Dochter van bijna 3: Rond 17:30 eten we. Dan nog even spelen en om 19:30 pyama aan en tanden poetsen en om 20:00 naar bed. Oja en om de dag gaat ze onder de douche, wat dan vaak rond 18:30/19:00 gebeurd.
18:00 - avondeten 18:30 - om de dag douche 18:45 - tandjes poetsen 18:50 - nog even spelen voor 10 minuten 19:00 - naar bed Als mijn vriend onderweg is en ik weet dat ie iets na 19:00 uur thuis zal zijn laat ik der nog even opblijven zodat ze der vader nog ziet die dag.
Die van mij is iets jonger (14 maanden) maar heb ook altijd t gevoel dat ze later in bed ligt dan ik wil. Bij thuiskomst eerst eten, dan nog even spelen. Dan boven omkleden, daarna flesje en naar bed. Ik wil ook graag ergens een badje inbouwen maar zou niet weten hoe!
Onze avonden zien er zo uit: 18.00 eten 18.40 met zn allen boven spelen Op sommigen dagen rond 19.00 douchen 19.15 pyjama's aan Uiterlijk 19.30 uur naar beneden tandenpoetsen en tekenfilmpjes kijken tot 19.45 uur 19.45 naar bed Uiterlijk 20.15 liggen ze beiden te slapen
Zoon van bijna 3: - 17u-17.30 avondeten - daarna nog even spelen - soms nog in bad, soms doen we dat 's middags en ook niet elke dag - 18.45 samen speelgoed opruimen - 18.50 puffer voor de luchtwegen/ vitamine D-druppels en daarna glaasje water (moet ivm de puffer) - 19u tanden poetsen - daarna naar boven - potje plassen - schone luier + pyama aan - samen de dag doornemen met nog een glaasje water - kusje geven, ik zeg altijd dat we blij met hem zijn en dat we van hem houden, daarna welterusten en lamp uit - dan is het meestal ong 19.15-19.30, hij gaat dan direct slapen
Ik ben verbaasd hoeveel er niet elke dag douchen of in bad gaan. Dat is hier dagelijks onderdeel. Met zeep wassen doen we overigens niet dagelijks. 17.15 eten 18.00 eten klaar, nog even spelen. 18.15 plas op de wc, in bad spelen, pyjama aan, fles drinken, boekje lezen, tanden poetsen. 19 uur in bed en avondgebedje zingen. Kus en slapen als een roosje binnen 5 minuten.
Omdat dat helemaal niet goed is voor een kinderhuid. Ook niet voor volwassenen overigens, maar goed ik zweet zelf ook gauw dus wil wel elke dag even douchen. Mijn kinderen hebben een erg droge huid, vooral de jongste. Dus gaan ze om de dag in bad of onder de douche. Bij de jongste was ik alleen het 'luiergedeelte' en dan nog met zeepvrije wasgel anders droogt zn huid teveel uit. Tijdje geleden is hij een week ziek geweest, stond soms 2x per dag onder de douche, toen zag je echt wat dat deed met zijn huid...
Omdat dat helemaal niet goed is, ook niet zonder zeep. Kinderhuidjes drogen veel te veel uit. Ik verbaas mij er dan weer over dat een bijna 3 jarige nog een fles krijgt.
Zoontje van 2,5 jaar: Het ligt aan de dag (maandag haal ik hem op bij oma, dinsdag en donderdag van opvang en woensdag en vrijdag zijn wij thuis) maar goed over het algemeen: - 1630/1700 Zoontje ophalen en naar huis - 17.00 thuis (beide, zowel man als ik) Meestal haalt één van ons ons zoontje op en de andere begint met koken. - 17.30/18.15 (ergens daartussen) eten. Eén kookt dan en de anders speelt wat met ons zoontje of als zoontje erg moe is kijkt hij even tv en doet de ander wat huishoudelijke dingen (was erin/uit etc) 18/1815 afruimen en opruimen van het avondeten 18.30 gaat één van ons meestal douchen met ons zoontje al doen we dat niet elke dag in dat geval doet één van ons hem opfrissen en de ander doet nog wat huishoudelijke dingetjes 1845/1915 samen nog even spelen met zoontje op bed, boekje voorlezen. 19.15/1930 gaat hij slapen En gaan wij beneden relaxen. Een avond per week ga ik sporten sowieso na bedtijd. Uiteraard zijn we ook wel eens niet tegelijk thuis. Maar eigenlijk is dit altijd een beetje het ritme. Gaat altijd vrij relaxed...
Kinderen 5 en 6: 18.00/18.15 uur avondeten 18.40 uur Sesamstraat kijken 18.55 uur plassen en naar boven, tanden poetsen en pyjama aan 19.15 uur in bed. Zoon lees ik altijd nog voor, dochter heeft daar geen behoefte aan. Tijden zijn bij benadering. Meestal zijn we zo rond 19.30 uur wel weer beneden. Ruim op tijd voor het 20.00 uur journaal in ieder geval. Douchen of in bad doen wij eigenlijk nooit in de avond. Zoon doucht ca. om de ochtend met mij samen. Dochter gaat op dinsdagavond na de zwemles onder de douche (in het zwembad dus), op woensdag en vaak op zaterdag en zondag. In de zomer als ze zijn ingesmeerd met zonnebrand en zweten van de warmte, dan zet ik ze in bad, sop ze in en spoel ze af, maar ook dan niet uitgebreid douchen of badderen in de avond.
Wij eten meestal rond 17.00/17.30 Na het eten, op mijn werkdagen, gaan we samen in bad of douchen Daarna naar beneden, koffie/thee en dochter vla of yoghurt of melk met een kaakje. Dan mag ze tot 18.45 of tv kijken of met haar tablet (youtube of squla meestal). Dan naar boven, tandjes poetsen, verhaaltje lezen en 1000 vragen stellen en een kus en slapen. We hebben hier echt nooit stress ofzo om, gewoon alles relaxed. Maar ik ben dan ook wel altijd om 17.00 al thuis. Kan met voorstellen dat als je om 18.00 of later thuiskomt het anders is.
Op de avonden dat ik vrij ben: 17.30 avondeten Na het eten spelen de kindjes met papa terwijl ik opruim. 3 of 4x in de week gaan ze in bad om 18.30. En anders alleen even gezichtjes wassen en tandjes poetsen. 19.00 bij dochter op bed met zn allen een boekje lezen. Nadat zij in bed ligt krijgt zoontje nog een borstvoeding in zijn kamer voordat ik hem op bed leg. Als ze beide op bed liggen ga ik beneden stofzuigen en dweilen. Rond 20.00 douche ik zelf en dan daarna met mijn vriend Netflixen/spelletje doen oid