelijk zijn als ik lees hoe ze in andere ziekenhuizen te werk gaan. zowel mijn eigen gyn als het amc vinden het prima dat ik thuis blijf met rust en de metingen niet meer nodig. Terwijl de metingen er echt wel slecht uitzagen maar de andere kant is we zijn bijna 5 weken verder en ik ben nogsteeds zwanger ook al had ik alle statistieken tegen me. Heel veel succes komende tijd! We weten waarvoor we het doen he! Ook al voelt het nu even niet zo... Ik denk echt dat we alles vergeten zijn als we straks onze Wonders in onze armen kunnen sluiten. @ madelien hopelijk wordt het snel rustiger. Al dat aanklooien zo is ook niks! Liefs
Ik herken het wel hoor, ben dankbaar dat we nog een wonder mogen ontvangen als alles goed blijft gaan. Maat zwanger zijn vind ik niet leuk, eerste maanden bloedverlies, vanaf 16 buikpijn en met 20 spoed cerclage . Baan kwijt geraakt doordat ik thuis kwam te zitten( ze gaf zelf aan dat ze me anders had aangehouden maar niet zolang zonde kon) zwangerschapsuiker die op het ogenblik steeds instabieler wordt en mĆj net een naaldenkussen voel. Verder geniet ik wel erg van de bewegingen van deze kleine man en ben ik zo onwijs dankbaar morgen alweer 33 weken zwanger te zijn. Tel nu echt af naar die magische grens van 34 weken! Het zo toch zo cool Zijn om gewoon langer zwanger zijn te mogen zijn dan bij N. Hier heb ik in de avond ook altijd meer last van mijn buik. Toen ik opgenomen werd waren er ook pikken die richting het Max ging.
@lunap: mag ik vragen wat de waardes dan waren tijdens zo'n piek? Hier zie ik echt duidelijk verschil tussen een gewone harde buik of iets wat veel sterker is. @ourmiracle: hoe ver ben jij nu ook al weer? Ruim 24 weken toch? Idd, ik denk dat we hier allemaal dolblij zijn als we onze ukjes gezond en wel bij ons hebben. Dat vooruitzicht trekt me wel deze periode door. Doel voor ogen houden als het ware, verder probeer ik er maar niet te veel bij na tr denken.
De harde buiken waarmee ik opgenomen werd variƫrende van 40/90 denk ik. lijntje danste echt, up and down up and down. Waar ik nu vooral moeite mee heb is mezelf vermaken haha de hele dag kan nergens anders aan denken dan dat nog maar max vijf weken en dan is de kleine er is (wordt zo en zo ingeleid ivm diabetes) De hele tijd was zo ver weg en nu opeens dichtbij... En tegelijkertijd weer zo verweg! Maak mezelf zo gek maar komt omdat bijna geen afleiding heb zonde twee jarige die me bezig houdt.
Die waardes zie ik ook steeds voorbij komen idd. Een gewone harde buik gaat tot max 40 maar die hevige krampen gaan tot 70-90. In de dagen dat ik opgenomen lag was die basis druk ook heel hoog, bleef rond de 30 hangen. Idd de tijd doorkomen valt niet altijd mee. Maar ja het went ook wel weer. Voor jou begint het aftellen nu echt! Spannend! Ik zit nu een beetje te twijfelen of ik de indocid moet nemen nu. Vanaf 16.00 weer regelmatige harde buiken elke 5 min. Nu nemen ze wat in spanning toe, maar is nog wel te doen. Van de gyn moest ik het nemen als ik regelmatige harde buiken had, dus dan zou ik het al moeten nemen... Maar het staat me zo tegen. Aan de andere kant moet het niet overgaan in echte weeen natuurlijk...
Ik ben aan t haken geslagen, t klinkt heel suf maar is echt wel leuk! K maak een knuffel voor de baby, dus das ook leuk. Wellicht t proberen waard
Haken klinkt idd wel leuk. Ik ben ook aan het handwerken. Vilten beestjes maken om uiteindelijk een mobiel voor boven de wieg van te maken. Van het vilt wat ik straks over heb wil ik slofjes gaan maken. Hier gister toch de indocid genomen toen er menstruatie pijn bij kwam. Het helpt matig. Buikpijn ging er deze keer wel van weg maar heb nog de hele nacht harde buiken gehad. Niet zo heftig maar het was niet weg. Nu nog steeds niet trouwens.
Vanmorgen hadden we een afspraak met onze eigen gyn. Was wel fijn want even een goed plan kunnen maken. Ik moet nu als ik in de avond last krijg paracetamol nemen met een temazepam. Hij hoopt doordat je dan even volledig ontspant de spanning uit m'n buik weggaat. Als dat niet helpt indocid erbij. Als ik overdag last heb paracetamol met indocid gebruiken. En dan desnoods in de avond nogmaals met temazepam erbij. Als dit allemaal niet werkt of het erger wordt ondanks de medicatie dan bellen en langskomen. Heb wel m'n zorgen geuit over alle troep die ik nu ga slikken dan. Voel me namelijk een enorm slechte mama zo. Gisteravond huilend de indocid genomen. Volgens hem een goed moederinstinct maar niet nodig. Hij zou het echt niet voorschriiven als het zo schadelijk was. De indocid moet ik tot een minimum beperken, daarom is er temazepam bij gekomen, in de hoop dat ik dan minder indocid nodig heb. Hij hoopt dat ik op deze manier de komende weken door kan, en niet steeds naar het zh hoef. Zou heerlijk zijn! Hoe is het met de andere dames vandaag?
oohja, das ook leuk! Ik ben best creatief maar doe al jaren niks ermee, dus t is ook ff nieuw en das dan ook weer leuk, je moet wat he. Ik snap wel dat t rot voelt, al die medicijnen innemen.. ik neem ook liever niks, maar ja wat hij zegt, ze geven t vast niet zonder er over na te denken. En het helpt je wel toch? Nog Ctg oid gehad? Baby doet t goed wel toch? Best veel verschil he tussen t ene en andere ziekenhuis qua beleid.. Ik zou dolgraag iets willen wat mn buik rustig maakt, t is hier continue onrustig! Maar geven ze liever niet omdat t echt bevallen niet tegenhoud en de baby eruit wil met een reden als t nu komt..? Ik moet tot morgen wachten, echo vd baby en cervix en dan hoor ik eind vd dag wat het plan is.... ik wil eigenlijk wel naar huis want er veranderd niks, ondanks t onrust gevoel in mn buik.. t Ctg registreert niks geks en de cervixmetingen zijn goed, dus blijkbaar is het niet zo ernstig allemaal. Alleen raak ik volledig t vertrouwen kwijt in wat ik voel en niet, wat t betekend en niet en of ik me er zorgen om maken moet. Dat wil ik wel morgen bespreken, wanneer ik weer moet bellen. Want krampen heb ik continue en harde buiken ook snel, lijkt me alleen niet zinvol daar 4 x per dag voor te bellen....
Nee idd, hij vind het belangrijker dat mijn buik rustig blijft. Zit het verschil misschien er in dat ik harde buik in regelmaat heb als ik er last van heb? Of heb jij dat ook? Ik heb dan echt urenlang elke 3-4-5 minuten harde buiken die ook in sterkte toenemen. Bij mij wilden ze eerder ook niks geven, maar sinds de ctgs vorige week ineens wel, ondanks dat mijn cervix dus gewoon lang blijft. Dus denk dat ze daar dan iets op gezien hebben dat toch potentieel gevaarlijk kan zijn of zo? Geen idee hoor. Maar hier waren ze tot vorige week ook enorm terug houdend ermee. Maar nu kan alles ineens zo'n beetje. Medicatie helpt wel wat ja, haalt de scherpe kantjes eraf. Beeb doet het perfect. Geen ctg gehad, en de gyn vroeg nog of ik het hartje wilde horen, maar dat hoefde eigenlijk niet van mij. Laat maar met rust die kleine. Ik heb zoveel echo's en ctgs gehad de afgelopen week. En daarbij voel ik haar meerdere keren per dag de boel verbouwen dus dat is prima Raar verhaal trouwens dat ze zeggen dat de baby er met een reden uitkomt. Als je buik zo onrustig is wil dat natuurlijk niet zeggen dat er iets anders aan de hand is. Neem aan dat ze urine etc gecontroleerd hebben bij je? Jij had wel al een verkortte cervix toch? Lijkt me dan toch zaak om de kleine zo lang mogelijk binnen te houden. Er is idd een gigantisch verschil tussen de ziekenhuizen.
Ja, nou ik heb geen harde buiken zowat op t Ctg... alleen voel ik continue krampen en onrust in mn buik. vrijdag was er wel met regelmaat een harde buik te zien, nu niet. Vanmorgen begon ik op 20, schoot naar de 50 en bleef toen op 35-45 hangen. Ik vind dat niet rustig maar hier vinden ze t niet zorgwekkend omdat er inderdaad geen ritme ofzo inzit. En ja alles is gecontroleerd, kweken etc afgenomen maar er komt niks uit, echo's zijn prima, baby en placenta in topconditie. Maar ze remmen alleen in t begin zodat de longrijping in kan werken en daarna laten ze de natuur haar gang gaan eigenlijk... Ze zeggen dat weeenremmers een echte bevalling niet tegen kan houden, alleen kort uitstellen.... Ik heb dat nu in 2 ziekenhuizen gehoord en ga er dan van uit dat ze dat niet zomaar zeggen. Maar ik ga t morgen nog een x navragen, hoe dat nou precies zit. Fijn dat de baby t zo goed doet. Geeft een hoop rust bij mij, hij/zij is groot en dik haha ( ik inmiddels ook...) en schopt inderdaad vrolijk in de rondte. Ik voel soms echt een voetje of billen en das zo lief... Morgen ben ik precies 30 weken, nog 2 weken en ik mag hier int ziekenhuis bevallen, dus dat is mn volgende doel... En dan gaan we t zien! Alleen de contole loslaten, toegeven aan t niks doen, in de rolstoel even naar buiten t ziekenhuis ineens leuk vinden.. Ik vind t maar niks!
Ja dat gewiebel en die hogere spanning zie je bij mij ook vaak. Maar daar doen ze idd niks mee. Is bij mij echt gestart op de regelmatige harde buiken. Die hebben ze dagen achter elkaar gevangen op het ctg. Ik mag de weeen remming ook alleen nemen als ik uren achter elkaar die regelmatige harde buiken heb. Dus als het even een half uur weg is moet ik alweer opnieuw beginnen te tellen zeg maar. Ze zullen heus ingrijpen als het nodig is, daar ben ik ook wel van overtuigd. Maar kan me voorstellen dat het lastig is los te laten. Het scheelt ook wel dat jij op een gunstiger termijn zit. Al moet de kleine wel nog minimaal 2 weken blijven zitten het liefst Wel fijn dat onze ukjes het zo goed doen. Als dat ook nog eens niet goed zou gaan zou ik helemaal als de dood zijn dat ze te vroeg komt. Laat nu maar lekker dik groeien