Zoontje naar de gastouder, dan ook PSZ??

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Druif78, 25 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mn twee kinderen gaan vanaf januari naar de gastouder. Mn zoontje zit daar al 3 maanden. Hiervoor zat hij op een KDV. Eigenlijk trekt het KDV mij meer dan een gastouder maar door werkomstandigheden is dit geen optie meer.
    Nu is mn zoontje bijna 3 en vraag ik me af of hij wel voldoende uitdaging heeft bij de gastouder. Hij heeft momenteel 2 kindjes die een jaar ouder zijn, maar die gaan binnenkort naar de basisschool. Verder is hij dan met een ander kindje de oudste daar. Ik denk dat een KDV wat dat betreft te vergelijken is met een PSZ qua activiteiten en structuur?
    Is het raadzaam om hem daar ook heen te sturen? Of pas als hij bijna 4 wordt? Of maakt het qua overgang naar de basisschool straks niet veel uit? Hij vermaakt zich trouwens verder prima hoor bij de gastouder en ze doet ook echt wel leuke dingen met hem!

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zou als het kon altijd alsnog voor een psz kiezen.
    Ook op een kdv doen ze geen kring en een kdv/gastouders is niet om iets te leren. PSZ is eigelijk vroege voorschoolse educatie.

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die niet naar een psz zijn geweest een lichte achterstand hebben bij start school tegenover wel psz kinderen (ongeacht wel of geen kdv/gastouder)

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dit laatste had ik ook ergens gelezen al wist ik niet dat dat ook voor het KDV gold. Toen hij daar nog heen ging was ik dikwijls verrast over wat hij nu weer had opgepikt. Naar mijn idee was hij door het KDV ook verbaal wat sneller ontwikkeld en de discipline deed hem goed. Nu bij de GO is het toch wat huiselijker allemaal.
    Reden om niet voor een PSZ te gaan is dat het praktisch wat lastig is. De GO woont in een andere stad dan wij dus zoek je iets daar of hier? En PSZ is 2 vaste dagdelen per week en ik werk onregelmatig. Als ik werk zou ik niet kunnen ophalen, moet de GO dat doen, maar die woont dus niet in de buurt :(
    Ook zit hij pas 3 maanden daar en komt in januari zn zusje erbij. Best even wat veranderingen in korte tijd. Zou er denk ik dan eventueel pas na de zomervakantie ofzo mee beginnen? Of heeft maar een half jaartje voor de basisschool geen meerwaarde?

4. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zou gewoon voor je zelf nagaan wat mogelijk is. Anders zoek je een psz bij een gastouder in de buurt en overleg je met de gastouder.

Kdv heeft natuurlijk voordelen van met andere kindjes spelen enzo maar er is geen kring waar je op je beurt moet wachten bijv. Bij ons op de psz zijn ze heel educatief bezig, ze hebben elke week een ander onderwerp waarover de leidster dan uitlegt en waar ze werkjes over maken.

Als ik weer zou gaan werken (nu werkloos) zou ik ook een kdv/gastouder nodig hebben. Ik zou dan niet willen dat mijn dochter van de psz afgehaald zou moeten worden, maar of het praktisch haalbaar is???

Ik denk wel dat kinderen het ook wel inhalen later hoor. Maar goed, ik zie gewoon hoe leuk ze het vindt op de psz.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, "vroeger" toen ben ik nooit naar go/ Kdv of PSZ geweest en heb echt geen trauma over gehouden aan de overgang naar basisschool...maar ja, het lijkt me voor de kinderen best wel een voordeel hebben. misschien tegen die tijd met de gastouder overleggen? misschien heeft ze het vaker bij de hand gehad?

6. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Onze dochter gaat naar een Go waar ook andere kindjes zijn en ze gaat ook 2 dagdelen naar de psz vanaf dat ze 2 jaar is.

Bij een go is toch sprake van een verplaatste thuissituatie en hebben kindjes op een gegeven moment wat meer uitfaging nodig. De psz hier heeft een goed aanbod van activiteiten en sluit goed aan op de basisschool. Het enige nadeel is dat het een ochtend en een middag is (ze slaapt 's middags meestal nog).

Onze go brengt haar 1 x per week naar de psz. De andere keer is het op mijn thuisdag en dan breng ik haar.

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn zoon zit dan wel 3 dagen per week op een kdv, maar nog heb ik spijt van dat ik hem niet op een psz heb ingeschreven. Hij is nu 3,5 en heeft elke dag flink wat uitdaging nodig anders verveelt hij zich kapot. Die uitdaging kan ik hem niet altijd bieden. Van de week bedacht ik mij voor het eerst dat het fijn zou zijn als hij naar psz zou kunnen. Maar dit gaat niet meer. Ik zou het dus zeker doen.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, bedankt voor de bevestiging! Ik heb de website gezien van de PSZ bij ons dichtbij. Ik vond het erg leuk overkomen en inderdaad veel schoolser dan een KDV met kringgesprekken, maar ook knutselen en buitenspelen maar veel in groepsverband met leeftijdsgenootjes. ik heb ze een mail gestuurd hoe het zit met die dagdelen of dat vaste dagdelen zijn of dat je ook wekelijks mag kiezen, wat mij ivm onregelmatig werk beter uit zou komen. Ook zou ik met de GO moeten overleggen of zij eventueel zou kunnen en willen ophalen mocht t op mijn werkdag vallen. Geen idee of ze dat mag weigeren? Het is toch een kilometer of 8 rijden ( met de fiets).

9. tulip

tulip Niet meer actief

of je de gastouder voldoende vind dat is echt aan jou om te bepalen, maar qua voorbereiding op school is een kdv en psz precies hetzelfde. Dezelfde activiteiten en dezelfde VVE.

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Toen m zoontje nog op het KDV zat, had ik ook totaal geen behoefte om hem naar een PSZ te sturen, ondanks dat hij daar wel op een groep zat ook met veel jongere kindjes. Maar nu bij de GO merk ik toch wel verschil in opvang en educatie/uitdaging!
    Denk dat ik er wel over uit ben om hem naar een PSZ te doen, maar of het praktisch haalbaar is ligt ook aan het antwoord op de mail van de PSZ en of de gastouder mee kan werken qua halen/ brengen op mijn werkdagen.

11. tulip

tulip Niet meer actief

dat snap ik, een go kan heel anders zijn, ligt aan de go. Maar ik lees hier weer dingen als: van een kdv kun je niks leren enz. en das echt onzin, ze gebruiken dezelfde vve programma's als een psz.

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Onze gastouder is wel een heel prettig mens, ondernemend en heeft ook veel verschillend speelgoed. Ze gaan dagelijks naar buiten, oefent met oversteken en boodschappen doen etc, maar ja,.. tis wel een thuissituatie. Niks mis mee, maar zou m graag wat extra's willen meegeven. Of ze op het KDV waar hij zat gebruik maakte van VVE programma;s weet ik niet, nooit wat over gehoord :( maar weet wel dat hij daar veel leerde. Opruimen, liedjes zingen, dansen, knutselen, discipline, beetje samenspelen, structuur in de dag, ik denk dat hij daar ook sneller is gaan praten.
    Bij de GO wordt hij toch wat vrijer gelaten en heeft hij maar 1 leeftijdsgenootje. 2 oudere kindjes gaan binnenkort naar de basisschool en de rest is jonger.

13. tulip

tulip Niet meer actief

voor kindjes is het idd fijn om oudere kindjes (1/2 jaar tot jaar ouder) om zich heen te hebben om aan op te kunnen trekken, dan zou een psz toch wel leuk zijn.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zie zelf op dit moment de meerwaarde nog niet echt. Maar mijn zointje is nog een stuk jonger. Als jij het idee hebt dat hij niet voldoende wordt uitgedaagd in zijn ontwikkeling, dan kun je het doen. Of als je denkt dat hij door de thuissituatie een (taal-)achterstand dreigt op te lopen.
    Maar ik denk dat het voor de meeste kindjes niet echt noodzaak is. Misschien beginnen ze met een lichte achterstand. Ach, die lopen ze onder normale omstandigheden snel weer in.

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik snap jou ook hoor! Zoals ik al eerder schreef: vroeger ben ik zelf (en mn man ook) nooit bij een PSZ of KDV geweest en echt geen trauma aan overgehouden! Die mogelijke achterstand halen ze ook echt wel weer in! Maar qua uitdaging mag hij het wel hebben. Dat t ook nog goed voor hem is, is alleen leuk meegenomen ;)

16. knorretje84

knorretje84 VIP lid

7 okt 2008
    6.636
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    Hier gaat mijn zoontje vanaf februari (zijn 2e verjaardag) een ochtend per week naar de PSZ naast de 3 dagen gastouder.....

Dit omdat bij de gastouder geen leeftijdsgenootjes zijn (ze zijn of echt ouder, of echt jonger)....en ik het belangrijk vind dat hij ook met leeftijdsgenootjes leert omgaan. Verder bieden ze op het PSZ een gericht programma aan....

Hier dus naast de gastouder ook PSZ....

17. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Dat is niet waar. Dat is misschien wel per KDV verschillend, maar het grootste gedeelte van de KDV's heeft gewoon een programma.
    Zo werken ze bij Finn op het KDV met Puk (van Puk en Ko)
    Ook hebben ze met de oudere kindjes kringgesprekken en ze hebben een fotowand waar de kindjes over kunnen vertellen of naar kunnen verwijzen. Per leeftijdsgroep hebben ze verschillende activiteiten en ook bieden ze, als dat nodig is, extra activiteiten of uitdagingen.

Niet alle KDV's werken zo, maar tegenwoordig sluiten de KDV's zo goed aan op de basischolen. Je merkt het echt als een kleuter in de klas komt die naar een GO is geweest of bij mama/papa is gebleven. Kindjes die naar een KDV of PZ zijn geweest kunnen heel goed op hun beurt wachten, weten hoe ze in een groep moeten functioneren enz.
    Dus je merkt wel degelijk het verschil. Finn gaat dus ook niet naar een PZ. Ze doen bij hem al zo veel, dat ik het niet nodig vind. Nog meer uitdaging is niet nodig! Hahaha!

Deel Deze Pagina