Dag dames, Ik vroeg me af of er mensen onder jullie zijn die epilepsie hebben den toch kindjes gekocht hebben of zwanger zijn... Tot augustus 2014 heb ik mijn medicatie afgebouwd, maar volledig stopzetten was volgens mijn neuroloog geen optie. Het zou veiliger zijn bij een zwangerschap om een lage dosis medicatie door te nemen en geen aanvallen te krijgen dan volledig te stoppen met medicatie en wel een aanval te krijgen. Moest ik mijn medicatie gestopt hebben, had ik hoogst waarschijnlijk snel terug aanvallen gehad. Bij een zwangerschap zou dit zuurstoftekort betekenen voor het kleintje. In augustus kreeg ik dus toestemming om aan kindjes te beginnen, mijn epilepsie bleef onder controle met de lagere dosis. Ik heb dan nog 3 maand foliumzuur genomen, want ik heb met die medicatie wel dubbel zoveel kans als een gezonde vrouw op aangeboren afwijkingen... tot op heden neem ik nog altijd foliumzuur. Het is voor ons natuurlijk een moeilijke beslissing geweest, beginnen we met kans op afwijkingen of stellen we het nog uit... uiteindelijk hebben we eind 2014 toch beslist om ervoor te gaan, mijn vriend is 43 en 17 jaar ouder dan mij, dus zoveel tijd om te wachten heeft hij ook niet. (Hij wil geen stokoude papa zijn). Nu is mijn vraag, zijn er hier mensen met epilepsie die zwanger zijn of kids hebben? Al dan niet met het nemen van medicatie? En hadden jullie een normale zwangerschap, bevalling of complicaties? Opflakkeringen van de epilepsie? Een gezonde mama en gezonde baby? Of afwijkingen? Het zou fijn zijn moest ik hier wat ervaringen kunnen horen. Er zullen vast wel dames onder jullie zijn met lichamelijke problemen veronderstel ik... Alvast bedankt!
Is er werkelijk niemand met epilepsie hier? Of misschien mensen die er meer van weten omdat ze gyneacoloog, arts, verpleegkundige of neuroloog zijn? Alle info of ervaringen zijn welkom! Ik had echt gehoopt dat er hier wel meer mensen met epilepsie waren, aangezien het toch redelijk veel voorkomt! Ervaringen uit je omgeving of dergelijke, alles is welkom! Want ik voel me er toch niet helemaal mee op mijn gemak
http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/293396-epilepsie-zwanger.htmlHeb Zwangerschap - Epilepsie Vereniging Nederland Epileptische aanval in zwangerschap | Babybrabbel https://www.patient1.nl/encyclopedie/epilepsie-anticonceptie-en-zwangerschap http://www.12forum.nl/forum/bericht.php?ID=2114&fID=3&tID=32 Heb even het een en ander voor je opgezocht. Staan ook ervaringsverhalen tussen dus hoop dat je er iets aan hebt.
Sorry meis ik kan je niet van informatie voorzien, maar ik hoop wel dat als het zover voor jullie is alles perfect verloopt voor jullie en jullie gezond en happy zwanger zijn!
Hé Madelie, bedankt voor de info! Amaranthas, bedankt voor je reactie! Ik hoop idd ook dat als het zover is, dat alles goed verloopt! Romyatilli, ik beantwoord morgen je berichtje zeker! Had net een heel antwoord getypt, toen bleek dat ik niet was aangemeld op het forum, mijn hele bericht verdwenen Ik laat zeker nog van me horen, alvast bedankt voor je reactie! Ben blij dat ik niet de enige ben
Verdorie seg Romyatilla, Nu had ik net hetzelfde voor als gisteren, ik begrijp er niks van... Had heel mijn bericht getypt (zeg maar een hele brief ), ik wil mijn bericht verzenden en ik moet me weer inloggen... Doe ik dat nu fout? Jouw privébericht beantwoorden? Ik ben nog niet zo lang op het forum en had dat nog nooit gedaan... Of springt je account af na zoveel tijd... Begrijp er echt niks van, heb al 2 dagen na elkaar een hele brief getypt en die wil maar niet verzonden geraken... Als ik het morgen weer probeer, doe ik het eerst in een apart documentje... Zal ook nog eens op het forum rondkijken of ik iets kan vinden over privéberichten, want het werkt echt niet... Nogmaals sorry, had gehoopt je vandaag te kunnen antwoorden
Hé Romy, Eigenlijk ben ikzelf al sinds juni bezig met mijn kinderwens, of toch om ermee te mogen starten! In juni heb ik de eerste keer aan mijn neuroloog gezegd dat ik graag aan kindjes wou beginnen. Daarvoor zou ik het beste mijn medicatie gaan afbouwen, volledig stoppen had geen optie geweest, want dan had ik meteen terug aanvallen gaan krijgen. Ik neem momenteel nog 2x daags Keppra 500, voordien nam ik 2x daags Keppra 750. In oktober 2014 bleek uit mijn EEG dat de epilepsie niet verergerd of verbeterd was. Ik ben nu ongeveer 3 jaar aanvalsvrij, op mijn EEG zie je toch nog altijd van die uitschieters; waaruit blijkt dat mijn epilepsie onder controle is door de medicatie, zonder zou ik niet kunnen. Ik heb op mijn 20 jaar epilepsie gekregen, nu zo'n 7 jaar geleden ongeveer. In het begin ben ik gestart met Topamax, maar ook daarmee bleef ik geregeld aanvallen hebben. Na een langere periode ben ik dan overgeschakeld op een combinatie van Topamax en Keppra, dat zorgde wel voor heel wat verbetering! Omdat ik met de Keppra 'zo goed' was, stelde de neuroloog me voor om volledig over te schakelen op Keppra (met risico op herval natuurlijk), maar dat laatste is niet gebeurd. Met de Keppra ben ik volledig zonder aanvallen gebleven In oktober kreeg ik dus toestemming om aan kindjes te beginnen, wel was het nodig om 3 maand op voorhand een hoge dosis foliumzuur te nemen (omdat wij met die medicatie toch dubbel zoveel procent kans hebben op aangeboren afwijkingen bij een kindje) ook moeten we bij een eventuele zwangerschap een meer uitgebreidere echo laten doen om die aangeboren afwijkingen te kunnen opsporen. (vooral open ruggetje en open verhemelte etc.). Medicatie nemen is zeker niet gezond voor een kindje in je buik, maar een aanval waarbij je kindje mogelijk zuurstoftekort krijgt, zeker niet oké! Heb jij dan toestemming gehad van je neuroloog? Want ik vind eerlijk dat je toch nog veel aanvallen krijgt! In het begin had ik er ook meerdere keren per week één, bij de combinatie Keppra-Topamax ging dit van 1 keer op de week ofzo...na langere duur ook om 2-3 weken. Met de Keppra, helemaal niks meer! Ik zou hem bij je volgende bezoek toch nog eens navragen of je medicatie niet moet aangepast worden, want het klinkt toch nog altijd gevaarlijk! Mag ik trouwens vragen hoe oud je bent? En of je al lang bezig bent met zwanger worden? En mag ik vragen waarom met donorzaad? Ben je alleenstaande mama of holebi of... Als je daar liever niet op antwoord, geen probleem hé Mijn neuroloog heeft me eigenlijk wel gerust gesteld, ookal maak ik me toch nog altijd zorgen dat dat kleintje iets zou kunnen mankeren (door mij). Hij had in zijn carriere nog geen enkele vrouw gehad die problemen ervaren had met het zwanger zijn of het bevallen...allemaal gezonde kindjes! Ookal namen veel van deze vrouwen medicatie en hadden ze hem pas erg laat op de hoogte gebracht van hun zwangerschap. Volgens hem is Keppra ook een redelijk 'safe' medicament, hoewel er geen onderzoeken zijn gebeurd bij zwangere vrouwen (welke onderzoeker wil dat ook gaan doen, stel je voor wat er kan gebeuren!). Ik ben enerzijds héél bang dat er iets gaat mislopen, maar anderzijds wil ik ook héél graag mama worden... Ik wil mijn kinderwens niet opgeven omdat ik 'ziek' ben. Ik ben me bewust van wat er kan gebeuren, maar daar kiezen we dan ook voor zeker? Vertel maar wat meer over jezelf en als je vragen hebt, stel ze gerust hoor! Ben trouwens blij je hier gevonden te hebben
Gelukkig had ik mijn tekst opgeslagen, blijkbaar meld de site je af als je te lang niks doet ofzo... Had weer hetzelfde voor als de vorige dagen Maar 't is gelukt!
Heyhey, ik heb een 2e mail gestuurd en daarin staat alles uitgelegd.. Deze teksten die ik je via PB heb verzonden, had ik naar iemand anders gestuurd via een andere topic. Ik heb het helemaal uitgelegd daarin. Ik ben 20 jaar, bijna 21. Ik was een jaar aanvals vrij. Ik ben ook wel eens 5 jr. Aanvalsvrij geweest. Mijn aanvallen zijn terug gekomen door de Carbamezipine, dat was de beste oplossing tijdens een zwangerschap. Nu ik het daar niet mee eens was, omdat ik dus meer aanvallen kreeg, ben ik weer overgestapt op 100 mg topamax en 400 mg Carbamezipine. Dit gaat nu wel goed! In het verhaal wat ik in de 2e mail heb gestuurd staat waarom ik een donor heb genomen. Als je mijn whatsapp wil of mail? Kan je dat altijd vragen via prive bericht, gaat denk ik wat makkelijker.
Mijn tweelingzus heeft 2 zeer gezonde kinderen op de wereld gezet en ook zij heeft epilepsie. De oudste heeft zelfs een IQ een stuk boven het gemiddelde dus de ziekte hoeft niet in de weg te staan van je kinderwens. Zij krijgt nog aanvallen maar het rare is dat ze er plots geen kreeg tijdens haar zwangerschappen. Toen nam ze Tegretol, nu Topamax. Ikzelf heb ook een kinderwens en heb ook epilepsie. Normaal gezien neem ik Topamax maar mijn neuroloog zegt dat men voor dit medicijn geen uitsluitsel kan geven op aandoeningen bij je kind. Dus neem ik nu een jaar Tegretol en ben nog steeds aanvalvrij. Nu al 3 jaar trouwens. Wij zijn nu een jaar aan het proberen maar gezien mijn leeftijd (36 jaar), kan dit wel wat duren. Het gevaarlijke vooral bij de aanvallen is eigenlijk wanneer je zwanger bent en het risico op vallen. Daarom is het belangrijk dat dat onder controle is...
Ja, ik weet dat dat belangrijk is! Heel belangrijk zelfs. Ik ben tot nu toe opgevangen door mijn zus of mijn moeder *Ze laten mij nooit alleen ergens naar toe gaan* Mijn zus heeft ook aanvallen, alleen anders.. meer in de vorm van PPEA... Kennen jullie dit? Ik ben er mee in aanraking gekomen toen ik op de Waterlelie zat (school voor kinderen met Epilepsie). De tante van mijn vader heeft ook Epilepsie, maar na haar zwangerschap was het over, vreemd he? Dat hormonen zo kunnen veranderen. Mijn aanvallen beginnen nu wel minder te worden weer, ik had alleen weer aanvallen gekregen, doordat mijn medicatie veranderde. Belle, ik hoop voor jou dat je snel zwanger kan raken! Dit hoop ik natuurlijk voor Dora en mijzelf ook
Bedankt! Ik hoop het ook! Trouwens, het is niet abnormaal dat je bij de overschakeling van medicatie aanvallen krijgt omdat je dit altijd een beetje moet afbouwen eerst. Hier is dat gelukkig vlekkeloos verlopen. Wat andere gebruikers in je post over NOD aangeven over het zelf opvoeden van een kind vind ik wel belangrijk. Heb je hierover gepraat met iemand (psycholoog of zo?). Het is leuk voor je dat je kan rekenen op steun van familie maar een kind is natuurlijk voor het leven en ik hoop dan voor je (en het kind) dat je op die steun kunt blijven rekenen. Zal je ma/familie je ook financieel bijstaan, bijvoorbeeld? Langs de andere kant begrijp ik wel dat je je kans wil benutten als je kinderwens zo groot is en je kansen met de jaren verkleinen...
Wil je mijn mobiele nummer anders? Dan kan ik het beter misschien en sneller uitleggen op de whatsapp? Of mijn mail?
Oh w8, ik las het ff te snel. Je had die andere post gelezen over Je symptomen voor NOD... Dan hoe ik eigenlijk niks meer uit te leggen. Nee, ik ga niet met een psycholoog praten, toevallig is mijn moeder een para-psychologe. Iedereen steunt mij, mijn ouders enzo en opa's en oma's. Ik heb hier ook heel lang over nagedacht en zelfs de huisarts en de neuroloog zeiden dat het een goede oplossing was. ik doe ondertussen wat klusjes voor mijn moeder en vrienden van mijn moeder (website builder & agenda beheerder). Ik krijg gewoon geld binnen. ik heb net secretaresse opleiding goed afgerond. Als ik wel 30 en gezond was geweest en ik had dan samen met een man aan een kind begonnen, kan ook zo alles in 1 keer onder je vandaan vallen. Man gaat bij je weg, je wordt ontslagen, je kan de huur of hypotheek niet meer betalen. Kom je alsnog misschien wel bij je moeder terrecht. Ik zie dat nu trouwens om mij heen gebeuren bij 3 stellen.