deel 2 // bedrust, verkorte baarmoedermond en ontsluiting

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lala2, 25 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @ladylien: he wat schrikken! Indocid is trouwens wel echt een ween remmer dus goed dat ze dat gegeven hebben! Hier ook gehad rond die termijn en dat hielp goed. Alleen je mag het na de 28 weken niet meer gebruiken helaas.
    Hebben ze verder nog wat gedaan bij je vandaag?
    @joos: super zeg!!!! Wat een goed nieuws!
    Paard rijden misschien beter na je bevalling ;). Herken je gevoel wel hoor. Ik heb ook een eigen paard en mis hem enorm. Kan hem niet eens meer elke dag zien. Heb hem van veulen af aan, en hij is nu 6.5 dus is echt een enorm gemis.

Hier is de afgelopen dagen enorm onrustig geweest. Vandaag weer controle bij onze eigen gyn en die heeft me direct doorgestuurd naar de verloskamers. Ctg gemaakt en ja hoor, weer 2-3 contracties per 10 min. Heb nu net de tweede gift adalat gekregen in de hoop dat dit de boel wat rust geeft want dit is niet nog 10 weken vol te houden. Die adalat kan ik dan ook als onderhoud mee naar huis krijgen.
    Gelukkig heb ik blijkbaar een hele stugge cervix want die is nog steeds 3 cm.

2. LadyLien

LadyLien Niet meer actief

@joos, ik had ook die voorschriften gekregen met 20 weken, en ondanks het feit dat ik me er wel aan gehouden heb, toch al een verweekte baarmoederhals op 25 weken... Nu echt platte rust, zelfs onder supervisie douchen, dus ik moet me er echt aan houden. Hier is dat wel iets gemakkelijker dan thuis, want je moet maar bellen en er komt iemand helpen, hopelijk lukt dit thuis ook! Super dat je de 37 weken hebt gehaald, lijkt nu nog zo ver weg :). Paardrijden zou ik nu ook toch uitstellen tot na de bevalling.

@ madelein, vandaag bij de gyn geweest, en het is nu zoeken waar m'n rugpijn vandaag komt want die harde buiken hangen daar precies toch op een of andere manier mee samen (voorweeen of onderdruk?). Morgen komt fysio langs op de kamer, moet nog zeker tot vrijdag/ zaterdag blijven, gyn wou geen risico nemen. Ook al 1e spuit longrijping gehad, morgen 2e spuit. Net nog een indocid gekregen, nacht is anders vreselijk, geen enkele houding is pijnvrij. Hier mag het tot 30 weken, maar ook geen 6 per dag bij wijze van spreken. Gelukkig zitten ze bij jou ook kort op de bal, hopelijk doen die weeremmers iets, want anders ben je idd binnen korte tijd doodop! Zogezegd begint het ergste pas na de bevalling, maar ik betwijfel het toch hoor, veel erger dan dit kan bijna niet volgens mij.

Beebjes doen het wel goed, 724g en 748g, mooi voor op schema, maar toch ook te vroeg om nu al te komen! Hoe zijn hun gewichtjes bij jullie?

3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.839
    2.258
    113
    @ joos, wat.goed zeg, die 37 weken!! Dat heeft weer hoop! Paardrijden, ik zou t echtniet aandurven. Straks val je met je dikke buik!
    @ madelein, wat een onrust weer voor je. Ellendig hoor je ctg.vind ik ook wel vrij onrustig ja, zo heb ik ze niet gehad nog!
    @ ladylien, fijn dat je kindjes wel goed groeien! Inderdaad nog heel klein maar ze hebben iclncieder geval geen last van alle gedoe.

Hier ook een en al onrust. Vandaag weer opgenomen, af en toe regelmatige harde buiken/weeen, vervolgens weer.rustig em dan begint t weer. Nu dus weer hier voor de zekerheid en afwachten maar. Ik ben er zo moe.van, ondanks mn verplichte rust. K had pieken tot de 80 vandaag en dat werd toch wel een soort van werken!! Nu maar een beetje slapen, morgen heb ik weer een groeiecho, ben benieuwd oftie nog zover voorloopt!!
    Gister wel de 32 weken gehaald, wat fijn!! Hoef iig niet meer over naar t LUMC!

4. joos1

joos1 Bekend lid

29 dec 2006
    509
    0
    16
    Pfff Ladylien, Dat lijkt me helemaal zwaar, volledige bedrust :(.
    Wel super dat je beebs het goed doen!

Vervelend die onrustige buik Ukkie, daar heb ik (gelukkig) weinig last van gehad maar ik kan me voorstellen dat het vermoeiend is.
    Je zit iig op 32 weken! op naar de 34!

Ik heb nu wel sinds een paar dagen veel harde buiken, maar volgens mij komt dat omdat mijn buik nog een groeispurt maakt en de kleine erg veel ninja moves aan het uitproberen is.

Zo naar het ziekenhuis voor de laatste groeiecho en het verwijderen van het pessarium (daar ben ik stiekum wel een beetje nerveus over. Ik heb echt het idee dat zodra ze dat pessarium eruit halen de baby erachteraan plopt :) )

5. ourmiracle

22 jun 2012
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    @bamjolan hoe gaat het nu thuis?

@madelien heb je wat aan de adelat? Vervelend hoor al die onrust telkens!

@ ukkie bij jou ook 1 en al onrust zo te lezen. Hoop dat de rust nog een beetje terug gaat keren. Fijn dat je de 32 weken gehaald hebt!

@ ladylien wat schrikken. Mooie gewichtjes heeft de tweeling al. Hier werden ze met 24 weken allebei al boven de kilo geschat. Heb over een week weer een groei echo ben dan 28 weken ben benieuwd haha.

@lunap vervelend al die voorweeen die kunnen je zo uitputten. Wel fijn om te lezen dat ukkie nog in je buik zit. Had je niet verwacht he?

@joos1 spannend dat het pessarium er uit mag! Kijk zelf uit naar dat moment. Nog 10 weken hihi. Heb hem sinds 20 weken. Zelf ook een meting gehad van 0,7-0,9. Denk dat dat ding toch wel het een en ander doet. Zou zelf ook het gevoel hebben dat de bevalling elk moment begint als hij er uit is hihi. Super dat je de 37 weken gehaald heb. Succes vandaag.

Hier gaat het nog steeds goed. Vandaag 27+2 ( wie had dat verwacht me 20 weken zwangerschap). Ondanks dat ik meer beweeg blijft alles nog steeds verbazingwekkend rustig. Af en toe een harde buik maar niks verontrustends. De baby's zijn wel super druk. Kunnen heel goed contact met ze maken zo leuk en bijzonder. Afgelopen week geen controle gehad en ook niet extra hoeven gaan. Over een week zijn we weer aan de beurt. Ben alleen het prikken zo enorm zat. Let nu al 11 weken streng op me eten en prik elke 2 uur. Gelukkig blijven mijn waardes super netjes en heb nog steeds alleen voor de nacht een beetje insuline nodig. Maar ik wil ook wel weer eens gewoon een pizza of patatje eten of chocola en niet continu op mijn eten hoeven letten. Dat wordt nog wat met de feestdagen zie daar wel tegen op maar het is voor een goed doel!

Liefs

6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @ladylien: Tegen ons zeggen inmiddels zelfs de artsen dat het voor minder stress zal zijn als het meisje er eenmaal is, dus denk zeker dat die opmerking niet voor iedereen geldt. Als je een zorgeloze zwangerschap hebt misschien, maar voor ons is het echt anders.
    @ukkie: Ja ctg was erg onrustig, en zo gaat het dus al dagen de hele dag. Wat vervelend dat je weer opgenomen bent :(. Jep die pieken boven de 70 zijn niet fijn. Die had ik dus de hele dag, boven de 110-120 ook zelfs. Je moet die echt een soort van weg puffen. Niet leuk! Gaat het inmiddels wat beter?
    @Joos: spannend! Succes vandaag!
    @ourmiracle: Jeej! De tijd gaat wel voorbij ineens zeg! Wat fijn dat je suiker goed blijft.

Hier merk ik wel effect van de adalat. Heb nog steeds veel harde buiken, maar niet meer dat hele heftige verkrampte en doet dus ook geen pijn meer. Durf nog niet te hard te juichen maar als dit zo blijft ben ik blij! Zo hou ik het wel vol :)

Qua gewicht: geen idee wat ons meisje weegt inmiddels, we krijgen maandag weer een groei echo. Maar aan mn buik te zien groeit ze prima ;)

7. joos1

joos1 Bekend lid

29 dec 2006
    509
    0
    16
    Omg dat verwijderen :$:$:$:

Hij zat erg goed vast en heeft in dat opzicht zijn werk zeer goed gedaan.
    Wel zat hij wat gekantelt en dus vast...my god, ik hing ongeveer aan het plafond met het verwijderen van dat kreng (pffff, hoe gaat bevallen dan wel niet voelen :)).

Uiteindelijk ben ik natuurlijk wel blij dat ik dat pessarium heb laten plaatsen want dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgt dat ik nu nog zwanger ben.

Nu lekker op de bank aangezien dat gewroet mij aardig kramperig gemaakt heeft.

8. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.839
    2.258
    113
    Nou, groeiecho net gehad. Hou je vast. Ik ben 32 + 2 vandaag en geschat gewicht is 2400 gram!!!! Wauw. Vind je t gek dat mn baarmoeder protesteert!!

9. LadyLien

LadyLien Niet meer actief

@ ourmiracle: oei al boven de kilo met 25 weken, daar zitten we nog niet, en toch zei de gyn dat het al serieuze beebjes zijn voor die termijn :)

@ madelein: fijn dat de adelat haar werk doen en je toch n beetje kan ontspannen!

@ Joos: ik kan me voorstellen dat er aangenamer dingen zijn dan het verwijderen van het pessarium. Wie weet gaat het nu supersnel :)?

@ ukkie: amai mooi gewicht voor die termijn en wel een geruststelling moest de beeb toch besluiten om vroeger te komen

Ctg was super vanmorgen, en ook de beebjes waren super beweeglijk. Kiné deed wonderen hier voor mijn rugspieren die volledig geblokkeerd zaten! Kleine suikertest gaf jammergenoeg licht verhoogde waarden, morgenochtend dus de grote test (nuchter, 4 keer bloedprikken en pas eten na 11u30, ben es benieuwd). Rugpijn al veel beter dus ik ga het proberen zonder paracetamol / suppo Indocid vanacht! Moest het echt niet lukken, kan ik nog steeds bellen.

10. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Hallo lieve meiden,

Een hele tijd geleden heb ik hier ook al eens gereageerd en nu lees ik af en toe mee. Ik heb zelf met 21 weken na weeën en met 2 cm ontsluiting en een uitpuilende vruchtzak een cerclage gekregen. Ook bleek de baby veel te klein. De hele zwangerschap veel harde buiken gehad, onder strikte controle gestaan en drie keer opgenomen geweest. Uiteindelijk ben ik met ruim 37 weken spontaan bevallen! Het gaat nu zo goed met de kleine en de angst die ik tijdens de zwangerschap heb gevoeld is naar de achtergrond verdwenen. Ik hoop dat jullie allemaal op een mooie termijn mogen bevallen en die intense dankbaarheid zoals ik die voel ook mogen ervaren.

Tijdens mijn zwangerschap miste ik ervaringen met goede afloop dus ik hoop dat mijn verhaal jullie wat hoop geeft. Ik vind jullie ontzettend sterk; jullie zijn kanjers! Toitoitoi.

11. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.839
    2.258
    113
    Hallo!

Das zeker fijn, zo een goede afloop! Ik hoop het je na te doen :D

Hier dinsdag 33 weken, begint ergens op te lijken nu! Buik is sinds gister eigenlijk ook weer wat rustiger, alleen mn rug :$ die geeft t echt wel een beetje op. Ik ben zelf maar 1.60 m en dan heb ik nog in verhouding een klein bovenlijf ook ( als je nu een misvormd kaboutertje zien, zo erg is t net nog niet :') ) en ik heb echt last van die grote buik! Mn ribben doen zeer, maar ook tussen mn schouderbladen krampt het aan t einde vd dag. Smorgens is t weer een stuk minder gelukkig.
    Zit er ook nog een gigantisch druk, groot kind in, heel leuk hoor maar t is wel topsport om een houding te vinden waarbij hij/zij lekker zn gangetje kan gaan, zonder dat t veel pijn doet.

Verder maar een beetje naar buiten als manlief thuis is in de rolstoel, ik vind t wel heel naar dat ik echt niet meer kan. Als ik 10 min loop of wat rommel in huis word ik zweterig, klam, gaat mn buik zeer doen, zie ik een beetje sterretjes. Van de week dacht ik ach de zeeman, die kan ik wel even zonder rolstoel door, laat maar in de auto. Nou ik was blij toen ik er weer uit was.. Maargoed, hopelijk is dat straks allemaal gewoon over, kan niet wachten tot ik weer gewoon een beetje fit en mobiel ben!

hoe gaat het verder met iedereen, alles nog rustig?? Zo gek idee he dat we allemaal over niet zo heel lang moeder zijn!

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Wat goed te lezen dat het zo goed gaat ukkie! De kwalen die je nu hebt zijn irritant, maar als die kleine nog maar even blijft zitten :).
    Hier ook zo conditieloos, wat wil je na al die weken liggen. Pff

Hier doet de adalat z'n werk wel aardig. Heb wel minder last maar gisteravond toch weer om de 4 min harde buiken/ oefenweeen, die ook weer wat meer zeer deden. Dus heb daarom vandaag de adalat een paar uur later genomen, ipv 12 uur om 15 uur. Hoop dat ik het daardoor vanavond wat rustiger hou. Blijf namelijk in de avond het meest last houden.
    Verder de 28 weken gehaald, zo blij mee!! Voelt echt als een mega mijlpaal :D. Nu op naar de 32!

13. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.839
    2.258
    113
    Heee goed zeg, wat fijn! 28 weken is alweer harstikke mooi!
    Ik merk wel dat ik de grens continue opschuif, eerst dacht ik nou als ik die 30 weken maar haal. Nu bij 32 weken, voelt t eigenlijk weer alsof ik toch minimaal die 34 moet halen. En ik denk dat ik dan toch t gevoel heb dat ik die 37 moet halen. Het voelt nog steeds niet echt veilig, ondanks dat het al veel beter is dan waar ik begon.

Ja, iets tegen die harde buiken zou ik ook zo fijn vinden. Maar hier geven ze t niet, behalve als het echt lijkt door te zetten voor de 34 weken om nog een keer longrijping te kunnen geven. Nu is het even rustig maar elke keer na een paar dagen begint t uit t niets weer... Ik zou dan best graag Adalat willen hebben om te nemen en te kijken of het daarop zakt, voor ik weer naar t ziekenhuis moet. Maargoed, ik heb hele lieve dokters en ga er van uit dat ze er over na hebben gedacht :) 32 weken is toch alweer heel anders dan waar jij vandaan komt!

14. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ja geloof wel dat je die grens op gaat schuiven ja.

Het feit dat je ook rustigere dagen hebt zal ze idd tegenhouden om wat te geven. Ik had gewoon dag in dag uit, de hele dag door minimaal elke 6 min een harde buik, en een paar keer per dag uren achter elkaar elke 3 min. Dat hou je niet vol zonder pauzes. Dus ben ook wel heel blij dat ze wel wat willen geven.
    Ze zullen er bij jou idd wel over nagedacht hebben mag je aannemen ;)

15. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.839
    2.258
    113
    Gek he dat dat continue zo is... Lijkt me indd doodvermoeiend. Ik ben het allemaal een beetje kwijt hoor, mijn hoofd is al een paar weken met verlof:D maar bij jou is er ook geen duidelijke oorzaak gevonden toch?

16. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Lekker late reactie sorry!
    Ja is idd erg zwaar. Maar ja zo lang ze maar nog binnen blijft! Is idd geen oorzaak gevonden nee. Ze dachten eerst de gbs die steeds in m'n blaas zit, maar als die weg is na de zoveelste ab kuur dan heb ik nog steeds last. Dus dat lijkt het niet te zijn. Ze houden het op een extreem gevoelige baarmoeder.

Vandaag controle en groei echo gehad, en als toetje nog een 3D echo vanmiddag :). De roze wolk is weer even compleet dus :D.
    Groei echo was helemaal goed. Buikje en hoofdje lopen iets voor, beentjes zijn lang, net tegen de bovengrens aan. Maar ja wij zijn ook lang allebei, en onze familie ook dus is niet zo gek. Ze wordt geschat op 1303 gram dus ze verzameld spek genoeg ;).
    Cervix was nog 3,2 cm en weer helemaal geen funneling meer. Het lijkt dus gewoon allemaal voorlopig goed te gaan zo!
    Controle was verder oké. Adalat is met 10 mg opgehoogd, en over gegaan op de 'oros' variant, die schijnt langer door te werken. Ik mag dit slikken tot de 30-32 weken, daarna willen ze niet meer remmen. Zeker niet als ze zo blijft groeien. Dan heeft ze eigenlijk een hele mooie uitgangs positie.
    Verder zit er weer gbs in m'n urine, dus ben aan kuur 3 begonnen.

17. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.839
    2.258
    113
    Wauw wat goed zeg! Fijn hoor. Mijn "uk" woog dat ook met 28 weken! Grappig.
    Wat fijn dat die funneling weer weg is, ik wist eigenlijk niet dat dat kon... dan doen die harde buiken en krampen blijkbaar niet zoveel daarop, dat is wel superfijn! Had je tijdens de echo ook harde buiken? Bij mij zien ze die funneling namelijk "open" gaan zodra ik kramp of harde buiken heb, of als ik een beetje pers.

Hier is t wel oke. gisteravond ineens echt veel pijn en ik dacht echt o god, ik heb weeen. Maar na een warm bad en paracetamol zakte het af, dus blijkbaar toch niet. Nu is het weer rustiger. Ik wil ook niet bij elke kramp naar t ziekenhuis omdat ze toch niets gaan doen meer om t te stoppen oid. Dus pas als ik bang ben dat het door gaat zetten ga ik daar weer naar toe. Alleen vind ik die onzekerheid zo eng!

Ik heb door alle gedoe ook helemaal geen cursus gedaan. Ik had me opgegeven maarja, toen lag ik op de eerste bijeenkomst in t ziekenhuis en nu 2,5 uur per week ergens op de vloer op een matje oefeningen doen, lijkt me geen goed plan. Hebben jullie dat wel gedaan en iets over borstvoeding?

Morgen komt hier de kraamzorgdame langs. Beetje nerveus voor, stom he! Voelt een beetje alsof ze ons komt keuren, hihi.

18. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    grappig idd! Zeiden ze bij jou ook dat het wat voor liep qua gewicht? Vind dat wel een fijn idee, laat maar lekker spek kweken :D
    Die funneling is compleet weg idd. Dat kan varieren, alleen na die keer dat ik opgenomen ben geweest is het niet meer gezien. Dat schijnt wel te gebeuren. Ik had idd harde buiken ten tijde van de echo, en bij blazen bleef het ook dicht. Bij een harde buik verkort de cervix wel wat, van 3.8 cm naar 3 cm, maar dat is allemaal normaal.

Pff spannend ja. Maar dus niet door gezet. Gelukkig!
    Wij hebben ook geen cursus of zo gedaan. Kind moet er toch uit, puf cursus of niet ;). Cursus voor borstvoeding ook niet gedaan, ik hang dat kind aan de tiet en dan zie ik wel hoe het gaat. Beval in het zh en blijf daar minimaal 24 uur ivm die gbs dus mocht problemen geven kan iemand daar me wel helpen.
    Ik heb altijd een beetje een hekel aan die cursus dingen. Alles wordt tegenwoordig zo voorgekauwd en moet op een bepaalde manier. Terwijl ik denk dat het soms beter is om naar je 'oergevoel' te luisteren.

spannend! Ik hoop niet dat onze kraamzorg teveel noten op haar zang heeft, want dat vind ik ook zoiets.. Ik heb de zensy kruiken gekocht ( die elektrische) omdat het me super praktisch en veilig leek, nou lees ik dat sommige buros die niet accepteren. Nou nog even zeg... moet niet gekker worden.

19. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.839
    2.258
    113
    Ja, hij/zij is ook gewoon lekker dik, haha. Ik had met 32 + 2 een echo en woog toen 2,4 Kg :$ Dus om t gewicht maak ik me niet echt druk meer, prima gewicht nu om geboren te worden, alleen nog een beetje ontwikkelen maar!

Ja, 3 cm is echt prima natuurlijk! Bij mij istie op zn kortst nog maar 0,7 cm... Daarom moet ik ook wel met krampen terugkomen want ja, dat is natuurlijk echt niks meer. maargoed, nog genoeg dus om t binnen te houden ^^

Cursussen, ja ik dacht ook moet dat nou... maar ik hoorde van iemand dat de cursus waar ik me dan daarna voor heb opgegeven dat t echt praktisch is, geen zijig gedoe. maarja, wat je zegt, komt er vanzelf uit, je bent op dat moment ook niet alleen... en ik blijf zowieso een paar dagen hier in t geboortehotel na de bevalling daar is 24 uur per dag iemand oproepbaar bij problemen, dus ook met voeding.
    En als t voor die tijd komt, sta je op alle mogelijke manieren toch onder controle.

Ja, kweet niet, voelt zo als een keuring. En t is vast wel fijn de eerste dagen na de bevalling maar ergens vind ik t zo onnodig, ga lekker weg, ik krul mezelf met baby op de bank en dan komt t vast goed :') onaardig he?
    Vanmiddag met manlief ook maar t huis een beetje fatsoeneren, t is geen enorme troep, maar ik zit op de bank gekluisterd en dan maak je toch een nestje om je heen met troepjes en spullen.

Ik hoor ook wel dat dingen " niet mogen". Ga weg. Mijn kind, mijn babykamer, mijn huis. Haha. Ik heb mijn oude wiegje van vroeger opgekapt, uiteraard met veilige verf etc. maar ik hoop ook maar dat t aan alle eisen voldoet. Ligt er toch in als wij erbij zijn..

Maar wie weet, is t een schat van een mens en kan je na 3 dagen niet meer zonder en wou je dat ze nog 3 weken bleef!

Vandaag 33 weken :D Nog een weekje en dan heb ik toch al weer heel wat gewonnen!

20. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Wauw zeg wat een mooi gewicht! Super geruststellend voor als ie toch te vroeg komt! Maar je bent al zo'n eind nu, die week 35 ga je halen :D

Ja die cervix van mij is dicht gelijmd lijkt wel. De artsen zijn verbaasd over hoeveel die kan hebben. Nou beter natuurlijk! Ik begin nu ook eindelijk wat vertrouwen te krijgen dat ik nog wel een week of wat zo door kan. Zie alleen op tegen het stoppen van de adalat met 32 weken. Ben bang dat ik dan na een paar dagen weer die continue voorweeen heb. Niet echt een lekker vooruitzicht. Aan de andere kant, ik kan me er nu op instellen, en het is dan misschien ook minder eng doordat ze dan mag komen. Ik moet alleen nog even goed vragen hoe het dan zit met de ab voor de GBS preventie. Ontsluiting moet dan regelmatig gecontroleerd worden denk ik. Zit nu aan kuur 3 in 7 weken tijd dus het is niet de verwachting dat de GBS ineens weg blijft.

Pff ja dat wegkruipen lijkt me heerlijk. Wij hebben om die reden ook gekozen voor 2-3 uur per dag kraamzorg ipv de hele dag. Manlief neemt een week of 2-3 vakantie dus die is er ook continue.
    Maar wie weet wordt het allemaal anders want de kleine ligt tot nu toe steeds in volledige stuit. Die moet dus wel nog even draaien ;)

Deel Deze Pagina