deel 2 // bedrust, verkorte baarmoedermond en ontsluiting

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lala2, 25 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Super trotter!
    We gaan het zeker proberen. Hopelijk houdt het hier de boel ook rustiger.

2. ourmiracle

22 jun 2012
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    @madelien leuk he om zulk contact met je kindje te maken kan daar zoo blij van worden dan weet je weer even waar je het allemaal voor doet.

@soof wat schrikken allemaal. Hoe gaat het nu met je? Hier ook een pessarium sinds 20 weken. Er zijn goede resultaten mee geboekt!

@luna goed dat ze het zo goed in de gaten houden is de ctg wel telkens goed? Hoop dat jullie eigenwijsje snel weer druk gaat doen.

Hier gaat alles nog steeds prima. Hoe het er van binnen voorstaat weten we dus niet omdat het niet meer gemeten wordt. Hoef pas volgende week weer naar het ziekenhuis ook wel even lekker een weekje ziekenhuisloos. Had niet echt verwacht dat het nog rustig zou zijn. Zeker niet na de funneling de laatste meting. Vandaag 25+2. Hoop echt de 32 weken te halen maar heb er pas vrede mee na 36 weken. Ook nog steeds amper harde buiken. Sinds gister Is wel 1 van de kindjes zichzelf naar buiten aan het duwen voor m'n gevoel tegen m'n baarmoedermond aan hoop dat ze snel stopt er mee het blijft zo'n rot gevoel en heb echt het idee dat ze aan het pessarium aan het prutsen is en door de baarmoedermond naar buiten komt.

Hoop dat we allemaal nog heel wat weken zwanger zijn.

Liefs

3. Soof88

Soof88 Lid

3 mei 2015
    81
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi allen,

Wat hebben we toch vervelende zwangerschappen samen. Ik ben toch 'blij' om te lezen dat ik niet de enige ben, want om mij heen fietsen alle zwangere dames door hun zwangerschap heen.

Madelein: Wat vervelend steeds voor je die harde buiken. Ik kan me voorstellen dat je dit veel stress oplevert. Lig je inmiddels al helemaal plat? Ik heb namelijk ook direct als ik maar 3 stappen verzet een harde buik. Daarom lig ik alleen maar en ga er enkel uit voor wc en douche. Ik spuit trouwens ook Proluton vanaf week 15. Ik kan niet echt zeggen of ik er baat bij heb. Ik weet namelijk niet hoe de situatie zou zijn als ik geen Proluton zou spuiten. Wel kan ik je vertellen dat de spuiten vervelend zijn. Ik heb regelmatig nog wel 4 dagen last van die spuit.
    Ourmiracle : Wij lopen bijna gelijk op qua zw.schap. Jij hebt ook een pessarium gekregen las ik. Kun je daar iets over vertellen? En heb je ook een cerclage o.i.d.? Sterkte! Gelukkig ben je al 25 weken. Dat mag ik morgen gelukkig ook zeggen!

Hier gaat het redelijk. Lig uiteraard nog steeds in het ZKH. Longrijpingsprikjes gehad en Adalat. Verder 2 nachten bar slecht geslapen, amper 4 uur. Gisternacht lichte weeënactiviteit gezien op de CTG, dat was vanochtend niet meer noemenswaardig gelukkig.

Maar pjoe, wat een stressvolle situatie dit! Eerste mijlpaal is morgen, 25 weken, en daarna gaan we door naar se 26!

4. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @ourmiracle: jeetje dat lijkt me een eng gevoel! Ben je er wel rustig onder?
    @soof: ja ik lig ook zo'n beetje de hele dag plat. Alleen eruit voor toilet idd, en als m'n man niet thuis is voor een broodje etc. Maar merk idd dat zodra ik wat doe of langer sta ( met douchen bijvoorbeeld) is het gelijk weer hard en gespannen. Dit houdt dan ook zeker een uur aan.
    Kan je voor vannacht niet wat vragen om te slapen? Dit sloopt je ook zo.
    Wat gaan ze verder doen de komende dagen? Word je cervix nog gemeten?

Hier net uitbreid met onze eigen gyn gesproken. Het is toch een ander plan geworden dan de dienstdoende gister had bedacht.
    Hij vind proluton niet helemaal geïndiceerd, omdat het geen weeen remmer is. Op zich zou het geen kwaad kunnen, maar hij verwacht niet dat het bij mij wat gaat doen. Het doet namelijk niks op weeen.
    Mijn vroeggeboorte is ook niet door een zwakke bm of zo maar door een infectie. Dus eigenlijk vervallen daarmee alle indicaties om dit middel te geven.
    Hij stelde voor om het bij indocid te laten. Als dat na een paar uur niet werkt, of na een paar uur komen de weeen terug, dan moet ik naar het zh voor een ctg en cervixmeting. Terwijl ik aan het ctg lig wordt er dan adalat gegeven. Het enige nadeel is dat mijn bloeddruk al niet hoog is, en adalat natuurlijk bloeddrukverlagend werkt. Dus moet dan een paar uur blijven om te kijken of de hartslag van de kleine niet dipt door een te lage bloeddruk.
    We konden ons hier wel goed in vinden. Ben blij dat er goed over na wordt gedacht aan alle kanten en er niet zomaar in het wilde weg van alles gedaan wordt zonder motivatie.

5. charliebradbury

charliebradbury Bekend lid

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Ja ik had premature weeen en een bandje om mijn baarmoeder en ik moest deze spuiten gebruiken.
    Onze zoon is daarna met 36 weken geboren en nu een gezonde jongen van bijna 5!

6. ourmiracle

22 jun 2012
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    @soof kan mij voorstellen dat het voor jou en de andere meiden hier nog extra spannend is. Jullie hebben natuurlijk al een eerdere vroeg geboorte mee moeten maken. Kan me voorstellen dat dat nog extra spanning en angst met zich mee brengt. Ik had ook zo gehoopt door deze zwangerschap heen te fietsen. Vorige zwangerschap liep probleemloos en dochterlief is geboren na 39,5. Gun iedereen zo'n zwangerschap ook jou en de andere meiden hier. ik ga duimen voor een goede en rustige nacht voor jou. Over dat pessarium je moet maar eens googlen Arabin pessarium. Dan lees je ook over de resultaten enz ( pro Twin studie heet het geloof ik) maar bij eenling zwangerschappen zijn er dezelfde resultaten mee geboekt.

@madelien fijn dat er een plan gekomen is waar jullie je ook in kunnen vinden. Wat erg dat je je kindje bent verloren door een infectie. Heeft het te maken gehad met die GBS waarschijnlijk? Zelf wat gemerkt van de infectie? ( weet het even niet meer te herinneren sorry!) Ben er zelf ook zo bang voor voor infecties en dat je er dan niks van merkt. Ze zeggen dat je met zwangerschapsdiabetes meer kans op hebt op infecties. Vind het wel eng ja Maarja we kunnen er ook niks aan doen dat ze zo beweegt zo laag. Heb het al vaker gehad en ze zit er nog steeds in. Zo probeer ik me maar gerust te stellen.

Ik lees dat jullie allemaal veel last van harde en onrustige buiken hebben. Wat vervelend! Hier nog steeds amper harde buiken. Merk wel dat ik weer steeds meer ga doen want m'n lichaam blijft zo rustig ( ook na een drukkere dag). Voel me dan aan de ene kant heel slecht want ik zou alles op alles moeten zetten voor mijn kindjes. Maar het plat liggen en continu gek maken in m'n hoofd zorgt juist voor een onrustig lichaam als ik afleiding heb gaat het een stuk beter. Heb ook heel sterk het gevoel dat de kindjes voorlopig nog wel blijven zitten. Ik denk echt dat mijn lichaam het wel kan omdat ik ook al een voldragen zwangerschap heb gehad ( of dat heb ik mezelf wijs gemaakt om mezelf gerust te stellen). Moet mezelf soms echt terug fluiten. Een rustig lichaam zegt niet perse wat natuurlijk. Volgende week maar even overleggen met de gyn wat zij vind.

Liefs

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @oudmiracle: ja had alles te maken met de GBS helaas. De placenta zat toen vol infectie haarden. Waarschijnlijk veroorzaakt doordat de bacterien in m'n blaas zaten ( had ook een positieve kweek rond 13 wk maar is niet behandeld toen) en via de bloedvaten naar de placenta gegaan zijn. Daar is het gaan woekeren en heeft uiteindelijk de boel zo geïnfecteerd dat er weeen ontstonden en ik ging bevallen.
    Ik zou jezelf goed in de gaten houden, ik voelde me toen namelijk echt niet lekker ook. Dus als je vage klachten krijgt even urine laten onderzoeken en veel meer kun je niet doen ben ik bang..

Ik zou me toch proberen zo rustig mogelijk te houden meis. Zeker omdat de boel al zo open staat bij je. Je moet ze nog wel een tijdje binnen houden! Afleiding is ook fijn, maar als er nu wat gebeurd als je wat gedaan hebt zul je jezelf altijd af blijven vragen of je het had voorkomen door rust te nemen. Het is idd niet makkelijk, maar het went wel. Knop omzetten in je hoofd...
    Sterkte meis!

8. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Hier in het begin ook geen harde buiken gehad hoor, pas vanaf 30 weken en deed voorheen best wel wat, wandelen, zoontje enz

Heel wat anders en denk dat jullie mij wel begrijpen ;) Sinds 20 weken geen seks meer gehad en merk dat ik daar op het ogenblik zo moeilijk mee heb...droom er weer van en wil het zo graag gezellig maken met manlief. We knuffelen wel enz maar ik wil zelf geen hoogtepunt krijgen ivm risico weeën maar ooooh ik wil zo graag.... Sorry moest even met iemand delen!

Verder is de kleine gelukkig wel lekker actief en hoef ik morgen dus niet voor een ctg scan :)

9. ourmiracle

22 jun 2012
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    @madelien wat slecht dat ze je toen niet behandeld hebben voor de GBS. Wat zal je boos zijn geweest. Dit keer zijn ze er wel heel voorzichtig mee? Ik blijf ook nog steeds wel rondom huis en lig zoveel mogelijk maar merk wel dat ik wat meer zit wat meer rondloop etc ga af en toe even bij m'n schoonouders eten ( 10 min met de auto) lig daar dan verder wel op de bank.

@lunap kan me voorstellen dat je het moeilijk vind. Herken het zeker! Ik mis het intiem zijn met vriendlief ook wel dat kan hier ook niet met dat pessarium. We laten het hier nu heel af en toe wel tot een hoogte punt komen bij mij. Ik vloog soms echt tegen de muur op en het is voor mij een goede manier om de opgeslagen spanning in mijn lijf kwijt te raken want dat is ook weer niet goed. Heb daarna geen harde buik of onrustige buik maar wel een ontspannen lichaam. Gyn heeft het me ook niet verboden. ze zei dat vooral sperma kwaad kan in de zin dat het een stofje bevat wat je baarmoedermond week/rijp kan maken. Maar zou het risico zeker niet lopen als je lichaam al onrustig is. Ik weet het ik neem een risico maar al die opgeslagen spanning is ook niet goed. Wat fijn dat ukkie nog steeds bij mama zit. Hoe ver ben je nu?

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @ourmiracle: tja het is gebruikelijk dit niet te behandelen als er geen ontsteking is. Dus mijn huisarts had op zich gelijk, alleen ik had wel heel veel klachten van harde buiken dus ze hadden het wel moeten behandelen. Inmiddels weten we dat de harde buiken waarschijnlijk niet eens daardoor kwamen..
    Gelukkig loop ik nu alleen in het zh en daar nemen ze die gbs heel serieus doordat het eerder zo fout gegaan is. Dus nu al 2 kuren gehad ervoor.
    O dus je houd je wel rustig :). Uit je berichtje leek het net of je veel meer op liep. Hou vol!
    @lunap: wij hebben sinds de positieve test geen gemeenschap meer gehad. Moet zeggen dat ik er nu ook geen behoefte aan heb met al die buikpijn. Maar eerder wel ja. Maar ja we kunnen het hierna ons leven lang nog doen ;). Gelukkig denkt manlief er net zo over.

11. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.840
    2.259
    113
    Dag allemaal,

Ik kom eigenlijk vooral even langs om mn hart te luchten.
    Dinsdag naar huis gekomen na opnieuw 5 dagen ziekenhuis. Woensdag heb ik me fantastisch gevoeld. Helaas donderdagmiddag alweer niet lekker, harde buiken en kramp. Omdat ik vrijdag een afspraak had en er geen regelmaat in zat, heb ik het aangekeken. Lekker warm bad en op tijd naar bed.
    Lekker naar bed gegaan en goed geslapen. Helaas bij opstaan gelijk weer harde buiken en onrust. Op de poli bleek mijn baarmoedermond bij kramp nog maar 0.7 cm te zijn, oftewel niks.
    Ik ben nu 30 +4, dus kon ik niet in het Haga ziekenhuis blijven maar moest ik over naar Leiden, net als de eerste opname.
    Ik kreeg een infuus met magnesiumsulfaat, dat beschermd het ruggenmerg en de hersenen bij geboorte, maar ik kreeg in 1 x 4 gram en daar wordt je heeeel naar van. Het zat er net in en hup, de ambulance in en met sirenes aan naar het LUMC.
    Daar is t onrustig maar stabiel sinds gisteravond. Ik ben net naar de afdeling overgeplaatst ipv op de verloskamers maar ik zit er compleet doorheen.
    In 2,5 week is dit de 3e opname en niemand kan mij meer informatie geven. wat ik begrijp maar wat me zo frustreert. het kan vanavond geboren worden of over een paar weken. Ik moet bellen als ik kramp en harde buiken heb maar het doet elke keer niks. Op het Ctg is wat onrust te zien maar geen duidelijke pieken ofzo. Mn baarmoedermond is te kort, maar soms ineens weer langer, dan sluit die funneling gewoon wat meer en is iedereen weer gerustgesteld, behalve ik.
    Ik heb geen idee meer wat ik voel, wat niet, wat ik denk, wat ik wil...

Ik heb verplichte bedrust en mag alleen even plassen. Douchen mag niet, uit bed zitten mag niet, lopen mag niet....

Ik word gek van de onzekerheid en heb het natuurlijk over voor mn kindje maar ik vind het echt heel zwaar en helemaal niet meer leuk. Ik ben doodmoe maar slaap niet, mn bekkenklachten zijn door dat bed nog 10 x zo erg, mn rug doet pijn en het voelt gewoon niet goed en rustig in mn buik.

Wat ik hier mee wil? kweet t niet. Maar hier snappen jullie tenminste hoe het voelt en wat het allemaal inhoudt. Iedereen zegt maar ach joh, hou je taai, het is maar voor even, het is t waard, hou t binnen he! Geef je er maar aan over. Pfft. Lief bedoeld hoor maar werkt me op mn zenuwen!!

Gelukkig doet die kleine t super en geschat gewicht is nu al 1900 gram!! Dikke kont. Das nu alleen maar fijn natuurlijk.

12. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Hallo dames
    Hoe is het hier?

Ukkie1 het is zeker heftig en zeker als er in korte tijd vannalles verandrd in je lichaam.
    Ik ben 2wk geleden naar het amc overgeplaatst geweest, Leiden lag vol.
    Dat magnesium heb ik ook gehad in een bolus, vreselijk spul vond ik dat!
    Die onzekerheid is killing!

Ik heb dinsdag controle gehad en was alles goed.
    Alleen hadden ze in Amc geen tweede longrijping gegeven dus bij weer een opname krijg ik er toch nog 1 of zelfs 2 bij.
    Eergisteravond ivm vochtverlies op de verloskamers geweest, baarmoederhals was stabiel nog steeds 24mm.
    Vocht was niets gelukkig maar ze zei wel dat ik rekening moest houden dat ik voor de 40e week zal bevallen, al haal ik maar de 37 weken denk ik dan!

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @ukkie: he bah wat naar :(. Die magnesium is ruk idd als je dat te snel krijgt. Je kan vragen of ze het een volgende keer wat langzamer willen geven dat scheelt een hoop.
    Wat een onzekerheid meis. Ik snap heel goed hoe je je voelt. Hou moed en vecht door voor je kleintje! Ik denk aan je, liefs.
    @bamjolan: bij jou blijft het ook rommelen dus. Neem je wel wat meer rust nu? Was moeilijk voor je toch?

Hier gisteravond ook weer onrust. Deze keer de indocid wat sneller genomen dan de vorige keren, toen nam ik het op het moment dat het bijna niet meer ging. Nu heb ik het genomen op het moment dat de harde buiken pijnlijk begonnen te worden. Het hielp deze keer beter want het is niet erger geworden over de nacht! Dus gelukkig een ritje zh en paar uur opname uitgespaard.

14. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.840
    2.259
    113
    He Madelein, ja t was in 1 keer 4 gram en daarna continue. T fijne was wel dt mn buik er rustiger van werd. Vanmorgen is t gestopt omdat t stabiel is en ze t niet zomaar willen geven, is best wel rotspul. Als t nu weer erger wordt gaan ze t wel weer starten.
    Fijn dat het dan beter helpt zeg! Thuis is zoveel fijner!
    @ Bamjolan, zo dat is ook schrikken zeg! Gelukkig maar dan dat het meeviel allemaal. 24 mm is opzich wel mooi toch?

15. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Fijn dat het weer gestopt is. Hopelijk blijft je buik rustig.
    De ellende met die indocid is dat ik niet goed weet waar ik nou goed aan doe. Ik wil het gewoon niet te snel nemen omdat het niet zo goed is voor de kleine, maar je hebt dus kans dat ik daardoor de afgelopen 2x te lang heb gewacht waardoor de boel al te ver over de zeik was.
    Idd thuis is zoveel fijner, maar merk met dit soort dingen dat ik het soms ook wel lastig vind. Maar goed, niet te veel over nadenken maar ;)

16. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    24mm is zeker gunstig voor nu. Op 2-11 meten ze weer opnieuw.
    Rust pakken pak ik zeker, en doe ook zo min mogelijk.
    Maandag gaan de kids weer naar school, is de vakantie weer voorbij.
    Per 16-11 kan mijn kleine meisje ook 2 dagen in de week naar de peuterspeelzaal, ze is er ook aan toe en kan mama even bijtanken hihi

Ik vind t soms wel lastig wanneer te bellen,ik verontschuldigde van de week ook omdat ik het idee had dat ik ze daar van hun werk hield maar dat was absoluut niet zo en ik had goed gehandeld.

17. ourmiracle

22 jun 2012
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ukkie wat balen allemaal zeg. Kan me voorstellen dat het best heftig is met sirene's en al overgebracht worden en dan nog die magnesium waar je naar van bent. Kan mij voorstellen dat het je onzeker maakt. Waren we maar een paar weken verder he? Ik vind 0,7 mm bij 30 weken Nog niet heel slecht. Ik had dat met 23 weken zwangerschap al en funneling ( en dus ook nog eens een tweelingzwangerschap) Ben nu bijna 26 weken en nog steeds zwanger. Ik heb alleen verder geen onrustige buik/lichaam. Denk dat ze er daarom hier heel makkelijk in zijn ( zowel amc als eigen ziekenhuis) Ik werd ook gek van die metingen daarom in overleg besloten dat het niet meer gemeten wordt met 20 weken zwangerschap had ik 1.7-1.9 cm en sindsdien schommelt het tussen de 0,7-0,9 - 2,2 cm. En funneling dus. Heel veel sterkte komende tijd hoop dat het wat rustiger wordt en je lekker thuis kan blijven verder. We begrijpen hier zeker hoe je je voelt!

@bambojolan gelukkig dat het vochtverlies niks was! Al schrik je je natuurlijk rot.

@madelien fijn dat je vannacht lekker thuis kon blijven.

Liefs

18. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.840
    2.259
    113
    heej,

lief van je. Nouja de vorige keer was t nog maar 1cm en omdat t rustig was mocht ik naar huis. maar inderdaad door die onrust in mn buik en krampen meten ze t elke keer wel op, omdat ze dn weten waar we aan toe zijn... t Ctg laat namelijk niet duidelijk zien wat ik voel, en wat ze dus met de echo ook zien.

Als t inderdaad rustig is mag ik weer naar huis, maar dit is de 3e opname in 2,5 week tijd en ik word er echt moedeloos van :'(

19. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @bamjolan: goed dat je gebeld hebt hoor! Idd gewoon doen! Ik blijf het ook lastig vinden, maar ja het is wel je kindje.
    Goed dat je je rust pakt en de kindjes weer naar school gaan volgende week. Jij moest ook veel trappen op toch thuis? Lastig lijkt me dat.
    @ourmiracle: ik vind het knap dat je zo rustig blijft! Ik zou persoonlijk juist onrustig worden als ze niet meer zouden meten, maar ja hier is de boel ook continue onrustig. Hoe controleren ze jou nu op ontsluiting en bijkomend infectie gevaar eigenlijk?
    @ukkie: het is echt enorm frustrerend voor je. Ik hoop dat je een beetje rust kunt vinden. Het is nog maar een paar weekjes meis, hou vol!! Je kunt het echt!!

20. ourmiracle

22 jun 2012
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ ukkie ja kan ik me helemaal voorstellen. Is ook heel vervelend elke keer!

@madelien controleren ze verder niet als er geen aanwijzing voor
    Is. AMC kwam zelf met het voorstel om niet meer te meten en heeft dit aan ons ziekenhuis doorgegeven. Hun zeggen dat die metingen niks zeggen over daadwerkelijk bevallen. Er zijn vrouwen met een lange baarmoederhals die alsnog de volgende dag bevalling en vrouwen met ontsluiting die de zwangerschap uitdragen. Het is wel zo dat als mijn buik onrustig wordt ( bloedverlies, regelmatig harde buiken, weeen) ik direct naar amc gebracht wordt als ik nog geen 32 weken ben. Juist de vele metingen geven extra kans op infecties is mij uitgelegd en kan het nog meer prikkelen ( in mijn geval was dat ook zo juist een pijnlijke onrustige buik na inwendig gerommel) mocht ik wel dreigen te bevallen dan komt het hele proocol van longrijping, opname, onderzoek naar infecties etc opgang. Ik heb heel af en toe een harde buik maar echt amper en ik vind het ook niet raar om
    Af en toe een harde buik te hebben nu ik bijna 26 weken zwanger ben van twee. Krijg het ook altijd na snel opstaan of een onverwachte/snelle beweging. Ze zeggen ook dat het met dat pessarium niet meer betrouwbaar is om de baarmoederhals te meten.

Hoop niet dat het kattig overkomt zo bedoel ik het absoluut niet hoor!

Deel Deze Pagina