Hoi allemaal, Hoe ziet jullie avondroutine eruit? Hier heb ik het gevoel dat we steeds achter de feiten aanlopen... kids (bijna 6 en net 3) liggen later op bed dan ik zou willen... maar op een of andere manier lukt het niet relaxt de avond door te komen.... Ik ben heel benieuwd hoe de avond (van avondeten tot kids naar bed) er bij anderen uitziet... Misschien stel ik wel te hoge eisen aan onszelf waardoor ik me er zo gestresst door voel. En misschien kunnen dingen hier thuis wel efficiënter, dat zou natuurlijk ook helpen!
Veel routine is er hier niet. Dochter is 4,5 jaar en zoon 7 maand. Thuis tussen half zes en zes, eten tussen zes en half zeven, soms daarna douchen, dan naar boven tussen zeven en half acht, tanden poetsen en pyjama aan en verhaaltje voorlezen en dan slapen tussen half acht en acht.
Slaapklaar maken voor het avondeten, dus wassen, pyjama aan,... avondeten, nog wat spelen, tablet kijken, vader en zoon als een gek rondjes rennen om de salontafel. Weer handjes en gezichtje wassen. Als ik hem naar bed breng gaan we om 7u naar boven. Plassen en tandjes poetsen. Ik moet hem in bed gooien, hij dan zijn knuffel in bed gooien. hij heeft een gigantische poster naast zijn bed hangen. 'Dieren van de wereld' dus een wereldkaart en zo goed als alle dieren en vissen erop en die bekijken we dan met een zaklamp. Kan 20 minuten duren. kusje en slapen. 19.30u utopia Als papa hem naar bed brengt gaan ze rond 19.20u naar boven. Wat meer gegooi en gestoei maar ze kijken niet naar de wereldkaart. Dat doet hij liever met mama, met papa stoeit hij liever. Als we samen gaan moet ik ook met hem naar de wereldkaart kijken.
Eten tot de zandloper leeg is (half uur), nog 1 laatste hapje uitzoeken, drinken opdrinken, tandenpoetsen, wc, speelgoed verzamelen, als een kikker naar de slaapkamer met speelgoed, uitkleden, douchen, afdrogen, pyjama aantrekken, knuffel uitkleden, speelgoed wegleggen, verhaaltje lezen, liedje zingen, knuffelen, slokje water, slokje water 2, instoppen en wij moeten dan nog een liedje zingen en daarna mogen we weg.
Vaak zorg ik dat ze eind van de middag gedoucht zijn en pyjama's aan hebben. Dan gelijk door aan tafel (meestal rond 18.15). Daarna mogen de kindjes even op hun iPads terwijl ik V naar bed breng. Om 18.45 ligt V in bed. Dan mogen M&N mee naar boven, tandjes poetsen, gezichtje en handjes wassen, boekjes lezen en in bed. Rond 19.00 ben ik weer beneden.
Onze kinderen zijn 16 maanden en bijna 4. Wij eten om half 17:30, zijn om 18:00 uur klaar. Dan mogen ze nog even spelen tot +-19:00 uur (of 18:45 wanneer ze beide moeten douchen) of gaan we een stuk wandelen. Dan rond 19:00 uur geef ik ze hun vitamines, verschoon ik de jongste en trek haar pyjama aan, geef haar een fles en ga met beide kinderen naar boven. Poets de tanden van beide en leg de jongste op bed. Vervolgens ga ik met de oudste naar zijn slaapkamer, knuffel nog wat met hem en leg hem in bed. Ze liggen dan rond 19:15 uur op bed.
Avondeten, spelen, glijbaantje (wat we nu even binnen hebben gezet ) of even samen een filmpje kijken, met papa stoeien.. tijdrek-taferelen.. Nog wat melk, schone luier en pyjama aan, handjes en toetje wassen, gaat dan zelf naar boven, tegenwoordig kruipend want ze speelt 'baby'tje' en ik mag niet helpen, dan tanden poetsen, slaapzak aan, zelf het kleine lampje aan doen en een boek uitzoeken (meestal dezelfde voor een lange periode, nu Dikkie Dik) en dan op schoot nog een verhaal lezen, dan leg ik haar in bed, slaapmuziekje MOET aan, ik ga nog even naast haar zitten of liggen en dan is ze meestal al vlug vertrokken. In de winter gaat ze meestal in de ochtend in bad, in de zomer, na zandbak etc in de avond. Dus dat komt er dan nog ergens bij.
Wij eten meestal tussen 17.00 en 17.30 uur. Rond 17.45/18.00 uur is dat klaar. Om de dag gaan ze douchen/in bad. Vriend blijft bij de badkamer, ik zoek ondertussen de pyjama's etc klaar. Andere kind speelt ondertussen of kijkt tv, daarna omwisselen. Rond 18.30 uur tanden poetsen. Dan de jongste (2,5) naar boven zodra ik daar klaar ben gaat de oudste (bijna 5) naar boven. Eigenlijk is het altijd rond 19.00/19.15 uur stil in huis. Als één van ons er niet is heeft de ander het wat drukker maar de routine blijft hetzelfde. Het is wel makkelijk dat we vroeg kunnen eten en dat we meestal tussen 17 en 19 uur allebei thuis zijn.
We eten rond 17:30 en zijn 18:15 klaar. Dan ga ik met M&V naar boven terwijl N nog even speelt. Douchen, tanden poetsen, boekje lezen en naar bed. Ze liggen dan rond 18:45. Vervolgens met N hetzelfde ritueel. Zij ligt dan iets over 19:00.
Hier nu nog maar 1 kindje en de avond verloopt eigenlijk heel relax, hij gaat ook niet vroeg naar bed, dus denk dat dat ook wel meewerkt. Als hij naar de peuterspeelzaal moet gaat hij de avond ervoor wel wat eerder naar bed, maar ligt dan soms nog langere tijd gewoon in z'n bed te kletsen en met knuffels te spelen (niet dat dat erg is, hij vind het prima). Maar zo ziet het er hier ongeveer uit 17.30 - 18.15 eten, soms ook wat langer, man is dan net thuis dus zitten gezellig met elkaar aan tafel wat te kletsen. 18.15 - 19.00/19.30 gewoon nog lekker spelen, soms gaan we nog een stukje wandelen of hij speelt met mooi weer nog een poosje buiten. 19.00/19.30 in de douche 19.45 beneden nog wat drinken en even brandweerman Sam kijken. Als hij 's middags niet heeft geslapen ligt hij er vaak rond 19.45/20.00 echt wel in, als hij wel geslapen heeft is het vaak rond 20.30, maar als we weg zijn ofzo wordt het gerust later. Was maandag even bij m'n zusje om m'n haren te knippen en we waren rond 21.30 weer thuis, geeft hier ook geen problemen en hij slaapt in de ochtend gelukkig steeds weer wat langer als hij dat nodig heeft dus dan vind ik dat ook geen probleem. We hebben het voordeel dat ik wat kan spelen met z'n middagslaap. Wil ik een avondje voor mezelf of moet hij naar school (dus op tijd naar bed) dan slaan we het slaapje over. Soms wil ik zelf 's middags even rusten (vanwege zwangerschap) en dan gaat hij even naar bed, slaapt dan ook echt nog wel en blijft dan dus 's avonds wat langer op. Maakt dan ongeveer een nacht van 10 uur, zonder slaap zo'n 12 uur.
Hier ben ik de avond meestal alleen, soms is mijn man wel wat eerder thuis en dan verlopen de avonden met wat meer gestoei 17.30 uur eten. Na het eten opruimen en dan mag A nog even spelen. Om 18.45 uur gaan we naar boven. Wassen, pyama aan, tanden poetsen, Nijntje wekker laten slapen, bed in, voorlezen en dan lekker slapen. Ik ben benieuwd hoe het straks met 2 kinderen gaat maar dat zal vast goed komen.
Ons ritueel met dochter van ruim 4,5 (en baby) 18.15 uur avondeten 18.40 uur klaar met eten, nog even spelen of filmpje kijken en speelgoed opruimen. In de zomer dan nog kwartiertje naar buiten, fietsen of wandelen. 19.00 uur kleuter gaat met mijn man naar boven, kleuter gaat douchen of in bad. Ik plof op de bank met facebook en zp. 19.15 uur pyjama aan, tanden poetsen 19.30 uur man leest verhaaltjes voor 19.40 uur licht uit, kleuter gaat slapen 20.00 uur man gaat tafel afruimen, afwassen, ik hang een was op of ga was opvouwen 20.30 uur laptop aan, ik ga nog een paar uur werken aan de keukentafel (zzp'er). man kijkt tv.
De jongste gaat vaak voor het eten al in bad, als het geen geweldig weer is buiten. Tussen 17.30 en 18.00 eten, daarna ruim ik meestal op, mijn man gaat vaak weer aan het werk 18.30 breng ik jongste naar bed, tanden poetsen, eventueel omkleden als hij niet in bad is geweest, boekje voorlezen in bed, liedje zingen, kus en slapen 18.45 oudste 2 kijken jeugdjournaal of dochter gaat in bad/douche 19.00 Ik breng de middelste naar bed, tanden poetsen, evt omkleden, voorlezen, zingen, kus en slapen 19.15 we doen meestal een spelletje met de oudste, daarna gaat hij douchen of een boek lezen o.i.d. 20.00 1 van ons brengt de oudste naar bed, we lezen samen met hem 20.15 begint onze avond De oudste slaapt meestal pas tegen 21.30 uur, maar hij komt tegenwoordig niet meer steeds uit bed, dus hebben we na 20.15 echt rust
Pff elke dag anders. Maar wel zelfde ritueel. Het is afhankelijk van de dag. Maandag en woensdag heeft oudste voetbaltraining. Man gaat dan mee naar voetbal (is trainer) ik zorg dan dat de jongens vooraf gegeten hebben. Training start 6 uur. Man is half 6 thuis, kleed zich om en neemt oudste mee. Daarna speel ik nog even met jongste of hij gaat in bad. Dan pyama aan, tanden poetsen en naar bed. Jongste is meestal heel makkelijk. Daarna kook ik voor mijn man en mijzelf. Kwart over 7 komen ze thuis. Oudste gaat dan wat lezen of op de tablet en daarna douchen (kan hij zelf). En wij eten samen. Rond 8 uur voorlezen voor oudste en die gaat dan zelf naar bed. Op werkdagen zijn we pas tegen 6 uur thuis. Dus eten we ook laat. En is iedereen moe. Na het eten is het meestal eventjes ravotten in de tuin. Daarna jongste naar bed (wel met nog even voorlezen om hem rustig te krijgen). En 8 uur gaat oudste zich omkleden en moeten we hem naar bed brengen. In het weekend zelfde ritueel, maar dan iets vroeger eten, en dus meer rust en ruimte voor iedereen. Als het mooi weer is gaan we na het eten wel eens een rondje fietsen om het toetje bij de ijssalon te pakken. Dan ligt jongste er dus wat later in dan normaal.
Jongste van net 3: na avondeten rond half 6/kwart voor 6 zeg ik hem je mag nog ... minuten (afhankelijk van wel/geen middagslaapje gedaan en wel/niet psz geweest) spelen/tv kijken/boekje lezen en dan breng ik je naar de wc en doen we je pyjama aan (heeft hij al aan op de douchedagen) en tandjes poetsen. Dan is het aapje en eendje zoek tijd want die worden heel de dag overal mee naartoe gesleurd en steevast kwijt met bedtijd Naar boven, hoogslaper in kruipen. Mama, ikke zelf "ziekje" aanzetten!!!! (projectielamp met sterren en muziekje). Ohhhhh mooi hè mama!!!!! (zegt hij elke avond weer) . "Ja knul, heel mooi! Slaapliedje zingen, 100.000 kusjes en knuffeltjes, slaap lekker. Als ik de trap af loop word ik nageroepen: "laf joe", hou van jou mama, "laf joe", tot morgen!!! Oudste van bijna 7 gaat vaak mee broertje mee naar bed brengen. Zo niet, speelt ze nog buiten, is ze aan het douchen, tablet kijken etcetera. Nu het langer licht is buiten gaat ze op schooldagen tussen half 8 en 8 naar bed. Met de wintertijd tussen 19.15 en 19.30 In de weekenden liggen de bedtijden wat minder nauw, zeker als het mooi weer is. Ik breng haar naar boven, gooi haar in bed (vind ze geweldig leuk ), lees een verhaaltje voor afhankelijk van hoe laat het is, praten de dag even door. Vraag haar of en hoeveel ze nog van me houdt. Antwoord is altijd een enorm gegiechel en een antwoord als: 3000. 167. 88. 444. 31. 6378. 122 mama!!!! En hoeveel hou jij van mij? Dan is het mijn beurt om een belachelijk overtreffende trap getal te verzinnen van hoeveel zij van mij houdt Slaapliedje, 100.000 knuffel en kusjes. Bij het kamer uitgaan: mama, wat als ik niet slapen kan? Iedere avond een zo gek mogelijk antwoord verzinnen bijvoorbeeld: "dan blijf je net zo lang wakker tot je in slaap valt en dan word je weer wakker". Of: je verzint allemaal rijmwoordjes op.... (willekeurig woord). Nog een keer een kus en knuffel, deur dicht. Meestal volgen er, eenmaal beneden, nog wat "levensbeschouwelijke vragen" bovenaan de trap die onmogelijk tot morgen kunnen wachten zoals: " hoe zeg je krokodil in het Engels mama" maar die worden allemaal vakkundig afgescheept met een "welterusten...." (naam) Lijkt alsof het een eeuwigheid duurt maar alles bij elkaar zal het een 10-15 minuten per kind in beslag nemen.
We eten meestal rond 6. Daarna douche, tandenpoetsen, pyjama aan. Nog even op de bank tv kijken of op haar tablet, rond 19.00uur richting bed, boekje lezen en rond kwart over 7 helemaal klaar. Hier wel maar 1 kind, die al 3 is.
Dat is een drukke avond, werk je iedere avond nog? Ik ben blij als ik na een werkdag op de bank kan ploffen wanneer de kids op bed liggen en ik samen met mijn man nog tv kan kijken of, wanneer het mooi weer is even buiten kunnen zitten.
Ja ik werk bijna elke avond, alleen op vrijdagavond probeer ik heel sociaal naast mijn man op de bank te ploffen Ik ben een avondmens en kan me na achten veel beter concentreren. Overdag werk ik ook een paar uurtjes thuis, vanaf 09.00 uur, maar dan komen ook de dagelijkse dingen (was, boodschappen) er tussen door en moet ik om 14uur mijn kleuter weer van school halen. Om genoeg werkuren te kunnen maken moet ik echt de avonden ook een paar uur doorgaan.
-half 6/6uur eten, duurt 15min. -Dan kinderen nog spelen of tv kijken. Nu het langer licht is, spelen ze vaak nog in de tuin. -half 7/kwart voor 7 douche/bad -kwart voor 7/kwart over 7: klein schaaltje yoghurt eten, tandenpoetsen, boekje lezen en naar bed. Liggen er uiterlijk om 19.15 in. Gaan altijd zonder problemen slapen. Zijn 4.5 en 3 jaar.